2020-05-15, 11:07
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Håller inte med om bedömningen av Wegerups rapportering. Saknar info om hur testpersonerna valts ut.
Tänkte att ett ord som brukar hintar om att det inte rörde enbart den aktuella tweeten.
Citera
2020-05-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den som vill åka utomlands kan kanske självisolera ett par veckor innan, ta ett test som visar att man är smittfri, och så voilà är det bara att åka. Man kan alltså idka "självsvält" för att svälta ut viruset.

Att enstaka personer gör det är relativt enkelt. Att hela samhället gör det är det betydligt mycket mer problematiskt och tar längre tid eftersom inte precis alla kan isolera sig ensamma.

Absolut mer problematiskt men inte omöjligt som den tidigare rådande uppfattningen var.

Mycket lättare än tidigare antaget till och med, vi kan i princip göra det på det sätt vi redan nu håller på bara lägga till at få "de riskfria" att ta sitt ansvar och låta bli att smitta ner sig.
Tillsammans med testning och isolering av de positiva kommer det inte ens ta en evighet.

Mycket tyder på detta nu, det måste Ni hålla med om, frågan är då varför vi inte försöker..
Citera
2020-05-15, 11:10
Medlem
Citat:
Inte slumpmässigt utvalda som testat sig, utan folk som ansett sig sjuka, om jag tolkar Googles översättning rätt:

Jag tolkar det som att den del av de utvalda hade haft milda symptom innan utbrottet i Italen och att de varit tveksamma till att detta har varit Covid 19 men att de nu är säkra på detta.
Citera
2020-05-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag tror det är en kombination av flera saker.
Oavsett om vi haft 5,10 eller 20% smittade så är det trots allt färre nya att smitta.
Och nog borde en viss förbättring skett på att skydda sig och på äldreboenden mm, allt var ändå ganska luddigt i början mitten av mars.

Att det sprids mer i inlandet kan ju absolut bero på annan kost (med mindre d-vitamin)

Det som jag däremot tycker är solklart är att strategin verkar påverka ganska marginellt jämfört med andra faktorer. Hade man haft en väldigt strikt strategi väldigt tidigt hade det såklart gjort en väldigt stor skillnad.

Smittan på äldreboendena har gått ner ganska kraftigt. FHM har redovisat detta några gånger.

Jag tror precis som du. Allt tyder på att diverse strategier hit och dit egentligen har en ganska mild effekt och att det är helt andra saker som styr det här viruset.

Jag menar, de följer ju kurvorna över hur en influensa ser ut ungefär utan att länder gjort ett dyft. En kurva som de allra flesta sjukdomar har. Man får en explosion och sedan ebbar det ut. Detta oaktat om du gör Lockdown, har öppet eller vad du nu har för strategi.

Jag tror det handlade om hur mycket smitta man hade inom landet redan från början när detta uppdagades som avgjorde hur hårt respektive land drabbats. Långt mycket mer än vilken strategi man sedan använt. Finns liksom ingen röd tråd överhuvudtaget bland strategierna.
Citera
2020-05-15, 11:11
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Inte slumpmässigt utvalda som testat sig, utan folk som ansett sig sjuka, om jag tolkar Googles översättning rätt:
Ett litet citat till
Citat:
Det vet jag inte var du får det ifrån. Läkaren berättar att man testat folk som tror att de kanske haft covid-19 i januari, februari, innan man visste att det cirkulerade. De har haft vaga symtom och vill veta - som många av oss.
Ska vara den korrekta tolkningen av urvalet.
Citera
2020-05-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan inte droga sig/dricka under dagarna?

Absolut, men majoriteten femåringar och deras föräldrar är sannolikt renare än majoriteten 25åringar i nattlivet och har därför betydligt enklare att redogöra för sina möten vid enspårningssituation samtidigt som de sköter sin distansering avsevärt bättre.

Att Ni håller på med dessa "slaskoneliners" kan bara bero på att Ni vill förstöra tråden för riktigt så korkad kan ingen vara!
Citera
2020-05-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är märkligt att du är förvånad?
Många Sverige tycks ha gått på tomten Gieseckes dravel om att alla måste bli smittade, alla måste bli sjuka, jisses !!!
Det är nån slags masshysteri i Sverige bland en del.
Lite förvånad är jag att det verkar enklare än vad iallafall jag trott att isolera bort viruset.
Nu har vi ju inget facit ännu, men tendenser pekar ditåt.
Giesecke ger jag inte mycket för, säger vadsomhelst som ser positivt ut för strategi vi för dagen har och verkar ha ett stort behov att stå i rampljuset.
Det känns dock lite trist att det såg ut som vi hade alla möjligheter att mota detta redan vid dörren men vi gjorde inte ens ett försök.
Citera
2020-05-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men varför inte ta bort A och behålla B? Lika effektivt, men kanske inte tilltalande för 70+

