2020-05-06, 18:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
..."enligt Expressens uppgiftslämnare"..
Det där hänger inte ihop någonstans. Varför väntade den kumlaanställde två år med att lämna uppgifterna? Eller anmälde han/hon det direkt och det inte grävdes fram förrän senare? Varför då? Har Expressen kollat med förundersökningen att dessa uppgifter verkligen kom in?

Som jag förstår artikeln behöver det inte handla om två år, utan det påstådda samtalet mellan CP och Tingström kan ha ägt rum betydligt närmare att CP togs in för förhör och sedermera häktades.

Om vittnet inte vill medverka vidare är det ju inte så konstigt att det inte ingår i förundersökningen.
Citera
2020-05-06, 19:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
..."enligt Expressens uppgiftslämnare"..
Det där hänger inte ihop någonstans. Varför väntade den kumlaanställde två år med att lämna uppgifterna? Eller anmälde han/hon det direkt och det inte grävdes fram förrän senare? Varför då? Har Expressen kollat med förundersökningen att dessa uppgifter verkligen kom in?
Du är inte vidare förtjust i Expressen har jag förstått och speciellt inte i tidningens
uppgiftslämnare...

Nu ska det visst ha varit mer än en som råkat höra ett för CP komprometterande samtal.
Om det var vid ett besök eller skedde telefonledes framgår inte.
Vet inte om det anmäldes direkt och av någon anledning blev liggande eller om man
satte sig i kontakt med Palmegruppen långt senare med uppgifterna om det här påstådda
samtalet mellan CP och LT. Inte heller känner jag till om tidningen ifråga kontrollerat
så att uppgifterna verkligen kom in. Du får maila och fråga kanske? Även om det var
många år sedan saken var aktuell.

Det behöver ju inte vara osanning. Det kan ju faktiskt stämma. Förvisso kan jag också
vara skeptiskt inställd till "uppgiftslämnare" och särskilt kanske dom som har som
absolut krav på att få förbli anonyma, men ibland händer det att det inte bara är
hittepå som förmedlas i uppgiftsväg. Kan vara en sån gång nu.

Vad skulle då kunna ha sagts vid det där påstådda samtalet som framstod som så bestickande
för herr Pettersson, som man ska ha råkat höra bland personalen på Kumla och som skulle
ha varit en av de tyngsta anledningarna till varför farbror polisen lät omhänderta densamma
en tid senare?

Ett rakt erkännande i stil med: "Ja, jag missade tanten men fick i alla fall gubben hennes."
"Som han dråsade ihop på direkten." "Du skulle ha sett." "Nu väntar kungen härnäst."

Nånting sånt kanske? Eller i mer förtäckta ordalag möjligen, dock tillräckligt för att väcka
misstankar hos alerta lyssnare?

Ja, ja, sant eller inte med det där samtalet så var det i alla fall första gången jag hörde
talas om det nu idag.

Om du tog dig fram till sidan 11 så kunde du förresten också bland annat få veta att
Tingström med sin tioårsgräns ville ge en viss person chansen att ordna upp sitt liv
under dom åren. Lyckades det inte med den saken då var det fritt fram för Pelle S. att
offentliggöra "sanningen" om mordet på Olof Palme, vem som utförde respektive
anstiftade det; det beryktade "testamentet" med andra ord.

Herr Tingström med anspråk på att gå till svensk kriminalhistoria för flera hundra år
framåt. Inte omöjligt att så också blir fallet.

Sidan 6: "Palmeligan" - Deras motiv: Hat och hämnd mot samhället.
https://tidningar.kb.se/4112703/1997-03-20/edition/11289/part/1/page/8/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1997-01-01&to=1997-12-31
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-06 kl. 20:41.
Citera
2020-05-06, 20:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du är inte vidare förtjust i Expressen har jag förstått och speciellt inte i tidningens
uppgiftslämnare...

Nu ska det visst ha varit mer än en som råkat höra ett för CP komprometterande samtal.
Vet inte om det anmäldes direkt och av någon anledning blev liggande eller om man
satte sig i kontakt med Palmegruppen långt senare med uppgifterna om det här påstådda
samtalet mellan CP och LT. Inte heller känner jag till om tidningen ifråga kontrollerat
så att uppgifterna verkligen kom in. Du får maila och fråga kanske? Även om det var
många år sedan saken var aktuell.

