Citat:
Ursprungligen postat av
Banana
Håller med om detta! Ett annat irriterande och ganska vanligt fenomen är de som blinkar vänster innan rondellen och sedan kör vänster utan att "blinka ut", vad är grejen med det? Bättre att inte blinka alls i så fall...
Nej, det kan knappast bli bättre om de istället inte skulle blinka alls, för då får du ju ingen info alls från deras signalgivning. Att de VB vid rondellkörning kan ge användbar information för andra trafikanter runt cirkulationsplatsen, som de inte får utan VB. Men det är givetvis fel att inte HB ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Finns en hel tråd om dessa vänsterblinkare. De tänker att en rondell är samma sak som en korsning och agerar således på samma sätt. Inte ens lönt att ta diskussionen med dem då de ändå aldrig kommer att fatta olikheterna. För dem är godtycke i trafiken nånting bra.
Egentligen spelar inte dessa skillnader mellan faktiskt korsning och cirkulationsplats någon roll, för denna signalgivning med VB kan oavsett vilket ge nyttig information för de som har förstånd nog att tolka och använda den infon. Detta är det dock inte alla som klarar, och det verkar vara en kraftig överrepresentation av dessa bland dem som är helt emot VB i cirkulationsplats.
Lite lustigt att även de myndigheter som bl a har hand om utformningen av körskolorna utbildning etc stöder att det ska läras ut VB vid rondellkörning.
Det verkar alltså vara med ”experterna” bland privatbilisterna som ”vet” att VB i rondell är fel/dumt etc. Medan de styrande organ och myndigheter, körskolor etc, som har med vår trafiksäkerhet att göra säger att det är helt lagligt att VB i rondeller, och att det uppmanas till det, då det inte är fel eller olagligt att ge mer och tydligare tecken än bara det minsta som krävs.
Det finns en hel del mer eller mindre stolliga eller t o m farliga saker som folk kan göra i trafiken, som man kan irritera sig på ja. Men VB i rondell är inte en av dem för mig, utan vanligen en stor tillgång och ofta till hjälp.
För att ta ett exempel som kan vara drygt, och man funderar på vad folk tänker på. Är att det är extremt vanligt att en bil som t ex ska svänga höger lägger sig mot höger vägkant med blinkers på, för att metrarna innan den ska svänga ändå dra över en bit åt vänster som om den måste ta ut kurvan för att klara högersvängen. Så jäkla korkat då det ofta betyder att de som just då är påväg att passera dem på deras vänstersida plötsligt kan få det trångt...
Detta beteende är nåt som oerhört många gör, som om de körde stora travaren med släp, fast de bara kör en personbil där det är totalt onödigt med en sådan manöver, de ska klara kurvan/svängen lätt ändå. Men folk är helt enkelt helt omedvetna om denna manöver de faktiskt gör nästan jämt vid svängar.