2020-05-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
I tider av kris finns möjligheterna för stora reformer. Vi får se var allt detta leder i slutändan.

Möjligheter finns . MEN :
Du har hör det förr : Det är annorlunda denna gången .
Och efteråt ... nä det var inte så annorlunda, kriser kommer kriser går .
Rika blir rikare - fattiga blir .....
Köp värdepapper med kvalite eller förbli en looser med massa toapapper i förrådet
Det är inte annorlunda den här gången heller , men man inser det först efteråt
Citera
2020-05-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Nja , köper mest USA men lite Sverige ibland

Men jag håller inte med om 90 tals jämförelsen
Upplevt den själv , ränteläget var VÄLDIGT annorlunda i kombination med bankernas utlåning samt löneökningarna innan
Nej , Jag tänkte på det politiska spelet. Då var det Riksbanken som var boven nu är det FHM. Både då och nu så stoppade regeringen huvudet i sanden och var oförmögen att ta obekväma beslut innan dess katastrofen var ett faktum. Både då och nu så var det enskilda byråkrater utanför regeringen som fattade det avgörande besluten.
Citera
2020-05-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Nja , köper mest USA men lite Sverige ibland

Men jag håller inte med om 90 tals jämförelsen
Upplevt den själv , ränteläget var VÄLDIGT annorlunda i kombination med bankernas utlåning samt löneökningarna innan

Tänkte detsamma. Ser fler olikheter än likheter mellan 90-talskrisen och dagens ”lågkonjuktur”. Och jag upplevde den också....
Citera
2020-05-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Nej , Jag tänkte på det politiska spelet. Då var det Riksbanken som var boven nu är det FHM. Både då och nu så stoppade regeringen huvudet i sanden och var oförmögen att ta obekväma beslut innan dess katastrofen var ett faktum. Både då och nu så var det enskilda byråkrater utanför regeringen som fattade det avgörande besluten.

JA Bengt Dennis aka mr 500 % var nog inte den bäste riksbankschef vi haft . Tror han var med och avskaffade lånereglerna för bankerna innan. Sen blev det lång fest
Var det inte Wibble , Bildt och Dennis som skulle försvara kronan , jo tack det gick ju bra.
90 talet var fan depression , nattsvart . Känner flera som drog sig i riktigt ordentligt på bostadssidan
Nu har vi låg ränta , det ska vi va glada för
Citera
2020-05-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Varför vände amerikanska till plus? Arbetslöshetssiffrorna var ju värre än folk trott? För att inte tala om...var det finansministern som sa inte så positiva saker och Goldman Sachs som snackade ner börsen också

Det är inte jobless claims allena som styr börsutvecklingen och siffrorna var inte så dåliga om man skrapar lite på ytan.

Kortsikt skriver: ” Det kom job less claims precis. Den kom in på 2,9m mot väntat 2,5 och fg 3,5. En besvikelse kanske. Men den aggregerade siffran kom in på 22,8m mot väntat 25,1 och fg 22,4m. Det betyder att det tillkom sökande i veckan, men det försvann nästan lika många. Det är inte så negativt.”

FED-chefen Jerome Powell beskrev situationen (än en gång) vilket plockades upp av media och blankare vilket skrämde en del tydligen.
Man ska tänka på att FED måste få rättfärdiga sitt agerande i extrema situationer.

Överlag tycker jag man får blandade intryck, dels kommer det en hel del positivt iom viljan att öppna upp samhällen, vissa sektorer och enskilda bolag verkar inte ha drabbats så väldigt hårt och Asien, som många ofta glömmer, verkar vara på benen.

Däremot ser det tufft ut för andra sektorer, Europa är saktfärdigt och segt i vanlig ordning och många skräms av skuldkvoten när BNP faller brant. Bolagsmässigt så är värderingarna baserade på väldigt osäkra utsikter osv

Jag hade räknat med ett par riktigt sura kvartal och änsålänge ser jag inget som tyder på att det blir väldigt mycket värre än så, dock får man ta i beaktande att en återhämtning kan både bli utdragen och drabbas av bakslag även om det värsta förhoppningsvis ligger bakom oss.

