2020-05-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man börjar ju undra vems ärenden du går, när du fortsätter att försvara det system som leder till det här:

https://www.expressen.se/ledare/den-svarta-hyresmarknaden-en-guldgruva-for-brottslingar/

(FB) Framgångsrik VD misstänks för kvinnomord på Södermalm, Stockholm (2019-08-21)

Det här är alltså i förlängningen ett resultat av ombilningarna. Gammal fin fastighet som
såldes ut under de stora utförsäljningarnas tid. Mycket intäkter från affärer, men ändå
inte oäkta. Men de snikna BRinnehavarna kom på att man kunde göra lägenheter av
vindsutrymmena. Och så skedde.

Med resultat bl a enligt ovan. Även en person med hög lön kan få psykiska problem och
ekonomiska grubblerier (sådana ägnar aldrig du dig åt som har pengar sedan födseln)
ledde till ett brutalt knivmord på sambon. Dom föll för ett tag sedan.

Här bodde VDn med familj förut men den bostadsrätten och det läget var tydligen inte
fina nog. Så slutade det också i en tragedi.
(FB) Lägenhetsbrand i Liljeholmen

Och du tycker att alla skall tvingas låna om de inte vill stå på gatan. Fåntratt !
Citera
2020-05-15, 09:10
Medlem
Citat:

Om bostaden är en hyresrätt eller bostadsrätt spelar ingen större roll. Det är fortfarande en BOSTAD och vi diskuterar väl BOSTADsbrist trodde jag?

Du diskuterar inte. Du basunerar ut en massa trams och OT, år ut och år in. Skaffa dig ett riktigt
jobb, vetja ! Och framför allt förnekar du bostadsbristen för ditt nya hittepåord !

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ungefär 390 000 resultat (0,33 sekunder)
Resultat av Googlesökning på "bostadsbrist"

Ungefär 260 resultat (0,28 sekunder)
Menade du: kontraktsBROTT
Resultat av Googlesökning på "kontraktsbrist".
Svaret säger det mesta.
Citera
2020-05-15, 09:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du diskuterar inte. Du basunerar ut en massa trams och OT, år ut och år in. Skaffa dig ett riktigt
jobb, vetja !

Haha.. Alltid kul att förklara hur det ser ut i den verkliga världen...

Du får ha det som du vill och gnäller om konsekvenserna. Helt otroligt
Citera
2020-05-15, 09:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
jobb, vetja ! Och framför allt förnekar du bostadsbristen för ditt nya hittepåord !

Jaha så boverket "tramsar" menar du? Läs och begrunda denna rapport innan du spyr ur dig rena felaktigheter om att det råder "bostadsbrist" tack.

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/marknadsrapport-nov-2013.pdf

Några gobitar:

Citat:
Bruksvärdessystemets stora samhällsekonomiska
effektivitetsförluster är framför allt allokeringsrelaterade.
Uppemot 90 procent av effektivitetsförlusten kommer av
att det nuvarande beståndet av hyreslägenheter inte
utnyttjas tillräckligt effektivt, och bara 10 procent av att
de låga hyrorna gör att det byggs färre nya hyreslägenheter. Bruksvärdessystemets riktigt stora negativa
effekter återfinns i Stockholm och Göteborg.
Enligt beräkningarna orsakar bruksvärdessystemet ett
ackumulerat utbudsunderskott på ca 40 000 hyreslägenheter, varav ca 27 000 i Stockholms kommun. Värdet
av de allokeringsrelaterade effektivitetsförlusterna skattas
till ca 10 miljarder kr per år. Siffran avser de sammanlagda
förlusterna för hela landet. Ca 90 procent av denna effekt
är kopplat till Stockholms- och Göteborgsområdet.
Effektivitetsförlusten på grund av att det byggs för lite
uppgår enligt beräkningarna till ca 1 miljard kronor per år.
Dessa resultat bygger, enligt vår bedömning, på försiktiga
kalkylantaganden.
Citera
2020-05-15, 09:42
Medlem
Citat:
Jaha så boverket "tramsar" menar du? Läs och begrunda denna rapport innan du spyr ur dig rena felaktigheter om att det råder "bostadsbrist" tack.

"Sverige, landet där råder stor bostadsbrist" heter visst denna tråd. OT ännu en gång
från din sida. Jobbigt att starta en egen tråd med "rätt" rubrik ?

