2020-05-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Oj vad det rasade i USA igår 🤔

Jag tar risk när ingen annan vågar

Fortsätter köpa varje vecka, säkrast så, väntar på sommarens Corona-rabatt
Åtminstone så köper du inte svenskt

Det finns stora likheter mellan 90-tals krisen och vad som händer nu.
For den som behöver lite historieundervisning:
https://www.youtube.com/watch?v=Dco58M6z1uM
Citera
2020-05-15, 10:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Oj vad det rasade i USA igår 🤔

Jag tar risk när ingen annan vågar

Fortsätter köpa varje vecka, säkrast så, väntar på sommarens Corona-rabatt
Det är en oerhörd press uppåt på de flesta aktieslag, även jag som sålt känner detta nästan varje dag. Det har pågått sedan augusti 2019, i USA sedan 2009, och trotsar all ekonomisk logik. Tesla är det ultimata exemplet på detta.

Men det finns en faktor att utnyttja. Med denna press uppåt så följer en ständig rädsla för att man nått toppen. Därför behövs det inte särskilt mycket negativa nyheter i media för att det ska komma en blixtsnabb dipp. Om flera dagar skulle följas av negativa nyheter så tror jag på en kraftig dipp. Många är så nervösa nu.

Jag ligger mitt emellan med 50/50 cash aktier. Om jag ska sälja eller köpa beror på vilket håll börsen går, som beror på vilket håll företagen går, som beror på corona-faktorer som inte en enda människa har koll på. Famlar i blindo helt enkelt, men även det kan ge vinst om man gör det med struktur.

Personligen tror jag att det finns så många skelett i garderoberna, orsakade av världens lockdown, att media kommer att krylla med katastrofsiffror 6 månader framåt. Om man tror på det så kan börserna omöjligt stiga från dagens läge. Det finns ett tryck uppåt, men det kommer ständigt att fällas av stora rädsla-dippar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-15 kl. 10:05.
Citera
2020-05-15, 10:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad tror du om coronas insats för att införa inflation? Det verkar uppenbart nu att vi är trötta på att flyga billigare och billigare, vi vill hellre flyga säkert och sällan (och dyrt). Vi vill hellre ha bra mat än importerat billigt skräp. Storföretagen kommer inte längre att välja ut billigaste underleverantören i Kina utan tar någon dyrare som ligger närmare. Vi föredrar dyr sjukvård framför en ny import-TV. Osv. Jag tycker allting efter corona känns kvalitetsinriktat istället för lågprisinriktat.

Och med inflationen kommer räntorna att stiga, och alla högbelånade företag och länder att gå under ekonomiskt. Och aktiekurserna kommer att gå ner om inte utdelningarna höjs motsvarande räntan.

Ekonomin blir mer differentierad. Klyftorna i Sverige kommer öka ordentligt. De fattiga kommer fylla sina magar med billiga kolhydrater o köpa billiga varor för att de inte har råd med annat. De rika kommer bli betydligt rikare.

Pengar är en illusion. Något så flyktigt som ett löfte om en värdemåttstock. Det är inte pengar som gör de rika rika utan att de äger konkreta tillgångar. Främst tillgångar som genererar värde o i andra hand konserverar värde.

Majoriteten av sveriges anställda kommer inte kräva höjda löner de närmaste åren. Utan nöja sig med att ha jobbet kvar o klara av att betala banken så man kan behålla huset.

Det kan låta märkligt men jag tror inte på märkbart högre räntor det kommande åren. För det skulle skapa en bolånekris samt i Sverige en ekonomisk kommunkris som skulle sprida sig via banker o finnansbolag till staten. O få katastrofala följder. Dessutom behövs låga räntor för att stimulera ekonomin o få fart på konsumtion o tillväxt.

Bankerna har defacto lånat ut pengar de inte har till bostadsmarknaden. Så behålls ränteläget o deflationen sakta eroderar bort skuldernas tyngd så kostar det väldigt lite i jämnförelse det kaos höga räntor ställer till det med för alla. Kalaset betalas av alla de som är inne i ett rent monitärt ekonomiskt levene.
Dvs alla lönearbetare, pensionärer o bidragstagare.
Deras köpkraft minskar sakta o de kommer vänja sig.

Låga räntor o en stigande inflation. Frysta pensioner o bidrag. Lönestop för majoriteten av befolkningen.
Höjda skatter o avgifter från stat o kommuner.

