2020-05-14, 22:04
Medlem
Varför vände amerikanska till plus? Arbetslöshetssiffrorna var ju värre än folk trott? För att inte tala om...var det finansministern som sa inte så positiva saker och Goldman Sachs som snackade ner börsen också
Senast redigerad av with3r 2020-05-14 kl. 22:11.
Citera
2020-05-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Varför vände amerikanska till plus? Arbetslöshetssiffrorna var ju värre än folk trott? För att inte tala om...var det finansministern som sa inte så positiva saker och Goldman Sachs som snackade ner börsen också

Gått ner för mkt för fort. Dow stänger nog ändå på (mer eller mindre) dagslägsta imorgon. Sälj i morgondagens uppgång!
Citera
2020-05-14, 22:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gendah
Gått ner för mkt för fort. Dow stänger nog ändå på (mer eller mindre) dagslägsta imorgon. Sälj i morgondagens uppgång!
Så tänker jag också, har köpt OMX-bull:ar (!?!?!?) som jag tänkte sälja ganska snabbt.
Citera
2020-05-14, 22:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag håller med, två killar som gissar.

Hur gissar du att en stigande inflation kommer att påverka börsen? Jag är lite nervös för den förändring som kommer, det är så länge sedan vi hade höga räntor att inga värderingar på börserna längre görs med tanke på möjlig inflation. Säg att man hade 5% ränta på sitt bankkonto, köper man då längre aktiefonder som ger 3% i avkastning? Avhoppen från börserna skulle bli gigantiska och pressa kurserna kanske halvera dem.

Kurserna ska stå i relation till utdelning.

Det intressanta nu är att vi troligtvis inte kommer få se höjda räntor.

Varken stater eller banker vill se det hända. Skjuter räntorna iväg så kommer inte bolånemarknaderna att hålla o konsumtionen frysas till is. Inflation med låga räntor är ett sätt att rädda staters ekonom, pysa ut bolånebubblan o anpassa västvärlden till lågprisländernas ekonomier (sann globalisering).

Det kommer också rödda världens börser då dividenderna ger bättre avkastning o aktierna i stora etablerade bolag kommer vara mer värdebeständiga än USD, EUR o andra valutor.

Men vill man må gott de kommande åren så är något kg guld den bästa huvudkudden. Det o inga lån samt låga levnadsomkostnader. O regelbundet spara överskottet i aktier i stora välskötta företag med personlig ägarbild.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-05-14 kl. 22:44.
Citera
2020-05-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
hjälp! Inser du inte att hela konceptet med att "skjuta viruset framför sig" faller med den här studien? Om över en 1% av befolkningen dör så måste viruset utrotas. Vad resistenta bakterier har med saken att göra förstår inte jag? Klart är att den Svenska strategin fundamentalt misslyckats och att det kommer att få konsekvenser på börsen de närmaste dagarna/veckorna.

Vågar du sätta pengar på att svenska börsen kommer utvecklas sämre än resten av världen? Jag kan ta det bettet i så fall.

Vad är lösningen som håller till 2021/2022 med mindre konsekvenser än svenska modellen? Kom ihåg att du inte kan abta att de som inte följer dina regler kommer uppföra sig som du vill så länge vi inte har en global stat med egen polis.
Citera
2020-05-14, 23:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1053958/mini-s-omx-ava-502

Sen någon annan.

Inget svårt att hitta? Bara sortera efter stop loss limit och sen ta något man känner sig bekväm med i risken.

Tack! Ibland måste man chansa!
Citera
2020-05-15, 06:20
Medlem
Oj vad det rasade i USA igår 🤔

Jag tar risk när ingen annan vågar

Fortsätter köpa varje vecka, säkrast så, väntar på sommarens Corona-rabatt
Citera
2020-05-15, 07:27
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:

Klassiska sell the news tror jag.
Citera
2020-05-15, 07:57
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Resultatet var högre än analytikernas förväntningarna - BULLISH!
Högre arbetslöshet - högre stöd från FED - BULLISH!
3 mln arbetslösa nu betyder att det blir 3 mln färre arbetslösa senare - BULLISH!
Citera
2020-05-15, 08:52
Medlem
Tarrous avatar
Från dagens SvD:

Idén om att ekonomin står för en kraftig återhämtning från de chockvågs nivåer som har blivit konsekvensen av Coronavirusets framfart är inte längre trovärdig, enligt flera hedgefondlegendarer
Citera
2020-05-15, 09:03
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Tror Q3 och Q4 kommer att bli dystra.
Citera
2020-05-15, 09:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kurserna ska stå i relation till utdelning.

Det intressanta nu är att vi troligtvis inte kommer få se höjda räntor.

Varken stater eller banker vill se det hända. Skjuter räntorna iväg så kommer inte bolånemarknaderna att hålla o konsumtionen frysas till is. Inflation med låga räntor är ett sätt att rädda staters ekonom, pysa ut bolånebubblan o anpassa västvärlden till lågprisländernas ekonomier (sann globalisering).

Det kommer också rödda världens börser då dividenderna ger bättre avkastning o aktierna i stora etablerade bolag kommer vara mer värdebeständiga än USD, EUR o andra valutor.

Men vill man må gott de kommande åren så är något kg guld den bästa huvudkudden. Det o inga lån samt låga levnadsomkostnader. O regelbundet spara överskottet i aktier i stora välskötta företag med personlig ägarbild.
Vad tror du om coronas insats för att införa inflation? Det verkar uppenbart nu att vi är trötta på att flyga billigare och billigare, vi vill hellre flyga säkert och sällan (och dyrt). Vi vill hellre ha bra mat än importerat billigt skräp. Storföretagen kommer inte längre att välja ut billigaste underleverantören i Kina utan tar någon dyrare som ligger närmare. Vi föredrar dyr sjukvård framför en ny import-TV. Osv. Jag tycker allting efter corona känns kvalitetsinriktat istället för lågprisinriktat.

Och med inflationen kommer räntorna att stiga, och alla högbelånade företag och länder att gå under ekonomiskt. Och aktiekurserna kommer att gå ner om inte utdelningarna höjs motsvarande räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in