Det behöver ju inte vara osanning. Det kan ju faktiskt stämma. Förvisso kan jag också
vara skeptiskt inställd till "uppgiftslämnare" och särskilt kanske dom som har som
absolut krav på att få förbli anonyma, men ibland händer det att det inte bara är
hittepå som förmedlas i uppgiftsväg. Kan vara en sån gång nu.

Vad skulle då kunna ha sagts vid det där påstådda samtalet som framstod som så bestickande
för herr Pettersson, som man ska ha råkat höra bland personalen på Kumla och som skulle
ha varit en av de tyngsta anledningarna till varför farbror polisen lät omhänderta densamma
en tid senare?

Ett rakt erkännande i stil med: "Ja, jag missade tanten men fick i alla fall gubben hennes."
"Som han dråsade ihop på direkten." "Du skulle ha sett." "Nu väntar kungen härnäst."

Nånting sånt kanske? Eller i mer förtäckta ordalag möjligen, dock tillräckligt för att väcka
misstankar hos alerta lyssnare?

Ja, ja, sant eller inte med det där samtalet så var det i alla fall första gången jag hörde
talas om det nu idag.

Om du tog dig fram till sidan 11 så kunde du förresten också bland annat få veta att
Tingström med sin tioårsgräns ville ge en viss person chansen att ordna upp sitt liv
under dom åren. Lyckades det inte med den saken då var det fritt fram för Pelle S. att

Herr Tingström med anspråk på att gå till svensk kriminalhistoria för flera hundra år

https://tidningar.kb.se/4112703/1997-03-20/edition/11289/part/1/page/8/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1997-01-01&to=1997-12-31
Som sagt, skriverierna i Expressen kan vara presshistoriskt intressanta. Det om Tingström och CP kan med fördel läggas bredvid uppgiftslämnarna om PKks terroristcentraler och deras hitmans gömställen.
Fast i ärlighetens namn ska sägas att dom sistnämnda skrönorna var värre
Citera
2020-05-07, 20:50
Medlem
Grandiosos avatar
Sveriges mest uppmärksammade brottmål i historien borde ha fått avgöras i Högsta
Domstolen, tyckte Ulf Dahlsten som en gång varit Olof Palmes närmaste man.
Man borde ha beviljat den där resningsansökan som inlämnades 1997 med andra ord.
Det fanns starka skäl till att målet borde förts vidare, menade han. Framför allt då förstås
Lisbeth med sitt vittnesmål som hon inte vikit en tum från under alla åren.
Ett annat starkt vägande skäl till varför man borde ha låtit en tredje rättegång mot CP
komma till stånd utgjorde det förhållandet att professor Lars-Göran Nilsson, den
högt respekterade minnesforskaren, ansåg sig ha blivit feltolkad vid hovrättsförhandlingarna
med sitt expertutlåtande om hur minnet hos människor fungerar.

Det var sedan inte så alldeles givet med ett frikännande av CP i hovrätten som det kanske
har getts intryck av.
Vilket framgår av vad en av de sju hovrättsledamöterna, Olof Bremberg, säger här nedan:
- Från början var det inte alls självklart att hovrätten skulle frikänna Christer Pettersson
från anklagelsen att ha mördat Olof Palme. Det krävdes långa och svåra överväganden
innan rätten kom fram till sitt beslut.

Det Dahlsten inledningsvis säger om Palmehatet och att det kom att flyttas över på
den mördades maka, ligger det nog en hel del i faktiskt.

https://tidningar.kb.se/8224221/2001-10-26/edition/11184/part/1/page/5/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=2001-01-01&to=2001-12-31
Citera
2020-05-07, 21:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
uppgiftslämnare...

samtalet mellan CP och LT............

............Om du tog dig fram till sidan 11 så kunde du förresten också bland annat få veta att

Visst var det väl så att Sigge Cedergren under ett av alla polisförhör redan hösten 1988, till synes spontant, tog upp det här förhållandet mellan CP o Tingström. Att CP hyste stor aktning o sympati för Tingström o skulle göra vad som helst för honom. De 50 millarna kan ju förvisso satt fart även på SCs fantasi.

