2020-05-15, 07:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej.

Och jag hade också med andra kostnader för boende. SÅ som månadsavgift och el och försäkring mm.

Som jag förklarade. Amortering är ingen kostnad. Det är bara en omdisponering av tillgångar.

Hade du sagt att man likviditetsmässigt måste klara tvångssparandet så hade jag inte invänt.
Men det kan man lösa på olika sätt. Ett enkelt sätt är att låna upp det man amorterat.

Men ett mått av sparande är det rimligt att ha så jag ser inte riktigt problemet.

Det är tvärtom väldigt rimligt att beakta det. Åt båda hållen.
Och att det var en rimligt bedömning, visar att man var reptilsnabb på att stryka amorteringskravet bara för att vi får ett förkylningsvirus.
"Alla" vet att amorteringskravet är taget på felaktiga grunder. Därför tar man genast möjligheten att ta bort det.
Var inte övertygad om att det återkommer.

Sedan verkar inte du och andra riktig förstå vad som händer med relationen lön/skuld.
De senaste åren har löneökningarna i snitt varit ca 2.6% Det innebär att på 5 år har skulden minskat med lönen som norm från 5 MSEK till 4.4 MSEK. Och räntan därefter. UTAN amortering.

Lägger vi dessutom till 2% amortering så har skulden minskat från 5 MSEK till 4 MSEK. På 5 år alltså.

Jag har förklarat om och om igen att det bara är det första åren som är likviditetsmässigt jobbiga. Men det verkar inte gå in. Du och många andra verkar tro att folk är maxbelånade hela tiden.

Så när jag en gång inte räknar med att folk är maxbelånade så får ni psykfallsutbrott.

Så det där paret som köpte i Sumpan för 5 år sedan sitter på 4 mille i skuld. Inte 5. (I dagens priser).

Självklart blir det som en naturlig amortering om vi har inflation. Det är inga konstigheter. Hur du än vill definiera amortering så är det något som ska upp på bordet i likvida medel varje månad, därav är det rimligt att att ha med det i kalkylen. Varför inte ha 25% amorteringskrav annars?

Jag är inte övertygad om att amorteringskravet återkommer. Staten kan göra vad de vill här egentligen. Men jag tycker det är osunt att bygga en kalkyl på att kallt räkna med att amorteringskravet kommer slopas i takt med eventuella ränteuppgångar. Det tyder på ren lyxfällanmentalitet.
2020-05-15, 08:25
Medlem
Trillskes avatar
Han kallar SARS-CoV-2 för ett litet förkylningsvirus och ni fortsätter ta honom på allvar.

Så länge FI fortsätter vara en av få myndigheter i Sverige med pondus kommer amorteringskavet tillbaka. Det skulle kunna dröja om vi inför fastighetsskatt, tar bort ränteavdrag eller liknande åtgärder, men det hjälper inte kalkylen eftersom det i sådant fall är just för att kompensera de ökade utgifterna.

Anledning att det tags bort temporärt är för att åtgärden hjälper folk från att hamna i skiten utan att vara ett bidrag. Rätt svårt att hitta sådana gratis-åtgärder.
2020-05-15, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Han kallar SARS-CoV-2 för ett litet förkylningsvirus och ni fortsätter ta honom på allvar.

Så länge FI fortsätter vara en av få myndigheter i Sverige med pondus kommer amorteringskavet tillbaka. Det skulle kunna dröja om vi inför fastighetsskatt, tar bort ränteavdrag eller liknande åtgärder, men det hjälper inte kalkylen eftersom det i sådant fall är just för att kompensera de ökade utgifterna.

Anledning att det tags bort temporärt är för att åtgärden hjälper folk från att hamna i skiten utan att vara ett bidrag. Rätt svårt att hitta sådana gratis-åtgärder.

Varför skulle vi ersätta fastighetsavgiften mot en fastighetsskatt? Vad finns att vinna på det?
2020-05-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
På vilken planet sparar ett par 66% av sin nettolön till boende? Det här är ett helt befängt räkneexempel.

