2020-05-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En av tjugo får ett mystiskt och långdraget förlopp i COVID19. Fler rapporter dyker upp. Här från UK:

Det jag är övertygad om är följande:

De flesta människor i världen som är ganska så normala, idag per 17 maj, skulle ALDRIG medvetet tycka det är ok att låta sig smitttas. ALDRIG.
Detta då även i Sverige.

Den här nychet är knappast den första av de som säger att det finns risker för alla som blir drabbade av corona. Sperma, lugnor, hjärta. Vad som helst.
Så i princip alla normala människor gör ALLT för att undvika smittas.

SÅ tex i Sverige finns väldigt många miljoner människor som det sista de skulle göra är att låta sig smittas.
Sen finns nog några hundratusen som är dumma i huvudet, har inget att förlora i livet etc som kan tänka sig att få lite corona.

Med det sagt är det för fan KRIMINELLT att ett land inte gör ALLT för att se till att skydda sitt eget folk.
Det är för fan därför det finns en stat och därför man betalar skatter.
Staten har kudner som då är sin egen befokning. Och de gör inte sitt jobb.
De har failat i att ge varje enskild individ möjligheten att slippa drabbas av något som kan leda till död eller till livslånga issues.

Därför, av den anledningen, har Sverige TOTALT misslyckats. Enda landet i världen som inte gjort allt som var i sin makt för att skydda sina "kunder".

Det komiska är att de flesta förnekare skulle inte heller tänka sig få lite corona.
De tycker att staten gör rätt.
Antingen beror det på att det är värdelösa människor som inte har nåt att hämta i livet.
Elelr är de som jävla dumma i huvudet att de ännu inte fattat att svenska staten pissar i deras mun.
Citera
2020-05-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Okej. Deras FHM rekommenderar inte munskydd på äldreboenden.

Att använda munskydd kan naturligtvis aldrig vara till nackdel,oavsett vad Anders Tegnell säger.
Storleken på nyttan kan självfallet diskuteras,men att det skulle ha negativa följder är enbart ytterligare snömos signerat FHM.
Citera
2020-05-17, 15:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
I senaste veckorapporten står det:

"Totalt fångas 72 procent av överdödligheten upp i statistiken över avlidna bekräftade fall."

Läs rapporten på:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-19-final.pdf

Märk väl att FHM själva säger att överdödligheten bättre fångar upp dödligheten pga coronaviruset, då många som dör till följd av viruset inte har blivit testade och därför inte kommer med i FHMs siffror. Om detta är alla medicinska experter överens, oavsett vad man tycker om den svenska strategin.

Tack. Jag har inte läst veckorapporterna tidigare. Tänkt att det inte var annat än vad som förmedlas dagligen. Antagligen minskar andelen i och med att man börjar testa mer på äldreboenden nu. För jag misstänker att det är många äldre som dör utan att testas, även om det säkert förekommer i hela populationen så bör det vara mindre förekomst hos yngre.
Citera
2020-05-17, 15:28
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror dock att man måste lägga på ungefär lika mycket på Frankrike, Storbritannien och Italien. Däremot inte Belgien, så Sverige ligger närmare Belgien än vad FMHs siffror visar. Och Frankrike kommer Sverige gå om inom 2-3 veckor hur som helst.

Samtidigt så har Frankrike och Italien få nya dödsfall så de har nog ingen stor effekt av eftersläpning. Vi kommer nog förbi dem till slut.

Storbritannien liknar dock mer Sverige fast de kör ju lockdown. Å andra sidan ligger de lång före.

Belgien är på silverplats just nu, men har också få dödsfall.
Citera
2020-05-17, 15:29
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.theguardian.com/world/live/2020/may/17/coronavirus-live-news-barack-obama-attacks-trump-virus-response

Scientists in Hong Kong have established that face masks do reduce transmission of coronavirus (at least among hamsters). This just in from AFP:

Tests on hamsters reveal the widespread use of facemasks reduces transmission of the deadly coronavirus, a team of leading experts in Hong Kong said Sunday.

The research by the University of Hong Kong is some of the first to specifically investigate whether masks can stop symptomatic and asymptomatic COVID-19 carriers from infecting others.

Led by Professor Yuen Kwok-yung, one of the world’s top coronavirus experts, the team placed hamsters that were artificially infected with the disease next to healthy animals.

Surgical masks were placed between the two cages with air flow travelling from the infected animals to the healthy ones.

The researchers found non-contact transmission of the virus could be reduced by more than 60 percent when the masks were used.

Two thirds of the healthy hamsters were infected within a week if no masks were applied.

The infection rate plunged to just over 15 percent when surgical masks were put on the cage of the infected animals and by about 35 percent when placed on the cage with the healthy hamsters.

Those that did become infected were also found to have less of the virus within their bodies than those infected without a mask.