I övrigt tycker jag mig minnas att just minnet inte var SCs starkaste sida. Det var väldigt mkt mindes inte, kunde inte påminna sig m.m.

Angående Sigges minne av mordnatten så stämmer de båda rövarnas historier rätt bra m varandra om kvällen den 28/2 -86. De träffades på Oxen nån gång 20-21 o CP lämnade lokalen vid 22-22.15 tiden. Rimligen o brukligen borde han efter detta åkt direkt hem. Avvikelser är att CP sagt till polisen att hann gick direkt till Oxen från Centralen men påstås sagt till Sigge att han först tog sig till SCs lgh på Tegnerg. o sedan till Oxen.

Tog han t-banan fr Centralen till Rådmansgatan kan han hypotetiskt åkt samma tåg som LOP. Vidare säger SC att CP fick nåt gram pulver av honom medan CP hävdar att det inget blev. Möjligen för att han ville ha det för sig själv o inte dela med sig till Spinnars som väntade i Rotebro.
Citera
2020-05-07, 21:37
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Sveriges mest uppmärksammade brottmål i historien borde ha fått avgöras i Högsta
Domstolen, tyckte Ulf Dahlsten som en gång varit Olof Palmes närmaste man.
Man borde ha beviljat den där resningsansökan som inlämnades 1997 med andra ord.
Det fanns starka skäl till att målet borde förts vidare, menade han. Framför allt då förstås
Lisbeth med sitt vittnesmål som hon inte vikit en tum från under alla åren.
Ett annat starkt vägande skäl till varför man borde ha låtit en tredje rättegång mot CP
komma till stånd utgjorde det förhållandet att professor Lars-Göran Nilsson, den
högt respekterade minnesforskaren, ansåg sig ha blivit feltolkad vid hovrättsförhandlingarna
med sitt expertutlåtande om hur minnet hos människor fungerar.

Det var sedan inte så alldeles givet med ett frikännande av CP i hovrätten som det kanske
har getts intryck av.
Vilket framgår av vad en av de sju hovrättsledamöterna, Olof Bremberg, säger här nedan:
- Från början var det inte alls självklart att hovrätten skulle frikänna Christer Pettersson
från anklagelsen att ha mördat Olof Palme. Det krävdes långa och svåra överväganden
innan rätten kom fram till sitt beslut.

Det Dahlsten inledningsvis säger om Palmehatet och att det kom att flyttas över på
den mördades maka, ligger det nog en hel del i faktiskt.

https://tidningar.kb.se/8224221/2001-10-26/edition/11184/part/1/page/5/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=2001-01-01&to=2001-12-31
Dahlsten är en riktigt ful fisk. Särskilt i detta sammanhang, vilket lätt kan visas. Karlen ljuger ogenerat.

För övrigt: du har alltså inte förstått att LG Nilsson aldrig granskade Lisbeths vittnesmål? Mycket möjligt att han delvis blev feltolkad, men han uttalade ju sig om minnesfunktioner i allmänhet.
Citera
2020-05-07, 21:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Visst var det väl så att Sigge Cedergren under ett av alla polisförhör redan hösten 1988, till synes spontant, tog upp det här förhållandet mellan CP o Tingström. Att CP hyste stor aktning o sympati för Tingström o skulle göra vad som helst för honom. De 50 millarna kan ju förvisso satt fart även på SCs fantasi.

I övrigt tycker jag mig minnas att just minnet inte var SCs starkaste sida. Det var väldigt mkt mindes inte, kunde inte påminna sig m.m.

Angående Sigges minne av mordnatten så stämmer de båda rövarnas historier rätt bra m varandra om kvällen den 28/2 -86. De träffades på Oxen nån gång 20-21 o CP lämnade lokalen vid 22-22.15 tiden. Rimligen o brukligen borde han efter detta åkt direkt hem. Avvikelser är att CP sagt till polisen att hann gick direkt till Oxen från Centralen men påstås sagt till Sigge att han först tog sig till SCs lgh på Tegnerg. o sedan till Oxen.

