2020-05-14, 12:08
Medlem
Wajis avatar
Björn Olsen har varit en av de ledande professorn emot Tegnell och co .

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/

Bra jobbat Björn. Fortsätt värna om Sverige och våra Äldre.
Citera
2020-05-14, 12:08
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det vet man inte utan det är spekulation och rätt dålig sådan.

Det är inte spekulation utan det kallas matematik.

Spanien har 27 000 döda och 580 döda/miljon inv. och har 5% immunitet
Belgien har 8 900 döda och 768 döda/miljon inv och har 6 % immunitet

Sverige har 3 460 och 350 döda/miljon inv och bör då ha knappt 3 %.

Ökade dödsfall leder till högre immunitet. Så ser verkligheten ut, tyvärr.
Citera
2020-05-14, 12:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Haha, ja när jag var 25 hade jag tyckt samma sak. Jag är en lugn människa som inte får ut så mycket av att ragga på krogen eller resa till andra länder med flyg.

Men du verkar lida mycket. Vi får hoppas att du snart får ut och resa igen då. Du får titta på Google Maps under tiden så läser jag en bok och kollar på fåglar.

Tack. Ja, jag lider en del faktiskt. Men jag klarar mig än så länge. Hade inte velat hänga med din 25åriga version, du verkar rätt tråkig. Man kan vara lugn men ändå rolig.
Citera
2020-05-14, 12:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja du är ju redan smittad men att sen kleta runt med en smitthärd som du varit och tafsat på 100ggr kan såklart få direkt motsatt effekt.

Smitthärd överförs till fingrarna som du sen tar på överallt. Och vips har du spridit runt ditt virus långt mer än vad du skulle gjort utan munskydd.
Så blir det säkert om man är för puckad för att förstå alla jävla tvättahänderna-kurser som vevas överallt. Personligen tror jag att gemene man är intelligentare än så men dig är jag inte så säker på, du verkar klart efterbliven med din idiotiska tvärsäkerhet.
Citera
2020-05-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Ja, det skulle tala mer för Sverige strategi. Men även 20 procent i Stockholm är långt ifrån flockimmunitet, och det har varit många döda. Dessutom skulle dessa tal innebär en stark avvikelse från andra länder, då måste vi ha någon förklaring till det. Har svenskar än mycket lägre dödlighet än spanjorer? Vi har ju samtidigt haft många äldre som dött, så en låg dödlighet kan inte förklaras av att äldre förskonats (det kanske skulle förklara Islands siffror däremot). Har Sverige ett bättre test än andra länder som fångar fler? Jag tror in nuläget kan vi tillämpa Occhams rakknik, det mest troliga är det som är enklast att förklara, och den enklaste hypotesen är att Sveriges dödlighet är i linje med andra länder. Ovanliga resultat kommer ibland, men de är också mindre sannolika. Ett ovanligt resultat vore också det omvända, att dödligheten i Sverige legat mycket högre än andra länder (typ 2 procent). Varför tror så många på ett ovanligt resultat åt ena hållet, men inte åt det andra?
Det finns lite olika omständigheter här som kan vara relevanta. Men exempelvis:

Sverige har tillåtit omfattande smittspridning bland unga. Åldrarna 0-39 år utgör bara 0.6 procent av dödsfallen. Det betyder att man i princip skulle kunna smitta alla under 40 år utan att få några stora dödstal.

Samma resonemang gäller egentligen alla i arbetsför ålder. 0-59 år är bara 5 procent av dödsfallen, så här kan man uppnå flockimmunitet, och fortfarande ha få dödsfall totalt sett.

I Spanien har man begränsat smittspridningen linjärt, samma distansering för alla åldersgrupper. Barn sägs ha varit underrepresenterade för antikroppar, vilket är tvärtom vad man vill se.

Det här är ju bara en teori, men det är ju helt i linje med Sveriges strategi, och tillräckligt för att förklara en väldigt stor skillnad i immunitet per dödsfall, om det fungerar.
Citera
2020-05-14, 12:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tack. Ja, jag lider en del faktiskt. Men jag klarar mig än så länge. Hade inte velat hänga med din 25åriga version, du verkar rätt tråkig. Man kan vara lugn men ändå rolig.

Ja kan säga dig att du har fel faktiskt. Jag är en fjäril i sociala sammanhang. Flyter in varsomhelst. Men detta off topic så är det med det.
Citera
2020-05-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
20% för Sthlm verkar vara önsketänkande från din sida. Siffran är en katastrof om den stämmer.
På vilket sätt är 20 procent immuna i Stockholm en katastrof? Vilken siffra är inte en katastrof menar du? 150 procent?
Citera
2020-05-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns lite olika omständigheter här som kan vara relevanta. Men exempelvis:

Sverige har tillåtit omfattande smittspridning bland unga. Åldrarna 0-39 år utgör bara 0.6 procent av dödsfallen. Det betyder att man i princip skulle kunna smitta alla under 40 år utan att få några stora dödstal.

