Citat:
Ursprungligen postat av
deconstruction
Dödligheten ligger nu
lite högre enligt Lisa Brouwers på FHM
Från runt 10.000 som man hävdat tidigare till 30.000 döda
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7474682
Jag trodde faktiskt att alla inlägg i tråden skulle handla om detta nu. Där folk här har ju skrikit om de svenska dödstalen i förhållande till våra nordiska grannländer tills dessa debattörer blivit blåa i ansiktet.
För, visst fan så är det uppseendeväckande att vi nu, tyvärr, kanske kan se fram emot samma antal döda i Sverige som dog i spanska sjukan, dvs strax under 40 000 döda.
Ser man på gårdagens siffror så låg ökningen av antalet smittade i Stockholmsregionen på 1 procent, fine, en väntad siffra, då nu Stockholmsregionen nu, troligen, ligger på över 30 procent redan immuniserade.
Men samtidigt ökar antalet döda i covid-19 med 3 procent! Exakt samma förhållande med gårdagens siffror för Västra Götalands regionen. Där befinner man sig, förnärvarande i en fas med snabb ökning av smittspridningen. Inte heller något konstigt med det, då andelen redan immuniserade ligger på ca 15 procent där. Alltså antalet smittade ökade med 3-4 procent i Västra Götaland i går, men andelen
döda ökade samtidigt med 10 procent.
Varför det förhåller sig på detta sätt övergår, för tillfället, mitt förstånd. Jag hoppas att få klarhet vad gäller detta nästa vecka.
Hur som helst så kommer det att blåsa rejält om den svenska coronastrategin de närmaste 2 till 6 månaderna. Men det kommer även att blåsa rejält om omvärldens coronastrategi. I Norge ökar nu, föga förvånande, R-talet. Det ligger, än så länge, under 1. Men när det väl kommit över ett, så kommer smittspridningen att dra igång igen i Norge. Då kommer även dödstalet att öka i Norge När man väl nått upp till 15 procent redan immuniserade så kommer ökningen av antalet smittade och ökningen av antalet döda att påminna om gårdagens siffror ifrån Västra Götaland. Och när Norge nått upp till 30 procent redan immuniserade så kommer siffrorna att påminna om gårdagens siffror för Stockholmsregionen.
För vad skall Norge göra? Stänga ner mer igen och skjuta problemet framför sig? Smittspåra febrilt? Vi vet att det är svårt. Tyskarna gav upp sin smittspårning efter en vecka i början av pandemin. Där verkar strategin istället vara partiell nedstängning av begränsade områden och regioner.
Har vi ett färdigt vaccin, klart att använda redan i september, kanske, kanske, omvärldens strategi kan vara den rätta, men hur stor är sannolikheten för det? Trump hoppas på ett vaccin innan nyår, men experterna är, minst sagt, skeptiska till det. Samtidigt så vill Trump öppna upp USA snabbt, och det finns väldigt goda och tvingande skäl till det. Jag tror dock att 60 procent av USA:s befolkning kommer att hunnit bli immuniserad, långt innan nyår.
Hur som helst: Tråkigt för Sverige och för omvärlden med en dödlighet på 0,6 procent för covid-19. Globalt så innebär det, minst, 40 miljoner döda i covid-19. Sedan tillkommer kanske några hundra miljoner som kommer att avlida i förtid pga de direkta och indirekta konsekvenser som de vitt spridda och omfattande lockdowner kommer att orsaka de närmaste åren