2020-05-16, 12:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Lite OT men detta sättet att skam och skuldbelägga andra är inte smickrande för Er argumentation, pekar snarare på att Ni saknar grund i det Ni påstår och endast använder känsloargument för att driva Er agenda.

Om de kärringar Ni ser med gasmask är räddhågsna eller anställda i äldrevården och tar sitt ansvar att skydda de boende på allvar kan Ni inte veta och då kanske Ni ska låta bli att använda det som argument för att det inte är något att vara rädd för.

För de boende som har den anställde som går utan mask och handlar är det definitivt något att vara rädd för, att Ni då sitter och skam/skuldbelägger detta är på sätt och vis uppmaning till spridande av allmänfarlig smitta till riskgrupp...

Är Ni nöjd med det?

Ok ber om ursäkt av hänsyn till alla ambitiösa sjuksyrror. Om jag någonsin får se en gasmask på Ica ska jag faktiskt fråga efter yrket. Om hen är sjuksyrra så lovar jag och svär att jag betalar den matkassen.
Citera
2020-05-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din analys. Har man fel borde man inte vara sämre än att man kan ändra på sig. Det går inte att låta en sådan här smitta härja fritt i samhället. Tror inte heller på någon flockimmunitet som skulle uppnåtts i början av maj. Vet egentligen inte varför vi skulle behöva vänta på egna undersökningar, när det finns flera undersökningar runt om i världen som visar på att det inte fungerar. Dödligheten är för hög och komplikationerna är för många. Vården har helt övergått till att vårda coronasjuka. Så kan man inte ha det hur länge som helst. Därför borde fokus vara på att utrota smittan, decimera den så mycket det bara går och helt lägga detta med flockimmunitet på hyllan tills vi har vaccin. FHM borde kasta sitt diagram med de två smittkurvorna och "vårdens kapacitet" i papperskorgen. Det har noll och ingen relevans, utan var bara en dålig teori från början till slut. Nu förnekar man att flockimmunitet skulle varit målet, men kan då någon förklara för mig varför sjukdomen antas avta varefter tiden förflyter? Det hela bygger ju på att immunitet ska uppstå då många blir sjuka, men det finns inga skalor vare sig på y-axeln eller x-axeln. Vi har 10 miljoner invånare och 1000-IVA platser. Varför framställs det som att om vi plattar ut kurvan så skulle det på något vis matcha? Varför får vi avtagande kurva om inte antagandet om immunitet ingår? Varför framställer man det som att vården kan bota svårt sjuka Covid 19-patienter när det inte finns bot? Varför har 4000 personer dött sedan mars? Varför klarar andra länder att hålla ned sina dödstal? Varför ligger Sverige sämst till i hela världen i förhållande till antalet döda/capita senaste veckan? Vad gör Sverige för att bryta trenden? Är folk totalt blinda i det här landet? Hur länge kan detta pågå?

Jag tror på riktigt att folk är dummare än nödvändigt idag pga. informationsteknologin, inte på något sätt ointelligenta utan saknar bara möjlighet att använda intelligensen då de är vana vid att hämta den information som behövs exakt när den behövs för att därefter glömmas bort till nästa behov uppstår.

Att då titta på ett diagram är lätt, att dra egna slutsatser vad det innebär är en helt annan sak, att "platta kurvan" innebär fri spridning med foten på bromsen så den inte skenar och att detta är kontrollerad flockimmunitet genom nedsmittning per definition är inte så svårt att förstå, inga alternativ finns eller åtgärder har angivits eller tagits.

Så, ända tills det meddelas vad "platta kurvan" utan annan åtgärd innebär meddelas på ett sökbart sätt tror jag inte det allmänheten kommer förstå.
Citera
2020-05-16, 12:23
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ligger Sverige sämst till i hela världen i förhållande till antalet döda/capita senaste veckan? Vad gör Sverige för att bryta trenden? Är folk totalt blinda i det här landet? Hur länge kan detta pågå?

De flesta är väl ense om att detta beror på att vi (politikerna, myndigheterna, kommunerna) tillät smittan att komma in på äldreboenden och sjukhus. Felaktiga rutiner, otillräcklig skyddsutrustning, dåligt utbildad och lågavlönad personal (varav många med dåliga kunskaper i svenska), alldeles för få tester av personal och patienter, senfärdighet med att införa besöksförbud på äldreboenden och vårdavdelningar etc. etc. Sverige hade dålig beredskap och reagerade för sent.