Om man tittar i verkligheten så verkar folk spara ca 15% av netto lönen. Och då är bostad bara en del av sparandet.

Bland dem med månadsinkomster lite mer än medelinkomsten i Sverige (över 32 000 kr) så ligger sparandet på 3 000 kr per månad. En person som har 50 000 kr i lön eller mer lägger däremot undan 5 000 kronor per månad.
https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/11/sa-sparar-svenskarna/

En del sparar inte alls

Samtidigt uppger 21 procent av svenskarna att de helt saknar månadssparande. Inte oväntat är det grupper med låga inkomster som saknar sparande. Men också bland höginkomsttagare finns det folk som inte sparar något alls. 15 procent av de som tjänar över 50 000 kr saknar månadssparande.

Tex på planeten "efter 6år jag är jävligt trött på att bo i andrahand och flytta runt var 6e-12e månad när jag är 28 år".

Alternativt på grannplaneten "jag är jävligt trött på att bo med min sambo i en trång etta".

Det är väll ingen som pratar om att spara 60% av sin nettolön kontinuerligt under hela livet? Men är man inte nöjd med sin boendesituation, vill bo på en mer attraktiv adress eller vill bo större inom rimligt pendlingsavstånd till tex jobb får man väll ta sig i kragen och göra något åt det? Sen om det är 30% eller 60% är ju upp till hur länge man står ut med nuvarande bostadssituation.

Disclaimer: jag försvar inte på något sätt prisättningen av bostäder i Stockholm, tycker bara det är absurt att hävda att man inte kan bo i större än 2 rum och närmare än stan än 2 timmars pendling med en nettolön på 60k...
2020-05-15, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Tex på planeten "efter 6år jag är jävligt trött på att bo i andrahand och flytta runt var 6e-12e månad när jag är 28 år".

Alternativt på grannplaneten "jag är jävligt trött på att bo med min sambo i en trång etta".

Det är väll ingen som pratar om att spara 60% av sin nettolön kontinuerligt under hela livet? Men är man inte nöjd med sin boendesituation, vill bo på en mer attraktiv adress eller vill bo större inom rimligt pendlingsavstånd till tex jobb får man väll ta sig i kragen och göra något åt det? Sen om det är 30% eller 60% är ju upp till hur länge man står ut med nuvarande bostadssituation.

Disclaimer: jag försvar inte på något sätt prisättningen av bostäder i Stockholm, tycker bara det är absurt att hävda att man inte kan bo i större än 2 rum och närmare än stan än 2 timmars pendling med en nettolön på 60k...

Man kan men priset är så absurdt att det är löjligt att ens tänka tanken, då klämmer man hellre ihop sig som vi gör och som alla vi känner gör vilket leder till problem framöver.

Ditt exempel med sparande är helt verklighetsfrånvänt och du verkar inte förstå hur vanliga svennar lever (jag själv inräknad). Saker och ting är svindyra i Stockholm och man har inte många kronor över varje månad om man inte ska leva som en asket.

Tänk nu på alla butiksbiträden, personliga assistenter, hantverkare, hemtjänstpersonal etc. med 24k i bruttolön. När lägenheten för 3m är värd 1,5m helt plötsligt är de låsta livet ut.
2020-05-15, 09:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du argumenterar inte. Du kommer med grundlösa påståenden. Och du läser inte det som skrivs. Och du producerar halmgubbar. Och nej det finns inga invektiv.

Här har du faktiskt skrivit två ord som stämmer.

Vilket är goddag yxskaft. Och så blir det när du inte läser det du citerar.

Vilket är mer svammel.
Jag pekade tom ut den mening där min förklaring fanns. (För de som inte omedelbart inser).

Sedan gav jag dig extra förklaring. Och det finns inte ett spår av att du klarat av att ta emot informationen. Ingen respons. Helt tomt.

