2020-05-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM:s vittnesmål bör värderas ganska högt från sekunderna före til sekunderna efter ja. Därmed inte sagt att vi förstått vad han menade med steg hit och dit och runda och gå runt osv.
Men allt det där med att "gå runt" kommer väl i tingsrätten, eller hur? Det är långt senare. Det finns inte i de tidiga förhören.

I de tidiga förhören säger han bara: "Han tog, han gick, efter skottet tog han ner handen och tog ett par steg tillbaka, och sen rörde han sig mot tunnelgatan lugnt".

Vilket stämmer rätt bra med vad övriga vittnen säger.
Citera
2020-05-17, 21:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Men allt det där med att "gå runt" kommer väl i tingsrätten, eller hur? Det är långt senare. Det finns inte i de tidiga förhören.

I de tidiga förhören säger han bara: "Han tog, han gick, efter skottet tog han ner handen och tog ett par steg tillbaka, och sen rörde han sig mot tunnelgatan lugnt".

Vilket stämmer rätt bra med vad övriga vittnen säger.
Ja, precis. Det andra är svårbegripligt och förmodligen inte heller korrekt.
Citera
2020-05-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det blir allt svårare få in en GM som inte är SE när tolkningen faller på detta vis.
Inte nödvändigtvis. Vem som helst kan ju ha följt efter LOP. SE kan ha kommit ut från Skandiahuset efter att de alla tre hade passerat, precis som han själv sa.

Det som är svårt är att få in en alternativ GM som PU har lyckats identifiera. Men, vi vet ju ingenting om vad de har eller vet.
Citera
2020-05-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ja, precis. Det andra är svårbegripligt och förmodligen inte heller korrekt.
Nej, förmodligeninte. Jag tror mest på det som vittnena sagt i de tidigaste förhören. Och det gäller särskilt IM. Han erkänner ju själv i de senare förhören att han är påverkad av mediauppgifter.

("Glöm det", säger FL, lite naivt)
Citera
2020-05-17, 21:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Vad är tiden och är det säkerställt att tiden är rätt?

Edit: Tänkte fel. Finns det någon säker tid på uttagen från Bankomaten vid Dekorima?
Längden på uttaget är registrerat
Citera
2020-05-17, 21:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Längden på uttaget är registrerat
Har du tiderna?
Citera
2020-05-17, 21:59
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är det förmodligen inte, det baseras på kamraternas uppgifter att de inte möter Palme när de går norrut samt att de inte hör skotten. Dvs att de passerar AF kyrkogata innan Palme kommer dit och med promenad-tid räknar vi att då går kamraterna från banken minst 3 minuter före mordet, minimum.
Beräknat på IMs kamraters uppgifter om vad de gör och det faktum att Helena Ls uttag är tidsatt får vi rimligt att ABs kamrater hinner lämna banken innan IM ens är på plats.
AB gick väl ifrån sina bankomkatkompisar och om kompisarna är 3 minuter bort ifrån mordet så måste antingen AB stått kvar utanför bankomaten utan att ha fattat att de redan gått eller att AB är än mer onykter än vad som framgått för han kan omöjligen ha tagit flera minuter att gå söderut för honom. Jag har inte så hög tilltro till honom som vittne. Noterbart att han jobbade på Bofors Air Tronic som konstruktör.
Citera
2020-05-17, 22:01
Medlem
Huckabees avatar
Rätta mig om jag har fel - men om IM’s vittnesmål stämmer så omöjliggör det SE som gärningsman, right?
IM säger sig se GM i hörnet i 5 minuter innan skotten.
Citera
2020-05-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Rätta mig om jag har fel - men om IM’s vittnesmål stämmer så omöjliggör det SE som gärningsman, right?

Helt rätt. Om det IM säger stämmer så är SE ej Palmes baneman. Om det han säger stämmer..
Citera
2020-05-17, 22:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Detta har vi diskuterat senast idag. IM kan mycket väl ha sett AB innan GM kom dit, dvs blandat samman dem.
Citera
2020-05-17, 22:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
AB gick väl ifrån sina bankomkatkompisar och om kompisarna är 3 minuter bort ifrån mordet så måste antingen AB stått kvar utanför bankomaten utan att ha fattat att de redan gått eller att AB är än mer onykter än vad som framgått för han kan omöjligen ha tagit flera minuter att gå söderut för honom. Jag har inte så hög tilltro till honom som vittne. Noterbart att han jobbade på Bofors Air Tronic som konstruktör.
Han stod kvar där och väntade på resten av arbetskamraterna. De hade dock fått skjuts av bil, utan att AB visste det.
Citera
2020-05-17, 22:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Har du tiderna?
Ej exakt i huvudet, men, enligt bankomatens egen klocka ca 23.18.15-23.18.55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in