2020-05-16, 13:15
Medlem
brianmolkos avatar
Kommer man kolla dödsorsak på alla som dör nu de öppnande länderna, när de ser att sakerna inte är som när de fick karantän ?
Citera
2020-05-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tanken har slagit mig...

Känns meningslöst att gå up 05:30 varje dag för att sedan bli pissad på.
Visst är det så. Om man har det ekonomiskt bra ställt med hus och så så ser jag längre ingen poäng med att jobba som vi har det och har väldigt små kostnader. Nu är vi permitterad och jobbar 3 dagar istället för 5 och njuter därför har detta slagit in att varför jobba när vi har det så bra när vi är lediga så många dagar. Så när detta är över och 5 dagar blir ett faktum så kommer jag att prata med min chef om att få sparken eller gå ner i halvtid.
Citera
2020-05-16, 13:16
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du tror på statistik som är uppenbart svajig och tror den ligger nära sanningen vilket den omöjligen kan göra eftersom underlaget må vara stort men omöjligen korrekt med tanke på att de flesta länder faktiskt inte kontrollerar testar och obducerar tillräckligt många.
Sen så är en annan osäkerhet att det betalas ut mer pengar i vissa länder till sjukvården om patienter behandlas för Covid19 än t.e.x. lunginflammation

Nu är det du som säger att andra länder har fel och jag frågade vilka länder det handlar om som du pekar ut samt vad det har med Sverige siffror att göra.

Vill du inte svara eller kan du inte argumentera utan fortsätter att jag hävdar till nationella siffror som övriga världen använder?

Du får en chans till att svara.
Citera
2020-05-16, 13:18
Medlem
Vad tror ni om Wuhan labbet som fiskat fram detta virus?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle inte använda de kraftutryck du använder dig av, men jag håller med om att det blivit väldigt tyst från Wold och Giseke senaste tiden. Står ju numera alltmer klart hur fel de haft. Känns mest som de bara suttit och gissat. Förstår inte att man har så låg tilltro till utländska experter, inte ens WHO men man tror på vissa Aftonbladsexperter. Hur är det ens möjligt?
Det senaste livstecknet från Giesecke var:

- vi släpper det va?
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Okej så det är vad du tror kommer hända, inte vad som faktiskt händer just nu. För just nu är Sverige mig veterligen ett av världens mest öppna länder.

Fotbollen lär säkert komma igång så småningom. Visst man rekommenderas hålla avstånd till andra och det funkar inte i fotbollen, men jag får ju gå till frisören om jag vill.

Lägre divisioner borde få starta. Inga problem om ett lag blir sjuka då heller, bara att lämna wo

Japp det är exakt vad jag tror. Och som du skriver så har vi haft ett av världens mest öppna länder och det har så här långt visat sig vara en katastrof. Därför tror jag vi blir tvungna att göra åtgärder som att smygstänga även om man helst sluppit. Men man måste ju visa världen att man gör något.
Citera
2020-05-16, 13:19
Medlem
Covids avatar
Så här mycket: https://old.reddit.com/r/science/comments/gk6y95/covid19_did_not_come_from_the_wuhan_institute_of/

Citat:
Ursprungligen postat av SkeleMancer
Vad tror ni om Wuhan labbet som fiskat fram detta virus?
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt!! Precis vad jag tänkt skriva!

Testerna föranleder inga åtgärder från FHM eftersom deras strategi är att så många som möjligt ska bli smittade!
Precis. Därför ointresset för testning, spårning och isolering. Spårningsappen som lanserades dömdes ut men egentligen handlade det om ointresse för spårning. Jag tror klockan ringer snart för Giesecke och Tegnell.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag tänkte att mängden dödsfall är proportionerlig mot mängden infektionsfall. Även immuniteten är proportionerlig mot mängden infektionsfall. Kan man på så sätt tänka sig ett samband mellan immunitet och andelen dödsfall i en befolkning?

Nej du kan absolut inte tänka så. Dödligheten är relaterad till antal smittade men inte vice versa. Ex. går dödligheten ner med bra sjukvård, profylaktika etc. Sen rapporterar olika länder dödsfall olika.

Citat:
- Ifall man strävar efter flockimmunitet, så behövs alltså många fler infektionsfall i Sverige. Går denna mängd infektionsfall att uppnå utan en otrolig mängd dödsfall? Kan man säga att Anders Tegnells strategi bygger på massdöd?

