2020-05-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det mesta tyder ju dock på precis motsatsen.

Italien, Spanien, Grekland har en arbetslöshet på +20%
Island 15%
Norge 10,7%

Usa 25%...

Sverige kickar in på beskedliga 8,3%
Dessutom med starka finanser och otroligt låg belåning jämfört med stora delar av övriga Europa.

Finland har enorm skuld exempelvis och inte alls samma utrymme.

Det är ju helt klart så att vi klarat det ekonomiska ganska bra så långt.
Med dessa skatter vi betalar så är det klart.
Sen Sydeuropa befolkningen är sällan skuldsatt för de äger oftast deras bostäder eller hyr medans här är vi privatpersoner skuldsatta upp över öronen.
Citera
2020-05-14, 11:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Skillnaden är den mellan målsättning och effekt.
Målsättningen för en svensk myndighet kan inte vara att smitta svenska folket (att sprida en sådan övertygelse bland svenskarna är givetvis en våt dröm för dem som vill nationen illa), utan att den smitta som ändå bedöms vara oundviklig totalt sett ska orsaka minsta möjliga störningar.
Och du tog inte med mina uppgifter om att Tegnell uttalat sa att vi följde strategin i UK eftersom de hade TUNG vetenskap bakom. Det är FAKTA att deras strategi gick ut på att uppnå flockimmunitet, innan de gjorde en helomvändning.
Citera
2020-05-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det fanns vissa sådana varningstecken från Italien hyfsat tidigt med, för flera veckor sen.

Frankrike också tidigare visat tecken på att ligga lågt i tester. Har inte tid att leta källorna nu men det har vi pratat om tidigare i tråden för ett ganska bra tag sen.

Man kan ju verkligen hoppas att FHM har legat "on top of things" och hållt koll på detta... Eehh.. nej just det, de kör hårt på: "Flockimmu - But Hush Dont Call It That"....
Länk är källa till ditt påstående, fetad text.
https://ourworldindata.org/grapher/full-list-cumulative-total-tests-per-thousand?time=2020-02-27..&country=EST+FIN+FRA+DEU+ISL+LVA+LTU+NLD+NOR+P OL+SWE+GBR
Citera
2020-05-14, 11:40
Medlem
Så Spanien där helvetet har brakat loss, uppvisar 5% av befolkningen antikroppar, men i lugna Slovenien är siffran 3% (se https://si.usembassy.gov/covid-19-information/, sök på "antibod" for att hitta källan i texten).

Hur går det ihop?
Citera
2020-05-14, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, om det aldrig kommer ett vaccin eller botemedel, då minimerar man lidandet genom att få smittspridningen i samhället överstökad så snabbt som möjligt, utan att överbelasta vården, samtidigt som man försöker skydda riskgrupper från att bli en del av ”flocken”. Hårda restriktioner, lockdowns och ekonomisk kollaps är då onödigt lidande.

Man kan tycka vad man vill om Sveriges strategi, men det är den etiskt korrekta strategin förutsatt att det aldrig går att medicinera sig förbi problemet.

Om någon kommer på nästa vecka att man kan rädda alla COVID-19 sjuka med en C-vitaminspruta, då har många svenskar dött i onödan.

Vår strategi är den överlägset mest etiskt korrekta, om man ser till totala antalet människoliv som riskerar att påverkas negativt.
Citera
2020-05-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast du själv sa ju häromdagen att sjukvården orkar max en vecka till.. Att du själv är helt slutkört och att dina kollegor typ gråter över värkande axlar och mår dåligt.

Hur ska du ha det? Orkar du/ni eller inte?
Jag är ganska säker på att jag läst samma citat varje sommar i några år nu.
Citera
2020-05-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vadå lära oss leva med det? De svaga har redan dött.

