2020-05-15, 01:37
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
1. Om du menar Obduktionsprotokoll så kommer detta troligtvis att presenteras först vid rättegång.
Det finns i FUP vad som framkommit hittills av forensiska bevis på huvudet - som INTE klargör av
vad Wilma avled utav. För huvudet var stadd i stark förruttnelse och för att kunna avge en exakt
dödsorsak behövs resterande delar = kroppsdelar att tillgå.

2. Annars får du nog förklara vad du menar med "journalanteckningar" ...

I det nya protokollet som kom ut idag i tråden. Finns i trådstart. I det man kan läsa alla sms mellan T och W. Där finns även journal på att hon fick allergiska utslag en gång efter att ha sovit med kläderna på sig.
Citera
2020-05-15, 01:37
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Inte bara det utan även för att det framkommer som att hon genuint älskade honom. Någon form av bisarr Stockholm Syndrome som hon lurats in i. Stackars flickan var ung, utan erfarenhet, ingen som älskade henne eller ville ta hand om henne och visste helt enkelt inte bättre. Fyfan vilket öde, vila i frid.

Ja stakkars Wilma var nog utsultat på kjærlighet, och derfor tok hun i mot det hon trodde var kjærlighet från den jævlen.
Citera
2020-05-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Anar en liten diss mot min lilla lista jag drog rent spontant i all hast tidigare, visst är en isolerad händelse som hand kvällsrutt i Ljungskile inte lika graverande som huvudet i hans garderob. Det fattar jag. Men jag tycker hans beteende i dagarna kring mordet är intressanta "bevis" och jag tvekar inte en sekund på att man kommer ta det i rättegången. Att han visar så pass avvikande beteende är omständigheter som ligger honom till last, kanske man ska säga då, istället för bevis. Om det blir vettigare att förstå hur jag menar.

Det är ju fortfarande hela bilden som gäller. Hans beteende kring att hon dog, men även hans beteende på häktet kommer ju tas upp. Förutom tekniska biten med fynd, blod och allt. Och jag menar att det inte direkt är till fördel för honom i rättegången. Aja, nog dravlat om det.
Ja, du sammanfattade ganska bra vad även jag anser är relevant. Jag tror Haag och jag främst misstolkat varandras inlägg.

Självklart väger huvudet i garderoben tyngre än de bevisen som kan tolkas som sammanträffande. Men båda har relevans.
Citera
2020-05-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii

Ni verkar inte förstå poängen. Det handlar om vittnesreliabilitet. Även om det inte gjorde det och var ren hörsägen finns det en tydlig möjglihet för åklagare och försvarsadvokat att använda sig av vittnesmål som skulle diskvalificerats på grund av hörsägen i andra länder, inom det svenska rättssystemet.

I en rättegång finns det inte heller några "automatiska vinstkort" eller dragningar - men det går att använda allt möjligt för att styrka sin trovärdighet eller bevisvärde.

Bevisvärdering är inte reglerat. Punkt slut! Vet inte varför du drar in våldtäktsmål i ett mordfall ?

Citat:
Men jag tycker hans beteende i dagarna kring mordet är intressanta "bevis" och jag tvekar inte en sekund på att man kommer ta det i rättegången. Att han visar så pass avvikande beteende är omständigheter som ligger honom till last, kanske man ska säga då, istället för bevis. Om det blir vettigare att förstå hur jag menar.

Bara tiderna ingenting annat. Att han inte öppnat före bla bla och att han handlade den tiden osv.
Inte mycket mer än så har relevans.
Senast redigerad av Browser 2020-05-15 kl. 01:40.
Citera
2020-05-15, 01:46
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Bevisvärdering är inte reglerat. Punkt slut! Vet inte varför du drar in våldtäktsmål i ett mordfall ?
Bevisvärdering är reglerat i 35:1 RB.
Citera
2020-05-15, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Kuratorn på Wilmas gymnasium försökte hjälpa till ,men tydligen förlorade Wilma många vänner ,då de inte gillade Tishko..läs sista sidan i sms:en...
https://docdro.id/hB6jZE2

Som vän stannar man kvar och ser till att ens kompis fattar att han är ett svartsjukt monster. Unga kvinnor idag hänger ju med i sociala medier och vet om att hans beteende inte är ok. Vi lever i 2020 dessa ungdomar vet mycket väl att man inte ska lämna någon så utsatt som Wilma, men framförallt tycker jag folk som såg dessa signaler skulle ha informerat vuxna. En kurator är inte tillräcklig och uppenbarligen lyckades hon ju inte så bra. Detta har ju pågått länge känns det som. Ren skandal.
Citera
2020-05-15, 01:51
Medlem
Citat:
Bevisvärdering är inte reglerat. Punkt slut! Vet inte varför du drar in våldtäktsmål i ett mordfall.
1: objektivt falskt, se tidigare inlägg.
2: generaliserbarhet. Tror du att man behöver ett identiskt fall för att applicera prejudikat eller etablera liknande praxis?

Igen. Om man inte har relevant kunskap, erfarenhet eller ens amatörintresse kring ett ämne bör man inte yttra sig.

