2020-05-04, 20:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Har du inte fått nåt beslut från T-styrelsen, eftersom det är återkallat? Det borde gå att utläsa där.
Citera
2020-05-04, 20:44
Medlem
Fick beslutet om återkallelsen från transportstyrelsen men min fråga är kommer halkbana va indraget o riskettan eller gäller det i 5 år eller tills den dagen man har tagit sitt körkort?
Citera
2020-05-04, 21:19
Medlem
Du får börja om från början. Riskutbildningarna upphör gälla.
Citera
2020-05-04, 23:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaauzeNN
Fick beslutet om återkallelsen från transportstyrelsen men min fråga är kommer halkbana va indraget o riskettan eller gäller det i 5 år eller tills den dagen man har tagit sitt körkort?

Eftersom de är kopplade till det körkortstillstånd som dragits in så är de också indragna. Du har fått en spärrtid tills du kan ansöka om nytt körkortstillstånd (men det är inte säkert att du beviljas det då). Sen får du göra om allt du redan klarat. Du förlorar också bonustiden från att du fick AM-kortet eftersom bonusen kommer att räknas från när du klarar B-kortet (har mest betydelse för försäkringspremien hos vissa försäkringsbolag)
Citera
2020-05-05, 11:10
Medlem
Hm ja det är väl så det är
Citera
2020-05-05, 11:21
Medlem
miikoss avatar
Har för mig att du kan få tillbaka körkorttillståndet utan särskild prövning, då du dömdes för olovlig körning och inte grov olovlig körning, tillsammans med att du inte har prövotid och att spärrtiden är max 12 månader.

Giltighetiden på riskutbildningen och körkorttillståndet står angivet. Om tiden går ut så behöver du göra om de eller ansöka på nytt.

Tänk på att nästa körning innan du har behörighet igen leder till grov olovlig körning.
Citera
2020-05-05, 19:42
Medlem
Yes blir bara o vänta 8 månader kvar och inte bli tagen igen.
Citera
2020-05-05, 21:02
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaauzeNN
Yes blir bara o vänta 8 månader kvar och inte bli tagen igen.

Eller helt enkelt se till att inte ha något att bli tagen för?
Citera
2020-05-05, 22:09
Medlem
True men det är första brotten jag har begått, så saken har inte varit lätt för mig.
Citera
2020-05-13, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad trött jag blir...

Du kommer atrt bli åtalad för vårdslöshet i trafik om du kör över 40km/h för fort, så är det bara.

Inte nödvändigtvis. Jag vet då om fall där bilist legat tex 140 km/h på 70 väg, och åkt endast för hastighet.

Vad man specifikt kollar på i vårdslöshet i trafik är huruvida trafikanten har tagit en medveten risk. Där kan förvisso hastighet vara en sådan sak men det gör nog skillnad om det är på motorväg eller tätbebyggt område.
Citera
2020-05-14, 20:18
Medlem
Olovlig körning 17 år

Jag har en son som åkte dit för olovlig körning häromdagen, han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit, vad blir följderna för honom och kan de skjuta upp hans körkort, han fyller 18 om 8 månader.
Citera
2020-05-14, 20:29
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GixxerRambo
Jag har en son som åkte dit för olovlig körning häromdagen, han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit, vad blir följderna för honom och kan de skjuta upp hans körkort, han fyller 18 om 8 månader.

Självklart skjuter de upp körkortet för dig. Lite böter också för olovlig körning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in