Citat:
Ursprungligen postat av
with3r
Varför vände amerikanska till plus? Arbetslöshetssiffrorna var ju värre än folk trott? För att inte tala om...var det finansministern som sa inte så positiva saker och Goldman Sachs som snackade ner börsen också
Det är inte jobless claims allena som styr börsutvecklingen och siffrorna var inte så dåliga om man skrapar lite på ytan.
Kortsikt skriver: ” Det kom job less claims precis. Den kom in på 2,9m mot väntat 2,5 och fg 3,5. En besvikelse kanske. Men den aggregerade siffran kom in på 22,8m mot väntat 25,1 och fg 22,4m. Det betyder att det tillkom sökande i veckan, men det försvann nästan lika många. Det är inte så negativt.”
FED-chefen Jerome Powell beskrev situationen (än en gång) vilket plockades upp av media och blankare vilket skrämde en del tydligen.
Man ska tänka på att FED måste få rättfärdiga sitt agerande i extrema situationer.
Överlag tycker jag man får blandade intryck, dels kommer det en hel del positivt iom viljan att öppna upp samhällen, vissa sektorer och enskilda bolag verkar inte ha drabbats så väldigt hårt och Asien, som många ofta glömmer, verkar vara på benen.
Däremot ser det tufft ut för andra sektorer, Europa är saktfärdigt och segt i vanlig ordning och många skräms av skuldkvoten när BNP faller brant. Bolagsmässigt så är värderingarna baserade på väldigt osäkra utsikter osv
Jag hade räknat med ett par riktigt sura kvartal och änsålänge ser jag inget som tyder på att det blir väldigt mycket värre än så, dock får man ta i beaktande att en återhämtning kan både bli utdragen och drabbas av bakslag även om det värsta förhoppningsvis ligger bakom oss.
Om inget oförutsett inträffar så kommer troligen börsen agera som återhämtningen med viss slagighet, speciellt när vi går in i sommarmånaderna med allt vad det innebär.