FHM insåg inte att det var omöjligt att ha ett "öppet" samhälle och samtidigt skydda de äldre, vilket de hävdade var deras målsättning. Sedan var ju talet om flockimmunitet direkt kontraproduktivt, eftersom många fick uppfattningen att det var bra om så många som möjligt smittades, gärna så fort som möjligt, utan att inse vad följden för samhället i stort och vården i synnerhet skulle bli.
Senast redigerad av Brottar-Bertil 2020-05-16 kl. 12:26.
Citera
2020-05-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok. Hon borde ju ha uttryckt det som du gjorde, istället.

Jag är inte insatt, men jag har iaf. uppfattat det som att man inte infört nån ny prioritetsordning? Utan att det sedan tidigare finns ett regelverk för hur man ska prioritera i en tid av extraordinär kris och resursbrist. Men eftersom svenska läkare aldrig tidigare varit i en sån krissituation, så satte Socialstyrelsen ihop ett ”stöddokument” där de sammanfattade det här regelverket.

Det var i så fall ingen styrning av vårdresurserna från Socialstyrelsens sida, utan ett kunskapsstöd för läkare som riskerade att ställas inför etiskt svåra val. För att inte läkarna ska må dåligt. Det kan ha funnits en efterfrågan för ett sånt dokument från läkarkåren eller fackförbund.

De har antagligen inte utrett 2). Det kan ju tidvis ha gjorts väl snäva prioriteringar, men ärligt talat, det är typ inga gamla människor med varken hemtjänst eller äldreboende som är en kandidat för den sortens IVA vi pratar om.

Jag tror hon snubblat på en annan kategori som kan ha hemtjänst, som yngre personer med grav synnedsättning eller andra handikapp. Men man gör en individuell bedömning, där dessa grupper aldrig skulle prioriteras bort på basis av att de har hemtjänst, eller för att de får en viss poäng på någon teoretisk skala.

Hela COVID-19 upptakten var ett fullständigt debacle, där världen över målade upp det som att respiratorn var liv eller död för de som blev sjuka. Men i den logiken så missade man att 75% av de som drabbas allvarligt aldrig var kandidater för den typen av vård, till att börja med.

Jag har sett dokumentet, det finns en länk i nån covidtråd här på fb, dokumentet är skrivet för region stockholm

Journalisten nämnde bortprioriteringar för de som behöver hjälp med att ta sin medicin och sköta sin ekonomi och sa att det gäller i princip alla äldre på äldreboenden
Dagens etc har skrivit en artikel kring det här med att de äldre inte får vård
https://www.etc.se/inrikes/varden-prioriterar-bort-sjuka-pa-aldreboenden-under-coronakrisen

Absolut jag tror också att det är många äldre/sjuka som inte klarar att ligga i respirator på IVA men det kan ju vara så att det finns ett mörkertal av gamla/sjuka som ev skulle kunna klara sig om de tex fick syrgas eller annan medicinsk vård men enligt vårdpersonal prioriteras de bort och får ligga i sina sängar och kvävas till döds möjligtvis med morfin i enlighet med riktlinjerna för palliativ vård.
Antalet anmälningar om detta är gigantiskt så förhoppningsvis får vi svaret inom kort.

fråga 2 jag tänker att våra myndigheter nog vet men försöker mörka med sina siffror kring orsaken till antalet utnyttjade vårdplatser eller så har de ingen aning men som du säger så är det nog inte utrett

Hoppas journalistkåren vågar sig på att ställa lite mer obekväma frågor framöver, det blir ett outhärdligt spel för galleriet att bevittna spektaklet på pressträffarna, om det finns några journalister här så KOM IGEN NU VISA ATT NI HAR VALT RÄTT YRKE tack på fh
Citera
2020-05-16, 12:26
Medlem
IMBILDENs avatar
intressant artikel i SvD.

https://www.svd.se/norska-kritiken-giesecke-borde-vara-mer-odmjuk

Tänker mig två stycken hus som har börjat brinna.
Ett i Sverige och ett i Norge.