Citera
2020-05-15, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Bevisvärdering är reglerat i 35:1 RB.

Du menar bevisprövning för värdet på beviset nämns ju inte. Du kanske skall återkomma med ett utförligare utdrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
1: objektivt falskt, se tidigare inlägg.
2: generaliserbarhet. Tror du att man behöver ett identiskt fall för att applicera prejudikat eller etablera liknande praxis?

Igen. Om man inte har relevant kunskap, erfarenhet eller ens amatörintresse kring ett ämne bör man inte yttra sig.

Lär dig stava först så kanske det kan vara intressant att diskutera vidare, men inte att jämföra våldtäktsmål med mordfall.
Senast redigerad av Browser 2020-05-15 kl. 01:54.
Citera
2020-05-15, 01:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Bara tiderna ingenting annat. Att han inte öppnat före bla bla och att han handlade den tiden osv.
Inte mycket mer än så har relevans.

Då får vi agree to disagree isåfall. Jag tycker det är jävligt relevant att han köper en tågbiljett till Göteborg på mordkvällen, med Wilmas bankkort. För att sedan hoppa av i Ljungskile för att gå hemåt på E6. Jag finner det relevant. Men om du inte gör det, så är det helt OK.

Den resan är ju från ingenstans, finns inga tecken på att han skulle ha planerat en resa till GBG just då.

Han försöker dessutom i förhör säga att hon åkt till Göteborg (dit han köpt biljett, med hennes kort). "Ni kan spåra henne till Göteborg" säger han i ett förhör. "Hon skulle till Göteborg". Sid 915.

Relevant som fan tycker jag.
Citera
2020-05-15, 02:00
Medlem
Citat:
Då får vi agree to disagree isåfall. Jag tycker det är jävligt relevant att han köper en tågbiljett till Göteborg på mordkvällen, med Wilmas bankkort. För att sedan hoppa av i Ljungskile för att gå hemåt på E6. Jag finner det relevant. Men om du inte gör det, så är det helt OK.

Den resan är ju från ingenstans, finns inga tecken på att han skulle ha planerat en resa till GBG just då.

Han försöker dessutom i förhör säga att hon åkt till Göteborg (dit han köpt biljett, med hennes kort). "Ni kan spåra henne till Göteborg" säger han i ett förhör. "Hon skulle till Göteborg". Sid 915.

Relevant som fan tycker jag.

Det är din åsikt och det har du full rätt att ha. Jag kan inte tänka mig att man värderar hans beteende mer än i sina egna tankar. Däremot är alla tiderna enormt viktiga för att få en tidslinje och för att utesluta något annat scenario än åklagarens gärningsbeskrivning.

Jag funderade själv på vilken tid i sammanhanget W hade avlidit och när han kan ha styckat kroppen osv. För min del ser det ut som han ville fly och jag tror att W var död då han började sin tågresa och är ute och vandrar på E6.
Sen är han skum enligt uppgift när föräldrar, kamrater osv pratar med honom vilket dom också uppger. Så visst är det intressant men kanske inte avgörande direkt. Han ljuger om W och resa till Göteborg. Han drar valser helt enkelt och man har sett typen förut.
Citera
2020-05-15, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Som vän stannar man kvar och ser till att ens kompis fattar att han är ett svartsjukt monster. Unga kvinnor idag hänger ju med i sociala medier och vet om att hans beteende inte är ok. Vi lever i 2020 dessa ungdomar vet mycket väl att man inte ska lämna någon så utsatt som Wilma, men framförallt tycker jag folk som såg dessa signaler skulle ha informerat vuxna. En kurator är inte tillräcklig och uppenbarligen lyckades hon ju inte så bra. Detta har ju pågått länge känns det som. Ren skandal.
Varningsflagg har visats länge,men uppenbarligen var tösen utan hjälp och stöd, hennes pappa hjälpte ju Wilma att skrivas ut ur gymnasiet,ist för att lösa konflikterna.
Bara det säjer ju en hel del.. bedrövligt..ja som sagt,bara läsa..
Citera
2020-05-15, 02:02
Medlem
Citat:
Du menar bevisprövning för värdet på beviset nämns ju inte. Du kanske skall återkomma med ett utförligare utdrag?
Du har hittills bidragit med vilka utdrag och källor för dina uppenbart felaktiga utspel?

Innan vi fortsätter kan du väl låna en bok om rättsregler på gymnasienivå så vi slipper definiera och förklara grundläggande principer för dig varje gång ett nytt begrepp förekommer.

Tack.

Citat:
Lär dig stava först så kanske det kan vara intressant att diskutera vidare, men inte att jämföra våldtäktsmål med mordfall.
Jämförelsen handlade inte om det, men din uppenbara kunskapsbrist hindrar väl dig från att du ska förstå helheten återigen.

För övrigt stavar jag bättre än snittet, men det är väl varken relevant eller intressant, eller hur?

Eller vilket ord har jag skrivit såpass fel att du inte förstått dess innebörd? Kanske är det mitt fel att du tolkar lagstiftningen fel också?

Aja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in