2020-05-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Norge har under 300 döda. Jag är rätt säker på att de både hoppas och tror på under 1000 döda totalt i denna pandemi.
Men så har de ju en annan strategi också.

Men du "vet" att de snart kommer ikapp Sverige och kommer ha flera tusen döda antar jag?
Norge kommer att ha cirka 600 döda när vaccinet kommer (tex sommaren 2021) enligt bra modeller.
Jag bor här och det är cirka 20 nya smittade varje dag. Det kommer att öka, men knappast överstiga 50 varje dag, annat om små lokala utbrott, vilket kommer att resultera i små lokala nedstängningar i de områden där utbrotten inträffade.
Citera
2020-05-18, 23:14
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Smittan går ner av helt naturliga orsaker under sommarmånaderna för att sedan återkomma framåt höst vinter.Det är det naturliga förloppet och det finns ingenting som i nuläget talar emot en andravåg med start i höst som dessutom kommer att vara av kraftigare art än den initiala vars kraft vi nu ser klinga av.

Jämför med fördel spanska sjukans förlopp 1918-1920.Det är visserligen inte samma virus,men mycket talar för ett liknande händelseförlopp ändå.

Men Spanskans andra våg drabbade de unga med bäst immunförsvar. Vi vet inte än om Coronas andra våg kommer att slå på samma sätt.
Citera
2020-05-18, 23:16
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ni hnåller på och tjatar om Tegnell, det är Kinas president Xi som bör ställas inför rätta i nån internationell domstol med tanke på hur de har mörkat och ljugit och med största sannolikhet fortsätter ljuga. Inte en chans att Kina endast har ca 4000 dödsfall. Den fan som dessutom utsett sig till prsident på livstid.. medierna gapar om Trump och Putin medan det riktiga hotet kommer ifrån Kina. En människa är inte värd en droppe vatten ens där.

Varför skall man ställa Xi till rätta? Omvärlden hade hela februari på sig att ta till åtgärder utan att något gjordes. Kina byggde paniksjukhus som websändes live till omvärlden 24/7 och liken radades upp på gatorna där ingen hade tid att hämta upp dom. Det var rena skräckbilder som läckte från Kina men ändå gjorde väst ingenting.

Vad kunde Xi gjort mer för att visa omvärlden allvaret i situationen? Möjligtvis stängt ner utgående flyg från Wuhan men vi kunde likagärna stängt ner inkommande flyg från Wuhan.

Nä. Här får väst skylla sig själva. Fanns tillräckligt med underlag för att ta till åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Är det helt öppet där?

För min del är inte jämförelsen med andra länder allt jag kollar på.
Jag tror att det också finns inslag av lycklig, olyckliga omständigheter.
Samt att vi i Sverige haft en illa utrustad äldreomsorg.

Så jag hade verkligen varit galet nyfiken på att rent hypotetiskt fått veta hur det sett ut i dödsfall i Sverige mellan ett par månader lockdown, det vi nu haft/har samt alternativet inga direkta restriktioner.
Hade varit extremt intressant om det varit möjligt att fått svar på.

Tydligen helt öppet. Lite info som jag hittade:

https://www.google.se/amp/s/www.euronews.com/amp/2020/04/21/belarus-and-coronavirus-lukashenko-s-business-as-usual-approach-is-mind-blowing-negligence

Men det finns ett civilt motstånd mot diktatorns linje:

https://www.google.se/amp/s/www.zeit.de/amp/politik/ausland/2020-05/corona-belarus-praesident-coronaleugner-buerger-infektionsschutz

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belarus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Förvisso. Men kommer dom andra städerna att vilja ha fler smittbärare inför hösten?

- Det innebär kanske inte någon risk för er att ta emot besökare. Men invånare i andra städer som kommer på idén att besöka Stockholm, kanske inte möts av uppskattning när dom kommer hem? Kommer Stockholms invånare att vara välkomna besökare till andra delar av Sverige?

- Jag vill ha återvandring, och därefter låsa Sveriges gränser. Men jag vill inte kasta bort nyckeln. Gränsen ska kunna låsas upp för skötsamma besökare. (Som inte bär på sjukdom)
Jag avsåg städer i andra länder. Det är inget som säger att Stockholm kommer ha mer smittade än valfri stad i Grekland eller Tyskland när höstterminen börjar, eller runt oktober eller så. Stockholm är ju på nedgång, andra länder öppnar upp.
Citera
2020-05-18, 23:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du hänvisar till fria tider.
Tack, det räcker för mig.
Jösses.
God natt.

Efter om du störde av Fria tider så tänkte jag om du kunde svara på några av din egna inlägg i denna debatt.

Detta är vad du skrivit. 24 mars
Citat:
Flockimmunitet är ju ett faktium.
När en majoritet människor är immuna, via vaccin eller ha haft viruset så kommer problemen klinga av.
Att motsäga det är ju direkt korkat.
Eller anser du att vaccin är att fetglömma som lösning?

