2020-05-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att den bevisningen är godkänd är självklart. Vi har ju fri bevisföring och fri bevisvärdering i svensk rätt, så det är självklart! Men det jag säger är att värdet av bevisningen i princip inte är någonting.

Att han i häktet till en kriminalvårdare sagt att Wilma fick det hon förtjänade, kan ju fortfarande betyda att någon annan gjort det (läs ”hon fick det hon förtjänade, av personen som gjorde det mot henne”).
Dessutom är det vida känt att Tishko mått skit och åkt in och ut från psyk. under häktningstiden. Han kan utan problem hävda att han inte vet vad han sagt och gjort pga sin psykiska ohälsa under häktningstiden. Så dessa omständigheter säger tyvärr inte mycket!
I sammanhanget och kontexten är erkännandet högst värdefullt!

Många i tråden verkar uppfatta polisen och förhörsledarna som totalt intelligensbefriade, men de saknar uppenbart insikt i arbetsmetoden de använder sig av. Polisen har konstruerat frågorna på ett sätt som underminerar Tishkos trovärdighet som vittne, och det faktum att han medgivit skuld till kriminalvårdare och dessutom medgivit till dennes trovärdighet som vittne, hade även utan övrig bevisföring kunnat i vissa fall leda till fällande dom.
Citera
2020-05-15, 00:10
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Varför stämmer inte det? Sorry om jag är trög, börjar vara trött. Men det stämmer ju med att någon lagt dit det mellan den 18 och 25 november?

For at någon må ha lagt det der mellom fredag 15 och mandag 18 november.
Citera
2020-05-15, 00:12
Medlem
Browndawgs avatar
Förutom solskyddet i faderns bil så hittades även blod på bagagerumsmattan ser jag nu. Det indikerade på blod men det gick inte att få fram vems blod det var. Till skillnad mot solskyddet.

Sid 430.
Citera
2020-05-15, 00:15
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Sms:en är inte mer bevis än för att hon också var sjuk. Läste du hennes svar på "jag vill dela dig i fyra delar..."?

Det mest allvarliga som jag ser som Tishko enligt uppgift gjorde innan kvällen Wilma dog, det var när han lät Wilma suga av honom när han körde bil. Jag hoppas att det är olagligt eftersom det är väldigt farligt. Men det kanske var en lögn från Wilma.

Vad svarade Wilma på det? Hittar det inte.
Citera
2020-05-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om du hade varit i USA, ja! I Sverige gäller fri bevisföring, fri bevisprövning och fri bevisvärdering. Alla bevis är tillåtna!

Är tillåtna ja,men är är ändå inte godkänt som faktiskt bevisning i domstol.

Polarns kompis hörde av sin vän att olle körde skottkärran full med små paket.. typ..

Håller inte som bevis i en rättegång..
Citera
2020-05-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
I sammanhanget och kontexten är erkännandet högst värdefullt!

Många i tråden verkar uppfatta polisen och förhörsledarna som totalt intelligensbefriade, men de saknar uppenbart insikt i arbetsmetoden de använder sig av. Polisen har konstruerat frågorna på ett sätt som underminerar Tishkos trovärdighet som vittne, och det faktum att han medgivit skuld till kriminalvårdare och dessutom medgivit till dennes trovärdighet som vittne, hade även utan övrig bevisföring kunnat i vissa fall leda till fällande dom.

Du måste skoja med mig!? Hur enveten är du?
I Sverige gäller omedelbarhetsprincipen. Dvs det som sägs på huvudförhandlingen är det som rätten skall ta fasta på, och alltså INTE det som sagts i polisförhör eller till häktespersonal - Och vill du säga emot ber jag dig att läsa ”Balkongfallet, NJA 2015, s. 702” först!

Givetvis kommer man alltid konfronteras med vad man tidigare sagt (och framförallt om man pratat mycket eller ändrat sig) och ens trovärdighet och tillförlitlighet kan definitivt påverkas av det. Men att tro att någonting kryptiskt (som absolut inte är i närheten av ett ”erkännande” som du vill göra gällande) man sagt under stark psykisk påfrestning, i enrum till en häktespersonal skulle vara avgörande i ett sådant här mål, är fruktansvärt naivt och okunnigt!
Senast redigerad av Haaaaag 2020-05-15 kl. 00:23.
Citera
2020-05-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19

Polarns kompis hörde av sin vän att olle körde skottkärran full med små paket.. typ..

Ja, det är i princip noll bevisvärde - Men fortfarande godkänt.

Sedan vill jag bara förtydliga för alla att om t ex en häktesvakt återberättar någonting som Tishko själv sagt till denne, så är det INTE det samma som hörsägen!
Citera
2020-05-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är det så säkert att vi inte vill det? För mig så får gärna aset avlida, ju förr ju bättre.

Fast, som du vet, i Bodenfallet såg man ju en förmildrande omständighet i GM:s ”säregna personlighet” som var behäftad med div funktionsvariationer.
Kan svårligen tänka mig att Tischko kan förlänas samma typ av straffrabatt.

Risken är väl då den att han på något vis skall lyckas komma undan med bara griftefridsbrott, men det verkar ju finnas fakta som talar mot det i detta fall.

Ja inte kan svensk media missa ett tillfälle att få in Trump i ett negativt sammanhang.