Det skapas nya "svaga" varje dag.
Medellivslängden hade sjunkit rejält om detta blir standard, samtidigt som man förväntas jobba tills man blir 75 år.
Citera
2020-05-14, 11:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tror faktiskt inte man vill provta människor i för stor utsträckning eftersom COVID-19 omfattas av smittskyddslagen och då gäller massa regler och restriktioner kring hur patienten ska hanteras och vilka som ska upplysas etc. ”Det man inte vet har man inte ont av”-attityden tror jag de kör med. Fast här har man ju ont av att inte veta...

Vad tror ni?

Man kan ju jämföra med om man blir positivt testad för klamydia ja då blir det ett jävla liv, uppger du inte dina kontakter så kommer polisen och hämtar dig. Men när det gäller covid, nope, nix, du får inte ens ett test om du så ligger och hostar lungorna ur dig. Här ligger en en hel grand danois begraven!
Citera
2020-05-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Våra restriktioner funkar ja, och då kan man bland annat gå till puben och ta en öl med polarna om man vill det, det är inte emot restriktionerna. Om någon av polarna blir smittade är det bara att skåla och vara glada att vi är ett steg närmare flockimmunitet, som är det som slutligen kommer rädda de äldre från att riskera smittas de närmsta åren. Jobbar polaren inom äldrevården tar jag för givet att han redan har full skyddsmundering på jobbet för att inte riskera smitta någon av vårdtagarna, oavsett om han visar symptom eller ej.

Ansvarsfulla vårdgivare har redan full utrustning som personalen Ska bära vid varje kontakt med boende inom äldrevården så den biten är nu äntligen klar.
Detta som ett svar på flockimmuniteten, den fungerar inte så därför införs dessa skydd, vi kan stoppa smittan och därför gör vi det.

Om Ni sätter Er och lugnt funderar på antalet svårt sjuka och döda samt den tid detta kommer ta om vi ska föröka dra smittan genom befolkningen så förstår även Ni att det är en omöjlig väg att gå, samhället finns inte kvar efter detta i en form vi vill leva i.

Så, sätt Er in i vad som krävs, fundera på om det kan vara värt det och återkom sedan med välunderbyggda argument baserat på de senaste rönen om antikroppstesten så ska vi diskutera flockimmunitet, har Ni övertygande argument så tar jag de under övervägande, ett "Ööööh Flockimmunitet, SKåL!" är inte övertygande.
Citera
2020-05-14, 11:45
Medlem
Citat:
Helt egoistiskt bara flyttat från pestsmittade Sverige till jungfruligt Finland för att eventuellt bära med dig smittan dit?

Coronaflykting så klart! Från en inhuman regim... Kanske blir det nya, om vansinnet skulle fortsätta i höst.

Har levt karantänsliknande och inte haft Corona vad jag vet, men de hade gärna fått testa mig vid gränsen, självklart, om de vill. Jag hade ju inte smitit in som en tjuv om natten, det var inte vad jag sade. Nu är det ju inte möjligt att komma in i Finland för mig, så det var ju iofs hypotetiskt, men men.
Citera
2020-05-14, 11:46
Medlem
Citat:
Helt egoistiskt bara flyttat från pestsmittade Sverige till jungfruligt Finland för att eventuellt bära med dig smittan dit?
Verkligen rationellt att vilja flytta på grund av detta jävla mesvirus. En förkylning om man är frisk i övrigt . Kanske lite tappad smak. Internet och msm skrämmer verkligen upp folk men pratar man med folk som haft skiten (till 99% säkerhet ska tilläggas, Sverige testar ju inte) är det generellt en jävla axelryckning.
Citera
2020-05-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad menar du med att ha en smitthärd runt käften i 6 timmar som man kladdar på med händerna?

Smitthärden sitter ju isf på insidan av masken och kommer ifrån dig själv, då är du ju redan smittad så att säga och att du då har masken på dig gör ju ingen skillnad för DIG men den gör ju skillnad för ANDRA.

Ja du är ju redan smittad men att sen kleta runt med en smitthärd som du varit och tafsat på 100ggr kan såklart få direkt motsatt effekt.

Smitthärd överförs till fingrarna som du sen tar på överallt. Och vips har du spridit runt ditt virus långt mer än vad du skulle gjort utan munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in