2020-05-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Visst är det så. Om man har det ekonomiskt bra ställt med hus och så så ser jag längre ingen poäng med att jobba som vi har det och har väldigt små kostnader. Nu är vi permitterad och jobbar 3 dagar istället för 5 och njuter därför har detta slagit in att varför jobba när vi har det så bra när vi är lediga så många dagar. Så när detta är över och 5 dagar blir ett faktum så kommer jag att prata med min chef om att få sparken eller gå ner i halvtid.

Jag har velat gå ner till 80% i flera år, med samma nedgång i lön då vilket har varit omöjligt pga personalläge. Är inte sjuk eller nåt, bara värdesätter min tid över pengarna.

Nu jobbar jag 2 dagar i veckan för 94% lön. Kommer den gå in i väggen på en vecka när detta tar slut...
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
De säger ju att de ska stå där varje dag tills det blir en förändring, så det är bara för alla som vill att joina!

Ja då kommer dom få stå där länge. Jag har tid och möjlighet men jag stöttar deras agerande och jag jag vägarna förbi så ska jag ditt med en skylt där det står Massmördaren Tegnell på. Det lovar jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det räcker ju för Sveriges del att titta på hur Danmark, Norge och Finland agerar. Vi är väldigt lika varför det som fungerar bra hos dessa länder även bör fungera för Sverige.

Svårare än så behöver det inte vara. Fråga grannarna!
Fast grannarna har ju själva sagt att de redovisar på andra sätt än Sverige och de länderna hade inte lika mycket inflöde av internationella människor som Sverige hade.
Citera
2020-05-16, 13:23
Medlem
Nestor Xs avatar
Sveriges hantering av corona pandemin är ett misslyckade från såväl myndigheter som regeringen. Detta framstår klart när man ser statistisk fakta om antal döda i förhållande till folkmängd. Stockholms län tangerar Belgien som har högst antal döda medan vi i Skåne tack vare den stängda gränsen söderut klarat oss bättre med marginellt högre antal än Danmark, strax över 90 avlidna per million. Att sossarna får ökat stöd trots detta är så anmärkningsvärt att man häpnar. Hanteringen av de äldsta har visat enorma brister men ändå så får de högre siffror i varje ny opinionsmätning. I stället för äldreboenden borde denna typ av billigast möjliga förvaring kallas "Anstalt för sådana gamla och dementa som står på tur att dö". Man skäms att vara svensk efter att se hur pandemin blivit till en farsot som kan liknas vid ättestupa.
Senast redigerad av Nestor X 2020-05-16 kl. 13:25.
Citera
2020-05-16, 13:23
Medlem
Är det nya digerdöden vi ser framför oss?
Virus har aldrig haft bättre förutsättningar än idag.
Vi bor tätt, vi reser mycket, ett virus kan på ett dygn spridas över hela jordklotet.
Citera
2020-05-16, 13:24
Medlem
Citat:
Naturligtvis men för alla med asymtomatisk smitta är ju munskydd ytterst värdefullt!
Generellt så smittar inte asymtomatiska så mycket.
Citera
2020-05-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tanken har slagit mig...

Känns meningslöst att gå up 05:30 varje dag för att sedan bli pissad på.
Medellivslängden i detta landet kanske kommer sjunka drastiskt med covid-19 som en permanent del av samhället framöver.
Om du inte lyckas fly till ett annat land där det är utrotat.
Citera
2020-05-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ge gärna flera exempel på vad de haft rätt i?
Att Covid19 är som en influensa i stort och att det inte skulle bli så mycket dödsoffer i Sverige som många panikslagna trodde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag har velat gå ner till 80% i flera år, med samma nedgång i lön då vilket har varit omöjligt pga personalläge. Är inte sjuk eller nåt, bara värdesätter min tid över pengarna.

Nu jobbar jag 2 dagar i veckan för 94% lön. Kommer den gå in i väggen på en vecka när detta tar slut...
Jo alla jobbar för pengarna men vi har bestämt oss att vi går ner i halvtid eller eller får sparken. Jag är säker i mitt fall chefen får sparka mig, och ta tillbaka mig när akassan vill att jag ska göra dittan och dattan och jobba i 6 månader igen för att få ny akassa. Jag umgås privat med chefen och vi har en bra relation så han tar tillbaka mig när jag vill. Jag är säker på min sak när detta blir att börja jobba 5 dagar igen istället för 3.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
OK du liksom många andra vet alltså inte hur små virus är?
En enkel mask vilket är det vi pratar om MÅSTE ha hål för att användaren inte ska kvävas och de hålen är större än virus..

Nu skall vi kanske komma ihåg att också om själva virionen är väldigt liten, så är detta inte några jävla anthraxsporer. Huvudsaklig smittspridning är fortfarande droppsmitta, med aerosol på andra plats.

Så redan allt som förhindrar droppsmitta hjälper en smula. Om min nysning till 99% fastnar i masken är mycket vunnet, även om några virioner skulle slinka igenom.

När det gäller social distansering verkar det inte vara omöjligt för folk att förstå att det är den aggregerade minskningen som gör skillnaden, behövs inte extrema åtgärder (OK, det finns folk som har svårt att förstå detta).
Gå och handla mat som vanligt, men hoppa över femtioårskalasen och studentfesterna. Cykla istället för att ta metro under rusningstid om du kan.

Samma sak med att använda enkla tygmasker. Ju färre som hostar rakt ut luften i bussen, desto mindre sannolikhet att det flyger omkring stora mängder virus för andra att andas in.
Citera
2020-05-16, 13:28
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke: jag tror att regeringen kommer att fatta att en lockdown är enda möjligheten, när resultatet från antikroppcreeningen kommer nästa vecka. För det finns ingen anledning att tro att det ska vara "bättre" än Spaniens, som har haft fler allvarligt sjuka än vi.

Men orkar VI med en lockdown nu..? Då i början, när allting var nytt och (handen på hjärtat) spännande, så tror jag att följsamheten hade varit större. Vi hade varit i lockdown samtidigt som resten av världen, och det hade varit en världsomspännande upplevelse, alldeles unik för oss som lever nu.

...men nu har ju nyhetens behag försvunnit. Nu är det bara ohyggligt med alla sjuka och döda, och jobbigt med de restriktioner som ändå finns, och som skaver mer och mer för varje dag som går. Att efter tre månader av halv-jobbig mes-lockdown med en massa försakelser, ta en riktig lockdown instängda i våra bostäder i upp till två månader... pallar vi med det..?
Citera
2020-05-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Medellivslängden i detta landet kanske kommer sjunka drastiskt med covid-19 som en permanent del av samhället framöver.
Om du inte lyckas fly till ett annat land där det är utrotat.
Det är inte utrotat någonstans dit det kommit och det finns ju en hel del virus och bakterier till att nojja på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in