Citat:
Vi har ingen massdöd ännu.
Och då bör ju rökning förbjudas tidigare än corona.
Jag fortsätter jobba, träna och ta hand om min hygien.
Jag får säkert covid som många andra men bara hoppas jag kan hantera det.
Det märker jag då.
Tänker inte sitta inne ett halvår för att jag är skitnödig som person.

25 mars
Citat:
Stänga gränser har jag svårt att se vad det gör för större nytta.

Citat:
Jag litar mer på Tegnell än självutnämnd expert på fb.
Helt korrekt.

Citat:
Tegnell är en viking, ni andra är ett gäng räddhågsna möss som gömmer er hemma vid minsta fara
Citat:
Detta virus dödar, som alla influensavirus.
Detta värre.
Men att gömma sig i garderoben funkar endast om du gömmer dig till ett vaccin finns.
Annars är det lönlöst.
Och jag tänker inte gömma mig ett år.
Jag lever och jag dör.
Tänker inte vara levande död i min lägenhet ett år

Citat:
Det är en influensa.

Citat:
Och att Sveriges taktik gör att vi förhoppningsvis kan ha ett fungerande samhälle och att det samtidigt inte hade blivit bättre med karantän om man inte har karantän ända fram till ett vaccin.
Och det tror jag inget land kommer kunna klara att hålla.

Citat:
Varför inte jämföra med Danmark?
Ja just det, passar inte ditt narrativ.
Glömde det...

Citat:
Ja 110 döda är faktiskt bra.
Med tanke på att ni som har mer pessimistisk syn talade om Italiensiffror för Sverige vid detta laget.
Men nu fortsätter mest att tala om ”två veckor” vilket ni kört med under åtminstone tre veckor nu.
Så ja, i nuläget ser vår strategi att inte få panik ut att fungera väl.
Men vi är inte framme vid utvärdering ännu så jag ropar inte hej än.

Har du lust att kommentera dina egna inlägg? Jag har bara tagit ett utkast i Mars och inte kommit in i April ännu.

Om du säger att du haft fel och du stått på samma sida för sedan försvara det så kanske det förklarar varför Tegnell gör samma sak. Eller vad tro du själv?
Citera
2020-05-18, 23:20
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Och inte vill ni åka till Estland heller:
The blacklisted nations are:
Belarus.
Belgium.
The Russian Federation.
Sweden.
Turkey.
The U.K.

Kan vi inte bilda ett block med Vitryssland, Turkiet, Belgien och UK? Jag tror att Brasilien skulle tänka sig vara med i ett sådant block. Vår landsfader Anders Tegnell skulle kunna ta en ledarroll och stötta Pest-blockets stategier.

Det hade varit skönt med en Corona-semester på copacabana i Rio de janeiro eller varför inte i Minsk? Just nu kan vi inte åka nånstans.
Citera
2020-05-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Varför skall man ställa Xi till rätta? Omvärlden hade hela februari på sig att ta till åtgärder utan att något gjordes. Kina byggde paniksjukhus som websändes live till omvärlden 24/7 och liken radades upp på gatorna där ingen hade tid att hämta upp dom. Det var rena skräckbilder som läckte från Kina men ändå gjorde väst ingenting.

Vad kunde Xi gjort mer för att visa omvärlden allvaret i situationen? Möjligtvis stängt ner utgående flyg från Wuhan men vi kunde likagärna stängt ner inkommande flyg från Wuhan.

Nä. Här får väst skylla sig själva. Fanns tillräckligt med underlag för att ta till åtgärder.

Självklart kommer Kina få betala dyrt för att de tystade ner detta dom första viktiga veckorna.
Läkarna som larmade om detta i början är lämpligt nog för Kinas regims del döda nu, undrar av vad... Shithole country, utgår från att WHO och t ex USA kommer att utreda detta grundligt.
Senast redigerad av Neverever31 2020-05-18 kl. 23:34.
Citera
2020-05-18, 23:39
Medlem
Det ser ut som att Storbritannien går om Italien inom en vecka, och även Spanien strax efter det. Sverige kommer nog att behöva lite längre tid för att gå om Frankrike.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej varför det? Man behöver ju inte strypa där det ändå inte sprids i någon nämnvärd utsträckning.
Igen, titta på våra nordiska grannar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Kan vi inte bilda ett block med Vitryssland, Turkiet, Belgien och UK? Jag tror att Brasilien skulle tänka sig vara med i ett sådant block. Vår landsfader Anders Tegnell skulle kunna ta en ledarroll och stötta Pest-blockets stategier.

Det hade varit skönt med en Corona-semester på copacabana i Rio de janeiro eller varför inte i Minsk? Just nu kan vi inte åka nånstans.
Eller Turkiet , där är det varmt.
Kan bli lite trist sommar här hemma, i Stockholm snöar det fortfarande några dagar innan juni.
Så jag stöttar ditt förslag, hur övertygar vi Tegnell?
Citera
2020-05-18, 23:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Äntligen, en tänkande människa!

Det som blir intressant att diskutera är varför Sverige har så höga dödstal utan speciellt utbredd smitta (om nu så är fallet)
Eftersom det är en klustersmitta och vi hade inte tillräckligt kraftiga restriktioner i början, och inte nu heller.
Titta på Danmark, Norge och Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in