2020-05-17, 23:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Gärningsmannens rörelse efter skottet?
Gick fram ca 2 meter för att se efter för att försäkra sig om att Olof verkligen var död, såg att det kom blod ur mun och näshåla.
Say what? Gå fram 2 m när han står 1 m från OPs fötter efter skotten - nej du. LP tror sig se GM betydligt längre bort så vi kan i stället anta att han omedelbart tog åtminstone ett par steg bort.
Citera
2020-05-17, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Detta har vi diskuterat senast idag. IM kan mycket väl ha sett AB innan GM kom dit, dvs blandat samman dem.
Jag köper det, men Huckabe har en poäng: IMs vittnesmål är ett bra försvar för SE i en (imaginär) rättegång.
Citera
2020-05-17, 23:50
Medlem
p.norths avatar
Say not? Du tror inte att det är AB hon ser?
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Say what? Gå fram 2 m när han står 1 m från OPs fötter efter skotten - nej du. LP tror sig se GM betydligt längre bort så vi kan i stället anta att han omedelbart tog åtminstone ett par steg bort.
Citera
2020-05-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Mm, hade säkerligen dött runtomkring den tiden då Fälldin dock, dvs 2016-2017. Det är vad jag tror.
Rökte Olof Palme? Känns inte som en sådan typ som röker.
Ja framgår tydligt i dokumentären om honom som sändes på SVT för ett par år sen.
Fanns i den även levandebilder på honom där han rökte så visst var det så,
Citera
2020-05-17, 23:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Say not? Du tror inte att det är AB hon ser?
Antagligen. Men just därför kan inte gärna GM stått kvar 1 m bort, eller närmat sig som du skrev. AB är aldrig i korsningen öht.
Citera
2020-05-17, 23:54
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Åttonde september 1986 gick den ansedda väst-tyska tidningen Die Welt ut med uppgiften att SÄPO bedrev en parallell utredning till PU som speciellt riktade sig mot polismän. Detta är några veckor efter att Holger Romander antyder något liknande i svensk press. Visserligen ska pressuppgifter tas med en nypa salt. Men Die Welt brukade ses som en av landets mera pålitliga tidningar.
Tack. Det kommer mkt från Tyskland då det gäller det "nazistiska" Polisspåret.
Här hemma finns det även media som lägger stort fokus.
DN's Olle Alsen bland annat.
Alsen var en av få svenskar som faktiskt kände till Oscar LeWinter.
Chefredaktören på den tyska semitiska tidskriften "Der Semit".

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Semit_(Zeitschrift)

https://www.pressyltaredux.com/2015/04/ur-persongalleriet-2/
Senast redigerad av Gothus 2020-05-18 kl. 00:25.
Citera
2020-05-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Då skulle de hört skotten. Mitt korthus har rasat, jag förstår ingenting.
Ja, det är svårbegripligt, och det är just detta man måste förstå. Allt går inte att förstå, och i ljuset av denna svåra nöt tycker jag nog att man kan vara lite snällare mot SE också.
Allt löper inte på ett snöre, och vittnen minns olika, och AB:s chock kan ha suddat ut vissa bitar.
Såg förresten en gammal intervju med Anna Hage där hon påstår att hon (i jagform) först vände kroppen i framstupa sidoläge och sedan på rygg.
Hennes uppgifter varierar också kraftigt.
Stämmer detta kan även den gåtan få ett enkelt svar.
Man kan vara så fokuserad att man helt enkelt inte märker andra personer runtomkring.
Citera
2020-05-18, 00:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Uppfattningen att uttagen på bankomaten på Sveavägen i tid låg före Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan är rimlig eftersom hennes kvitto visade 23.18, och bankomaten därmed gick att fastställa som tre minuter för långsam.
Uttagen på Sveavägen 42 visade enl kvitto 23.15, 23.16, men man vet inte om felvisningen var lika på de båda bankomaterna.
Kvittotiderna grundar sig på bankomatens egen inbyggda klocka som styrdes av en övervakningsklocka som höll koll på samtliga bankomater, och varje bankomat kunde avvika +-2 minuter från denna.
Missvisningen behöver inte ha varit lika, vilket gör att det aldrig gick att fastställa.
Inte ens övervakningsklockan behöver ha gått rätt enl fröken ur, och om den gjort det skulle aldrig HL:s uttag kunna avvika med tre minuter. Max två förstås.
Det hela är ganska krångligt att förklara, så det korta svaret är: Vi vet inte när de gjorde sina uttag, men sannolikt 1-3 min före HL.