Ang sms:en om att han ville stycka W, hade de skickats till W eller nån annan?
(ej haft tid att läsa fup)

Ja att KJ var/är knäpp råder inget tvivel och precis som du skriver, denne mördare får ingen rabatt p.g.a. störning likt KJ. Denna kille blir dömd för mord utifrån FUP, om han då rätten kommer med en ny version med mars människor som tagit livet av flickan och styckat henne men glömde huvudet i en resväska kan ju bli en fars.

Att hon bragts om livet i lgh råder inget tvivel och han säger, de få gånger han svarar i förhör, hon lämnade lgh i livet men faktum kvarstår blodförekomster lite här och där, likhund markerar i sängen mm. mm. Hur skall han kunna förklara att hon gick genom dörren i livet men man hittar all blodförekomst i varje rum i lgh.
Vem har då varit in och ställt till med denna oreda, givetvis ingen alls. han har skött detta helt själv
Citera
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Haha.

Vem tror du har mest professionell, juridisk erfarenhet - du eller jag?

Om man inte har någon som helst förståelse för hur det svenska rättssystemet fungerar och hur bevisbörda värderas bör man faktiskt inte yttra sig i frågan.

Det enda du har gjort är att upprepa skvallerpressens högst spekulativa antaganden kring svårigheterna att döma någon utan att kropp funnits och dödsorsak etablerats utan allt tvivel.

Sanningen är snarare den att urvalet vid dessa fall är extremt begränsant och gäller kanske 1-2 fall per år som når allmänheten; det vill säga långt ifrån ett trovärdigt underlag.

Du kan inte begå ett mord, stycka kroppen och mata det till grisarna och komma undan på en rättslig miss - om du smsar den avlidne 10 minuter innan mordet begås och beskriver på vilket sätt, varför och när mordet kommer att ske, så kommer du att dömas, även om kroppen inte hittas.

Detta är sant även om du har lärt dig annorlunda på CSI Miami, där "circumstantial evidence!!!!" repeteras som något slags religiöst mantra.

Han kommer att bli dömd. Hitta mig ett expertutlågande som är fullt insatt i fallet som säger annorlunda, eller sluta svara på mina inlägg.

Tack.

Ditt svar säger ju överhuvudtaget inte ett skit mer än att Du vill framhäva att Du har mest juridisk erfarenhet vilket bara det skvallrar om vilken nivå Du befinner dig på.

Den enkla frågan jag ställde till dig klarade Du således inte av att besvara.
Det tycker jag säger det mesta om dig.

Små barn svarar också med motfrågor när det blir besvärligt.

Nej, Du får nog hitta någon annan att raljera över om Du inte har bättre på fötterna.

Med det sagt så ser jag ingen anledning att kommentera din raketforskning något mer.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Det är ju så uppenbart att T använd Wilmas bankkort i affär samt på tåget från Uddevalla till Göteborg endast för att få polisen att tro att hon lever och gett sig av självmant. Han har säkert tänkt att dom garanterat kommer kolla hennes bankkort och på så vis lura polisen.

Men det gick väl inte precis som han hade planerat...

Det är saker man hoppas utreds väl. Han verkar ju köra med spåret psykisk sjuk. Men detta med annat visar ju att han var väl medveten om brottet och försökte dölja det. Nu efteråt har ingen aning om vad som hänt. Japp hoppas de inte går på den enkla.
Citera
2020-05-15, 00:24
Medlem
Nu har jag läst igenom hela fup. Vilken trasig familj och sorgligt öde för Wilma.
Citera
2020-05-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19

Vad är din bakgrund, rent utbildningsmässigt, i relation till juridik?

'Bevisvärdering i våldtäktsmål är svårt, framförallt i fall där ”ord står mot ord” och det inte finns någon rättsmedicinsk bevisning. I sådana fall handlar bevisvärderingen om trovärdigheten hos de berättelser som står mot varandra och till stöd för målsägandens trovärdighet förekommer ibland bevisning om målsägandens agerande med anledning av den påstådda händelsen. Det är ofta ett vittnesmål från någon som hört målsäganden berätta om det inträffade, t.ex. en väninna som målsäganden har anförtrott sig till, men det kan också vara ett vittnesmål från någon som har observerat målsägandens sinnesstämning efter händelsen.2 Bevisning om målsägandens agerande är oftast vittnesbevisning, men kan även förekomma i annan form, t.ex. ett SMS som målsäganden skickat, elleren inspelning av målsägande samtal till en larmcentral.3 Sådan stödbevisning har inget etablerat namn. Den bevisrättsliga litteraturen, trots att den förekommer ofta och är viktig i mål av detta slag. I denna artikel kommer vi att kalla den för stödbevisning om målsägandens agerande.
Stödbevisning om målsägandens agerande kan vara relevant för bevisvärderingen trots att den inte tillför någon självständig information om själva gärningen, eftersom den kan ge stöd åt målsägandens berättelse.4' https://svjt.se/svjt/2018/327

Ni verkar inte förstå poängen. Det handlar om vittnesreliabilitet. Även om det inte gjorde det och var ren hörsägen finns det en tydlig möjglihet för åklagare och försvarsadvokat att använda sig av vittnesmål som skulle diskvalificerats på grund av hörsägen i andra länder, inom det svenska rättssystemet.

I en rättegång finns det inte heller några "automatiska vinstkort" eller dragningar - men det går att använda allt möjligt för att styrka sin trovärdighet eller bevisvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in