Om du skriver riktigt mycket på alla tänkbara plattformar kan du kanske få
kontraktsbrist att bli ett stort, nytt och välkänt begrepp. Lycka till, fåntratt !
Citera
2020-05-15, 09:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
"Sverige, landet där råder stor bostadsbrist" heter visst denna tråd. OT ännu en gång
från din sida. Jobbigt att starta en egen tråd med "rätt" rubrik ?

Om du skriver riktigt mycket på alla tänkbara plattformar kan du kanske få
kontraktsbrist att bli ett stort, nytt och välkänt begrepp. Lycka till, fåntratt !

Vad säger boverket om vad "bristen" på hyresrätter beror på i rapporten jag länkade till?

Jo att 40 000 hyresrätter saknas enbart pga hyressättningssystemet. Det är inte kattskit hörrö!

Vad är det du har svårt att ta in? Kan du inte läsa?

Det är alltså inte nyproduktion som behövs främst, utan snarare att använda de redan byggda bostäderna på ett bättre sätt. Då blir det inte en bristsituation på samma sätt.
Citera
2020-05-15, 09:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Välbeställdas bidrag kallas avdrag. Och du har väl inte köpt lägenheter sedan barnsben
utan att låna ? I så fall har du det ännu bättre från födseln än vad jag föreställt mig.

Vilka bidrag har välbeställda fått menar du? Tvärtom är det de välbeställda som finansierar lejonparten av allas vår välfärd. Vad får de som tack för det?

Jag har absolut tagit ett lån, men det mesta har jag amorterat ner under alla år och nu är jag snart skuldfri. Vilket bidrag har jag fått?

Citat:
Berätta gärna mera om alla stora risker du tagit och hur mycket som stått på spel. Det
låter helt fascinerande att du varit så illa ute men ändå rest dig till slut !

Jag har ingen makt att påverka världsekonomin och stå emot eventuella prisfall, så jag har tagit risker även om det med facit på hand gått bra.

Den som hyr tar inga risker, men får heller inga vinst å andra sidan. Men det ska man inte gnälla om, för nu lär hyresgäster bli vinnare om bostadspriserna går ner under corona, vilket jag tror att de kommer att göra.
Citera
2020-05-15, 10:05
Medlem
Citat:
Vilka bidrag har välbeställda fått menar du? Tvärtom är det de välbeställda som finansierar lejonparten av allas vår välfärd. Vad får de som tack för det?

Jag har absolut tagit ett lån, men det mesta har jag amorterat ner under alla år och nu är jag snart skuldfri. Vilket bidrag har jag fått?

De rikas bidrag kallas avdrag, det är väl inget nytt. Utan den finansieringen skulle
åtskilliga inte ha råd att "köpa". Och värdestegringen överstiger ju lånekostnaderna
många gånger om.

Om alla skall bli lånetorskar kommer det att kosta en del för övriga medborgare.
Men det bostadsrättsindustriella komplexet, inklusive parasiterna till mäklare lär
jubla. Tycker inte du också att de ser äckliga ut ?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-kommunerna-dar-unga-inte-har-rad-att-bo

Alla skall låna, jotack. Det räcker inte med att bara vilja bo i en lägenhet, med grannar
och trapphus och sådant utan du måste bli den där ädla, ägande människan som
vissa "liberaler" svamlar om.
Citera
2020-05-15, 10:12
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/emil-kopte-sitt-dromhus-som-20-aring
Emil är ju nästan lika duktig som du. Men kan han skriva lika ihärdigt ?

Och vad har du säga om bostadsrättsmordet på Ringvägen ? Orsakad av girighet
från åtskilliga parter ? Utan ombildning, inget brutalt knivmord där inte.

(FB) Lägenhetsbrand i Liljeholmen
GAMLA BOENDET som inte dög.

(FB) Framgångsrik VD misstänks för kvinnomord på Södermalm, Stockholm (2019-08-21)
NYA BOENDET som blev en blodig historia.

https://www.booli.se/bostadsrattsforening/77766
Rätt roligt att de verkar ha kvar exakt 1(!) resthyresgäst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/maklaren-bostadskopet-ar-den-storsta-klassfragan
Och den enfaldige mäklaren är rädd för att inte tjäna tillräckligt mycket. Villor får
gärna köpas men varför skall den som bara vill bo i en lägenhet tvingas att bli
lånetorsk ? Men i moderaternas värld är det bara det ekonomiska värdet som
räknas och inte människovärdet och rätten till bostad (finns enligt FN).

