Citat:
Ursprungligen postat av
Covid-is-mental
Planekonomiskt dikterade räntor som mångdubblad bostadspriserna och gjort medelklassens barn hemlösa.
Knappast planekonomi. Räntorna är vad räntorna är. Vi kan inte göra så mkt annat än att hänga på övriga världen i vår räntesättning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Covid-is-mental
Nu måste man ju arbeta 10 år utan lön för att ha råd med tak över huvudet, så fattigt har svenska folket blivit. Tusentals miljarder, det mesta av alla tillgångar i samhället, har koncentrerats till de rikaste genom statens planekonomiska räntemanipulationer som raderat allt sparande och orsakat grotesk och historiskt unik överskuldsättning.
Det håller jag inte alls med om. Lönenivåerna är ganska höga och den som bor hemma och gnetar på kan köpa en bostad ganska snabbt. Allt hänger på vad man har för management, på sina pengar.
Dock så måste du givetvis vara sparsam och inte bränna din lön på en massa redbull, cigg, snus eller lösgodis och eventuellt överväga att börja jobba även på helgerna. Det gjorde jag själv när jag var ung.
Citat:
Ursprungligen postat av
Covid-is-mental
I framtiden kommer allt det att betalas tillbaka, det är de där 10 arbetsåren utan lön som vi nu ser ut att stå inför redan nu när en helt osannolik förkylningspanik utlöst skuldbubblans kollaps.
Skulderna betalas tillbaka då lgh eller huset säljs. Inga konstigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Covid-is-mental
Den planekonomiska överskuldsättningen gör hela samhället extremt sårbart och instabilt. T.ex. kunde ett par flygplanskrascher i New York sänka hela världsekonomin för 20 år sedan. Med en skuldbubbla är det hela tiden bara en slumpmässig tidsfråga innan alla plötsligt ruineras.
Det sämsta man kan göra är att hyra sitt boende och betala av på andras skulder. Om du kollar runt på hemnet kommer du att upptäcka att bostäder nästan skänks bort på många håll i landet. Det är mest i storstäderna som det råder hög prissättning. Men det beror ju på arbetsmarknaden och lönenivåerna.