2020-05-16, 07:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Då måste det ju vara fritt fram för alla ledsna far- och morföräldrar över 70 att träffa och krama sina barnbarn igen. Åtminstone så länge de är under 10 år.

Varför lyssnar inte FMH på schweizarna?
De är nog tur det. Deras Tegnell är minst sagt lite eljest säger de.
Citera
2020-05-16, 08:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men alarmisterna säger ju att Sverige inte gör nåt utan släppt smittan fritt och låtit den härja fritt och spridas helt ohämmat. Nu förstår jag då inte ett jota. Hur ska de ha det, ska de både få ha kakan och äta opp den?

Jo jag har märkt av och praktiserat social distansering och fortsatt tvätta händerna - något jag faktiskt gjorde även tidigare! - men de säger ju att vi inte gjort nåt och kallar folk mördare och polisanmäler och har sig, så vem är det som är dummare än kruger egentligen?
Hade vi stoppat inflödet av smittade och tagit i hårdare direkt så hade vi kunnat börja öppna nu och reda ut i världen. Nu kommer vi att sitta här.
Citera
2020-05-16, 08:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Dan Marino har cirka 30 000 invånare och 40 döda. Du kan jämföra och säga de är värsta drabbade. Om ett samhälle 10 invånare och död 5 person. Då kan du inte säga 500 000 döda per miljon invånare.
Statisk är säkraste väg att ljuga eller hur?

Nej det är samma siffra som per KCap, bara färre decimaler. Lär dig det metriska systemet.
Citera
2020-05-16, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade vi stoppat inflödet av smittade och tagit i hårdare direkt så hade vi kunnat börja öppna nu och reda ut i världen. Nu kommer vi att sitta här.

Vi kommer att sitta här, ja, med skadad vård, ekonomi och politik. Den stora moroten var immuniteten, men efter tre månader förstår tom de trögaste att vi saknar grepp om den. Vi har inga procenttal att jobba med, ingen masstestning, ingen tidsprognos och ingen trygg helhetsbild av viruset och dess effekter på olika sorters människor. Vi famlar vidare och dödstalen tickar på.

Löfven, är han hemma?

Godmorgon, är du vaken än? 🎶 😳
Citera
2020-05-16, 08:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Det stör mig något fruktansvärt, vi var många i tråden som tyckte Sveriges väg var alldeles fel redan i Februari. Ja, en lockdown är påfrestande på både ekonomi och landet befolkning men det är endast för en kort tid. Att istället göra som Sverige blir det både långdraget och mer påfrestningar på ekonomin och befolkningen.
Våra grannländer hade en plan från dag ett då är det lättare att acceptera att rörelsefriheten blir påverkad en tid och samtidigt ser de att det har en effekt när siffrorna går ner. Här i Sverige ser vi inget slut många är påverkade av Sveriges strategi på ett eller annat sätt vilket gör att jag tror att Sveriges psykiska mående är mycket sämre än våra grannars, vi ser ju för fan inget slut.
Äldre och riskgrupper isolerar sig för att ej bli smittade oerhört påfrestande när man inte ser ljuset i tunneln.

Dessutom störa jag mig på Tegnells mantra vi måste hålla ner antalet smittade så vården hinner med (vilket den inte gjort heller utan kraftigare triage än i normaltider) Målet i en pandemi borde först och främst vara att så få som möjligt blir smittade och behöver sjukhusvård.
Citera
2020-05-16, 08:39
Medlem
I Kina började munskydd användas redan 1910 när en lungepidemi drabbade landet. I dag är skydden vanliga i hela östra Asien och står för något mer än medicinskt skydd – de är en symbol för solidaritet när samhället utsätts för fara.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kineserna-borjade-bara-munskydd-for-over-100-ar-sedan/
Citera
2020-05-16, 08:40
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det stör mig något fruktansvärt, vi var många i tråden som tyckte Sveriges väg var alldeles fel redan i Februari. Ja, en lockdown är påfrestande på både ekonomi och landet befolkning men det är endast för en kort tid. Att istället göra som Sverige blir det både långdraget och mer påfrestningar på ekonomin och befolkningen.
Våra grannländer hade en plan från dag ett då är det lättare att acceptera att rörelsefriheten blir påverkad en tid och samtidigt ser de att det har en effekt när siffrorna går ner. Här i Sverige ser vi inget slut många är påverkade av Sveriges strategi på ett eller annat sätt vilket gör att jag tror att Sveriges psykiska mående är mycket sämre än våra grannars, vi ser ju för fan inget slut.
Äldre och riskgrupper isolerar sig för att ej bli smittade oerhört påfrestande när man inte ser ljuset i tunneln.

Dessutom störa jag mig på Tegnells mantra vi måste hålla ner antalet smittade så vården hinner med (vilket den inte gjort heller utan kraftigare triage än i normaltider) Målet i en pandemi borde först och främst vara att så få som möjligt blir smittade och behöver sjukhusvård.
Bra inlägg, MSM har inte en enda gång belyst triage och att det är en stor bidragande kanske enda orsaken till att vi har så pass många lediga platser på IVA?
Hur som helst är MSM väldigt selektiv när det handlar om Coronarapportering och den är ganska enformig om man ser till helheten.
Citera
2020-05-16, 08:41
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ja exakt! Nu känns det som om loppet redan är kört där vi sitter i skiten med folk som dör som flugor.
Allt detta eftersom Tegnell inte förstod/ville acceptera att smittan kunde komma hit..

