2020-05-14, 20:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GixxerRambo
Jag har en son som åkte dit för olovlig körning häromdagen, han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit, vad blir följderna för honom och kan de skjuta upp hans körkort, han fyller 18 om 8 månader.
Kan inte ge något riktigt bra svar. En viss spärrtid för att fixa körkortstillstånd lär det nog bli men hur länge vet jag inte. Enligt transportstyrelsens hemsida görs det en samlad bedömning och olovlig körning är ju inte helt otippat med som en parameter i den bedömningen. Enklast är väl kanske att höra av sig till transportstyrelsen, förklara situationen och se vad de säger.
Citera
2020-05-14, 20:33
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit

Ja, eller hur.

Lite märkligt hur varje gång någon gör något fel så är det alltid minsta tänkbara scenario man råkar ut för.
Citera
2020-05-14, 20:33
Medlem
Citat:
Jag har en son som åkte dit för olovlig körning häromdagen, han körde bil precis utanför vårt hus för att parkera bilen och åkte dit, vad blir följderna för honom och kan de skjuta upp hans körkort, han fyller 18 om 8 månader.
Han kommer att få böter samt en spärrtid till han kan få körkorttillståndet och börja övningsköra igen troligen en bit efter hans 18år dag.
Kan det bevisas att du lånat ut bilen till honom eller underlättat den olovliga körningen kan även du få böter och i värsta fall bli av med körkortet.
Citera
2020-05-14, 20:38
Medlem
Finns det möjlighet att han kan ta körkortet när han blir 18 direkt?
Citera
2020-05-14, 20:41
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Finns det möjlighet att han kan ta körkortet när han blir 18 direkt?

Nej, det kommer du inte att kunna göra givetvis!
Citera
2020-05-14, 20:44
Medlem
Dock har jag hört att man bara får en spärrtid, att de drar in hans körkortstillstånd i ett par månader och att han kan begära nytt snart igen och ta körkort vid 18?
Citera
2020-05-14, 20:47
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Dock har jag hört att man bara får en spärrtid, att de drar in hans körkortstillstånd i ett par månader och att han kan begära nytt snart igen och ta körkort vid 18?
Som sagt så är det väl bara att vänta och se hur lång spärrtiden blir när de väl har beslutat om det men att han fyller 18 har inget med saken att göra. Spärren plockas inte magiskt bort bara för att man fyller år.
Citera
2020-05-14, 20:48
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:

Om han inte har andra lagöverträdelser i ryggen så är en gång ingen gång.
Citera
2020-05-14, 20:49
Medlem
Han har aldrig haft något med polisen att göra tidigare, och de skulle kalla honom på förhör
Citera
2020-05-14, 21:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Han har aldrig haft något med polisen att göra tidigare, och de skulle kalla honom på förhör
Jo det är ju rimligt att det blir förhör när ett brott har begåtts. Se bara för guds skull till så grabben inte nämner något om att du har lånat ut bilen för att han skulle parkera den, då ligger ni båda risigt till.
Citera
2020-05-14, 21:10
Medlem
Finns det möjlighet att de har överseende med att han aldrig haft något med polisen att göra?
Citera
2020-05-14, 21:13
Medlem
Rätt så orolig för grabben min!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här