Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Jag tror det är en kombination av flera saker.
Oavsett om vi haft 5,10 eller 20% smittade så är det trots allt färre nya att smitta.
Och nog borde en viss förbättring skett på att skydda sig och på äldreboenden mm, allt var ändå ganska luddigt i början mitten av mars.
Att det sprids mer i inlandet kan ju absolut bero på annan kost (med mindre d-vitamin)
Det som jag däremot tycker är solklart är att strategin verkar påverka ganska marginellt jämfört med andra faktorer. Hade man haft en väldigt strikt strategi väldigt tidigt hade det såklart gjort en väldigt stor skillnad.
Smittan på äldreboendena har gått ner ganska kraftigt. FHM har redovisat detta några gånger.
Jag tror precis som du. Allt tyder på att diverse strategier hit och dit egentligen har en ganska mild effekt och att det är helt andra saker som styr det här viruset.
Jag menar, de följer ju kurvorna över hur en influensa ser ut ungefär utan att länder gjort ett dyft. En kurva som de allra flesta sjukdomar har. Man får en explosion och sedan ebbar det ut. Detta oaktat om du gör Lockdown, har öppet eller vad du nu har för strategi.
Jag tror det handlade om hur mycket smitta man hade inom landet redan från början när detta uppdagades som avgjorde hur hårt respektive land drabbats. Långt mycket mer än vilken strategi man sedan använt. Finns liksom ingen röd tråd överhuvudtaget bland strategierna.