“It’s very clear that the effect of masking the infected, especially when they are asymptomatic - or symptomatic - it’s much more important than anything else,” Yuen told reporters.
Citera
2020-05-17, 15:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hallengren vill ministerstyra testning för att Ulf inte ska få göra det till sin fråga.
100k är ett missförstånd spritt av FHM i agenda då frågan missförstods, 30-40k var politiska målet
Ingen vet hur det ska gå till.
Regioner är inte med på tåget då dom inte kan se någon nytta.

OK. Så dumt. Att inte alla bara kan glömma politiken nu i detta läge! Vi borde ha en samlingsregering, som under WWII, som bara ser till landets och folkets bästa i den här krisen.
Citera
2020-05-17, 15:33
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fantastiska nyheter för alla semesterfirare!

Tjeckien, Slovakien och Kroatien har varit framgångsrika i sin smittbekämpning och belönar sina medborgare med en riktigt skön semester i sommar! Grattis!

Länderna kommer öppna upp sina gränser mot varandra men är tydliga med att pest-ländernas medborgare inte är välkomna.

källa cnn

Tror det bara är början och det är förståeligt. De länder som har lyckats ska ju behöva ta emot misslyckade länder som typ Sverige. Det säger sig själv.
Citera
2020-05-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inte en chans..mina siffror är fakta från den 14 Maj.

Den enda x-faktorn som finns att diskutera är den om hur många oupptäckta smittade det går på varje upptäckt fall.

Där räknar jag med runt 50..många experter räknar med 75 fall till och med.

I övrigt så är det enkel beräkning utifrån officiell fakta.Det finns inga fel härvidlag.

Vi har inte ens så många i det åldersspannet som skulle kunna bli smittade

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Döda 60-69: 267
Antal 60-69: 1 115 438

0,01% döda = 2 670 000
0,02% döda = 1 335 00
Citera
2020-05-17, 15:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.theguardian.com/world/live/2020/may/17/coronavirus-live-news-barack-obama-attacks-trump-virus-response

Scientists in Hong Kong have established that face masks do reduce transmission of coronavirus (at least among hamsters). This just in from AFP:

Tests on hamsters reveal the widespread use of facemasks reduces transmission of the deadly coronavirus, a team of leading experts in Hong Kong said Sunday.

The research by the University of Hong Kong is some of the first to specifically investigate whether masks can stop symptomatic and asymptomatic COVID-19 carriers from infecting others.

Led by Professor Yuen Kwok-yung, one of the world’s top coronavirus experts, the team placed hamsters that were artificially infected with the disease next to healthy animals.

Surgical masks were placed between the two cages with air flow travelling from the infected animals to the healthy ones.

The researchers found non-contact transmission of the virus could be reduced by more than 60 percent when the masks were used.

Two thirds of the healthy hamsters were infected within a week if no masks were applied.

The infection rate plunged to just over 15 percent when surgical masks were put on the cage of the infected animals and by about 35 percent when placed on the cage with the healthy hamsters.

Those that did become infected were also found to have less of the virus within their bodies than those infected without a mask.

“It’s very clear that the effect of masking the infected, especially when they are asymptomatic - or symptomatic - it’s much more important than anything else,” Yuen told reporters.

Länk AFP
https://www.afp.com/en/news/15/hamster-tests-show-masks-reduce-coronavirus-spread-scientists-doc-1rr49p1
Citera
2020-05-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att använda munskydd kan naturligtvis aldrig vara till nackdel,oavsett vad Anders Tegnell säger.
Storleken på nyttan kan självfallet diskuteras,men att det skulle ha negativa följder är enbart ytterligare snömos signerat FHM.

Hej Lookalike. Vi diskuterar norska äldreboenden. Tegnell har väl inte med dem att göra.

Jag skulle för övrigt skydda äldre tusen gånger bättre än fhm så jag sitter inte oxh försvarar någons strategi. Jag bara påpekar Kimma7s idiotiska sakfel.
Citera
2020-05-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag som är Sverigedemokrat kommer aldrig mer ifrågasätta min medmänsklighet eller ta åt mig negativt när någon socialdemokrat/vänsterpartist i min bekantskapskrets har synpunkter på min människosyn.

När det var upp till bevis som nu så är det jag som var mest benägen att skydda de svaga i samhället medans de hade fullt upp med att rättfärdiga att 4000 st dog.

De kommer inte nöja sig med endast fyra tusen döda i covid, fler vill de ha.
Citera
2020-05-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Vi har inte ens så många i det åldersspannet som skulle kunna bli smittade

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Döda 60-69: 267
Antal 60-69: 1 115 438

0,01% döda = 2 670 000
0,02% döda = 1 335 00

Jag tror inte att någon förstår vad du pratar om?

Jag påstår att i åldersgruppen 0-70 år så är dödstalet mellan 0,02-0,01 procent.

Du förstår grundläggande saker va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in