Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Det stör mig något fruktansvärt, vi var många i tråden som tyckte Sveriges väg var alldeles fel redan i Februari. Ja, en lockdown är påfrestande på både ekonomi och landet befolkning men det är endast för en kort tid. Att istället göra som Sverige blir det både långdraget och mer påfrestningar på ekonomin och befolkningen.
Våra grannländer hade en plan från dag ett då är det lättare att acceptera att rörelsefriheten blir påverkad en tid och samtidigt ser de att det har en effekt när siffrorna går ner. Här i Sverige ser vi inget slut många är påverkade av Sveriges strategi på ett eller annat sätt vilket gör att jag tror att Sveriges psykiska mående är mycket sämre än våra grannars, vi ser ju för fan inget slut.
Äldre och riskgrupper isolerar sig för att ej bli smittade oerhört påfrestande när man inte ser ljuset i tunneln.
Dessutom störa jag mig på Tegnells mantra vi måste hålla ner antalet smittade så vården hinner med (vilket den inte gjort heller utan kraftigare triage än i normaltider) Målet i en pandemi borde först och främst vara att så få som möjligt blir smittade och behöver sjukhusvård.
Frånvaron av tidsplan är demoraliserande.
Det blir svårare och svårare att få gehör för konkreta åtgärder.
Angående vården finns inget att tillägga. Vården har inte hunnit med, triaget är alltid överhängande, och övrig vård skadas.
För vården är FHM:s strategi en katastrof.
Jag har sagt det förut, men... kommer en smittvåg till är sjukhusen körda.
Under våren har vi dammsugit överallt. Minsta resurs har använts till max.
Vi har använt stressad krispersonal (sjuksköterskor och undersköterskor som lärt sig akut respvård på plats), vi har lånat massor av personal till coronavården, vi har använt utrustning som stått i mobförråd sedan åttiotalet och vi har improviserat som fan.
Och med dessa skitlöner, alltså.... Tror man att vi kör detta race igen, kanske i höst, då har man inte helhetsbilden.
Det får inte komma en våg till.