Tiderna i GMP verkar grunda sig på vad som stod på kvittot, vilket alltså inte behöver vara korrekt.

Nej precis, tiderna är omöjliga att säkerställa så de kan inte användas vid en analys.

När AB:s kompisar gick norrut vet vi därför inte.

Hur länge AB väntade innan han bestämde sig för att gå hemåt vet vi inte.

Det vi vet är att AB gick söderut och efter några meter såg tre personer framför sig. Det bör då ha skett ca 23.21.20 om mordtiden var 23.21.30.

Vi vet heller inte, pga klockorna, hur länge IM satt och väntade i sin bil.

Vi vet endast att IM satt i sin bil och tittade runt i omgivningarna "en stund" och att han kort före mordet såg GM "gå upp bakom" paret Palme. Han anade att något skulle ske, han trodde att mannen kanske skulle slita åt sig kvinnans väska.

IM:s antagande om GM var att "han måste ha stått där". Ett antagande. IM är inte på något sätt säker på när han såg GM första gången.

Sekunden före skotten vände sig IM bakåt och pratade med sina kompisar i baksätet. När han vände tillbaka blicken framåt såg han de båda mynningsflammorna och hörde de båda skarpa knallarna.

En viktig insikt är att GM omöjligt kan ha valt att ställa sig vid Dekorima flera minuter före mordet eftersom paret Palme gick över till östra sidan först ca 1,5 minut före mordet.

Inte förrän ca 23.20 kunde han ana, men inte veta, att de skulle passera Dekorima.

GM har alltså tagit sig till Dekorima utan att AB och IM sett det. Inte heller personerna som passerade Dekorima minuterna före mordet såg någon GM vid Dekorima.

Den ende som KAN ha sett GM närma sig mordplatsen (ca 1 minut före mordet) är NF.

Tensonmannen.

Eftersom ingen såg hur GM kom till mpl finns 3 alternativ:

1) Tensonmannen = GM.
2) GM kom från västra trottoaren.
3) GM kom söderifrån.

(GM kan inte ha kommit österifrån, det hade LJ sett. Omöjligt).

I alla de 3 fallen bör GM:s tid vid Dekorima ha varit mkt kortvarig.

Dock förstår man av IM:s uppgifter att paret Palme passerade GM som stod o väntade på dem.

GM var alltså vid Dekorima innan paret Palme kom dit.

Han väntade på dem en kort stund. Hur länge? Det kan vi inte veta.

I sammanhanget behöver man även väga in AD:s uppgift om ett samtal mellan paret Palme o GM sekunderna före mordet. Då stod de stilla. AD är säker på att mannen också var den man som sköt Palme.

Här har vi i korthet det problem KP har att lösa, det problem ingen kunnat lösa.

Alla bör nogsamt notera att det är ytterst få saker som vi verkligen vet. Det mesta är osäkert.

Jag är inte mannen att tvärsäkert säga exakt hur detta gick till. Jag kan inte se att någon annan kan vara tvärsäker i denna fråga.

Såvida inte KP kan presentera bindande bevisning mot GM (DNA etc) så måste han på annat sätt göra sannolikt att GM endast kan vara en enda person och ingen annan.

Att säga att ett visst vittne var GM eftersom han befann sig vid Dekorima är inte hållbart eftersom försvaret kan säga "nej, det fanns även en annan man vid Dekorima och det var gärningsmannen ".

Det låter inte som något bra utgångsläge för den som säger sig kunna lösa mordgåtan.