Om inget oförutsett inträffar så kommer troligen börsen agera som återhämtningen med viss slagighet, speciellt när vi går in i sommarmånaderna med allt vad det innebär.
Citera
2020-05-15, 18:38
Medlem
Själv köper jag månadsvis som vanligt men det som gör mig osäker är att flertalet tunga herrar har tankat hinkvis under kraschen. Rutger Arnhult, Fredrik Lundberg har fullkomligt svept upp aktier. Nu är ju dessa herrar goda för miljarder såklart.. men ändå, de är säkert lika snikna som alla med pengar, ingen gillar ju att förlora dem.
Citera
2020-05-15, 19:37
Medlem
Ja Fredrik Lundberg tankade duktig i Industrivärden när den låg runt 180 kr. Flera insiders i Investor köpte massor när den låg på 400
Citera
2020-05-15, 19:40
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är en oerhörd press uppåt på de flesta aktieslag, även jag som sålt känner detta nästan varje dag. Det har pågått sedan augusti 2019, i USA sedan 2009, och trotsar all ekonomisk logik. Tesla är det ultimata exemplet på detta.

Men det finns en faktor att utnyttja. Med denna press uppåt så följer en ständig rädsla för att man nått toppen. Därför behövs det inte särskilt mycket negativa nyheter i media för att det ska komma en blixtsnabb dipp. Om flera dagar skulle följas av negativa nyheter så tror jag på en kraftig dipp. Många är så nervösa nu.

Jag ligger mitt emellan med 50/50 cash aktier. Om jag ska sälja eller köpa beror på vilket håll börsen går, som beror på vilket håll företagen går, som beror på corona-faktorer som inte en enda människa har koll på. Famlar i blindo helt enkelt, men även det kan ge vinst om man gör det med struktur.

Personligen tror jag att det finns så många skelett i garderoberna, orsakade av världens lockdown, att media kommer att krylla med katastrofsiffror 6 månader framåt. Om man tror på det så kan börserna omöjligt stiga från dagens läge. Det finns ett tryck uppåt, men det kommer ständigt att fällas av stora rädsla-dippar.

Kul att du är tillbaka. Du skulle ju inte sälja innan du var 35% upp... Du som har så mycket pengar borde ju kunna investera lite vassare än Telia, Elux, SSAB, Volvo och Swedbank, kan tyckas..

Tror att Walt Disney, Carlsberg och Zalando vore nåt för dig..
10 mille i varje blir skitbra.
Citera
2020-05-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad tror du om coronas insats för att införa inflation? Det verkar uppenbart nu att vi är trötta på att flyga billigare och billigare, vi vill hellre flyga säkert och sällan (och dyrt). Vi vill hellre ha bra mat än importerat billigt skräp. Storföretagen kommer inte längre att välja ut billigaste underleverantören i Kina utan tar någon dyrare som ligger närmare. Vi föredrar dyr sjukvård framför en ny import-TV. Osv. Jag tycker allting efter corona känns kvalitetsinriktat istället för lågprisinriktat.

Och med inflationen kommer räntorna att stiga, och alla högbelånade företag och länder att gå under ekonomiskt. Och aktiekurserna kommer att gå ner om inte utdelningarna höjs motsvarande räntan.

Folk va ju övertygade om att ingen skulle flyga efter 9/11 heller, det gick ju bra..
Citera
2020-05-15, 21:22
Medlem
AoE3#1s avatar
Har ni börjat beställa ädelmetaller ännu?

Kan gröna guldcentralen för silver. Har fått min beställning därifrån och allt gick smidigt.
Citera
2020-05-16, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Har ni börjat beställa ädelmetaller ännu?

Kan gröna guldcentralen för silver. Har fått min beställning därifrån och allt gick smidigt.

Har en liten post i en fysiskt guld ETF. 300k. Känns lite gangsta på något vis men vore skönare att haven liten guldtacka.

Funderar dock på att gå ännu mer hardcore. Har börjat snegla lite på en tavla av Kandinsky faktiskt. Kanske läge att köpa konst??
Citera
2020-05-16, 06:50
Medlem
Vid alla kriser väntar man för länge på att köpa. Tror det ska bli billigare. Tittar på large o mid cap så ligger många stabila bolag på kurser motsv 2012. Nu är ett alldeles utmärkt köpläge på lite sikt. Man kommer titta tillbaka på 2020 o undra varför man inte gick in med allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in