Tog han t-banan fr Centralen till Rådmansgatan kan han hypotetiskt åkt samma tåg som LOP. Vidare säger SC att CP fick nåt gram pulver av honom medan CP hävdar att det inget blev. Möjligen för att han ville ha det för sig själv o inte dela med sig till Spinnars som väntade i Rotebro.

Jo, Sigge gav även en relativt detaljerad beskrivning av CPs rock/jacka som han brukade vid den tiden, förmodligen den som blev lågornas rov efter torktumling. Det ska varit en mörk ev blå annorak/parkas med kapuschong fodrad som typ en täckjacka, ska ha gått ner en bit på låren möjligen ner till knäna.
Senast redigerad av Xeitum 2020-05-07 kl. 22:43.
Citera
2020-05-07, 22:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Det stämmer bra det!
Man skulle just bryta upp från ett förhör när Sigge kom på att han hade lite mer att förtälja
angående CP:

"I samband med att Sigge skulle lämna lokalerna efter förhöret frågade han om
han kunde lämna några uppgifter om Krister och en annan person. Han ville dock
inte att dessa uppgifter skulle delges personerna vid ett eventuellt förhör,
men han stod för dem, som han säger, varefter han uppgav följande:

Krister har en mycket god vän som heter Lars Tingström, mera känd som "Bomb-
mannen". Denne person ser Krister upp till och skulle han "be" Krister mörda
eller skjuta Olof Palme så skulle Krister utan vidare mörda Palme, så i
"händerna" är han på Lars Tingström. Därefter tillade Sigge; som Du förstår
vill jag leva några år till, vad han menade med detta ville han ej kommentera."

Och det andra fetade: Jo, han kommer in på just det också, den gode Sigge:

"Därefter har Sigge egna funderingar om Krister, som går ut på, som han säger
själv, att Krister och makarna Palme åkte med samma tunnelbanetåg till Råd-
mansgatan och den förstnämnde fått syn på dem och blivit nyfiken, gått efter
dem och sett att de gick in på biografen Grand och då kanske väckt lite upp-
märksamhet om han stått och tittat efter makarna.

Eftersom det var kallt den här kvällen har kanske Krister stått och värmt sig
inne i foajen till biografen och någon kan väl även ha iakttagit honom där.
Sigge beskriver Krister: Medellängd, atletisk kroppsbyggnad, c:a 40 år. Han
har en otäck blick, lite stirrande vill han påstå och tillägger; ''ja hela
Krister ser lite otäck ut" och folk som möter honom eller ser honom kan inte
undgå c1t t "lägga märke till honom" och möjligen bli rädda."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOFkyTV9mQTFtVk0/view

Hur kom det sig förresten att CP ska ha fått syn på makarna Palme den där ödesmättade fredagskvällen?
Jo, enligt Gert Fylking, ska Christer ha gått till området vid Grand för att ringa ett samtal,
till just Cedergren tror jag det var, och då råkat uppmärksamma paret Palmes ankomst dit.
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-07 kl. 22:39.
Citera
2020-05-08, 10:14
Medlem
Massajens avatar
Hösten 198 har Petterssons namn kommit upp i utredningen. Kriminalaren Alf Andersson kopplas in på spaningarna mot honom. I den vevan får han kontakt med en kollega om jobbar med uppgifter om Tingström och bombdåden. Pettersson har blivit förhörd i den utredningen och kollegan ska åka ut till Rotebro och visa honom förhörsprotokollet. Alf Andersson hänger med.

Citat:
”Christer känner igen mig med detsamma när jag kommer innanför dörren. Vi har haft bra prat i tidigare sammanhang då jag varit förhörsledare. Vi kommer in på att prata om Tingström. Och då berättar Pettersson hur förbannad han är på bombmannen, att han är en riktigt jävla golbög, han har golat på killarna på Norrköpingskåken så att de har torskat”.

Kan tilläggas att polisen vid en husrannsakan hos Crille fann en omfattande korrespondens med Tingström. Och att det fanns flera brev från bombmannen – senare daterade – som aldrig öppnats.
Något som torde bekräfta att det skurit sig rejält mellan dom båda.

