2020-05-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Svårt att sia om dödsorsak utan resten av kroppen, han kan ha krossat bröstkorgen etc och hon dött av invärtes blödningar, hjärtstick el vad som helst, kvävning verkar utesluten iaf.
Visst är det så att dödsorsak kan ha skett på annat vis. Men våldet i ansiktet har hon inte orsakat själv. Det är yttre påverkan. Men om man hittar hennes torso/kropp så kan man via skelettet (om inga mjukdelar finns kvar) se om ex vis en kniv skadat revben etc. Så det är fortfarande viktigt att hitta kroppen - även för föräldrarnas del för att kunna begrava hela Wilma.
Citera
2020-05-15, 10:32
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Det är ju för att utan kropp kan de inte fastställa dödsorsak.....

Om huvudet haft tex intryckt och krossat skallben hade det stått att det kunde orsakat el varit en livshotande skada.
Även om resten av kroppen inte funnits.
Citera
2020-05-15, 10:35
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så att dödsorsak kan ha skett på annat vis. Men våldet i ansiktet har hon inte orsakat själv. Det är yttre påverkan. Men om man hittar hennes torso/kropp så kan man via skelettet (om inga mjukdelar finns kvar) se om ex vis en kniv skadat revben etc. Så det är fortfarande viktigt att hitta kroppen - även för föräldrarnas del för att kunna begrava hela Wilma.

Självklart är det så, och jag hoppas innerligt de kan hitta hennes kvarlevor, men enligt rättmedicin är inte skadorna de funnit på huvudet tillräckligt för en dödsorsak.. det kommer även bli det advokaten kommer spela på..
Citera
2020-05-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ok, men han behöver nog förklara en del ändå som han inte velat svara på. Sen kan man väl se det så här att kan man utesluta att någon annan befunnit sig i den här lägenheten så är han rökt. Alltså utesluta annan gärningsman. För W är avliden och har således legat som lik i lägenheten. Han har sölat ner allt han rört vid och blodbilden visar på ett våld liksom hennes huvud. Jag tror inte åklagaren får problem med ett försvar som kommer säga att någon annan har placerat hennes huvud i hans lägenhet. Det gäller bara att utesluta att någon annan har dödat W. Börjar han med olycka osv så är det också väl sent att i en rättegång sitta och svamla om saker han redan förnekat på varenda punkt. För min del är han superrökt om nu åklagaren sköter sina kort dvs. Försvaret är bara cirkus som vanligt.

Absolut, det är ju det allt handlar om: Utesluta alternativa gärningsmän.
Dock innehåller ju detta caset två påståenden (ansvar till Mord respektive Brott mot griftefriden) där man rent krasst behöver kunna utesluta alternativa gärningsmän i bägge delarna. Det skulle ju kunna vara så att man kan bevisa (vilket jag absolut tycker dom har bevis till) att ingen annan än han själv varit i lägenheten. Men det skulle ändå fortfarande kunna innebära att han bara gjort sig skyldig till Brott mot griftefriden. Att någon annan dödat Wilma, lämnat kroppen i lägenheten - styckad som ostyckad, och där Tishko sedan styckat kroppen, städat, förflyttat kroppen, gömt kroppen osv.

I teorin är det absolut inte försent att under huvudförhandling ändra sin berättelse eller komma med nya uppgifter. Detta eftersom omedelbarhetsprincipen gäller i svenska rättegångar.
Citera
2020-05-15, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja att KJ var/är knäpp råder inget tvivel och precis som du skriver, denne mördare får ingen rabatt p.g.a. störning likt KJ. Denna kille blir dömd för mord utifrån FUP, om han då rätten kommer med en ny version med mars människor som tagit livet av flickan och styckat henne men glömde huvudet i en resväska kan ju bli en fars.

Att hon bragts om livet i lgh råder inget tvivel och han säger, de få gånger han svarar i förhör, hon lämnade lgh i livet men faktum kvarstår blodförekomster lite här och där, likhund markerar i sängen mm. mm. Hur skall han kunna förklara att hon gick genom dörren i livet men man hittar all blodförekomst i varje rum i lgh.
Vem har då varit in och ställt till med denna oreda, givetvis ingen alls. han har skött detta helt själv

Ja att W avlidit i lgh bör nog kunna ledas i bevis. Men ser två aber:
-att dödsorsaken inte klart kan fastställas vilket gör att han undkommer med brott m gr-frid eller
-att han kryssas på RPU:n och får vård och sedan kan vara ute efter några år.

Finns ju många ex på ovanstående utfall. Tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Svårast att göra sig av med om det inte ska hittas..

Knappast svårare än torso, ben etc.

Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Den absolut enklaste förklaringen är att han inte hann bli av med "fyndet". Han förstod nog att "fyndet" med stor säkerhet skulle bekräfta BO:s identitet, så han sparade det till sist för att dumpa det på ett "säkert" ställe. Sen underskattade han polisen (det här är ett mönster hos MGM) såpass att tiden rann ut.

Nja, nog hade han tid att få undan alla delar. Och alla delar av en kropp duger ju för att säkerställa identiteten. Genom dna.
Citera
2020-05-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Hennes biologiska mamma älskade inte henne. Hennes pappa kanske gillade henne lite för mycket (men om han våldfört sig på henne så älskade han inte henne).
Men systern och styvmodern verkar vara de enda som faktiskt älskade henne.

Har letat upp delarna som behandlar familjen i fup och det är uppfattningen jag fick.

