Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Nej reglerna har aldrig sett ut så. Körkortsböcker är inga regelböcker. Kolla med Trafikverket istället. Det där som du skriver är en vanlig missuppfattning som 90-talisterna tror för att deras körlärare tyckt att det är bättre än att följa Trafikverkets direktiv.
Nu hittar jag inget exakt datum för regeländingen, men någon gån sent 1990tal tidigt 2000 tal ändrades definitionen på en cirkulationsplats från att ses som en vägkorsning till en enkelriktad gata. I den vevan ändrades rekomendationerna och reglerna hur man skulle blinka vid rondellkörning.
Innan så gällde att man signalerade innan man körde in i circulationsplatsen och blinkade höger om man skulle ta första avfarten inte als om man skulle rakt fram(andra avfarten) och vänster om man skulle vidare.
Nu varför 90talisterna skulle ha fått för sig det vet jag inte jag tog mitt körkort och mina körskoleböcker trycktes innan någon 90talist var född. Däremot brukar jag hänga med de nya regler som införs så också den regeln problemet är att jag inte riktigt kan spika året.
Verkar var miten av 2000 talet som reglerna ändrades.