Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Problemet är att testning i sig inte har någon effekt. Man måste ha någon strategi för vad man ska göra med de smittade. Om du isolerar dom kommer smittspridningen att sakta ner men förlängas över tid. Om du testar för smittade så ger det en ögonblicksbild just vi testögonblicket. Dy kan mycket väl smittas tio minuter senare eller efter en månad. Om du kombinerar med smittspårning kommer du att få ett ofantligt jobb med tveksamt värde.
Min inställning är att oavsett vilka åtgärder vi vidtar kommer många att smittas av Corona de flesta kommer att bli milt sjuka några blir svårt sjuka vissa dör. Resultatet i slutänden kommer att bli likartat oavsett vad vi gör så länge som vi kan ge sjukvården rimliga förutsättningar att hantera pandemin
Självklart måste man göra mer än att bara testa. Ingen har nog påstått annat. Men testar man mer så fångar man ju upp fler som får reda på att de är smittade och därför håller sig hemma, även asymtomatiska. Man lär sig mycket mer om hur viruset sprider sig och kan därför sätta in åtgärder.
Och jag är för en långsam smittspridning. Låter som du är det med eftersom du nämner att sjukvården ska hinna med. Det har de inte gjort så bra som de hade kunnat hittills. Det finns det mängder med vittnesmål om. Och att säga att mer testning inte hade bidragit till ännu mindre fall hittills tycker jag vore naivt.
Ja vi får se hur det blir med det sista du nämner. Men jag hoppas såklart du har fel