Ja, vilket som, men åtgärder för att minska smittspridningen. Störst effekt till minst kostnader först.
Citera
2020-05-15, 11:14
Medlem
Milldues avatar
Det tycks bli som jag skrev för några veckor sedan. Att myndigheterna "tröttnar" på corona och vill återgå till det normala utan att egentligen någonting förändrats till det bättre. Folk kommer fortsätta att dö i corona..men nu i tysthet och utom all bevakning. Det är helt enkelt för dyrt att uppmärksamma i längden.

Coronasmittan kommer "försvinna" in i tystheten liksom dess offer. Folket kommer inte få något stöd för smittan längre och nu vägrar vårdcentralerna att ta emot corona misstänkta som får klara sig bäst de kan hemma oavsett ålder och symptom
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Ett litet citat till

Ska vara den korrekta tolkningen av urvalet.
Såg det, alltså inte ett randomiserat urval. Men ändå högintressant, tyder på att några haft det väldigt tidigt i just Neapel. Italien fortsätter att förbrylla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi visar samma utveckling efter ungefär samma tid som de länder med hårdast restriktioner av dem alla. Ingen större skillnad där.

Med skillnaden att vi aldrig peakade särskilt mycket och hade kontroll på sjukvården vilket delar av övriga västeuropa inte haft och där det varit en total kollaps på flera sätt.

Folk kommer inte orka särskilt mycket längre. De äldre vittnar ju redan om andra hälsoproblem i spåren av den långa isoleringen exempelvis. Där måste man hitta en annan lösning och andra rekommendationer. Inte långsiktigt hållbart att människor som ändå inte har särskilt långt kvar i livet inte får träffa sina barnbarn utan förtvina bort i isolering istället med allt vad det innebär.

Borde bli att det är upp till individen att ta den kalkylerade risken istället. Många är villiga att ta den.

Tester och isolering av de som är positiva bör bli nästa steg.
Ja, tester, smittspårning och isolering är det som nu bör göras så snabbt som möjligt medans vi har smittsridningen inom rimliga gränser, annars har vi ju ännu fler döda och hårdare åtgärder framför oss. Synd att inte FHM och andra myndigheter är med oss här som det verkar.

Det där kan jag inte hålla med dig om. Människor i riskgrupper kan inte ta en sådan kalylerad risk som du och jag kan utan måste få hjälp av alla andra att hålla smittan borta. Mina föräldrar är skyddade nu men orkar naturligtvis inte vara ifrån barnbarn och socialt liv länge till. Tar dom en sådan risk är sannolikheten att dom dör i detta inom ett år stor då dom är över 70 år. Visst blir dom mer och mer villiga att ta den risken tillsammans med många andra i deras situation men då kommer ju också smällen för svensk sjukvård och extrema dödstal. Det är kanske det myndigheter och regering vill nu med denna långdragna utnötningsprosess, att många självmant ska möta döden. De döda gamla och sjuka vi ser nu är ju dom som inte kunde hålla sig undan utan var fast i svensk bristfällig åldringsvård.
Citera
2020-05-15, 11:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut. Två faktorer som såklart spelar in!
Köper det rakt av.

Vad tror du om att vi i västeuropa redan hade enorma mängder smitta redan inom länderna när detta uppdagades som bara väntade på att explodera? Vi är ju det mest resande folket på jorden också.

Det går ju en ganska skarp gräns mellan öst och väst. Där Öst klarat detta mycket bättre så långt. De verkar ju inte haft alls samma smitta från början och fick aldrig nån peak nånstans i princip. De reser ju också långt mindre än väst och hade förmodligen inte alls samma mängd smitta inom landet när detta uppdagades i början av Mars.

Resorna påverkar absolut, men att vi skulle ha haft smitta (mer än något enstaka fall kanske, och i så fall förmodligen någon kines som varit i hemlandet och hälsat på) innan det blev känt att sjukdomen fanns i Kina, stämmer väl inte? Vi hade haft gott om tid att i tur och ordning stoppa inresande från först Kina, sedan Italien och Iran (tror det blev känt att smittan fanns i de två länderna ungefär samtidigt) och sedan Österrike.

Öst är också bättre på att handla resolut. Att ta till hårdare tag på en gång, och lita på att folket lyder, eller att tvinga dem att lyda. Detta är inte alltid något positivt såklart, men just i sådana här lägen är det ju det. Man kan inte ha MBL-förhandlingar när ett skepp håller på att sjunka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in