2020-05-11, 18:20
  #4369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Ska du göra en rant, så ska du hålla koll på begreppen. Det heter inte rondell, det heter cirkulationsplats.
Bara för att det inte är ett krav att använda körriktningsvisare vid ingång i cirkulationsplats så är det inte förbjudet.

Om det vore det minsta olämpligt så skulle det vara förbjudet.

Kommer man med en tungt lastad långtradare så uppskattar man om så många som möjligt visar sina avsikter i en cirkulationsplats.

Men det begriper inte sådana som du, vars personliga tolkning om lämplighet vid användande av körriktningsvisare i ingången av en cirkulationsplats, är nån form av rättesnöre och allt annat är "godtycke".

Typ så ja, och klapp på axeln från mig som faktiskt vet vad jag pratar om efter många år med inhopp i div tung trafik etc....
Citera
2020-05-11, 18:35
  #4370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, småbillister vet inte hur det är att köra stora fordon. De förstår inte det här med att stora fordon behöver plats. En annan riktigt farligt irriterande grej är småbillister som ligger några cm intill baken på en bil med rejält överhäng bak och svängande löphjul. Man håller alltid på att rycka med sig bildjävulen när man skall göra en höger eller vänstersväng. De bara måste stå precis där baken ibland svänger ut. Det finns liksom en anledning till varför Stockholms bussar har stora dekaler med texten "VARNING- UTSVÄNGANDE BAKPARTI" sittandes på baken.

En annan är det här med att gena och köra om långtradare i innerfilen i en cirkulationsplats, med oförstånd att bilen kan klämmas då påhängsvagnen eller släpet skär in i den filen.


Jag genar så ibland, men då bara när jag vet att det kommer att finnas plats...

Då jag själv är hyfsat van vid tradarkörning så kan jag ju bättre läsa av situationen och vilket utrymme som det tunga fordonet behöver i aktuell situation, och det utrymmet och mer därtill ger jag denne gärna

Anekdotvarning....

Jag har mer än en gång i trafiken uppmärksammat en situation med tunga fordon, och insett redan i förväg att det tunga fordonet skulle behöva extra utrymme och aktivt hjälpt till med att denne skulle få det. T ex genom att själv med min personbil stanna i god tid före och hindrar andra bakom mig att komma fram för att snubben i det tunga fordonet skulle få göra sig klar med sina manövrer i lugn o ro. De brukar vinka glatt som tack.

En gång föll det sig så lustigt att en tradarförare som jag strax innan hjälpt på liknande sätt, stötte på mig på en taverna en stund senare. Han sa hej i matkön och frågade ”du kör lastbil du va...?” Ja svarade jag, det händer... Ja jag förstod det när du stannade i god tid före och lät mig få plats och tid att bli klar..... Tack, det är fan inte vanligt.... folk brukar försöka tränga sig förbi hela tiden fast man har trångt och det inte finns plats.
Citera
2020-05-11, 19:14
  #4371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan ALLTID ligga i ytterfilen så länge som denna inte är en avgränsad svängfil åt höger och det med både heldragna sträck och refuger.

Så när det är två filer in och det är skyltat höger och rakt fram i ytterfilen och enbart vänster i vänsterfilen så får du ändå ligga i ytterfilen och svänga runt i rondellen?

Idiotisk skyltning isåfall då man ska svänga ut i ytterfilen från vänster när man tar tex avfarten
Citera
2020-05-11, 22:32
  #4372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eller så kör man på cyklisten för att denne inte är fokuserad på trafiken och pratar i telefon samtidigt som denne cyklar hej vilt över en väg.

oavsett vad man är för trafikant ska man vara fokuserad. klarar man inte det så ska man ligga kvar under sin sandsten i öknen.
Citera
2020-05-11, 23:45
  #4373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Så när det är två filer in och det är skyltat höger och rakt fram i ytterfilen och enbart vänster i vänsterfilen så får du ändå ligga i ytterfilen och svänga runt i rondellen?

