2020-05-14, 16:41
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Om vi utgår från att vi inte har vaccin allmänt tillgängligt inom ett år eller två så tro du att det har någon avgörande betydelse vad man gjorde några veckor under våren 2020. Att bekämpa ett tidigare okänt virus är naturligtvis inte rocketscience men inte långt ifrån. Därför ska man vara extremt misstänksam mot alla som springer åt samma håll utan att veta varför.

Jag tror inte att situationen i Sverige beror på en naturlag utan på en genomtänkt strategi av kompetenta personer som baserat sina åtgärder utifrån det aktuella kunskapsläget. I ett stort antal andra länder har politiker i ett tidigt skede fattat katastrofala beslut som ökat smittspridningen och detta kompenserar man i ett senare skede med karantänsregler för att framstå som handlingskraftiga

Du beskriver ju Sverige i det jag fetade. Bara jämföra med övriga Norden och inse att Sveriges initiala förnekande av detta och sedan slappa attityd på flera fronter bidrog till just det du nämner.
Citera
2020-05-14, 16:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Ni som är för nedstängning och karantän. Hur ska resandet i världen fungera anser ni? Räcker att en smittat kommer in så är det igång

Flera länder har infört två veckors karantän vid inresa. Inget svårt alls att genomföra en nedstängning.
Citera
2020-05-14, 16:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Länkar till fria tider går bort

Du har sagt det ja. Ditt bekymmer. Jag fortsätter att länka till de källor jag vill. Vad ni än säger.
Citera
2020-05-14, 16:45
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det inte så att skydd bör bytas var 20e minut? Tänk om det börjar sönderfalla när du sitter där med din smitthärd runt munnen?

Kan någon förklara för mig hur ett enkelt munskydd, vare sig engångs eller tvättbart i bomull blir till en "smitthärd" efter 20 minuter (eller några timmar, eller vilken godtycklig tidsrymd man nu vill använda)?

Under dessa parametrar:

- Inte förmodat enorma mängder virus i luften runt en (inte Covid19 avdelning)
- Inte någon som utsöndrar mängder med saliv helt i närheten (man är inte tandläkare)
- Inte i bastun eller på andra ställen med hög luftfuktighet
- Det vi vill skydda andra (och oss själva) mot är ett virus, som inte på något som helst sätt kan föröka sig utanför däggdjursceller.

Nu vill jag vara generös och stipulera att munskyddet bli mer permeabelt när det blir fuktigt, något som definitivt inte är garanterat, isynnerhet inte när det gäller olika typer av tyg som man kunde tänka sig att använda i tvättbara munskydd. Men låt oss säga att genomfuktigt = mer permeabelt.

På vilket sätt blir ett munskydd en "smitthärd" för den som bär det?
Citera
2020-05-14, 16:46
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Det hör ju ihop med vad jag skrev om att vi varit sena på bollen hela tiden i princip. Med bättre framförhållning så är jag övertygad om att vi hade kunnat testa i samma utsträckning som många fattigare länder gör, eller mer.

Jepp troligen så saktar immunitet ner en del av spridningen även om vi inte kan vara säkra på hur mycket eller hur länge. Men du kan ju fråga t ex Spanien och Frankrike hur deras flockimmunitet på 4 & 5% känns i långa loppet ifall de nu hoppas på flockimmunitet.

Ja, testa mer och allmänt försöka hålla ner spridningen med andra åtgärder med låter väl som en idé? Finns knappast bara en lösning.

Problemet är att testning i sig inte har någon effekt. Man måste ha någon strategi för vad man ska göra med de smittade. Om du isolerar dom kommer smittspridningen att sakta ner men förlängas över tid. Om du testar för smittade så ger det en ögonblicksbild just vi testögonblicket. Dy kan mycket väl smittas tio minuter senare eller efter en månad. Om du kombinerar med smittspårning kommer du att få ett ofantligt jobb med tveksamt värde.

Min inställning är att oavsett vilka åtgärder vi vidtar kommer många att smittas av Corona de flesta kommer att bli milt sjuka några blir svårt sjuka vissa dör. Resultatet i slutänden kommer att bli likartat oavsett vad vi gör så länge som vi kan ge sjukvården rimliga förutsättningar att hantera pandemin
Citera
2020-05-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Giesecke sa i en intervju med en engelsk reporter att han trodde att England skulle få 12000 döda.
Reporterns svar, "Men vi har ju redan 13000!" .
Fast väldigt många av de som påstås ha dött i/av/med Covid19 har inte ens testats och i många fall där offer testats så var inte Covid 19 den direkta dödsorsaken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
President Donald Trump kritiserar den ansedda smittskyddschefen Anthony Fauci i hårda ordalag. Trump är särskilt kritisk mot Faucis uttalande om att man bör ta det försiktigt då samhället och skolor öppnas.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/trump-kritiserar-sin-populara-smittskyddschef-anthony-fauci-det-ar-inte
USA registrerade för andra dagen i rad över 1 800 avlidna till följd av coronaviruset. Nästan 85 000 insjuknade har avlidit medan man har bekräftat nästan 1,4 miljoner smittade i USA.
1800 avlidna i USA är ungefär likvärdigt med 55 avlidna i Sverige.

Avlidna per en miljon invånare

Sverige - 349

USA - 258
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vad ville du säga?
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vi får nog se en och annan avgå från FHM under hösten skulle jag gissa. Frivilligt eller ofrivilligt återstår väl att se...

Jag tror Anders Tegnell håller på och slussas bort från sin position. Han kommer att synas allt mindre. Han ÄR bilden av det stöddiga Sverige som vet bäst och som recenserar andra länder. Den bilden av landet blir allt mindre önskvärd. Det frestar på när Sveriges linje kritiseras av självaste WHO. Jobbigt förstås för Stefan Löfven och regeringen.
Citera
2020-05-14, 16:48
Medlem
Medelkasss avatar
4.4% smittade i Frankrike:
Citat:
As France reopens, just 4.4% of population infected by coronavirus—well below herd immunity threshold

An international team of researchers has found that just 4.4 percent of people in France have been infected with the SARS-CoV-2 virus—a percentage far below that needed for herd immunity. In their paper published in the journal Science, the group describes their study of hospital and surveillance data and what it showed.

https://medicalxpress.com/news/2020-05-france-reopens-population-infected-coronaviruswell.html

Vad är oddsen för att FHM kommer bedöma att även denna studie (utöver den spanska) saknar betydelse för oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Giesecke sa i en intervju med en engelsk reporter att han trodde att England skulle få 12000 döda.
Reporterns svar, "Men vi har ju redan 13000!"

Den mannen är utdömd för länge sedan.

Länk till intervjun finns bland mina inlägg. Har postat det tidigare.

Håller med!
Om man i djupet kan hitta ett specifikt riktigt lågvattenmärke, så var det just den intervjun.
Det kan inte finnas någon normalt funtad människa som litar på ett ord han säger efter det..
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Infektionssjukdomar.

Jag menar, dumma retoriska frågor?

Hans forskningsområde är hur virus tar sig från djur till människor. Han är inte expert på pandemibekämpning.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Varför är det så besvärligt att kolla upp om smittade utvecklar antikroppar? Om de siktar in sig tex på de som rapporterades smittade vecka 12 och tar prov på alla dem(nästan, en del är döda andra vill inte) så borde de väl få ett väldigt användbart svar, eller vad är det jag missar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in