Jag tror att i framtiden så kommer Tegnell att bli ett begrepp på samma sätt som Quisling. Idag säger man ju till förrädare"din jävla Quisling!" I framtiden kommer man att säga typ "häll käften din jävla TegnellWisser!"
Citera
2020-05-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det intressanta är att dessa folkslag dör mycket mindre i sina hemländer än de gör i Sverige. I USA är det stor skillnad mellan vita och svarta men i Afrika är dödligheten mycket lägre än i västvärlden.
Det är bristen på solljus i kombination med mörk hy som är problemet. Det är därför människor som kom till Europa från Afrika för tiotusen år sedan har blivit vita.

Jag tror du är inne på väsentligheter, det finns en anledning att de som lever idag i sin naturliga miljö, t.ex. har olika hudfärg och kanske andra små men avgörande skillnader i sin genuppsättning. Problemet är att om forskningen skulle komma fram till detta, kommer den globalistiska rörelsen att lägga locket på........den är starkt predominant i vårt land....
Citera
2020-05-16, 08:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men tänk om världen hade tagit emot corona som en vanlig influensa? Visst hade många på ålderdomshemmen dött men miljoner unga hade istället inte dött av svält. Det finns något som heter Utilitarism, etik när man har lite långförsikt och ser den stora bilden.
Känns som ett mycket obehagligt synsätt. Med den logiken kan vad som helst, t.ex. massmord på oskyldiga rättfärdigas "for the greater good". Om vi kan påvisa att teoretiskt så räddar vi 1000 barn om vi tar livet av dessa 100 oskyldiga. Är det OK då? Oerhört farlig väg att vandra.
Citera
2020-05-16, 08:42
Medlem
Citat:

1. Sverige har redan mer öppet än andra länder.

2. Vart hade du tänkt resa och vad skulle du ha gjort där?
Citera
2020-05-16, 08:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Dödligheten ligger nu lite högre enligt Lisa Brouwers på FHM

Från runt 10.000 som man hävdat tidigare till 30.000 döda

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7474682

Jag trodde faktiskt att alla inlägg i tråden skulle handla om detta nu. Där folk här har ju skrikit om de svenska dödstalen i förhållande till våra nordiska grannländer tills dessa debattörer blivit blåa i ansiktet.

För, visst fan så är det uppseendeväckande att vi nu, tyvärr, kanske kan se fram emot samma antal döda i Sverige som dog i spanska sjukan, dvs strax under 40 000 döda.

Ser man på gårdagens siffror så låg ökningen av antalet smittade i Stockholmsregionen på 1 procent, fine, en väntad siffra, då nu Stockholmsregionen nu, troligen, ligger på över 30 procent redan immuniserade. Men samtidigt ökar antalet döda i covid-19 med 3 procent! Exakt samma förhållande med gårdagens siffror för Västra Götalands regionen. Där befinner man sig, förnärvarande i en fas med snabb ökning av smittspridningen. Inte heller något konstigt med det, då andelen redan immuniserade ligger på ca 15 procent där. Alltså antalet smittade ökade med 3-4 procent i Västra Götaland i går, men andelen döda ökade samtidigt med 10 procent.

Varför det förhåller sig på detta sätt övergår, för tillfället, mitt förstånd. Jag hoppas att få klarhet vad gäller detta nästa vecka.

Hur som helst så kommer det att blåsa rejält om den svenska coronastrategin de närmaste 2 till 6 månaderna. Men det kommer även att blåsa rejält om omvärldens coronastrategi. I Norge ökar nu, föga förvånande, R-talet. Det ligger, än så länge, under 1. Men när det väl kommit över ett, så kommer smittspridningen att dra igång igen i Norge. Då kommer även dödstalet att öka i Norge När man väl nått upp till 15 procent redan immuniserade så kommer ökningen av antalet smittade och ökningen av antalet döda att påminna om gårdagens siffror ifrån Västra Götaland. Och när Norge nått upp till 30 procent redan immuniserade så kommer siffrorna att påminna om gårdagens siffror för Stockholmsregionen.

För vad skall Norge göra? Stänga ner mer igen och skjuta problemet framför sig? Smittspåra febrilt? Vi vet att det är svårt. Tyskarna gav upp sin smittspårning efter en vecka i början av pandemin. Där verkar strategin istället vara partiell nedstängning av begränsade områden och regioner.

Har vi ett färdigt vaccin, klart att använda redan i september, kanske, kanske, omvärldens strategi kan vara den rätta, men hur stor är sannolikheten för det? Trump hoppas på ett vaccin innan nyår, men experterna är, minst sagt, skeptiska till det. Samtidigt så vill Trump öppna upp USA snabbt, och det finns väldigt goda och tvingande skäl till det. Jag tror dock att 60 procent av USA:s befolkning kommer att hunnit bli immuniserad, långt innan nyår.

Hur som helst: Tråkigt för Sverige och för omvärlden med en dödlighet på 0,6 procent för covid-19. Globalt så innebär det, minst, 40 miljoner döda i covid-19. Sedan tillkommer kanske några hundra miljoner som kommer att avlida i förtid pga de direkta och indirekta konsekvenser som de vitt spridda och omfattande lockdowner kommer att orsaka de närmaste åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in