Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Nej, småbillister vet inte hur det är att köra stora fordon. De förstår inte det här med att stora fordon behöver plats. En annan riktigt farligt irriterande grej är småbillister som ligger några cm intill baken på en bil med rejält överhäng bak och svängande löphjul. Man håller alltid på att rycka med sig bildjävulen när man skall göra en höger eller vänstersväng. De bara måste stå precis där baken ibland svänger ut. Det finns liksom en anledning till varför Stockholms bussar har stora dekaler med texten "VARNING- UTSVÄNGANDE BAKPARTI" sittandes på baken.
En annan är det här med att gena och köra om långtradare i innerfilen i en cirkulationsplats, med oförstånd att bilen kan klämmas då påhängsvagnen eller släpet skär in i den filen.
Jag genar så ibland, men då bara när jag vet att det kommer att finnas plats...
Då jag själv är hyfsat van vid tradarkörning så kan jag ju bättre läsa av situationen och vilket utrymme som det tunga fordonet behöver i aktuell situation, och det utrymmet och mer därtill ger jag denne gärna
Anekdotvarning....
Jag har mer än en gång i trafiken uppmärksammat en situation med tunga fordon, och insett redan i förväg att det tunga fordonet skulle behöva extra utrymme och aktivt hjälpt till med att denne skulle få det. T ex genom att själv med min personbil stanna i god tid före och hindrar andra bakom mig att komma fram för att snubben i det tunga fordonet skulle få göra sig klar med sina manövrer i lugn o ro. De brukar vinka glatt som tack.
En gång föll det sig så lustigt att en tradarförare som jag strax innan hjälpt på liknande sätt, stötte på mig på en taverna en stund senare. Han sa hej i matkön och frågade ”du kör lastbil du va...?” Ja svarade jag, det händer... Ja jag förstod det när du stannade i god tid före och lät mig få plats och tid att bli klar..... Tack, det är fan inte vanligt.... folk brukar försöka tränga sig förbi hela tiden fast man har trångt och det inte finns plats.