Beror ju på flera orsaker, främst på hur snabbt vågen kommer. Men ja, givetvis krävs dödsoffer och det är en av anledningarna till att den är så kontroversiell. En annan är att vi inte vet hur länge immuniteten varar samt om nästa infektion blir mildare eller värre. Sen föreligger som sagt stor risk för permanenta skador för alla, inkl. milda fall.

Citat:
New Yorks siffror är, än så länge, ungefär 4 gånger så höga som Sveriges siffror. Är Anders Tegnell villig att acceptera att Sverige får lika höga siffror som New York? Hur många dödsfall krävs för att Anders Tegnell ska vara villig att byta strategi?

Gissningsvis vill inte Tegnell byta strategi oavsett hur många som dör för han har bestämt sig för att immunitet och vaccin är det enda som gäller. Han är idealist från den postmodernistiska skolan och såna ska vara bannlysta från den här typen av positioner då de är livsfarliga för allt och alla.
Citera
2020-05-16, 13:21
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl bra att de stänger fotbollen, men konstigt att de BÖRJAR med just det, för det finns i så fall verksamheter som borde stängas först. Elitfotboll (utan publik såklart) bedrivs ju bara av unga, friska, fysiskt starka människor - d.v.s. den grupp som har minst risk att bli allvarligt sjuka i hela samhället, förutom barnen. Och även den grupp som har störts chans att överleva en tid i respirator (som kräver att man har mycket reservkapacitet i både lungor, hjärta och muskulatur), om det skulle bli så illa.

Man tycker att just fotbollen borde gå att lösa ändå - utomhus på planen kan de ju inte smitta varandra mycket, utan det är väl i duschar och omklädningsrum i så fall. Borde gå att utöka antalet av dessa, och bestämma t.ex. att bara tre får vara i varje omklädningsrum samtidigt. Och så får de raska på litet, så alla hinner byta om och duscha inom rimlig tid. Detta är trots allt inte dagisbarn.

Jag skulle ha börjat med att stänga ned alla verksamheter som gör att a) människor i riskgrupp träffar andra och b) människor samlas inomhus. Skolor, dagverksamheter (för t.ex. funktionshindrade, äldre och arbetslösa), simhallar, muséer, konsthallar, gym, restauranger och caféer, alla butiker utom de nödvändiga (livsmedel och apotek), shoppinggallerior...

Och till detta ett FÖRBUD (inte bara en "rekommendation") mot att mötas privat i hemmen. Man kanske kan få bjuda in EN gäst, eller ETT par eller EN annan barnfamilj - men inte mer. Om alla är under 60 år. För idag håller folk dop och bröllopsfester, inomhus, med både upp till 50 deltagare och fler än det, och inklusive gäster över 60-70 år. Där borde Regeringen sätta ner foten, det finns inget att hatta med!!!

Hade man gjort det direkt hade även jag givit tummen upp. Men nu när andra länder gör det, samt att man faktiskt håller sig till reglerna utan publik mm så blir jag mer skeptisk vad syftet är och i mina ögon ser jag det som en smygstängning för att man ej har kontroll över Landet.

Jag försvarar inte fobollen i sig men jag anser att de få lida för att man inte ha kontrollen. Jag förstår att fotbollen blir irriterad och samtidigt ska vi tillägga att fotboll är Sveriges största ungdomssport vilket gör att det blir stora konsekvenser.

Något stämmer inte här och jag delar din uppfattning i det mesta här.
Citera
2020-05-16, 13:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt!! Precis vad jag tänkt skriva!

Testerna föranleder inga åtgärder från FHM eftersom deras strategi är att så många som möjligt ska bli smittade!

Man måste börja bryta smittkedjorna igen, precis som WHO sagt i en månad nu.

Citat:
as I keep saying all countries must take
a comprehensive approach but the most
effective way to prevent infections and
save lives is breaking the chains of
transmission
and to do that you must
test and isolate you cannot fight a fire
blindfolded and we cannot stop this
pandemic if we don't know who is
infected we have a simple message for
all countries
test test test test every suspected case
if they are if they test positive
isolate them and find out who they have
been in close contact
with up to two
days before they developed symptoms and
test those people to every day more
tests are being produced to meet the
global demand de Blasio has shipped
almost 1.5 million tests to 120
countries we are working with campaign
companies to increase the availability
of tests for those most in need
whu-oh advises that all confirmed cases
even mild cases should be isolated in
health facilities to prevent
transmission and provide adequate care
https://www.youtube.com/watch?v=3GqhApWmFtA
Citera
2020-05-16, 13:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snarare så har de haft väldigt mycket rätt.
Ge gärna flera exempel på vad de haft rätt i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in