Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-18, 00:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM säger att han inte tog blicken från mannen, utan vände sig halvt om som man gör när man tilltalar någon i baksätet utan att ta blicken från vägen.

GM behöver inte ha väntat en enda sekund vid Dekorima. IM säger att GM klev fram från väggen, men en snabb acceleration från GM gående nära väggen kan ge den bilden.

Jo visst, vi skissar ju alla på olika scenarier hela tiden. Det jag vill understryka är att ytterst få saker är att betrakta som fastställda fakta.

Att IM säger att han behöll blicken på GM fast han vände sig bakåt är ett problematiskt uttalande. Det väcker frågor. Missade han ngt mkt väsentligt där?

IM säger att GM gick upp bakom paret Palme och det som du säger kanske kan tolkas som att GM inte stod och väntade. Men det är ett antagande. Det är inget vi säkert vet.

Men min TOLKNING av IM är att GM faktiskt stod där när de kom. Jag uttryckte nog fel.
Citera
2020-05-18, 00:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo visst, vi skissar ju alla på olika scenarier hela tiden. Det jag vill understryka är att ytterst få saker är att betrakta som fastställda fakta.

Att IM säger att han behöll blicken på GM fast han vände sig bakåt är ett problematiskt uttalande. Det väcker frågor. Missade han ngt mkt väsentligt där?

IM säger att GM gick upp bakom paret Palme och det som du säger kanske kan tolkas som att GM inte stod och väntade. Men det är ett antagande. Det är inget vi säkert vet.

Men min TOLKNING av IM är att GM faktiskt stod där när de kom. Jag uttryckte nog fel.
Har du någon teori om det där gänget som passerar mordplatsen strax innan mordet? Det som IM vittnar om.
Citera
2020-05-18, 00:36
Bannlyst
Folk krånglar till det väldigt mycket. Att GM stod vid dekorima nån minut innan mordet genom IM vittnesmål bör nog ändå vara säkerställt.

Tror knappast IM blandade ihop GM med AB då AB stod vid bankomaten som låg runt 10 meter från dekorima.
Citera
2020-05-18, 00:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Folk krånglar till det väldigt mycket. Att GM stod vid dekorima nån minut innan mordet genom IM vittnesmål bör nog ändå vara säkerställt.

Tror knappast IM blandade ihop GM med AB då AB stod vid bankomaten som låg runt 10 meter från dekorima.
AB säger att han gick mot Kungsgatan en bit och det är helt naturligt när man söker efter någon med blicken som förväntas komma från det hållet. AB borde sett GM, och IM borde sett AB. Jag tycker verkligen inte att det är tillkrånglat.
Citera
2020-05-18, 00:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Har du någon teori om det där gänget som passerar mordplatsen strax innan mordet? Det som IM vittnar om.

Nej, inte heller det betraktar jag som en sak vi verkligen vet.

Det antogs tidigare som du vet att gänget var AB:s gäng men då fungerar ju ingenting. Tog de ut pengar samtidigt med mordet? Hann de ens fram till Bankomaten? Varför märkte de inte att det skett ett mord? Det var ju full kalabalik 15 meter bakom dem? Och var fanns AB?

Var det ett annat gäng? 10-15 sekunder före mordet? Nej, då skulle de givetvis ha reagerat. Även om ungdomar är fulla o glada så är de ju inte totalt avskurna från omvärlden.

Jag får ingen rätsida alls på det här gänget.
Citera
2020-05-18, 00:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nej, inte heller det betraktar jag som en sak vi verkligen vet.

Det antogs tidigare som du vet att gänget var AB:s gäng men då fungerar ju ingenting. Tog de ut pengar samtidigt med mordet? Hann de ens fram till Bankomaten? Varför märkte de inte att det skett ett mord? Det var ju full kalabalik 15 meter bakom dem? Och var fanns AB?

Var det ett annat gäng? 10-15 sekunder före mordet? Nej, då skulle de givetvis ha reagerat. Även om ungdomar är fulla o glada så är de ju inte totalt avskurna från omvärlden.

Jag får ingen rätsida alls på det här gänget.
Det närmsta en hållbar teori som jag kan komma är att de kom ut från Bankomaten och gick förbi AB, som sammanblandades med GM. Men de borde ändå ha hört skotten.
Citera
2020-05-18, 00:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det närmsta en hållbar teori som jag kan komma är att de kom ut från Bankomaten och gick förbi AB, som sammanblandades med GM. Men de borde ändå ha hört skotten.

Ja eftersom IM uppger en så kort tid före mordet väcker även detta frågor. Polisen försökte ju reda ut saken med IM men de kom ingenvart.

Ännu en gåta. Inget vi med säkerhet vet.
Citera
2020-05-18, 00:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja eftersom IM uppger en så kort tid före mordet väcker även detta frågor. Polisen försökte ju reda ut saken med IM men de kom ingenvart.

Ännu en gåta. Inget vi med säkerhet vet.
Om vi tänker att IM uppskattar tiden fel, hur lång tid är det rimligt att gänget behöver gå för att inte höra skotten? Två minuter kanske? Ändå är han mycket bestämd med att det rörde sig om 10 - 15 meter.
Citera
2020-05-18, 01:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om vi tänker att IM uppskattar tiden fel, hur lång tid är det rimligt att gänget behöver gå för att inte höra skotten? Två minuter kanske? Ändå är han mycket bestämd med att det rörde sig om 10 - 15 meter.

Jag vet inte. Det var två rejäla smällar. Hur långt bort måste man vara för att inte höra?

En variant är förstås att det här gänget om det fanns hörde smällarna men trodde det var nåt annat. Men då krävs nog att de hunnit ett stycke?

Men mitt svar är tyvärr att jag inte vet.
Citera
2020-05-18, 01:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag vet inte. Det var två rejäla smällar. Hur långt bort måste man vara för att inte höra?

En variant är förstås att det här gänget om det fanns hörde smällarna men trodde det var nåt annat. Men då krävs nog att de hunnit ett stycke?

Men mitt svar är tyvärr att jag inte vet.
Gänget hörde smällarna men brydde sig inte om det i tron att det var något oviktigt, och därför behövdes de inte i rättegången mot CP.

Nu har vi löst den gåtan.
Citera
2020-05-18, 01:14
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Uppgiften on Stay Behind och Skandiahuset bubblar upp med jämna mellanrum i tråden. Jag har dock inte sett någon källa.
- kan du eller någon annan i tråden dela med er av konkreta uppgifter gällande detta?
- du skriver ”arbetade i en byggnad...”. Innebär det att SB hade ett kontor inom själva Skandia-lokalerna och gick in och ut på samma ställe(n) som SE?

Jag lägger ingen värdering i detta..

Men jag har väl alltid trott att stay behind skall verka i nationens intresse.
vem sätter då agendan och skickar ut order. Är det styrt utom politiken?
Om det är styrt utom politiken, så är det ju en politisk "rörelse". Någon sitter
och tycker saker om man agerar i förebyggande syfte.
Citera
2020-05-18, 01:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Gänget hörde smällarna men brydde sig inte om det i tron att det var något oviktigt, och därför behövdes de inte i rättegången mot CP.

Nu har vi löst den gåtan.
Men varför såg inte AB det här gänget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in