I Norge plockar man fram brandslangen och börjar bekämpa branden. Efter ett tag är elden släckt.

I Sverige däremot gör man ingenting. Det kommer ändå inte att gå. Vi gör ingenting. Vi låder branden ha sitt förlopp. Under tiden det brinner börjar en del ifrågasätta om det verkligen är rimligt att göra så. De ansvariga svarar då bara att det är för tidigt att utvärdera. Vänta ett år så får vi se om inte förloppet i Norge liknar det i Sverige....
Under tiden dör folk i det brinnande huset i Sverige, medan de som bott i det brinnande huset i Norge vandrar ut, lindrigt rökskadade.
Citera
2020-05-16, 12:26
Medlem
Om man får Covid på fingrarna

tar det sig in genom ögonen ifall man petar sig i ögat?
tar den sig in genom näsan ifall man kommer åt näsvingen?
Citera
2020-05-16, 12:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om Sverige är ett av få länder som faktiskt redovisar ärligt så påverkar det så klart hur man ska bedöma Sveriges insatser mot Corona.
Sen kan jag lova dig att många länder i världen inte ens är i närheten av att följa WHOs regelverk för att se till att korrekt statistik når dom.

Vi har olika åsikter där. Jag förstår din tanke men jag stör mig på att när Sverige skiter i det blåskåpet så skyller man att vi har kontroll och andra inte har det för skydda sig själva.
Jag tror Sverige börja börja inse att det här håller inte längre.
Citera
2020-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Vad är det för masker som har större hål än viruset? Jag ser fram emot att du redovisar en källa för ditt påstående.
OK du liksom många andra vet alltså inte hur små virus är?
En enkel mask vilket är det vi pratar om MÅSTE ha hål för att användaren inte ska kvävas och de hålen är större än virus..
Citera
2020-05-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Piers Morgan har sina fans, men han är också en av Storbritanniens mest avskydda personer. Inte utan anledning, eftersom han är en mobbare och översittare av rang. Han använder alla tänkbara härskartekniker; avbryter, höjer rösten, förminskar, går till personangrepp ... Den länkade "intervjun" gör snarare att fler sympatiserar med ministern, för även om hon svamlar och är otydlig - och kanske förtjänar kritik - så gör Morgans mobbarstil att sakfrågorna kommer i skymundan. Att vi behöver både vassare journalister är en sak, men såna som Morgan tenderar att göra saken värre.
Jag vet inte mycket om Piers Morgan och jag har inte sett många intervjuer med honom. Däremot tycker jag inte för ett ögonblick att han går för långt i den här intervjun. Om politiker slingrar sig och inte ger svarar på en direkt fråga så är det journalisters jobb att kräva svar. I Sverige finns det inte en enda journalist som rakt ut frågat hur höga dödstal FHM eller regeringen anser vara rimliga. I en demokrati så måste vi ha rätt att få veta hur våra representanter tänker.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Frode Forland säger att de uttalar sig för tvärsäkert – och att det inte har förts någon kritisk debatt i Sverige om strategin.

– Det känns som att man vill stötta sin egen regering och strategi. Men Sverige går ju emot hela världen, säger han till Svenska Dagbladet.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norska-kritiken-mot-sverige-gar-ju-emot-hela-varlden/

Bra rutet Norge. Nu säger dom vad vi andra tänker.. Bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför listar du länder som för tillfället är smittfria? Tror du på riktigt att de där länderna aldrig får besök av Corona igen? Du är en naiv rysk idiot tyvärr.
Varför skriver någon någonting på Flashback över huvud taget? Jag tror ingenting angående framtiden för de där länderna, men visst hoppas jag att de skall fortsätta klara sig undan smittan. Du är en paranoid idiot tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det begriper väl även du att enbart vetskapen om att det är möjligt att resa påverkar människans psyke positivt? Det behöver inte betyda att man kommer att resa eller ens hade tänkt att resa.

Ja då är det väl tur att svenskar är det enda folket i världen i princip som tillåtits resa...

Men nu verkar Sonnenswede tro att världen kommer vara som vanligt och resa på solsemester som aldrig förr förutom svenskar som är portade. Det är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in