Ja det var väl systern som verkade mest orolig för henne om man får säga så.. men att hon dog är inte föräldrarnas fel, den biten ligger på T.. däremot kan man diskutera huruvida livet sett ut för w om hon fick flytta hem till mor sin.
Citera
2020-05-15, 10:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Och även påstod att någon hällt in blod genom brevinkastet mm..

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag tycker det är allvarligare att packa in sin döda flickväns huvud i aluminiumfolie (fullt med hans fingeravtryck). Jag tycker även att det är allvarligare att säga "hon fick vad hon förtjänade" som han säger på häktet.

Du har försvarat honom sedan förra svängen jag läste i tråden. Ända från dag 1 har du försvarat honom. Du måste förstå nu, det är över. Det är över. Du är fortfarande i förnekelsestadiet.

Ja den teorin kommer jag ihåg.

”Ursprungligen postat av vemsa
Citat
Men det finns olika slags brevinkast, och det går att använda hjälpmedel för att skjuta in saker.
Teknikerna kan inte se var blod har kommit ifrån med sån exakthet som du tror.
Och hur ska de kunna skilja mellan att någon har sprutat blod in genom brevinkastet, och att W står vid dörren på väg att fly ut när Tishko sticker en kniv i henne så blodet sprutar?”

Citat
Och jag undrar om man fortfarande kan kasta in saker genom brevinkastet i Tishkos ytterdörr?
Det är ju i så fall nämligen möjligt att plantera bevis i lägenheten, tex blod och Wilmas tillhörigheter mm.”

Citat
Genom många brevinkast går det att kasta saker ganska långt in i lägenheten, om man bara vill. Och blod kan sprutas in.
Och Tishko var väl borta från lägenheten nån gång efter att Wilma försvann, och jobbade bla?
Annars kan det ha skett nattetid. Och jag pratar om mindre saker och/eller mindre mängder blod. Eller stora mängder utsorterade blodpartiklar, alltså sådana som kan bli kvar efter normal rengöring och som kan upptäckas med hjälp av Luminol.
Jag kan tänka mig att professionella kriminella sysslar med sånt”.

Desperata (bort)förklaringar. Ungefär lika ”smarta” förklaringar som T ger till sin hantering av aluminiumfolie, där han i princip leds in självmotsägelser (vid mer än ett tillfälle och utan att han verkar inse det) av förhörsledaren.

Desperate times calls for desperate measures, som USA-fantasten Tishko skulle sagt.
Citera
2020-05-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är en förklaring på att det är hans fingeravtryck på foliet som huvudet är inpackat i. Och kan användas vid ett försvar. Självklart har någon annan packat in foliet, med Ts fingeravtryck på. Likaså kan detta appliceras på tejprullen kan jag tänka. Jag är ingen försvarsadvokat, men allt kan tas fram för att så rimligt tvivel.
De kan ju försöka. Hur många fingeravtryck har din folierulle? Kanske på de första centimetrarna.
Han är körd.
Citera
2020-05-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miraak
Ne, det är ju faktiskt du som har fel här. Medicinsk chock är en väldigt vanlig term för cirkulationssvikt. Den finns med i nästan all medicinsk litteratur, att ni som praktiserar yrket inte använder den termen specifikt under arbetstid betyder inte att den är påhittad.
Nej det gör det inte. Kanske wikipedia och sådana källor. I medicinsk litteratur, nej. Sluta trolla nu. Du kan inget om medicin, det har du redan visat.
Jag sitter just nu med "Traumatologi" av Sten Lennquist i handen. Bredvid mig har jag "Akut Kirurgi med Traumatologi" av Lars-Erik Hansson och Tore Vikström. "Anestesi" av Sten GE Linddahl m fl.
Jag har fler böcker. INGENSTANS kallas det "medicinsk chock". Sluta någon gång, det kallas inte så av folk inom professionen. Det är en dålig term dessutom och jag har förklarat varför. Sluta någon gång, gå och syssla med det du kan istället - lufferi.
Senast redigerad av RecceDoc 2020-05-15 kl. 10:59.
Citera
2020-05-15, 10:54
Medlem
TheFortresss avatar
Sida 555 i FUP:
"Tishko har berättat att han var uppfostrad med stryk, att hans pappa slagit honom.
Wilma var rädd för pappan och vid ett tillfälle när Wilma antytt att Tishko använde droger gick han till angrepp mot Wilma så Tishko fick gå emellan. Wilma sa att hon då blivit så rädd då hon trodde att pappan nästan skulle döda Tishko."
Citera
2020-05-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Ja, du sammanfattade ganska bra vad även jag anser är relevant. Jag tror Haag och jag främst misstolkat varandras inlägg.

Självklart väger huvudet i garderoben tyngre än de bevisen som kan tolkas som sammanträffande. Men båda har relevans.

Jag har absolut inte missuppfattat dig. Däremot kan jag erkänna att jag raljerade en aning genom att räkna upp vad som i mina ögon är robust och relevant bevisning.

Att du fortfarande tror att saker man sagt, t ex i enrum eller telefonsamtal, som kan tolkas på olika sätt, som kan tas ur sitt sammanhang, som kan vara rena spekulationer från personens sida, någonting man säger för egen vinning, som kan ha med jargong att göra osv. skulle vara av avgörande betydelse i en sådan här rättegång är FORTFARANDE lika fel!

Jag menar om han hade sagt till häktesvakten att han var oskyldig och att han minsann var säker på vem som gjort detta, så hade du ju aldrig accepterat att det skulle vara "viktig bevisning" eller "av avgörande betydelse" för att fria honom.
Citera
2020-05-15, 10:56
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanDenStore
Här kommer kör-schemat i Tingsrätten.

https://docdro.id/i0KKQIj
Kan det bli så att den sänds på länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera