2020-05-16, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kan du ge något exempel på ett mer kallblodigt genomfört mord iSverige? Bara för att jämföra..

Citat:
Lycka till med att hitta ett lika iskallt genomfört mord. Jag väntar tåligt...

Nu gör du samma misstag som när du påstod att det minsann inte fanns något som helst planerat brott i CP´s karriär och det är beviset på hans oskuld i MOP... Klart som fan det finns ett gäng kallblodiga mord genomförda i Sverige. Stegmordet som en skribent tjatar om i huvudtråden t ex: https://tidningar.kb.se/4112720/2014-07-11/edition/139203/part/1/page/16/?q=%22eino%20hiltunen%22&from=1985-01-01&to=2019-12-31
Det går att googla fram ett antal till, men det har liksom ingen som helst bäring i diskussionen om CP är mördaren eller inte.
Citera
2020-05-16, 10:30
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ju inte mycket att säga emot att i idealfallet hade CP: s förehavande mordnatten kontrollerats tidigare. Möjligen hade det gjorts om någon annan än Holmér lett utredningen och riktiga poliser fått bestämma, som inte minst GW hävdar hade gjort enorm skillnad. Resultatet av en sådan kontroll får vi aldrig veta.

Det där med att CP gillade Palme och socialdemokratin är uppenbarligen förenklat struntprat. De är inte så att GW först analyserat CP: s inställning till Palme och sedan dragit en slutsats, utan han har dragit den slutsats om CP som passar hans egna föreställningar om Palmemordet. Din inställning speglar GW: s rätt exakt.

Skall man tro något så är det att CP förmodligen i många frågor hade hjärtat till vänster och gillade socialdemokratin och Palme i stort på det sättet. Men CP var inte en person som gick och gillade saker och personer någon längre stund. Han var i stora stycken hatisk, ondsint och elak och betedde sig fruktansvärt mot andra människor och det var hans utmärkande drag även om alla människor har flera sidor.

Att CP åtminstone medan han umgicks som mest med Tingström delvis delade hans samhällshat och även hat mot Palme och sådana som han kan vi vara relativt säkra på. Hur djupt det hatet sedan satt är en annan femma, men ett möjligt motiv till att mörda honom är och förblir det.
Du drar återigen upp Tingströmkortet. Finns det något i korrespondensen dem emellan som bekräftar att även Crille hatade Palme? Eller ens indikerar? Jag är tämligen övertygad om att åklagarna i så fall skulle ha tagit fram det i sin resningsansökan. Hatade Tingström Palme särskilt? Vad jag vet hatade han alla, men mest folk i rättsapparaten.

För övrigt: det verkar som om det hade skurit sig mellan Tingström och Crille redan före mordet. Det sist daterade före den 28 februari hittades oöppnat vid husrannsakan. Då hade han slutat svara på bombmannens brev.
Citera
2020-05-16, 13:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du drar återigen upp Tingströmkortet. Finns det något i korrespondensen dem emellan som bekräftar att även Crille hatade Palme? Eller ens indikerar? Jag är tämligen övertygad om att åklagarna i så fall skulle ha tagit fram det i sin resningsansökan. Hatade Tingström Palme särskilt? Vad jag vet hatade han alla, men mest folk i rättsapparaten.

För övrigt: det verkar som om det hade skurit sig mellan Tingström och Crille redan före mordet. Det sist daterade före den 28 februari hittades oöppnat vid husrannsakan. Då hade han slutat svara på bombmannens brev.

Bombmannens sista brev till CP var ju daterat 28 februari 1993. Som man kan se av filmen hade då tydligen CP ändå skrivit till Tingström.

https://www.expressen.se/nyheter/teorin-dold-kod-i-brevet-till-pettersson/

Men du syftar alltså på ett brev omedelbart före 28 februari 1986?

Den uppgiften har jag inte sett. Var finns den? Finns den med i beslagsprotokollet?

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/beslagsprotokoll-christer-pettersson.html
Citera
2020-05-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legalo2
Min teori är att om det var CP som mördade Palme var det antagligen han på fantombilden. Den stämmer med hans egen historia, berättad för och återberättad av bekanta, bl a av Gert Fylking i podcasten Palmemordet, om att han gömde sig en stund på Johannes kyrkogård, varefter han tog sig vidare ner till Birger Jarlsgatan. Det stora "felet" med fantombilden var ju att den låg ca en kvart fel i tiden.

Ingen tänkte då på scenariot att GM kunde gömt sig, vilket förklarar den förlorade kvarten.

I övrigt stämmer väldigt mycket, fantombilden liknar CP och ledde till ett flertal tips mot honom. Vittnesiakttagelsen är gjord på Smala gränd. Efter bajonettmordet flydde CP just till Smala gränd, till en bekant som bodde där.

Detta scenario förklarar också en av de största gåtorna med Palmemordet. Efter de sista vittnesiakttagelserna på David Bagares gata tycks GM som uppslukad av jorden.

Det var han inte. Han tog till vänster på Johannesgatan och gömde sig på kyrkogården. Därefter finns fler vittnesiakttagelser av GM, men eftersom de ligger en kvart fel i tiden har man felaktigt bortsett ifrån dem.

Jag kan såklart inte säga säkert att detta stämmer, men enligt mig bär scenariot rimlighetens prägel på många plan.

Här är en lite yngre version av CP, men en av de bättre bilderna jag lyckats hitta för att kunna jämföra dragen med fantombilden. Mycket stora likheter, enligt mig.

http://www.bilddump.se/bilder/20200518090503-77.53.144.141.png
Citera
2020-05-18, 09:35
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Här är en lite yngre version av CP, men en av de bättre bilderna jag lyckats hitta för att kunna jämföra dragen med fantombilden. Mycket stora likheter, enligt mig.

Visst finns det onekligen en likhet där. Problemet är väl att det råder ytterst delade meningar om i vilken mån de observationer som var grunden till denna fantombild hade med MOP att göra, kanske inte alls. Om den mot förmodan beskriver en GM så är det inte heller så svårt att gräva fram ett antal till som det skulle kunna stämma in på.

Sedan så är nog CP i 18-22 års åldern på den bilden du länkar till o inte 39, men det kanske är mindre viktigt.
Citera
2020-05-18, 18:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Visst finns det onekligen en likhet där. Problemet är väl att det råder ytterst delade meningar om i vilken mån de observationer som var grunden till denna fantombild hade med MOP att göra, kanske inte alls. Om den mot förmodan beskriver en GM så är det inte heller så svårt att gräva fram ett antal till som det skulle kunna stämma in på.

Sedan så är nog CP i 18-22 års åldern på den bilden du länkar till o inte 39, men det kanske är mindre viktigt.

Problemet med fantombilden som en bild av CP är väl att om nu CP var den som sköt Palme så bör det troliga vara att i så fall har han nog berättat om sin sanna flyktväg för sin vän Harri Miekkalinna, även om han då utelämnade att han också var gärningsman.

https://www.expressen.se/nyheter/vannen-han-flydde-mot-kyrkogarden/

Förstår jag det rätt så innebär det att CP korsar Malmskillnadsgatan och springer in på David Bagares gata, för att sedan vända vänster in på Johannesgatan, för att sedan följa den och ta sig i in på Johannes kyrkogård.

Den man som Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir möter på David Bagares gata är troligen inte CP, eller om nu CP inte var mördaren, inte heller gärningsmannen. CP/Gärningsmannen har passerat tidigare. Den man Nieminen och Zahir möter kan istället vara en knarkare/langare som flyr från Malmskillnadsgatan då han märker uppståndelsen nere på Sveavägen, som exempelvis GW Persson haft som teori.

Om CP skjuter Palme och gömmer sig på kyrkogården måste han ju ganska snart lämnat denna för att söka sig ned till sitt pendeltåg. Men var har han i så falll gjort av mordvapnet?

Skall han vara identisk med fantombilden så blir ju frågan om hur han hann med att efter att ha gömt sig bli observerad, göra sig av med vapnet och ta sig till sitt pendeltåg.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-05-18 kl. 18:37.
Citera
2020-05-19, 05:20
Medlem
Citat:
Om CP skjuter Palme och gömmer sig på kyrkogården måste han ju ganska snart lämnat denna för att söka sig ned till sitt pendeltåg. Men var har han i så falll gjort av mordvapnet?

Skall han vara identisk med fantombilden så blir ju frågan om hur han hann med att efter att ha gömt sig bli observerad, göra sig av med vapnet och ta sig till sitt pendeltåg.

