2020-05-17, 11:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Artikeln är från 5 april 2020.
Resonemanget faller på sin egen rimlighet och han har ingen studie el forskning till sitt stöd för sitt antagande, dessutom är han väldigt osäker på de siffror han presenterar.
"Albert: – Absolut. Jag tror att om vi nu har 5 000 bekräftade fall i Sverige, så har vi kanske 100 gånger fler som har infektionen eller haft den. Någonstans där, några hundra tusen, upp mot en halv miljon. Men ingen vet säkert. Det sa han 5:e april!

Hur lång tid kan det ta innan vi uppnår flockimmunitet?

Albert: – Det hänger helt på hur många som faktiskt har haft infektionen. Det kommer gå att börja få bättre klarhet i det inom några veckor,( ingen vet svaret från testerna ännu, 6 veckor senare) med hjälp av tester som visar om man haft infektionen. Men innan både vi och andra länder har bättre koll på det så blir det mest gissningar.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-sager-de-nya-siffrorna-om-sverige/

Där har du din källa, föga trovärdig och dessutom full av frågetecken!

SLUTA SPRID FAKE NEWS!

Allt som inte passar in i din alarmistiska bubbla är naturligtvis fake news. Tragiskt faktiskt hur enkelspåriga ni är
Citera
2020-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Du menar att det inte är en pandemi vi har att göra med?

Tja,länder som Nya Zeeland och Kambodja registrerar nol.Flera andra länder likaledes.
Så..om det är en pandemi så är den av löjligt låg standard.
Citera
2020-05-17, 11:56
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Allt som inte passar in i din alarmistiska bubbla är naturligtvis fake news. Tragiskt faktiskt hur enkelspåriga ni är
Du är tragisk som hänvisar till en källa som säger att han inte vet säkert utan att man får gissa sig till hur det förhåller sig.
Du förstör tråden med ditt trollande!
Citera
2020-05-17, 11:57
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tja,länder som Nya Zeeland och Kambodja registrerar nol.Flera andra länder likaledes.
Vad menar du att Corona är för något?
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
En intelligent människa inser när panik råder i onödan. Sedan finns den värsta sorten som enbart eldar pä rådande irrationell panik. Hade du befunnit dig pä min båt så hade jag kastat dig till sjöss eftersom din idioti kan smitta av sig på övrig besättning.

Problemet för din båt med dig som skeppare,
är att ingen redig människa från början hade mönstrat på när de sett att kaptenen är en galning.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Om det är så som hon beskriver och samtidigt så att även WHO påstående att viruset alltid kommer finnas så är det en jättestor och bra nyhet för då innebär det ju viruset blivit mindre aggresivt och har en tendens att inte göra folk sjuka längre.
I så fall är jag den första att säga att vi i Sverige har haft fel strategi.
Men om det är så att viruset återuppstår i samma skepnad som i våras till hösten så tycker jag Sverige gjort rätt.
Men jag hoppas verkligen att Tove har rätt.
För då är det här snart över.

Men om det nu visar sig att även i Sverige har väldigt få utvecklat antikroppar, då blir följden ännu kraftigare ökning av döda vid en eventuell andra våg.

Det innebär att Sveriges strategi är fel oavsett, högadödstal utan en andra våg, ännu högre dödstal vid en andra våg.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Förlåt att jag avviker från din åsiktskorridor och ger disharmoni i din bubbla. Men sanningen är att Covid-19 inte är närmelsevis så farligt som du tror. Du är lurad, grundlurad.

covid-19 är det mest dödliga som drabbat Sverige på decennier. Kanske på 100 år.

Snart 4000 döda och det bara tickar på. Det kommer att sluta med 8000 - 20000 döda spår vissa.

Detta trots ganska massiva motåtgärder - både i Sverige och EU. Jämför med hur det skulle sett ut om man inte gjort något alls. Antal döda skulle varit mångdubbelt.
Citera
2020-05-17, 11:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Oddsen på dylika symptom för en frisk människa under 80 är likvärdigt med att vinna på lotto
Va?