Det är ungefär som om du har delirium och sitter och pratar för dig själv. Helt oförmögen att höra/läsa vad någon annan säger/skriver.
Men då vet vi. När bostäder går upp i pris så ska KPI sjunka. När SCB-diagrammen visar att bostadspriserna skjuter iväg och reallönerna sackar, då kostar bostäderna samma andel av lönen. Du lever i förnekelse och har dyskalkyli. Googla på det.

Själv sitter jag i en 11-rumsvilla centralt i Lund värd 15mkr med noll lån som kostade nästan ingenting om man ser till de bytesaffärer jag gjort sedan 1989. Jag är emot den förmögenhetsöverföring som gjorts till mig utan någon annan insats än att jag hade lyckan att komma in på bostadsmarknaden vid världens största dipp 1989.

Du däremot arbetar aktivt för att få upp priserna, så att de som råkar ha oturen att vara 25 år nu måste börja sid bostadskarriär med 4 mkr i lån som de aldrig kommer att kunna betala tillbaka. Och när räntorna fördubblas i framtiden kan de att förlora allt.

Och något säger mig att du är stolt över din insats.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-15 kl. 09:50.
2020-05-15, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men då vet vi. När bostäder går upp i pris så ska KPI sjunka. När SCB-diagrammen visar att bostadspriserna skjuter iväg och reallönerna sackar, då kostar bostäderna samma andel av lönen. Du lever i förnekelse och har dyskalkyli. Googla på det.

Själv sitter jag i en 11-rumsvilla centralt i Lund värd 15mkr med noll lån som kostade nästan ingenting om man ser till de bytesaffärer jag gjort sedan 1989. Jag är emot den förmögenhetsöverföring som gjorts till mig utan någon annan insats än att jag hade lyckan att komma in på bostadsmarknaden vid världens största dipp 1989.

Du däremot arbetar aktivt för att få upp priserna, så att de som råkar ha oturen att vara 25 år nu måste börja sid bostadskarriär med 4 mkr i lån som de aldrig kommer att kunna betala tillbaka. Och när räntorna fördubblas i framtiden kan de att förlora allt.

Och något säger mig att du är stolt över din insats.

Helt enig här. Jag hadd hellre sett att de enorma summor jag tilldelats i form av att ha en bostad inte hade uppstått. De skapar bara en osund marknad. Som du säger är det ingen prestation att köpa en bostad att bo i som sedan rusar i värde.
2020-05-15, 10:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Helt enig här. Jag hadd hellre sett att de enorma summor jag tilldelats i form av att ha en bostad inte hade uppstått. De skapar bara en osund marknad. Som du säger är det ingen prestation att köpa en bostad att bo i som sedan rusar i värde.
Eftersom priserna nästan oavbrutet gått upp sedan 1994 så är det ingen konst att tjäna pengar på sitt boende. Jag har bott gratis i 30 år och som bonus fått några miljoner. Om mina barn ska få uppleva samma sak så måste en Huddinge-villa kosta 25 mkr om 30 år. Och 100 mkr om 60 år. Det är inte hållbart och det vore bättre om man höll igen lite redan nu istället för att det slutar i en total krasch som 1994. Och de som förlorar hela sin livstidsinkomst då kommer bara att ha gjort ett enda fel: de var födda fel år.

För den som inte var född då, eller minns. År 1994 kostade en nyrenoverad charmig 3:a med kakelugn och utsikt högst upp på Frejgatan 94 en miljon. Samma år kunde man gratis få en nybyggd hyresrätt i Hammarbyhöjden, det fanns massor med annonser i Gula tidningen. Jag vet, jag skaffade båda. När jag bodde på Frejgatan så berättade damen under min lägenhet att hon fått den gratis. 1975 gick hon och en kollega runt på Frejgatan. Då stod det inkastare i porten "vill du ha en lägenhet här gratis, månadshyra 1200 kr?". Hon slog till. Om fler här i tråden hade minnen så långt tillbaka i tiden skulle de inte skriva som de gör om dagens fastighetsbubbla.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-15 kl. 10:13.
2020-05-15, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

När man pratar om att det inte är några problem att spara 60% av sin inkomst är man rätt verklighetsfrånvänd. Alla kan inte bli höginkomsttagare vid 24. Snarare framåt 30 år minst. Då vill alla normala människor skaffa barn eftersom människan inte är skapad till att föda barn vid 40 års ålder. Lycka till att lägga undan dessa summor när du ska vara föräldraledig, fixa barnkläder, inredning, vagnar etc.

