2020-05-13, 00:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kör undersökningar från youguv och blir inte rik på det. Har varit med i snart ett år och har ca 12000 poäng som jag då kan växla in i antingen lotter för att ha chansen att vinna presentkort upp till 15000kr eller så hämtar man ut presentkort hos ex. Netonnet eller zalando och många fler. Mina poäng är värda ca 1200kr just nu.
Jag får ungefär 2-3 undersökningar i veckan och får mellan 25-100 poäng per undersökning. De kan ta allt från 2-15 minuter att göra varje undersökning. Ju längre ju mer poäng.
Vissa undersökningar är väldigt tjatiga och jobbiga med vad man tycker om olika produkter eller förpackningar. Vissa handlar om politik och vissa om inköp av kläder.

Jag kommer inte att bli miljonär på detta.
Citera
2020-05-13, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag kör undersökningar från youguv och blir inte rik på det. Har varit med i snart ett år och har ca 12000 poäng som jag då kan växla in i antingen lotter för att ha chansen att vinna presentkort upp till 15000kr eller så hämtar man ut presentkort hos ex. Netonnet eller zalando och många fler. Mina poäng är värda ca 1200kr just nu.
Jag får ungefär 2-3 undersökningar i veckan och får mellan 25-100 poäng per undersökning. De kan ta allt från 2-15 minuter att göra varje undersökning. Ju längre ju mer poäng.
Vissa undersökningar är väldigt tjatiga och jobbiga med vad man tycker om olika produkter eller förpackningar. Vissa handlar om politik och vissa om inköp av kläder.

Jag kommer inte att bli miljonär på detta.

Jodå, bara din fantasi sätter stopp. Lite grovt höftat så får du i snitt 60 poäng per undersökning, dvs motsvarande 6 kr. Så om du gör en bit över 150 000 undersökningar så är du faktiskt miljonär! Om vi säger att varje undersökning tar 10 minuter att göra så krävs det alltså 25 000 timmar för att nå dit. Säg då att du arbetar med detta på heltid, 8 timmar om dagen. Då tar det 3 125 dagar. Med 5 arbetsdagar per vecka tar det alltså 13 år att bli miljonär! Omvandlat blir det nästan 80 000 kr per år, eller drygt 6 500 kr i månaden. Det förutsätter att du sparar allt du får in, och att du inte skattar på pengarna. Bara att sätta i gång alltså, så kan du komma med en uppdatering i tråden år 2033.

I verkligheten blir man antagligen rikare på att leta pantburkar i soptunnan.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2020-05-13 kl. 03:44.
Citera
2020-05-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
Förvånande hur mycket negativitet det finns kring detta enkla sätt att tjäna extra pengar. Man blir inte miljonär. Man tjänar inte flera hundra per dag. Men långsiktigt och med lite tålamod kan man få in många tusenlappar på något man ägnar kanske högst ett par timmar per vecka åt. Bäst strategi är att gå med i så många paneler som möjligt. Nordic Panel, Shoppanel, Konsumentpanelen, Panoramapanelen, Panel+, Åsiktstorget och iSay är några bra.
Min största agg mot detta är att resultatet av undersökningarna blir helt missvisande. Personer som behöver tjäna enkla pengar fyller snabbt i en enkät. Man klickar på första bästa svarsalternativ utan att bry sig om svaret är rätt eller fel. Dessutom så är risken stor att det främst är likasinnade som svarar på frågorna vilket leder till att man inte får den breddd som behövs för att resultatet av undersökningen ska spegla verkligheten.
Citera
2020-05-13, 08:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jodå, bara din fantasi sätter stopp. Lite grovt höftat så får du i snitt 60 poäng per undersökning, dvs motsvarande 6 kr. Så om du gör en bit över 150 000 undersökningar så är du faktiskt miljonär! Om vi säger att varje undersökning tar 10 minuter att göra så krävs det alltså 25 000 timmar för att nå dit. Säg då att du arbetar med detta på heltid, 8 timmar om dagen. Då tar det 3 125 dagar. Med 5 arbetsdagar per vecka tar det alltså 13 år att bli miljonär! Omvandlat blir det nästan 80 000 kr per år, eller drygt 6 500 kr i månaden. Det förutsätter att du sparar allt du får in, och att du inte skattar på pengarna. Bara att sätta i gång alltså, så kan du komma med en uppdatering i tråden år 2033.

I verkligheten blir man antagligen rikare på att leta pantburkar i soptunnan.

Då jag får ca 2-3 undersökningar per dag som då enligt din uträkning skulle vara ca 30min i veckan så behöver jag hitta 159 st till företag med undersökningar för att få till en heltidstjänst och få ihop min miljon.
Dax att börja googla😂
Citera
2020-05-14, 23:23
Medlem
gnuhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Min största agg mot detta är att resultatet av undersökningarna blir helt missvisande. Personer som behöver tjäna enkla pengar fyller snabbt i en enkät. Man klickar på första bästa svarsalternativ utan att bry sig om svaret är rätt eller fel. Dessutom så är risken stor att det främst är likasinnade som svarar på frågorna vilket leder till att man inte får den breddd som behövs för att resultatet av undersökningen ska spegla verkligheten.

