Citat:
Ursprungligen postat av
exprimis
jag kan hålla med om att det blev rörigt när hon skulle ställa frågorna tyvärr, jag uppfattade enligt nedan och jag vill väldigt gärna höra svaret på dessa högst relevanta frågor så jag hoppas att ni vågar ställa frågorna igen kom igen journalister!!!
för två månader sen så införde region sthlm ett nytt regelverk avs prioriteringsordning för vilka som ska få sjukhusvård, där man inte rekommenderar sjukhusvård till tex de som behöver hjälp med att ta sin medicin och sköta sin ekonomi vilket skiljer sig från socialstyrelsens riktlinjer.
Orsaken var att undvika katastrofläge enligt reg Sthlm
två frågor ställs till soc.styrelsen/fhm
1 känner ni till de medicinska prioriteringarna som har pågått i 2 månader som skiljer sig från socialstyrelsens riktlinjer
2 har ni utrett om orsaken till att att vårdbehovet inte har överstigit sjukvårdskapaciteten beror på det nya regelverket avs prioriteringar för vem som ska få sjukvård
Ok. Hon borde ju ha uttryckt det som du gjorde, istället.
Jag är inte insatt, men jag har iaf. uppfattat det som att man inte infört nån ny prioritetsordning? Utan att det sedan tidigare finns ett regelverk för hur man ska prioritera i en tid av extraordinär kris och resursbrist. Men eftersom svenska läkare aldrig tidigare varit i en sån krissituation, så satte Socialstyrelsen ihop ett ”stöddokument” där de sammanfattade det här regelverket.
Det var i så fall ingen styrning av vårdresurserna från Socialstyrelsens sida, utan ett kunskapsstöd för läkare som riskerade att ställas inför etiskt svåra val. För att inte läkarna ska må dåligt. Det kan ha funnits en efterfrågan för ett sånt dokument från läkarkåren eller fackförbund.
De har antagligen inte utrett 2). Det kan ju tidvis ha gjorts väl snäva prioriteringar, men ärligt talat, det är typ inga gamla människor med varken hemtjänst eller äldreboende som är en kandidat för den sortens IVA vi pratar om.
Jag tror hon snubblat på en annan kategori som kan ha hemtjänst, som yngre personer med grav synnedsättning eller andra handikapp. Men man gör en individuell bedömning, där dessa grupper aldrig skulle prioriteras bort på basis av att de har hemtjänst, eller för att de får en viss poäng på någon teoretisk skala.
Hela COVID-19 upptakten var ett fullständigt debacle, där världen över målade upp det som att respiratorn var liv eller död för de som blev sjuka. Men i den logiken så missade man att 75% av de som drabbas allvarligt aldrig var kandidater för den typen av vård, till att börja med.