Har en kollega som är jävligt driven och är 29 år. Har en inkomst runt 50k i mån och första barnet nu på gång. Efter examen vid typ 26 har han och flickvännen lyckats spara ihop 400k till en insats. Det räckte till en bostad a 45 kvm värd 2.7 msek en bra bit utanför tullarna. Måste fortsätta spara som galningar för att kunna köpa något hyfsat. Går marknaden ner nu runt 20% är de helt fuckade.
2020-05-15, 10:16
Avslutad
Citat:
Eftersom priserna nästan oavbrutet gått upp sedan 1994 så är det ingen konst att tjäna pengar på sitt boende. Jag har bott gratis i 30 år och som bonus fått några miljoner. Om mina barn ska få uppleva samma sak så måste en Huddinge-villa kosta 25 mkr om 30 år. Och 100 mkr om 60 år. Det är inte hållbart och det vore bättre om man höll igen lite redan nu istället för att det slutar i en total krasch som 1994. Och de som förlorar hela sin livstidsinkomst då kommer bara att ha gjort ett enda fel: de var födda fel år.

För den som inte var född då, eller minns. År 1994 kostade en nyrenoverad charmig 3:a med kakelugn och utsikt högst upp på Frejgatan 94 en miljon. Samma år kunde man gratis få en nybyggd hyresrätt i Hammarbyhöjden, det fanns massor med annonser i Gula tidningen. Jag vet, jag skaffade båda. När jag bodde på Frejgatan så berättade damen under min lägenhet att hon fått den gratis. 1975 gick hon och en kollega runt på Frejgatan. Då stod det inkastare i porten "vill du ha en lägenhet här gratis, månadshyra 1200 kr?". Hon slog till. Om fler här i tråden hade minnen så långt tillbaka i tiden skulle de inte skriva som de gör om dagens fastighetsbubbla.

Det är ju helt absurt att inte bostäder räknas in i inflationen då det är uppenbart att det är där svenskarna lägger alla sina pengar.
2020-05-15, 10:20
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är ju helt absurt att inte bostäder räknas in i inflationen då det är uppenbart att det är där svenskarna lägger alla sina pengar.
KPI och inflationssiffrorna är de mest förljugna siffror som SCB har. Det tragiska är att de styr hela regeringens ekonomiska politik,. Räntorna blir noll eftersom låtsas-inflationen är noll, vilket gör att fler och fler lånar för mycket, vilket driver upp bostadspriserna, vilket inte syns i KPI. Hela denna onda cirkel är orsakad av att "bostad" inte finns med i KPI. Sverige inflation 2019 var inte 1%, den var snarare 5%.
2020-05-15, 10:30
Avslutad
Citat:
KPI och inflationssiffrorna är de mest förljugna siffror som SCB har. Det tragiska är att de styr hela regeringens ekonomiska politik,. Räntorna blir noll eftersom låtsas-inflationen är noll, vilket gör att fler och fler lånar för mycket, vilket driver upp bostadspriserna, vilket inte syns i KPI. Hela denna onda cirkel är orsakad av att "bostad" inte finns med i KPI. Sverige inflation 2019 var inte 1%, den var snarare 5%.

Ja att riksbanken trycker pengar som galningar genom låg ränta för att fåcupp inflationen samtidigt som man utesluter det som de lånade pengarna spenderas på, bostadsracet, i KPI är ju helt absurt.

Man har skapat sig en omöjlig sits och man bars fortsätter för att dölja den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in