Det är mycket vanligt att de allvarligt sjuka, även yngre, drabbas av proppar.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Du är tragisk som hänvisar till en källa som säger att han inte vet säkert utan att man får gissa sig till hur det förhåller sig.
Du förstör tråden med ditt trollande!

Hur i jessu namn kan någon veta säkert med dagens undermåliga testande? Det är en kvalificerad gissning av en kvalificerad människa. Således tusen gånger mera trovärdig än du och dina kretina gelikar.
Citera
Medlem
Citat:
Vad menar du att Corona är för något?

Ett virus förmodar jag.
Citera
2020-05-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Men NZ har ju haft smittan och håller på att utrota den, är Ni säker på att Ni vill använda just NZ som argument för att smittan inte är global?

Om något visar NZ att vi gör fel då de har Noll nya samtidigt som vi inte har det, varför gör inte vi som NZ?
Citera
2020-05-17, 12:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har ingen aning om FHM tar stöd ifrån någon specifik studie vad gäller detta. För min egen del, och kanske för FHM del, så grundar jag det på den samlade erfarenheten av stora pandemier. Den spanska sjukan besegrades inte pga några mänskliga åtgärder. Istället så muterade det svininfluensa viruset till en mildare variant som konkurrerade ut den mer,dödliga varianten.

Tyvärr så lär inte samma sak hända med SARS-COV2, i alla fall inte på kort och medellång sikt,, som ju är grymt effektivt på att infektera människans luftvägar, ger ibland inga symptom och orsakar inte en så snabb död så att det inte hinner spridas vidare. Det finns därför ingen möjlig mutation som skulle kunna konkurrera ut den nuvarande varianten av SARS-COV2.
Det beror på det som vi har försökt tala om för flera här i tråden. SARS-COV2 är inte influensa; det tillhör coronafamiljen av virus och är sålunda inte jämförbart direkt. Tyvärr är den specifika kunskapen väldigt liten kring dessa virus. Man kände till två lindriga som har funnits bland människan i alla tider innan SARS bröt ut och man upptäckte två till när man började titta på SARS. Sedan har MERS kommit till och nu SARS-COV2.

Det gör att forsning var i det närmaste obefintlig före år 2000. Sedan har iofs forskning kommit igång. Men SARS var ett begränsat utbrott och det försvann av sig själv. MERS är inte alls smittosamt direkt. Så kunskapsläget är fortfarande begränsat.

Nu står vi alltså med ett coronaviruset som har spridit sig som en pandemi och infekterat människor över hela världen. Det är första gången i känd medicinsk historia som ett coronavirus har gjort det. Av de skälen är det därför för det första det bäst att vi antar det värsta då vi inte med säkerhet kan säga hur det kommer att utspela sig.

Att då grunda sina beslut på empiri om ett helt annat virus är direkt ovarsamt och dumdristigt. Naturligtvis har alla virusinfektioner likheter emellan sig. Men med Spanska sjukan har man t.ex. egentligen bara gemensamt att båda utlöser det hyperinflammatorisk läget hos patienterna vilket får allvarliga konsekvenser och dödar i stor antal. Men rent epidemiskt och i övrigt sjukdomsförlopp vet vi inte om det finns några likheter.

Dock börjar vi kunna detta virus bättre. Har man som jag morbida intressen i det här så är det rena julafton i ny kunskap som genereras. Vad gäller smittspridning så verkar det handla om klusterutbrott där vissa förutsättningar måste råda. Viruset verkar vara som mest smittsamt i slutet av den asymtomatiska fasen t.ex. Ju mer vi känner till just om detta desto bättre blir vi. Det är därför också jag tror på våra grannländers strategier. Har man fått kontroll på det första okontrollerade utbrottet så kan man sedan kväsa klusterutbrott betydligt effektivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in