2020-05-02, 07:06
  #4357
Medlem
Scalpings avatar
Finns en hel tråd om dessa vänsterblinkare. De tänker att en rondell är samma sak som en korsning och agerar således på samma sätt. Inte ens lönt att ta diskussionen med dem då de ändå aldrig kommer att fatta olikheterna. För dem är godtycke i trafiken nånting bra.
Citera
2020-05-02, 07:27
  #4358
Medlem
Mongon som prompt ska köra om, men sedan när de har passerat, så saktar de ned och lägger sig gärna under hastighetsgränsen. Då brukar jag fantisera att min bil är ombyggd av Q och kan avfyra missiler i arslet på idioten. Brukar kunna hjälpa för att lugna nerverna lite.

Sen har vi ju de som på 2+1 vägar kör i 80 när det är enkelfil och sedan gasar upp i 130 när det blir tvåfiligt. De är nästan ännu värre än de förstnämnda. Fy fan, det är många som inte borde få inneha körkort över huvudtaget.
Citera
2020-05-02, 07:51
  #4359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Håller med om detta! Ett annat irriterande och ganska vanligt fenomen är de som blinkar vänster innan rondellen och sedan kör vänster utan att "blinka ut", vad är grejen med det? Bättre att inte blinka alls i så fall...

Nej, det kan knappast bli bättre om de istället inte skulle blinka alls, för då får du ju ingen info alls från deras signalgivning. Att de VB vid rondellkörning kan ge användbar information för andra trafikanter runt cirkulationsplatsen, som de inte får utan VB. Men det är givetvis fel att inte HB ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Finns en hel tråd om dessa vänsterblinkare. De tänker att en rondell är samma sak som en korsning och agerar således på samma sätt. Inte ens lönt att ta diskussionen med dem då de ändå aldrig kommer att fatta olikheterna. För dem är godtycke i trafiken nånting bra.

Egentligen spelar inte dessa skillnader mellan faktiskt korsning och cirkulationsplats någon roll, för denna signalgivning med VB kan oavsett vilket ge nyttig information för de som har förstånd nog att tolka och använda den infon. Detta är det dock inte alla som klarar, och det verkar vara en kraftig överrepresentation av dessa bland dem som är helt emot VB i cirkulationsplats.

Lite lustigt att även de myndigheter som bl a har hand om utformningen av körskolorna utbildning etc stöder att det ska läras ut VB vid rondellkörning.

Det verkar alltså vara med ”experterna” bland privatbilisterna som ”vet” att VB i rondell är fel/dumt etc. Medan de styrande organ och myndigheter, körskolor etc, som har med vår trafiksäkerhet att göra säger att det är helt lagligt att VB i rondeller, och att det uppmanas till det, då det inte är fel eller olagligt att ge mer och tydligare tecken än bara det minsta som krävs.

Det finns en hel del mer eller mindre stolliga eller t o m farliga saker som folk kan göra i trafiken, som man kan irritera sig på ja. Men VB i rondell är inte en av dem för mig, utan vanligen en stor tillgång och ofta till hjälp.

För att ta ett exempel som kan vara drygt, och man funderar på vad folk tänker på. Är att det är extremt vanligt att en bil som t ex ska svänga höger lägger sig mot höger vägkant med blinkers på, för att metrarna innan den ska svänga ändå dra över en bit åt vänster som om den måste ta ut kurvan för att klara högersvängen. Så jäkla korkat då det ofta betyder att de som just då är påväg att passera dem på deras vänstersida plötsligt kan få det trångt...

Detta beteende är nåt som oerhört många gör, som om de körde stora travaren med släp, fast de bara kör en personbil där det är totalt onödigt med en sådan manöver, de ska klara kurvan/svängen lätt ändå. Men folk är helt enkelt helt omedvetna om denna manöver de faktiskt gör nästan jämt vid svängar.
Citera
2020-05-02, 19:02
  #4360
Medlem
Scalpings avatar
som sagt..... poänglös diskussion då deras försvarsmekanismer slår in på en gång. I Trafikverkets regelverk hittar vi de gemensamma regler vi har att följa just för att slippa att var och en kör efter eget tyckande. Gäller inom alla områden i trafiken och i övrigt i samhället - regelverket bestämmer, inte reptilhjärnans känsla.
Citera
2020-05-02, 22:52
  #4361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
som sagt..... poänglös diskussion då deras försvarsmekanismer slår in på en gång. I Trafikverkets regelverk hittar vi de gemensamma regler vi har att följa just för att slippa att var och en kör efter eget tyckande. Gäller inom alla områden i trafiken och i övrigt i samhället - regelverket bestämmer, inte reptilhjärnans känsla.
Precis och då det inte finns något som förbjuder vänsterblink i kombination med att man också blinkar ut i dessa regler så kan folk naturligtvis fortsätta att göra det. Detta är något som egentligen inte ska behövas men underlättar oerhört mycket då det är så många som verkar tro att man ska ta första eller andra avfarten ut ur en cirkulationsplats när man inte använder körriktningsvisare.
Citera
2020-05-09, 09:27
  #4362
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Finns en hel tråd om dessa vänsterblinkare. De tänker att en rondell är samma sak som en korsning och agerar således på samma sätt. Inte ens lönt att ta diskussionen med dem då de ändå aldrig kommer att fatta olikheterna. För dem är godtycke i trafiken nånting bra.
Hur kan det möjligtvis skada att förse sina medtrafikanter med sina avsikter? Blinkers finns ju bokstavligen av den anledningen
Citera
2020-05-10, 11:37
  #4363
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Finns en hel tråd om dessa vänsterblinkare. De tänker att en rondell är samma sak som en korsning och agerar således på samma sätt. Inte ens lönt att ta diskussionen med dem då de ändå aldrig kommer att fatta olikheterna. För dem är godtycke i trafiken nånting bra.

