2020-05-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Egentligen tycker jag inte att denna fråga borde vara så himla politiskt färgad.

Motsatserna handlar väl snarare om Darwinism VS Humanism. Visst kan det finns politiska strömningar som ligger närmare den ena eller den andra, men jag tror egentligen inte att något parti i riksdagen strikt är för det ena eller det andra. Skulle möjligen kunna tänka mig att extremt liberala partier skulle vara för darwinismen, men alla övriga borde ju i allmänhet föredra humanismen. Därför är det en smula förvånande för mig att Sverige med socialdemokratisk statsminister valt den väg vi har gjort. Rent ideologiskt känns det inte så givet.

Där håller jag med dig. Jag är förvånad att just Sverige är det land som håller öppet.
Citera
2020-05-17, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så extremt fåtal inrapporterade på helgerna fortsätter. Ändå kommer folk sitta på onsdag/tisdag och skriva "Å herregud 150 döda idag!" . Även i verkligheten är det många som inte riktigt begriper att det är ketchupeffekt på dödssiffrorna vissa specifika dagar. Mina äldre släktingar blir alltid lika rädda när det rapporteras höga siffror. Försöker pedagogiskt berätta att det fortfarande många som dör i landet "men det har inte dött 150 senaste dygnet". Men det hjälper föga.
Tråkigt men schyst att du förklarar för dom!
Oro är räntan man betalar för morgondagen!
Citera
2020-05-17, 14:14
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Så extremt fåtal inrapporterade på helgerna fortsätter. Ändå kommer folk sitta på onsdag/tisdag och skriva "Å herregud 150 döda idag!" . Även i verkligheten är det många som inte riktigt begriper att det är ketchupeffekt på dödssiffrorna vissa specifika dagar. Mina äldre släktingar blir alltid lika rädda när det rapporteras höga siffror. Försöker pedagogiskt berätta att det fortfarande många som dör i landet "men det har inte dött 150 senaste dygnet". Men det hjälper föga.
Lika lite som det hjälper att förklara för förnekare att låga helgsiffror beror på dålig rapportering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
En handfull de senaste dagarna. Detta tillför exakt noll information.

Man kunde lika gärna väntat tills imorgon måndag.

Tycker gott dem kan publicera veckosiffror istället för dagssiffror om det inte finns kompetens nog att publicera dagligen.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sverige har den senaste veckan högre genomsnittligt dödstal till följd av corona per capita än de hårdast drabbade länderna Italien Spanien Belgien Frankrike!

Ansedda Financial Times står bakom granskningen och presentationen av graferna.

Någon som vet varför en ansedd tidning som Financial Times presenterar fakta och bevis på hur sämst Sveriges dödssiffror varit denna vecka? Hur vågar dom berätta sanningen?

Förstår inte Financial Times att alla världens länder kommer komma ikapp Sveriges dödstal inom kort?

Kan inte nån pajas-förnekare i tråden komma in förneka faktan som Financial Times presenterat? Det hade varit underhållande.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=ita&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=cases

Inte så förvånande kanske? I början av pandemin valde vissa länder att införa strikta åtgärder tidigt. De har i allmänhet klarat sig mycket bra. Andra länder valde att inte göra det och de har drabbats av stora problem. Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien. De länderna tänkte sedan om och helt förskräckta av de stora dödstalen införde de olika former av lockdowns/begränsningar för att förhindra smittspridningen. Sverige däremot har knappast gjort något av detta. Då har vi högst naturligt fått fallande kurvor i andra länder, samtidigt som Sverige ligger kvar på sina höga nivåer. Därmed har vi hamnat i topp beträffande antalet döda/capita. Där kommer vi sannolikt dessutom att ligga väldigt länge, såvida inte vi också vidtar hårdare åtgärder och restriktioner. Exempelvis stänger skolorna i höst, stänger kollektivtrafik, offentliga inrättningar m.m. Den spanska undersökningen sköt ju flockimmuniteten genom nedsmittning totalt i sank i veckan. Ser därför inte vad som skulle ändra på det som sker i Sverige. Vi kommer aldrig uppnå någon flockimmunitet genom nedsmittning i Sverige. Hoppet står till vaccin. Rädda så många som möjligt fram till dess.
Citera
Medlem
Citat:

Sverige har ungefär en estoniakatastrof/tsunamikatastrof av dödsfall i covid-19 per vecka nu.
Citera
2020-05-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Rent teoretiskt sett så stämmer ditt resonemang vad jag kan förstå.
Dock så blir det lite som att ha en nollvision inom trafiken.
Förbjuder man all transport via bil,mc o.d så lär nog dödstalet sjunka ner emot eller till noll.

Vad sådana här rent teoretiska resonemang har för värde på verkligheten är tyvärr dock ringa.

Bara så jag förstår vad i mitt resonemang som inte går fram så jag kan ändra mitt sätt att uttrycka mig så det blir färre missförstånd i framtida diskussioner, Ni förstår inte att viruset redan är påväg att dö ut iom. reproduktionstal under ett?

Vi ska alltså i nuläget inte försöka stoppa en omöjlig farsot, vi ska bara skynda på processen genom att Alla följer de restriktioner som lett till denna möjlighet och testa och isolera de positiva för att ytterligare öka hastigheten på utrotandet.

Nu när jag förklarat lite enklare, är det lättare att förstå eller vad annat bör jag ändra i sättet jag uttrycker mig?

Eller har Ni data som påvisar att reproduktionstakten inte är under ett att dela med Er av?
Citera
2020-05-17, 14:17
Medlem
Eftersom dödstalet för dem under 70 år ligger någonstans mellan 0,01 till 0,02 PROCENT så kan väl någon förklara logiken i att vi har kvar några begränsande rekommendationer överhuvudtaget?

Uppenbarligen så är närmast alla rekommendationer från FHM som för närvarande ligger icke baserade på någon som helst fakta..och således är de direkt felaktiga i nästan alla fall.

Varför har vi det så?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har nästan en estoniakatastrof/tsunamikatastrof av dödsfall i covid-19 per vecka nu.

Ingen som jobbar på helgerna i myndighetssverige. Man får därför se på sifforna som ett snitt över veckan. Ett Estonia med svenskar går till botten varje vecka.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Veckan som varit hade lägst antal rapporterade dödsfall på över en månad. Jag justerar ner min prognos till 6000 döda i slutet av juli.

För Danmarks och Finlands del hamnar de på 3300 döda någon gång runt jul. Norge, med sin unga befolkning, klarar sig bättre och hamnar på 2300 döda vid samma tid.

Så din analys är att Sverige har vadå för antal döda till jul? Jag undrar just när du gör Svenska analysen till Juli och de andra till jul.

Ren nyfikenhet bara.
Citera
2020-05-17, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte så förvånande kanske? I början av pandemin valde vissa länder att införa strikta åtgärder tidigt. De har i allmänhet klarat sig mycket bra. Andra länder valde att inte göra det och de har drabbats av stora problem. Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien. De länderna tänkte sedan om och helt förskräckta av de stora dödstalen införde de olika former av lockdowns/begränsningar för att förhindra smittspridningen. Sverige däremot har knappast gjort något av detta. Då har vi högst naturligt fått fallande kurvor i andra länder, samtidigt som Sverige ligger kvar på sina höga nivåer. Därmed har vi hamnat i topp beträffande antalet döda/capita. Där kommer vi sannolikt dessutom att ligga väldigt länge, såvida inte vi också vidtar hårdare åtgärder och restriktioner. Exempelvis stänger skolorna i höst, stänger kollektivtrafik, offentliga inrättningar m.m. Den spanska undersökningen sköt ju flockimmuniteten genom nedsmittning totalt i sank i veckan. Ser därför inte vad som skulle ändra på det som sker i Sverige. Vi kommer aldrig uppnå någon flockimmunitet genom nedsmittning i Sverige. Hoppet står till vaccin. Rädda så många som möjligt fram till dess.
Om man lyssnar till Boris Jonson i England som säger att ett vaccin aldrig kommer kunna komma mot denna stridssmitta som Kinesiska militären släppt lös.
Citera
2020-05-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Lika lite som det hjälper att förklara för förnekare att låga helgsiffror beror på dålig rapportering

Uhm okej. Jag tror ingen på allvar tror att folk slutar avlida på helgerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in