Hur och varför bryr du dig i det? Den som borde bry sig är väl den som betalat för att få ut sin undersökning. I värsta fall kan du få fel färger att välja mellan när du ska köpa nya y-front på gekås.
Citera
2020-05-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnuhest
Hur och varför bryr du dig i det? Den som borde bry sig är väl den som betalat för att få ut sin undersökning. I värsta fall kan du få fel färger att välja mellan när du ska köpa nya y-front på gekås.
I slutändan så används statistik för att ta beslut. Risken finns därför att politiska beslut och så småningom även lagstiftning baseras på felaktiga antaganden.
Citera
2020-05-15, 13:34
Medlem
Det är riktigt som några skriver här att det skiljer väldigt mycket på betalningen. Jag kan dock ge några tips vilka ger en slant.
Tar du hand om en släkting/föräldrar/vän eller liknande kan du göra 750 kronor på en 90 minuters intervju. Se mer här>>>
Expressen panelen kan ge lite mer men du hittar inte så många undersökningar här just nu. Likadant Nordic panel.
Se mer på Snabba pengar>>>
Citera
2020-05-15, 14:58
Medlem
gnuhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I slutändan så används statistik för att ta beslut. Risken finns därför att politiska beslut och så småningom även lagstiftning baseras på felaktiga antaganden.
Du menar alltså att det är någon form av seriösa undersökningar som använder ett sådant betalsystem? Om så är fallet så håller jag med dig.
Citera
2022-04-17, 04:12
Medlem
Man kan tjäna FICKPENGAR på enkäter, man kan inte leva på det. Har hållt på med det rätt många år. Förut klickade jag väl ibland på länkarna i mailen jag fick. Höll inte reda på vad jag drog in. Men hösten 20 fick jag för mig att anstränga mig lite mer och tänkte att det kanske dykt upp nya sajter under de här åren. Det hade det ju. Så jag reggade mig på alla som verkade seriösa, började gå in på sajterna och kolla om det fanns enkäter o.s.v. och inte bara vänta på mail. Jag snittar runt 1000 SEK i månaden. Har låg pension, så för mig gör det skillnad.

Timpenning - glöm det. Men å andra sidan sitter jag inte koncentrerat och gör detta. Jag gör det medan jag kollar på Rapport o liknande. Så tiden det tar hade jag ändå suttit där liksom. Det är inte så att jag sitter inne och svarar på enkäter istället för att göra nåt annat.

De bästa är så klart om de betalar ut i pengar. PayPal rapporterar inte till Skatteverket... Vet inte om de lämnar ut uppgifter vid förfrågan dock, men så mycket kommer man inte upp i att det är nån större risk. Sajter som kör med presentkort kan vara jobbiga. En del svenska enkätföretag använder en presntkortssajt som heter GoGift. Den är OK. Där kan man byta till sig ett presentkort som heter Sverigechecken o funkar i stort sett överallt, man kan handla på Willys, Ica o.s.v., så likvärdigt med pengar. Den andra sajten heter Hurray och är i mitt fall rätt värdelös. Restauranger, resor, klädbutiker...

Så knepet är alltså att gå med på många ställen och vara lite aktiv. Men har man redan att bra lön lär det knappast vara värt besväret, enklare att jobba några timmar extra då. Men för oss om inte har det så kan det faktiskt bli ett tillskott. Jag brukar tänka att jag ökar den summa jag har över när hyra, räkning, mat o alla andra måsten är betalda ganska betydligt. Säg att man har 2000 över per månad. Då är 1000 spänn extra 50% mer.
Senast redigerad av filifjonken 2022-04-17 kl. 04:18.
Citera
2022-04-17, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken

De bästa är så klart om de betalar ut i pengar. PayPal rapporterar inte till Skatteverket... Vet inte om de lämnar ut uppgifter vid förfrågan dock, men så mycket kommer man inte upp i att det är nån större risk.

Det gör de visst och har gjort i många år nu. När du uppnått 3K USD eller cirka 30K SEK så måste du identifiera dig själv annars förlorar du åtkomst till kontot/pengarna. Gissa vilka som satt detta krav på PayPal?
Citera
2022-04-17, 11:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Det gör de visst och har gjort i många år nu. När du uppnått 3K USD eller cirka 30K SEK så måste du identifiera dig själv annars förlorar du åtkomst till kontot/pengarna. Gissa vilka som satt detta krav på PayPal?

Du får gärna berätta vilka som har ställt det kravet och på vilka grunder det har ställts, tex hur har man kommit fram till just det beloppet och ange en källa.
Citera
2022-04-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood

Du menar om man har $3000 på kontot? Då får man väl se till att inte ha det då.

Har du nån referens när det gäller det här? Har bara läst motsatsen nämligen. Det har ju varit nåt rabalder där myndigheterna i USA tvingade PP att raportera. Antar att nedanstående är resultatet. Det är möjligen inte det du syftar på?

https://www.paypal.com/se/smarthelp/topic/TAX_CENTER
https://www.paypal.com/us/webapps/mpp/irs6050w

Är det dessutom inte så att utbetalningar under en viss summa inte är skattepliktiga? Tror det är 100 kr? Borde ha skrivit upp det där. De vanliga summorna för svenska sajter är 50 eller 99 kronor. Utländska sajter kan ha högre belopp, som $25 eller €25, men det är sällsynt.

Brexit trasslade ju till nätshoppingen, men jag lyckades faktiskt köpa min mobil med PP i höstas, inom EU då. En del svenska sajter accepterar också PP, men det är inte många.
Senast redigerad av filifjonken 2022-04-20 kl. 09:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in