Och själv står du i kö och är så nöjd med hur smart du (och dina förfäder) varit.
Citera
2020-05-15, 11:19
Medlem
Citat:
Planekonomiskt dikterade räntor som mångdubblad bostadspriserna och gjort medelklassens barn hemlösa. Nu måste man ju arbeta 10 år utan lön för att ha råd med tak över huvudet, så fattigt har svenska folket blivit. Tusentals miljarder, det mesta av alla tillgångar i samhället, har koncentrerats till de rikaste genom statens planekonomiska räntemanipulationer som raderat allt sparande och orsakat grotesk och historiskt unik överskuldsättning. I framtiden kommer allt det att betalas tillbaka, det är de där 10 arbetsåren utan lön som vi nu ser ut att stå inför redan nu när en helt osannolik förkylningspanik utlöst skuldbubblans kollaps.

Den planekonomiska överskuldsättningen gör hela samhället extremt sårbart och instabilt. T.ex. kunde ett par flygplanskrascher i New York sänka hela världsekonomin för 20 år sedan. Med en skuldbubbla är det hela tiden bara en slumpmässig tidsfråga innan alla plötsligt ruineras.
Citera
2020-05-26, 08:22
Medlem
ZeMans avatar
John Stuart Mill hade ett filosofisk rättfärdigande av liberalism som heter utilitarism. Att maximera nöjet och nyttan för så många som möjligt. Låt mig förklara. Om vi skulle ha prisregleringar på bröd på 20 :-. Och oberoende av kronfall, och inflation skulle prisreglering bestå. Och man bara fick köpa en limpa var dag, eller säg varannan dag, så skulle följande hända. Vi skulle få Euroshopper bröd som blir torrt hur fort som helst med ingredienser som du inte vill veta vad de innehåller. Detsamma gäller hyresreglering. Vi får små lägenheter. Dessutom gäller inte de prismekanismer som annars finns. En person kanske uppskattar naturen mycket och är villig att betala extra för det, medan någon annan lika gärna kan bo i miljonprogram. Vissa kanske går till klubbar ofta och går på konserer. Andra sitter hemma och spelar League of Legends. Prismekanismerna gör att rätt folk hamnar på rätt ställe. Men dom är helt satta ur spel med hyresregleringen. Erfarenheter från Finland visar att marknadshyror leder till något högre priser i innerstaden, men samtidigt ingen bostadsbrist.
Senast redigerad av ZeMan 2020-05-26 kl. 08:26.
Citera
2020-05-26, 08:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Planekonomiskt dikterade räntor som mångdubblad bostadspriserna och gjort medelklassens barn hemlösa.
Knappast planekonomi. Räntorna är vad räntorna är. Vi kan inte göra så mkt annat än att hänga på övriga världen i vår räntesättning.

Citat:
Nu måste man ju arbeta 10 år utan lön för att ha råd med tak över huvudet, så fattigt har svenska folket blivit. Tusentals miljarder, det mesta av alla tillgångar i samhället, har koncentrerats till de rikaste genom statens planekonomiska räntemanipulationer som raderat allt sparande och orsakat grotesk och historiskt unik överskuldsättning.

Det håller jag inte alls med om. Lönenivåerna är ganska höga och den som bor hemma och gnetar på kan köpa en bostad ganska snabbt. Allt hänger på vad man har för management, på sina pengar.

Dock så måste du givetvis vara sparsam och inte bränna din lön på en massa redbull, cigg, snus eller lösgodis och eventuellt överväga att börja jobba även på helgerna. Det gjorde jag själv när jag var ung.

Citat:
I framtiden kommer allt det att betalas tillbaka, det är de där 10 arbetsåren utan lön som vi nu ser ut att stå inför redan nu när en helt osannolik förkylningspanik utlöst skuldbubblans kollaps.
Skulderna betalas tillbaka då lgh eller huset säljs. Inga konstigheter.

Citat:
Den planekonomiska överskuldsättningen gör hela samhället extremt sårbart och instabilt. T.ex. kunde ett par flygplanskrascher i New York sänka hela världsekonomin för 20 år sedan. Med en skuldbubbla är det hela tiden bara en slumpmässig tidsfråga innan alla plötsligt ruineras.
Det sämsta man kan göra är att hyra sitt boende och betala av på andras skulder. Om du kollar runt på hemnet kommer du att upptäcka att bostäder nästan skänks bort på många håll i landet. Det är mest i storstäderna som det råder hög prissättning. Men det beror ju på arbetsmarknaden och lönenivåerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in