Vi kommer också få se en trend i Sverige där man går från en traditionell utdelning till 2 o ev 4 per år. Så att vinsterna kan snabbt återinvesteras o konsumerad utan tappad köpkraft.
Citera
2020-05-15, 10:36
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Exempel på Skelett. artikel idag:
Citat:
https://www.affarsvarlden.se/artikel/lloyds-pandemin-kommer-leda-till-rekordforluster-for-forsakringsbranschen
Lloyds: Pandemin kommer leda till rekordförluster för försäkringsbranschen
Försäkringsbranschens förluster från coronapandemin kommer i år att landa på 203 miljarder dollar, motsvarande 2 005 miljarder kronor. Det skriver försäkringsmarknaden Lloyds på hemsidan.
Försäkringsbolagen kommer att tvingas sälja investeringar för 2000 miljarder kronor under året, för att realisera pengar som de kan ge till sina corona-skadedrabbade kunder. Denna försäljning är tvingande och kommer att göras oavsett vilka kurser aktierna har.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-15 kl. 10:38.
Citera
2020-05-15, 10:38
Medlem
Jag går in när Corona fyndarna tror det är kört och börjar ge upp! Då tar jag deras aktier och sitter på dem tills jag dör och lever på utdelningen!!!
Citera
2020-05-15, 10:42
Medlem
Det registrerades mindre konkurser nu de två första veckorna i maj än motsvarande period förra året, så nog har regeringens stödpaket gett utslag. Frågan är hur länge regeringen är beredda att skyffla ut dessa stödpaket. Lär ju bli börs-ras om regeringen går ut och säger "nu är det stopp på stöden" eller liknande.
Citera
2020-05-15, 10:59
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Vad tror du om coronas insats för att införa inflation? Det verkar uppenbart nu att vi är trötta på att flyga billigare och billigare, vi vill hellre flyga säkert och sällan (och dyrt). Vi vill hellre ha bra mat än importerat billigt skräp. Storföretagen kommer inte längre att välja ut billigaste underleverantören i Kina utan tar någon dyrare som ligger närmare. Vi föredrar dyr sjukvård framför en ny import-TV. Osv. Jag tycker allting efter corona känns kvalitetsinriktat istället för lågprisinriktat.

Och med inflationen kommer räntorna att stiga, och alla högbelånade företag och länder att gå under ekonomiskt. Och aktiekurserna kommer att gå ner om inte utdelningarna höjs motsvarande räntan.

Mycket bra observerat, precis samma känsla har jag och vi har även diskuterat ämnet här hemma. Coronan har på nåt sätt blivit ett litet andrum där man tänker till lite. Typ «vill man ha det så här» liksom. Det blir lite av en ny värld efter det här och den som investerar efter det kommer bli en vinnare. Jag känner tex en stark olust inför allt som kommer från Kina.

Du har varit saknad, du är trots allt en av mina mentorer här inne.
Citera
2020-05-15, 13:48
Medlem
Frozzzts avatar
I tider av kris finns möjligheterna för stora reformer. Vi får se var allt detta leder i slutändan.
Citera
2020-05-15, 13:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Mycket bra observerat, precis samma känsla har jag och vi har även diskuterat ämnet här hemma. Coronan har på nåt sätt blivit ett litet andrum där man tänker till lite. Typ «vill man ha det så här» liksom. Det blir lite av en ny värld efter det här och den som investerar efter det kommer bli en vinnare. Jag känner tex en stark olust inför allt som kommer från Kina.

Du har varit saknad, du är trots allt en av mina mentorer här inne.
Det har hänt många gånger i mitt liv att jag noterar någon liten sak i verkligheten (fruns Samsung-telefon är verkligen bra, tusan vad snygg nya BMW är, så snabbt jag hittade min vara via google osv), och så slår det stort i hela världen de kommande åren och företagen växer enormt. Jag tror det kan vara samma med den här känslan att nu växlar alla väst-samhällen om från "globalisering med prisfokus till Kinas fördel" till något mer långsiktigt, närliggande, och kvalitetsmässigt. Om man kan plita ner den här känslan i form av några kriterier på företag och hitta dem på börsen så tror jag de blir vinnare de kommande åren. Och tvärtom, företag som inte följer den här trenden blir förlorare. HMs slit och släng och miljöförstörande verksamhet i fattiga länder, i de allra dyraste lokalerna i alla huvudstäder är typexempel på vad som inte stämmer in i min bild av framtiden. Jag kan inte ge några mer konkreta tips, men det är väl värt att göra den funderingen för alla som äger konsument-företags-aktier på börsen.

Finns även andra corona-trender som kommer att slå enormt, t.ex behövs inte längre många kontors-arbetsplatser utan vi använder IT, då blir det färre resor till arbetsplatser = färre hyr/köp/leasing-bilar flyg och hotell, färre storevenemang vi använder IT istället osv. Många kända företag kommer att gå under de kommande åren om de inte kan byta fokus. När gratis-pengarna från regeringar tar slut i alla länder i höst får vi veta mer om vilka affärsideer som inte fungerar längre.

Nej, corona-loppet är verkligen inte över. Inget av ovanstående känns för mig inberäknat i dagens NY och Stockholms-börs.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-15 kl. 13:52.
Citera
2020-05-15, 14:26
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:

Man vill väl behålla en köpkraft hos konsumenter i Sverige, hur skulle annars så stora utdelningar kunna ske att kurserna hålls uppe? Det är ju hela massinvandringsindustrin som bygger på konsumtion, ofta i lågprissegmentet.
Citera
2020-05-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Från dagens SvD:

Idén om att ekonomin står för en kraftig återhämtning från de chockvågs nivåer som har blivit konsekvensen av Coronavirusets framfart är inte längre trovärdig, enligt flera hedgefondlegendarer

Hedgefondlegendarer ???
Dom sista jag skulle fråga om råd
Ger inte 5 öre för sådana
Citera
2020-05-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Åtminstone så köper du inte svenskt

Det finns stora likheter mellan 90-tals krisen och vad som händer nu.
For den som behöver lite historieundervisning:
https://www.youtube.com/watch?v=Dco58M6z1uM

Nja , köper mest USA men lite Sverige ibland

Men jag håller inte med om 90 tals jämförelsen
Upplevt den själv , ränteläget var VÄLDIGT annorlunda i kombination med bankernas utlåning samt löneökningarna innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in