Risken är stor att vi står inför ännu en indiciekedja.
Senast redigerad av Basfakta 2020-05-18 kl. 00:24.
Citera
2020-05-18, 00:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är svårbegripligt, och det är just detta man måste förstå. Allt går inte att förstå, och i ljuset av denna svåra nöt tycker jag nog att man kan vara lite snällare mot SE också.
Allt löper inte på ett snöre, och vittnen minns olika, och AB:s chock kan ha suddat ut vissa bitar.
Såg förresten en gammal intervju med Anna Hage där hon påstår att hon (i jagform) först vände kroppen i framstupa sidoläge och sedan på rygg.
Hennes uppgifter varierar också kraftigt.
Stämmer detta kan även den gåtan få ett enkelt svar.
Man kan vara så fokuserad att man helt enkelt inte märker andra personer runtomkring.
Jo, men IM säger att gänget passerade strax innan skotten. Han kan minnas fel på meter och sekunder, men jag är övertygad om att han har rätt i att en grupp människor gick norrut vid mordplatsen en kort stund innan mordet. Vissa vittnesuppgifter tror man bara på utan att kunna förklara varför, och detta är ett sådant.
Citera
2020-05-18, 00:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej precis, tiderna är omöjliga att säkerställa så de kan inte användas vid en analys.

När AB:s kompisar gick norrut vet vi därför inte.

Hur länge AB väntade innan han bestämde sig för att gå hemåt vet vi inte.

Det vi vet är att AB gick söderut och efter några meter såg tre personer framför sig. Det bör då ha skett ca 23.21.20 om mordtiden var 23.21.30.

Vi vet heller inte, pga klockorna, hur länge IM satt och väntade i sin bil.

Vi vet endast att IM satt i sin bil och tittade runt i omgivningarna "en stund" och att han kort före mordet såg GM "gå upp bakom" paret Palme. Han anade att något skulle ske, han trodde att mannen kanske skulle slita åt sig kvinnans väska.

IM:s antagande om GM var att "han måste ha stått där". Ett antagande. IM är inte på något sätt säker på när han såg GM första gången.

Sekunden före skotten vände sig IM bakåt och pratade med sina kompisar i baksätet. När han vände tillbaka blicken framåt såg han de båda mynningsflammorna och hörde de båda skarpa knallarna.

En viktig insikt är att GM omöjligt kan ha valt att ställa sig vid Dekorima flera minuter före mordet eftersom paret Palme gick över till östra sidan först ca 1,5 minut före mordet.

Inte förrän ca 23.20 kunde han ana, men inte veta, att de skulle passera Dekorima.

GM har alltså tagit sig till Dekorima utan att AB och IM sett det. Inte heller personerna som passerade Dekorima minuterna före mordet såg någon GM vid Dekorima.

Den ende som KAN ha sett GM närma sig mordplatsen (ca 1 minut före mordet) är NF.

Tensonmannen.

Eftersom ingen såg hur GM kom till mpl finns 3 alternativ:

1) Tensonmannen = GM.
2) GM kom från västra trottoaren.
3) GM kom söderifrån.

(GM kan inte ha kommit österifrån, det hade LJ sett. Omöjligt).

I alla de 3 fallen bör GM:s tid vid Dekorima ha varit mkt kortvarig.

Dock förstår man av IM:s uppgifter att paret Palme passerade GM som stod o väntade på dem.

GM var alltså vid Dekorima innan paret Palme kom dit.

Han väntade på dem en kort stund. Hur länge? Det kan vi inte veta.

I sammanhanget behöver man även väga in AD:s uppgift om ett samtal mellan paret Palme o GM sekunderna före mordet. Då stod de stilla. AD är säker på att mannen också var den man som sköt Palme.

Här har vi i korthet det problem KP har att lösa, det problem ingen kunnat lösa.

Alla bör nogsamt notera att det är ytterst få saker som vi verkligen vet. Det mesta är osäkert.

Jag är inte mannen att tvärsäkert säga exakt hur detta gick till. Jag kan inte se att någon annan kan vara tvärsäker i denna fråga.

Såvida inte KP kan presentera bindande bevisning mot GM (DNA etc) så måste han på annat sätt göra sannolikt att GM endast kan vara en enda person och ingen annan.

Det låter inte som något bra utgångsläge för den som säger sig kunna lösa mordgåtan.

Risken är stor att vi står inför ännu en indiciekedja.
IM säger att han inte tog blicken från mannen, utan vände sig halvt om som man gör när man tilltalar någon i baksätet utan att ta blicken från vägen.

