Citat:
Ursprungligen postat av
.Mortimer.
Synd att Henrik gjorde bort sig helt på pusslet i stafetten, hade trott på honom och Frida i sista finalen då Tornéus känns fruktansvärt oskön, bitter och osympatisk. Hade varit nöjd oavsett vem av de två som hade vunnit. Synd att Frida sen gjorde bort sig i sista finalen och kastade staven i kedjan för hårt så kedjan böjde sig och då inte nådde pinnarna som skulle ner. Hon var överlägsen Tornéus fram till det. Trist avslutning på en annars helt ok säsong.
Vad får du att Tornéus verkar bitter ifrån?
Jag tycker han har rätt goda skäl att vara irriterad - först skickad till nattduell av Frida med konstig motivering, när det givetvis borde varit Kim som skickades dit. Sedan gav sig alla på honom i bågskyttet (även om jag tycker Michel valde fel taktik där, borde skjutit på Frida först och hoppats att Kim och Henrik följt färg). Men trots det så höll han god min och surade inte framför kameran, men gudarna vet vad han tänkte när kamerorna var av.
Tycker Tornéus är en välförtjänt mästare. Han slog ur underläge och levererade varje gång han hamnade efter, ibland inte pga hans egen insats (bågskyttet och nattduellen).
Några argumenterar att han nyss la av, och javisst - men det fanns så många grenar där han hade en väldig nackdel. Gräva sig under hinder, 90 grader, i princip alla uthållighets- och konditionsgrenar. Jag tycker nog en längdskidåkare eller simmare som nyss lagt av har större fördelar än vad Tornéus hade.
Henrik hade också varit en välförtjänt mästare då han var väldigt allround. Bra på nästan allt, ingen fruktan, bara kör. Men det där pusslet, där tog det stopp. Det räcker inte med att vara i bra fysisk form, man ska vara lite klurig också - och där failade ju Henrik och t.ex. Jörgen ganska brutalt.
Överhuvudtaget var vissa grenar (Poseidons kista) ganska pinsam för några deltagare, som inte fixade enkel addition och subtraktion utan att göra fel flera gånger. (host, Frida). Kan förstå om man får det fel en gång för att man stressar och vill bli klar, men max en gång. Frida hade fel typ fem gånger?
Frida borde vunnit men kast-grenar var ju hennes akilleshäl. Tornéus hade sina svaga grenar han med, men han bemästrade dem bättre än vad Henrik, Kim och Frida bemästrade sina svaga sidor.
Kul säsong med många vändningar! Kanske inte de roligaste personligheterna (Kim var nog minst tråkig, men inte säker på om jag gillar honom som person ändå). Men underhållningsmässigt så var det mycket bra detta.