2020-05-15, 15:35
  #4381
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det var faktiskt så reglerna såg ut för några år sen, blev lite osäker så jag kollade upp mina gamla körkortsböcker.
Nej reglerna har aldrig sett ut så. Körkortsböcker är inga regelböcker. Kolla med Trafikverket istället. Det där som du skriver är en vanlig missuppfattning som 90-talisterna tror för att deras körlärare tyckt att det är bättre än att följa Trafikverkets direktiv.
Citera
2020-05-15, 16:26
  #4382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Nej reglerna har aldrig sett ut så. Körkortsböcker är inga regelböcker. Kolla med Trafikverket istället. Det där som du skriver är en vanlig missuppfattning som 90-talisterna tror för att deras körlärare tyckt att det är bättre än att följa Trafikverkets direktiv.
Nu hittar jag inget exakt datum för regeländingen, men någon gån sent 1990tal tidigt 2000 tal ändrades definitionen på en cirkulationsplats från att ses som en vägkorsning till en enkelriktad gata. I den vevan ändrades rekomendationerna och reglerna hur man skulle blinka vid rondellkörning.
Innan så gällde att man signalerade innan man körde in i circulationsplatsen och blinkade höger om man skulle ta första avfarten inte als om man skulle rakt fram(andra avfarten) och vänster om man skulle vidare.
Nu varför 90talisterna skulle ha fått för sig det vet jag inte jag tog mitt körkort och mina körskoleböcker trycktes innan någon 90talist var född. Däremot brukar jag hänga med de nya regler som införs så också den regeln problemet är att jag inte riktigt kan spika året.
Verkar var miten av 2000 talet som reglerna ändrades.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-05-15 kl. 17:15. Anledning: Förtydligande.
Citera
2020-05-17, 13:33
  #4383
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Människor som inte kan läsa vilken fil som går vart.

NEJ det är inte ALLTID du kan ligga i ytterfil i en rondell och svänga vänster till 3 avfarten.
Läs för fan på skylten vart du ska ligga.

Så blir det mitt fel som ligger i rätt fil om jag ska svänga ut i 3 avfarten och orsakar nåt med dåren som ligger i ytterfilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan ALLTID ligga i ytterfilen så länge som denna inte är en avgränsad svängfil åt höger och det med både heldragna sträck och refuger.

Är det verkligen som Methos antyder att du kan köra in i vilken fil som helst oavsett vad skyltar visade innan du kör in i cirkulationsplatsen
Citera
2020-05-17, 15:00
  #4384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Är det verkligen som Methos antyder att du kan köra in i vilken fil som helst oavsett vad skyltar visade innan du kör in i cirkulationsplatsen

Jag vet inte.
Tycker det låter helt idiotiskt om skyltar visar en sak men man ska ändå ligga ytterst och svänga vänster hela vägen
Citera
2020-05-17, 16:33
  #4385
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag vet inte.
Tycker det låter helt idiotiskt om skyltar visar en sak men man ska ändå ligga ytterst och svänga vänster hela vägen

Cirkulationer är ofta trånga, långa ekipage skulle helt enkelt inte kunna komma fram om det inte fanns ett visst mått av "tänk själv". Själva cirkulationen byggs till och med med detta i åtanke, bussar och långtradare kan gena upp på kullerstenen medan personbilarna ligger kvar ute i filen.

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Källa: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Citera
2020-05-17, 16:51
  #4386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Är det verkligen som Methos antyder att du kan köra in i vilken fil som helst oavsett vad skyltar visade innan du kör in i cirkulationsplatsen
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag vet inte.
Tycker det låter helt idiotiskt om skyltar visar en sak men man ska ändå ligga ytterst och svänga vänster hela vägen
Ja, läs mina länkar som postades i tidigare inlägg så klarnar allt. Sedan kan man förstås tycka vad man vill om detta.
Citera
2020-05-17, 20:18
  #4387
Medlem
Fortfarande helt idiotiskt.

Skyltar ska följas i trafiken varför är det undantag i cirkulationsplats? Fel
Citera
2020-05-17, 20:21
  #4388
Medlem
Fejkits avatar
Folk som inte blinkar höger när de ska köra ur rondellen. Man har väntat helt i onödan.
Citera
2020-05-17, 23:02
  #4389
Medlem
Reko45s avatar
Kan någon förklara för mig varför så många ska köra om fast man kör enligt hastighetsreglerna?

Ibland har jag lust att tuta argt på bilister som ska köra om bara för att....

De bryter mot hastighetsreglerna, kör vårdslöst och skapar oro i trafiken.

när det är 50 ska du köra 50 etc.....inte 60,65 etc.


Vad kan man göra mot dessa idioter?
Citera
2020-05-17, 23:08
  #4390
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
Kan någon förklara för mig varför så många ska köra om fast man kör enligt hastighetsreglerna?

Ibland har jag lust att tuta argt på bilister som ska köra om bara för att....

De bryter mot hastighetsreglerna, kör vårdslöst och skapar oro i trafiken.

när det är 50 ska du köra 50 etc.....inte 60,65 etc.


Vad kan man göra mot dessa idioter?

Kan det vara så att du inte kör i den hastighetsbegränsning som vägen har? Som standard är väl alla hastighetsmätare glädjemätare, där du kan ligga under den aktuella hastigheten med 3-6km/h.

https://sn.se/sm4553049
Citera
2020-05-18, 00:09
  #4391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fortfarande helt idiotiskt.

Skyltar ska följas i trafiken varför är det undantag i cirkulationsplats? Fel
Det är väl precis det som är grejen. Man gör inte undantag i cirkulationsplatsen för hur man placerar sitt fordon jämfört med andra vägavsnitt. Men visst kan jag hålla med om att det blir snurrigt. Risken för missförstånd och olyckor ökar helt klart om man inte kör enligt anvisningar. Detta påvisar samtidigt hur otroligt viktigt det är att ta det lugnt och vara uppmärksam när man kör in i eller gör filbyte i en cirkulationsplats.
Citera
2020-05-18, 13:02
  #4392
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
och så alla dessa jävla långtradarsluskar i tråden som tycker allt ska anpassas efter deras feta biljävlar. Fan kan kan ni hantera fordonet ni valt att köra, så byt till en Fiat Punto istället er jävla pantskallar.

Fordonet ska ligga inom filen och så även vid rondellkörning, men det fattar inte aphjärnor som ni. En liten CPL där ni inte "får plats" betyder bara att ni inte är välkomna där. No hard feelings, men det kallas för exkluderande design. Välj en annan väg eller byt fordon/jobb.
Det där kan ju brandkåren komma ihåg när det brinner hemma hos dig och inte åka på det larmet, brandbilar brukar ju vara av precis den storlek du hatar.

Glöm inte heller att maten du och alla andra mosar in i trynet är levererad med lastbil, även din säng, dina kläder och huset du bor i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in