GM behöver inte ha väntat en enda sekund vid Dekorima. IM säger att GM klev fram från väggen, men en snabb acceleration från GM gående nära väggen kan ge den bilden, särskilt om han blandar samman GM med AB som stått stilla däromkring.
Citera
2020-05-18, 00:30
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är riktigt att Lennart Thörnqvist under en tid jobbade på samma avdelning som Stig Engström på Skandia. Vid tiden för MOP hade dock LT gått vidare till informationschefsposten på statistiska centralbyrån.

Hur är det egentligen med uppgiften att Lennart Törnqvist ska ha arbetat på Skandia? Kanske har det en solid källa långt bak i tråden, men jag har aldrig snappat upp det, förutom upprepningen att det ska vara fallet. Det får mig att misstänka att det är en tråd-sanning. Men kanske jag har missat något?

Vad jag har kunnat se så arbetade Törnqvist förvisso på Skandias föregångare Thule i början av 60-talet som PR-konsult, oklart hur länge, men började sedan på SCB redan 1964 för att därefter stanna där ända in på 90-talet (förutom ett mellanår på försäkringsbolaget Framtiden, 1966).

Och så det här med att han ska ha jobbat på samma avdelning som Stig Engström? Iom att Törnqvist jobbade med PR på Thule torde de förvisso ha verkat på "samma avdelning", men Engström började ju på Skandia först 1968, alltså fyra år efter LT slutade där, så deras vägar kan i vilket fall knappast ha korsats på Sveavägen 44.

Känns därför svårt att få in LT i virveln kring Skandia. Eller finns det något jag missar här?

Intressant annars med hans plats på SCB med tanke på den stora integritetsdebatt som uppstod 1970 med anledning av det årets "folk- och bostadsräkning" och SCB:s nya stora datasystem som samkörde olika register, vilket föranledde mycket kritik pga oron för att det handlade om ren personkontroll och att uppgifterna kunde komma att användas i fel syfte. Man ansåg det påminna om Orwells "1984". Får en ju att associera till övrig uppgiftsinhämtning/personkontroll/övervakning vid tiden ... Just Lennart Törnqvist blev SCB:s talesperson om det här i media (eftersom han var dess PR-man, rimligen) och blev på kuppen "årets mest utskällda" pga folks oro och pga märkligheter i den blankett som skulle fyllas i.

Hans bevisliga medlemskap i Klara-Lidingö FBU är förstås också högintressant, men även här undrar jag över hans förmodade roll och det ofta framhållna antagandet om hans post som "andre man" under Åke J Ek. Finns det substans i det eller är det bara en kittlande hypotes? K-L FBU hade ju flera hundra medlemmar.

Nu verkar LT och ÅJE ändå ha haft en del kontakt, åtminstone tidigare. De ingick båda i FN-bataljonen i Gaza 1957-58. Och en annan sak som är pikant är att Törnqvist 1961 blev redaktionssekreterare för tidskriften Koreansk Journal (som alltså utgavs av Svenska Koreaföreningen, som Åke J Ek var redaktör för och utgivare av). Lite otippat att LT bubblar upp i det sammanhanget. Oklart hur länge han fanns med i det sammanhanget dock.

I övrigt kan jag inte se något som utmärker denne Törnqvist.
Citera
2020-05-18, 00:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Rätta mig om jag har fel - men om IM’s vittnesmål stämmer så omöjliggör det SE som gärningsman, right?
IM säger sig se GM i hörnet i 5 minuter innan skotten.
Ja, SE står bevisligen vid stämpelklockan 1 minut före mordet. Ingen seriös människa tror på SE. Det är lika befängt som CP.

Men att han står och väntar fem minuter på paret är intressant. I alla fall 30 sekunder slog sanningskomissionen fast. Och han kom sannolikt inte ifrån grand heller då ingen efterföljare iaktagits.

Gunnar wall påpekar att på platsen har det florerat walki-talkies redan tidigare på dagen. Så väl som precis innan skotten. Jag lutar mer och mer mot walls ideer om att man antagligen visste att han skulle komma denna väg och ev. träffa någon.
Senast redigerad av kyrkstocken 2020-05-18 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in