Idiotisk skyltning isåfall då man ska svänga ut i ytterfilen från vänster när man tar tex avfarten
Som jag förstår det så är det inte olagligt att göra så nej.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-ska-man-egentligen-kora-i-en-rondell
https://lagen.nu/dom/rh/2011:7
Citera
2020-05-12, 04:02
  #4374
Medlem
Pungsvings avatar
Stressade förare som tror att de måste köra snabbt och komma in i luckor i trafiken om en sådan uppstår. De hetsar på bakifrån och får en att må dåligt. Jävla svin. Som om deras liv blir bättre om de anländer en minut tidigare. Vem vill se dem?
Citera
2020-05-12, 10:10
  #4375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Som jag förstår det så är det inte olagligt att göra så nej.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-ska-man-egentligen-kora-i-en-rondell
https://lagen.nu/dom/rh/2011:7

Märkligt kan jag tycka.
Inte olagligt då men jävligt korkat istället för att ligga i "rätt" fil.
Citera
2020-05-15, 13:50
  #4376
Medlem
Scalpings avatar
och så alla dessa jävla långtradarsluskar i tråden som tycker allt ska anpassas efter deras feta biljävlar. Fan kan kan ni hantera fordonet ni valt att köra, så byt till en Fiat Punto istället er jävla pantskallar.

Fordonet ska ligga inom filen och så även vid rondellkörning, men det fattar inte aphjärnor som ni. En liten CPL där ni inte "får plats" betyder bara att ni inte är välkomna där. No hard feelings, men det kallas för exkluderande design. Välj en annan väg eller byt fordon/jobb.
__________________
Senast redigerad av Scalping 2020-05-15 kl. 13:54.
Citera
2020-05-15, 14:06
  #4377
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Hur kan det möjligtvis skada att förse sina medtrafikanter med sina avsikter? Blinkers finns ju bokstavligen av den anledningen
För att du ljuger vid VB i en CP - du svänger AV till höger och då är det HB. Vänsterblinker betyder inte att du ska åt höger.
Citera
2020-05-15, 14:29
  #4378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Finns en hel tråd om dessa vänsterblinkare. De tänker att en rondell är samma sak som en korsning och agerar således på samma sätt. Inte ens lönt att ta diskussionen med dem då de ändå aldrig kommer att fatta olikheterna. För dem är godtycke i trafiken nånting bra.
Det var faktiskt så reglerna såg ut för några år sen, blev lite osäker så jag kollade upp mina gamla körkortsböcker.
Det som dock förvånar mig annumera är att många relativt unga personer och personer med invandrarbakgund över huvud taget inte blinkar i rondeller, trots att de flesta av dem borde ha kört upp de senaste 10åren. Eller är det många som idag kör som inte har körkort?
Däremot är det knepigt att så många inte verkar hänga med nya trafikregler.
Nåt jag ofta irriterar mig är dessa förare som inte håller avstånd och hastighetsbegränsningar: Senast idag fick en större bil i baken på 70 väg: När vi passerade en skola med 50(Vilket jag tycker är i högsta laget när det är barn ute och leker höll den på att köra över mig låg nog max 0.5m bakom för att senare svänga in på en parkering 50 m bort. Hur tänker man då?
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-05-15 kl. 14:33.
Citera
2020-05-15, 14:36
  #4379
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
och så alla dessa jävla långtradarsluskar i tråden som tycker allt ska anpassas efter deras feta biljävlar. Fan kan kan ni hantera fordonet ni valt att köra, så byt till en Fiat Punto istället er jävla pantskallar.

Fordonet ska ligga inom filen och så även vid rondellkörning, men det fattar inte aphjärnor som ni. En liten CPL där ni inte "får plats" betyder bara att ni inte är välkomna där. No hard feelings, men det kallas för exkluderande design. Välj en annan väg eller byt fordon/jobb.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Man kan inte täcka in alla regler och händelser i trafiken med regler. Lärde du dig inte det när du läste till teoriprovet?
Citera
2020-05-15, 15:31
  #4380
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Man kan inte täcka in alla regler och händelser i trafiken med regler. Lärde du dig inte det när du läste till teoriprovet?
Goddag yxskaft.

Fick du inte lära dig skillnaden mellan höger och vänster? Jag vet att vissa kan ha svårt för det, men höger är den hand du hälsar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in