"Helt i händerna på Tingström" är uppenbarligen ren fantasi.
Citera
2020-05-08, 10:42
Medlem
Massajens avatar
Den briljante författaren PO Enquist, skriver följande i en essä om Palme och mordet. Något som jag faktiskt inte tänkt på tidigare, nämligen Crilles påstådda flyktväg. Något förkortat citat:

Citat:
Åklagarens teori, i rätten dock egendomligt lågmält framförd som om problemet fallit genom ett svart hål, är att Pettersson tagit 23.46 pendeln från Centralen. Den var fem minuter försenad, alltså 23.51. Det är huvudteorin, inräknat förseningen har han 29 minuter på sig. Flyktvägen är då inte ointressant. Vilken väg tog han. Och kan han hinna?

Någon rekonstruktion görs aldrig, inte ens av försvaret. Den snabbast möjliga vägen, teoretiskt, går östersöderut via någon av tvärgatorna till Tunnelgatan. Alternativen är många.
Alla svenskar grips någon gång under dessa år av lusten att kontrollera själva. Också jag klockar en vinterkväll 1990 tiden för flykten. Den kortaste vägen via Malmskillnadsgatan tar mig själv, när jag småspringer den, 21 minuter. Men jag är långbent och vältränad och denna kortaste flyktväg är föga trolig. Och allt eftersom flyktvägen går vidare längs David Bagares gata växer Petterssons alibi närmast lavinartat. Också på åklagarens premisser. Om flykten skedde denna väg alltså.

Det är i så fall obegripligt att ingen enda stockholmare denna natt sett dåren Christer Pettersson, med fasaväckande ögon och haltande gång, en typisk förbrytare, omöjlig att glömma, sett honom springande under dessa tjugo minuters flykt genom centrala Stockholm mot Centralen.

Ur Kartritarna

Alltså gick även Crilles flykt under radarn....
Citera
2020-05-08, 10:50
Medlem
En av de otaliga omständigheter som visar hur skamlöst dåligt PU sköttes back in the days var när CP togs in för förhör "på riktigt", alltså i december 1988.

Decemberförhöret var inte vilket förhör som helst, vid den tidpunkten hade PU bestämt sig för att CP är GM och han delgavs den misstanken.

Men trots att CP inte hade försvarare accepterade förhörsledarna CPs kåkfararmässiga "kör på med förhöret, det gör inget att jag inte har nån försvarare här" och genomförde förhöret.

Ingen människa med något uns av omdöme hade gjort det. PU vidöppnade sig ju därigenom för kritik och misstro. Jag ryser av tanken på hur usel kvaliteten var.
Senast redigerad av Pessimistkonsult 2020-05-08 kl. 10:53.
Citera
2020-05-08, 10:51
Medlem
Min teori är att om det var CP som mördade Palme var det antagligen han på fantombilden. Den stämmer med hans egen historia, berättad för och återberättad av bekanta, bl a av Gert Fylking i podcasten Palmemordet, om att han gömde sig en stund på Johannes kyrkogård, varefter han tog sig vidare ner till Birger Jarlsgatan. Det stora "felet" med fantombilden var ju att den låg ca en kvart fel i tiden.

Ingen tänkte då på scenariot att GM kunde gömt sig, vilket förklarar den förlorade kvarten.

I övrigt stämmer väldigt mycket, fantombilden liknar CP och ledde till ett flertal tips mot honom. Vittnesiakttagelsen är gjord på Smala gränd. Efter bajonettmordet flydde CP just till Smala gränd, till en bekant som bodde där.

Detta scenario förklarar också en av de största gåtorna med Palmemordet. Efter de sista vittnesiakttagelserna på David Bagares gata tycks GM som uppslukad av jorden.

Det var han inte. Han tog till vänster på Johannesgatan och gömde sig på kyrkogården. Därefter finns fler vittnesiakttagelser av GM, men eftersom de ligger en kvart fel i tiden har man felaktigt bortsett ifrån dem.

Jag kan såklart inte säga säkert att detta stämmer, men enligt mig bär scenariot rimlighetens prägel på många plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in