2020-05-16, 13:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo för FHM förespråkar ju kontinuerligt att om man är sjuk så ska man stanna hemma! Vilket är betydligt bättre än att springa runt med munskydd som mest ger falsk säkerhet.
Naturligtvis men för alla med asymtomatisk smitta är ju munskydd ytterst värdefullt!
Citera
2020-05-16, 13:08
Medlem
madchances avatar
Någon som vet var man kan hitta hela presskonferensen för utländsk media?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-pressas-lofven-av-utlandska-journalister-om-corona/
Citera
2020-05-16, 13:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lockdown länderna har inte möjlighet att råd att skjuta fram problemet längre. Det blir helt enkelt för kostsamt ekonomiskt, socialt och psykologiskt.

I stort sett alla länder, lockdown eller inte, kommer att åka på dödligheten i covid-19 som, enligt FHM:s senaste beräkning, tyvärr, ligger på hela 0,6 procent. Att ett vaccin skulle finnas, direkt färdigt för användning, inom ett år, är blott en önskedröm. Innan dess hinner 60 procent av jordens befolkning med att bli immuna genom att själva genomgått covid-19.

I Sveriges fall kommer nog detta att vara ett faktum, senast i höst. När väl RE sedan ligger på 0, så kan alla i Sverige, förutom de äldre äldre och riskgrupperna, börja leva som vanligt igen. I lockdown länderna kommer det att ta längre tid än för Sverige, men det tråkiga slutresultatet kommer att bli desamma.

Lockdown länderna har lyckats få smittan i schack, och därför kan man öppna upp. Därför funderar man även att hålla Sverige utanför, när man börjar öppna upp gränserna.
Citera
2020-05-16, 13:09
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Någon som haft funderingar på att säga upp sig efter att detta är över? Vi har jobbat i 25 år betalat skatt har hus där vi har en total kostnad på under 5k genomsnitt i månaden el räntor sopor försäkringar osv osv. Vi bor billigt. Våra funderingar är att antingen sluta jobba och leva på akassa alternativt jobba halvtid. Allt detta tänkande pga att varför jobba tills man får pension och inte leva livet nu fram tills dess när man ändå kan klara sig bra utan att jobba. Och varför betala massa skatt när inget fungerar som det ska. Och nu när man vet hur Sverige behandlar och kommer att behandla mig som pensionär alltså skita i att skydda mig. Varför ska jag fortsätta jobba och betala massa skatt till dessa idioter.

Tanken har slagit mig...

Känns meningslöst att gå up 05:30 varje dag för att sedan bli pissad på.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det har du helt rätt i. Men jag tänkte att ifall flockimmuniteten sätter in efter 1000 dödsfall per miljon invånare, så borde den ha gjort det även i en tätbefolkad miljö som New York. New York borde så att säga ha betalat priset, och kunnat gå vidare. Men massdöden fortsätter bara. Tänker jag galet?
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Flockimmuniteten är en hypotes som inte har att göra med dödsfall att göra utan hur stor del av befolkningen som är smittade och överlever.

- Jag tänkte att mängden dödsfall är proportionerlig mot mängden infektionsfall. Även immuniteten är proportionerlig mot mängden infektionsfall. Kan man på så sätt tänka sig ett samband mellan immunitet och andelen dödsfall i en befolkning?

Citat:
Gissningsvis handlar det om drygt 70% av befolkningen i ett glesbefolkat område och betydligt fler i ett tätbefolkat område.

- Ifall man strävar efter flockimmunitet, så behövs alltså många fler infektionsfall i Sverige. Går denna mängd infektionsfall att uppnå utan en otrolig mängd dödsfall? Kan man säga att Anders Tegnells strategi bygger på massdöd?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan vi i Sverige räkna med att massdöden upphör efter 1000 dödsfall per miljon invånare?
Citat:
Nej givetvis inte, det finns länder med högre dödlighet än så.

- Det var därför jag nämnde New York med 1417 dödsfall per miljon invånare. New Yorks siffror är, än så länge, ungefär 4 gånger så höga som Sveriges siffror. Är Anders Tegnell villig att acceptera att Sverige får lika höga siffror som New York? Hur många dödsfall krävs för att Anders Tegnell ska vara villig att byta strategi?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Någon som vet var man kan hitta hela presskonferensen för utländsk media?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-pressas-lofven-av-utlandska-journalister-om-corona/

Du kan läsa om den här :

Stefan Löfven vill korrigera bilden av hur Sverige hanterat coronaviruset: "Det är inte sant att livet pågår som vanligt

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/16/stefan-lofven-vill-korrigera-bilden-av-hur-sverige-hanterat-coronaviruset-det-ar
Citera
2020-05-16, 13:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Men FHM tyckte att testning var meningslöst eftersom det inte skulle leda till någon åtgärd. Trots att WHO varit extremt tydliga om att testning är högsta prioritet.

Hur går då detta ihop? Jo, målet var (är) ju flockimmunitet, inte att stoppa smittan. Därför hände ingenting.
Exakt!! Precis vad jag tänkt skriva!

Testerna föranleder inga åtgärder från FHM eftersom deras strategi är att så många som möjligt ska bli smittade!
Citera
2020-05-16, 13:11
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRVe10/de-protesterar-mot-svenska-strategin-star-har-tills-de-andrar-sig

Fan att man inte visste det här. Då hade man ju åkt ditt och visat sin solidaritet för Sverige.

Mer sånt här tack!

De säger ju att de ska stå där varje dag tills det blir en förändring, så det är bara för alla som vill att joina!
Citera
2020-05-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Att ta det säkra före det osäkra innebär då att kollapsa sitt lands ekonomi över ett par tusen liv.
Eller världens ekonomi för den delen, de flesta länder har reagerat hysteriskt på det här.
Citera
2020-05-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag är nog för ung för det men ni har helt rätt i ert tänk, tyvärr.

Man tjänar lika mycket i a-kassa nu som svenska medellönen... varför i helvete ska man jobba då?

Jag fattar inte vad de håller på med.. Eller jo, som tidigare sagt, konsumtionen är borta så de ger bidragstagare pengar att spendera för att hålla skenet upp, så ska flockmentaliteten få ännu fler att konsumera.. men det blir bara hemskt när man skiter på de som arbetar och egenföretagare.
Jo vi tänker lite så att vi klarar oss gott på akassa och det blir pengar över. Akassan tar slut men man kan tydligen dra ut på det länge jobb och utvecklingsgarantin osv osv så man kan vara hemma bra många år. Alternativt jobba halvtid. Jag hade inte haft några som helst problem att få sparken för att de sen anställer m7g igen eftersom de vet att jag är duktig så det är ett alternativ också. Bara vara hemma så länge det går utan att betala skatt och skit till dessa som styr.
Citera
2020-05-16, 13:13
Medlem
Covids avatar
Hörni, nu är det fler döda i corona än svar i denna tråd.

Dags att skita i det här, va? Bundesliga startar om i dag!

Coronan startar om till hösten.
Citera
2020-05-16, 13:13
Medlem
HelloWorld123s avatar
Håll social avstånd på nätet.
Lite mer avstånd här kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto