2020-05-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hej Lookalike. Vi diskuterar norska äldreboenden. Tegnell har väl inte med dem att göra.

Jag skulle för övrigt skydda äldre tusen gånger bättre än fhm så jag sitter inte oxh försvarar någons strategi. Jag bara påpekar Kimma7s idiotiska sakfel.

Allright,bara vi är överens om att Tegnell är en tomte så...:-)
Citera
2020-05-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej den sannolikheten är verkligen inte stor. Hur i jessu namn kommer du fram till den slutsatsen?

Jag? Det är verkligen inte jag som har kommit fram till den slutsatsen.

Har du läst forskarrapporter och diskussioner/youtubeklipp som ligger utanför sveriges lilla hjärntvättade mediabubbla? Jag kan svara åt dig - nej det har du inte, för då hade du förstått lite bättre vad jag menar.
Citera
2020-05-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag hade starka känslor för den usla vården vi tillhandahåller våra äldre redan innan denna pandemi.
Med skönt för dig att du inte har några problem vare sig nu eller tidigare.
Och du menar att eftersom vården var bristfällig redan sedan tidigare och inga resurser fanns tillgänglig så har ingen något ansvar?

Nej, självklart har vi alla ett ansvar. Men folk här verkar ju inte förstå att det finns skäl till varför inte hanteringen av ett helt nytt virus har fungerat enligt plan i många länder.
Sverige är i grunden ett godhjärtat land som skänkt massor av pengar till fattiga länder och även tagit emot väldigt många lågutbildade människor från andra länder som vi försökt få in i samhället med varierande resultat.
Att jobba inom äldrevården kräver inte mycket utbildning och därför har många invandrare fått jobb där - jobb som många svenskar inte själva vill ha, men samtidigt kräver vi att äldrevården ska fungera perfekt i en kris som den här. Jag tror att man kommer att försöka organisera om äldrevården när den här pandemin avtagit, så att vi får mindre enheter, men samtidigt är vi ett växande land med god folkhälsa och folk blir äldre och äldre. Vi får fler gamla men inte många som vill sköta om dem. Det är alltid lätt att stå bredvid och kritisera. "Norge har gjort det så bra" - visst men Norge har inte alls tagit emot så många flyktingar som Sverige och de har en hälften så stor befolkning. Det finns brister i svensk sjukvård och det måste ju Sverige jobba på att förbättra, men man måste ju samtidigt inse att det inte är så lätt att ändra över en natt.
Citera
2020-05-17, 15:43
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tror det bara är början och det är förståeligt. De länder som har lyckats ska ju behöva ta emot misslyckade länder som typ Sverige. Det säger sig själv.

Jag hade inte haft något emot att slappa på nån skön strand på kroatiska kusten i sommar! En världsklass destination om jag får säga min mening. Riktigt kul för länderna som bekämpat smittan att deras medborgare kan få en skön semester efter alla uppoffringar. Det förtjänar dom! Vi i Corona-sverige får hålla tillgodo med att uppnå flock immunitet hela sommaren. När släpper de ut oss? Sommaren 2021? 2022?
Citera
2020-05-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror inte att någon förstår vad du pratar om?

Jag påstår att i åldersgruppen 0-70 år så är dödstalet mellan 0,02-0,01 procent.

Du förstår grundläggande saker va?

Tillåt mig hjälpa dig på traven Hobby.

Jag uppskattar således antalet totalt smittade i Sverige den 14 Maj till omkring 1.500.000 personer.
Av dessa så har runt 340 personer i åldersgruppen 0-70 år dött.

Förstår du bättre nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Danskarna har lyckats förvånansvärt dåligt med tanke på deras omfattande lockdown, som de till skillnad från andra länder satte in i rätt tid.
Deras lockdown är märklig. Dragit på utflykter till Malmö. Fått hänga utomhus hur mycket dom vill så länge dom inte varit för många i sällskapet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det enda positiva med corona är att effekten av oansvarig coronapolitik syns redan efter några månader medans effekten av en oansvarig invandringspolitik först syns efter 10-15 år.
Ja effekten av de senaste decennierna dåraktiga politik syns glasklart under denna kris. Sverige är nästan värst i Europa. Men det är inte bara det att Sverige har misslyckats att rädda människoliv utan det kanske värsta är att myndigheterna tycker att de har gjort helt rätt. Det är en cynsim och självgodhet som saknar motstycke. FHM gör verkligen inte skäl för namnet utan borde snarare heta FMM folkmordsmyndigheten.
Citera
2020-05-17, 15:46
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Länk AFP
https://www.afp.com/en/news/15/hamster-tests-show-masks-reduce-coronavirus-spread-scientists-doc-1rr49p1

Det intressanta är att inte bara minskar smittspridningen med masker men de som smittas har mindre virus i kroppen.
Citera
2020-05-17, 15:47
Medlem
Citat:
Jag tror inte att någon förstår vad du pratar om?

Jag påstår att i åldersgruppen 0-70 år så är dödstalet mellan 0,02-0,01 procent.

Du förstår grundläggande saker va?

Och det är precis det mina uträkningar visar, att det är en total omöjlighet. 0-19 är oviktigt eftersom där inte finns några döda.

I Sverige finns det 1 115 438 i ålder 60-69. Det har dött 267 personer i ålder 60-69.

Med dina uträkningar så skall 2 670 000 i ålder 60-69 vara smittade. Lite svårt eftersom det inte finns så många.

Om vi räknar på åldern 20-69 istället då har vi 439 döda och en befolkningsmängd på 8 802 270. Med 0,01% så är i runda slängar 50% smittade.

Du är rolig du
Citera
Medlem
Citat:
Tillåt mig hjälpa dig på traven Hobby.

Jag uppskattar således antalet totalt smittade i Sverige den 14 Maj till omkring 1.500.000 personer.
Av dessa så har runt 340 personer i åldersgruppen 0-70 år dött.

Förstår du bättre nu?

Vad du vidare bör ta hänsyn till är den kända faktan att en majoritet av dessa 340 döda i åldersgruppen 0-70 år troligen har haft minst en allvarlig underliggande sjukdom.

Dödstalet för normalt friska 0-70 åringar är sålunda ytterligare betydligt lägre.

Detta ger en klar slutsats..att personer i åldersgruppen 0-70 år som inte tillhör en riskgrupp inte behöver skyddas..alls.

Sålunda bör inte FHM hämmande rekommendationer gälla för denna stora grupp människor.
Citera
Medlem
madchances avatar
Sverige har högst ökningstakt av döda i världen i Financial Times.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths
Citera
2020-05-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Du har ingen hjärna. Du har fortfarande inte gett mig ett svar? På vilket sätt har regeringen skött det här bra? Skiter fullständigt i hur det ser ut om 1-2 år. Jag pratar om här och nu.

Sättet hur man hanterade äldreomsorgen på är ett stort folksvek som borde vara straffbart.

Jag diskuterar inte med folk som saknar kapacitet att förstå vad man säger till dem. Jag sa det redan i förra inlägget men du förstår tydligen inte ens det. Sorgligt är vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in