Ska du göra en rant, så ska du hålla koll på begreppen. Det heter inte rondell, det heter cirkulationsplats.
Bara för att det inte är ett krav att använda körriktningsvisare vid ingång i cirkulationsplats så är det inte förbjudet.

Om det vore det minsta olämpligt så skulle det vara förbjudet.

Kommer man med en tungt lastad långtradare så uppskattar man om så många som möjligt visar sina avsikter i en cirkulationsplats.

Men det begriper inte sådana som du, vars personliga tolkning om lämplighet vid användande av körriktningsvisare i ingången av en cirkulationsplats, är nån form av rättesnöre och allt annat är "godtycke".
Citera
2020-05-11, 11:21
  #4364
Medlem
Människor som inte kan läsa vilken fil som går vart.

NEJ det är inte ALLTID du kan ligga i ytterfil i en rondell och svänga vänster till 3 avfarten.
Läs för fan på skylten vart du ska ligga.

Så blir det mitt fel som ligger i rätt fil om jag ska svänga ut i 3 avfarten och orsakar nåt med dåren som ligger i ytterfilen.
Citera
2020-05-11, 11:23
  #4365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Nåt jag irriterar mig hejdlöst på är när äldre kärringar
(det är alltid dom som gör det) slår upp sin bildörr på
trånga parkeringar, och låter sin dj-vla dörr träffa en
bredvidstående bil. Råkade ut för det häromveckan,
fanskapet fick en avhyvling så jag trodde att jag
framkallade hjärtattack på tanten. Som givetvis
var iförd kappa och hatt (=borde inte ha körkort).

Nå, vilket är värst?

när man sitter och snackar i telefon och har fullt upp med det så att man inte är fokuserad på vad som händer i trafiken och nästan kör på en cyklist eller att man inte är fokuserad och kör på en cyklist.
Citera
2020-05-11, 17:47
  #4366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Människor som inte kan läsa vilken fil som går vart.

NEJ det är inte ALLTID du kan ligga i ytterfil i en rondell och svänga vänster till 3 avfarten.
Läs för fan på skylten vart du ska ligga.

Så blir det mitt fel som ligger i rätt fil om jag ska svänga ut i 3 avfarten och orsakar nåt med dåren som ligger i ytterfilen.

Du kan ALLTID ligga i ytterfilen så länge som denna inte är en avgränsad svängfil åt höger och det med både heldragna sträck och refuger.
Citera
2020-05-11, 17:50
  #4367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvryttare2
när man sitter och snackar i telefon och har fullt upp med det så att man inte är fokuserad på vad som händer i trafiken och nästan kör på en cyklist eller att man inte är fokuserad och kör på en cyklist.

Eller så kör man på cyklisten för att denne inte är fokuserad på trafiken och pratar i telefon samtidigt som denne cyklar hej vilt över en väg.
Citera
2020-05-11, 17:56
  #4368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Kommer man med en tungt lastad långtradare så uppskattar man om så många som möjligt visar sina avsikter i en cirkulationsplats.

Men det begriper inte sådana som du, vars personliga tolkning om lämplighet vid användande av körriktningsvisare i ingången av en cirkulationsplats, är nån form av rättesnöre och allt annat är "godtycke".

Nej, småbillister vet inte hur det är att köra stora fordon. De förstår inte det här med att stora fordon behöver plats. En annan riktigt farligt irriterande grej är småbillister som ligger några cm intill baken på en bil med rejält överhäng bak och svängande löphjul. Man håller alltid på att rycka med sig bildjävulen när man skall göra en höger eller vänstersväng. De bara måste stå precis där baken ibland svänger ut. Det finns liksom en anledning till varför Stockholms bussar har stora dekaler med texten "VARNING- UTSVÄNGANDE BAKPARTI" sittandes på baken.

En annan är det här med att gena och köra om långtradare i innerfilen i en cirkulationsplats, med oförstånd att bilen kan klämmas då påhängsvagnen eller släpet skär in i den filen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in