Samma resonemang gäller egentligen alla i arbetsför ålder. 0-59 år är bara 5 procent av dödsfallen, så här kan man uppnå flockimmunitet, och fortfarande ha få dödsfall totalt sett.

I Spanien har man begränsat smittspridningen linjärt, samma distansering för alla åldersgrupper. Barn sägs ha varit underrepresenterade för antikroppar, vilket är tvärtom vad man vill se.

Det här är ju bara en teori, men det är ju helt i linje med Sveriges strategi, och tillräckligt för att förklara en väldigt stor skillnad i immunitet per dödsfall, om det fungerar.

Rent krasst skulle man kunna ställa upp alla mellan 0-59 år på led och låta dem genomgå en infektion. Efter några veckor har vi flockimmunitet tillsammans med låg dödlighet.

Såklart förkastligt rent etiskt men i tanken

Det är ju därför arabvärlden knappt har några dödsfall. 100 000 miljoner människor totalt och otroligt låga dödstal. De har en väldigt, väldigt ung befolkning.

Det framgår mer och mer tydligt att detta är en sjukdom för de äldre.
Citera
2020-05-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Coronaflykting så klart! Från en inhuman regim... Kanske blir det nya, om vansinnet skulle fortsätta i höst.

Har levt karantänsliknande och inte haft Corona vad jag vet, men de hade gärna fått testa mig vid gränsen, självklart, om de vill. Jag hade ju inte smitit in som en tjuv om natten, det var inte vad jag sade. Nu är det ju inte möjligt att komma in i Finland för mig, så det var ju iofs hypotetiskt, men men.

Men rent hypotetiskt skulle du ha kunnat offra några finnar för att rädda dig själv? För redan på båten/flyget hade du kunnat smitta någon - om du bar Corona. För att inte tala om tullpersonalen...

Varför skulle Finland vilja ta emot sådana Corona-flyktingar som du? Varför skulle Sverige vilja ta emot andra flyktingar som flyr krig, död och elände?

Varför skulle Finland vilja använda sina knappa testkit på just sådana som du - du kan väl testas i ditt egna land och inte tära andras resurser? Och om ditt hemland vägrar att testa dig - tuff luck. Det är inte finnarnas problem.

Just du är en av dem som predikar här hur "ingen kommer att vilja ha något med pestsmittade Sverige att göra" - men det skulle alltså inte hindra just DIG (rent teoretiskt) att försöka rädda dig själv på bekostnad av några andra.

Trots att du VET att du KAN föra pesten vidare till helt oskyldiga människor.

Där ser man. Det är lätt att gapa här på nätet, men när man skrapar lite på ytan då är du ju exakt lika ego som du anklagar andra på den "andra sidan" vara. Mest ungdomar som inte bryr sig och så vidare..
Citera
2020-05-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Så Spanien där helvetet har brakat loss, uppvisar 5% av befolkningen antikroppar, men i lugna Slovenien är siffran 3% (se https://si.usembassy.gov/covid-19-information/, sök på "antibod" for att hitta källan i texten).

Hur går det ihop?

Precis, det går inte ihop. Små variationer kan ju givetvis finnas, men det är samma virus, så i det stora hela bör dödligheten vara ungefär samma i de flesta länder. Vilket worldometers dyrkarna här inne inte kan förstå. Länder registrera dödsorsaken för olika.

Det demonstrera också på att de öht har varit dåliga på att fånga upp de som faktiskt har varit sjuka i c19. Slovenien har masstestat, så varför har de inte lyckats fånga upp fler? Hur kan de påstå att de har det under kontroll, då de har varit så dåliga på att fånga upp de som har varit smittade?
Citera
2020-05-14, 12:15
Medlem
Swan65s avatar
Nu skjuter Eckerö linjen upp alla avgångar fram tills 15e juli efter UDs rekommendation. Tack för kaffet förbannade j-la UD
Citera
2020-05-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Verkligen rationellt att vilja flytta på grund av detta jävla mesvirus. En förkylning om man är frisk i övrigt . Kanske lite tappad smak. Internet och msm skrämmer verkligen upp folk men pratar man med folk som haft skiten (till 99% säkerhet ska tilläggas, Sverige testar ju inte) är det generellt en jävla axelryckning.

Flera forskare och epidemiologer tycks börja tycka (bl a Paimio) att smittan sprids mycket lättare än trott hittills och att den stora massan bär noll eller mycket små symptom.
Senast redigerad av sno 2020-05-14 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in