Något säger mig att en person som CP helt enkelt stoppar det i fickan i det läget. En teori baserad på att ha umgåtts med en hel del småtjuvar och missbrukare. Förutom den magkänslan finns det nog inget riktigt bra och säkert ställe i de kvarteren att dumpa en skitstor revolver så att den garanterat inte hittas. Iaf inte så där i hastigheten på flykt. Bättre att gräva ner den i skogen på något helt annat ställe när man lyckats ta sig därifrån.
Citera
2020-05-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Något säger mig att en person som CP helt enkelt stoppar det i fickan i det läget. En teori baserad på att ha umgåtts med en hel del småtjuvar och missbrukare. Förutom den magkänslan finns det nog inget riktigt bra och säkert ställe i de kvarteren att dumpa en skitstor revolver så att den garanterat inte hittas. Iaf inte så där i hastigheten på flykt. Bättre att gräva ner den i skogen på något helt annat ställe när man lyckats ta sig därifrån.

Enligt ett erkännande till Fylking gick han helt enkelt tillbaka med revolvern till Sigges lägenhet (där han hämtat den före mordet.)
Citera
2020-05-19, 09:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Bombmannens sista brev till CP var ju daterat 28 februari 1993. Som man kan se av filmen hade då tydligen CP ändå skrivit till Tingström.

https://www.expressen.se/nyheter/teorin-dold-kod-i-brevet-till-pettersson/

Men du syftar alltså på ett brev omedelbart före 28 februari 1986?

Den uppgiften har jag inte sett. Var finns den? Finns den med i beslagsprotokollet?

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/beslagsprotokoll-christer-pettersson.html

Förhör med Tingström finns med i förundersökningen.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Lars Tingström 890316 (KD 11394)

På sid 8.

Politik
Under Tingströms samtal med Christer Pettersson framkom det att denne hade
sina sympatier på vänsterkanten och närmast då socialdemokraterna. Christer
Pettersson verkade insatt i historik och bakgrund. Hans intresse för politik
var enligt Tingströms bedömning normalt. Någon debatt dem emellan förekom
ej. Tingström klargjorde att med ledning av hans egen bakgrund så hade han
en politisk åskådning som låg åt ett annat håll. Tingström har ej något minne
av att Olof Palme speciellt fördes på tal.
Citera
2020-05-19, 14:08
Medlem
Citat:
Enligt ett erkännande till Fylking gick han helt enkelt tillbaka med revolvern till Sigges lägenhet (där han hämtat den före mordet.)

Fast han har erkänt till LGWP att han INTE mördade Palme utan bara spelade med i media för att det var enda chansen för honom att få in lite mer stålar än soc-bidraget...
CP´s erkännanden och tillbakataganden av desamma ska man ta med en stor nypa salt.
På tal om att man kanske inte riktigt kan lita på kriminella så har jag uppfattat historien som att det isf skulle handla om en revolver Sigge TIDIGARE (innan mordkvällen) hade lånat ut till CP och sedan aldrig fick tillbaka. Menar du att CP förutom den gick och hämtade en revolver till på mordkvällen och den lämnades tillbaka minuterna efter mordet?
Citera
2020-05-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Fast han har erkänt till LGWP att han INTE mördade Palme utan bara spelade med i media för att det var enda chansen för honom att få in lite mer stålar än soc-bidraget...
CP´s erkännanden och tillbakataganden av desamma ska man ta med en stor nypa salt.
På tal om att man kanske inte riktigt kan lita på kriminella så har jag uppfattat historien som att det isf skulle handla om en revolver Sigge TIDIGARE (innan mordkvällen) hade lånat ut till CP och sedan aldrig fick tillbaka. Menar du att CP förutom den gick och hämtade en revolver till på mordkvällen och den lämnades tillbaka minuterna efter mordet?

Menar att det antagligen var den revolvern, som CP faktiskt hade hunnit lämna tillbaka. Olika uppgifter finns gällande detta. Det blir förstås spekulationer.
Min teori är dock att CP hämtade en revolver hos Sigge precis innan mordet. Det grundar jag på tre rimliga antaganden: Att CP kunde ta sig in utan nyckel (han hade lärt sig av Sigge själv, som ofta tappade sina nycklar) att Sigge inte var hemma då, och att det fanns vapen hos Sigge.
Citera
2020-05-19, 15:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Problemet med att det skall vara sant är dock tidsaspekten. Då måste CP först gömma sig på kyrkogården, sedan lägga tillbaka vapnet hos Cedergren och sedan ta sig till pendeltåget för att åka hem. Hinner han teoretiskt göra detta är frågan? Det bygger först och främst på att att det går lämpliga pendeltåg efter det 23.51 från centralen som åklagaren menade att han tog, för till det kan han väl knappast hunnit om han skall göra sig av med vapnet hos Cedergren. Går det att ha en kvalificerad gissning om det gick tåg till Rotebro efter midnatt?

(FB) Tråden om Christer Pettersson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in