2020-05-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
5 stycken kvartal nu där dom återhämrat sig är väl inte risigt?

Jag är dock nybörjare och funderar lite på om en aktiekurs kan sjunka även om omsättningen och vinsten ökar. Är det möjligt? Om marknaden helt enkelt inte gillar företaget av någon anledning.

Ja det kan den.
Läs på om p/e tal, nyttigt i början för att bedöma värderingen.
Citera
2020-05-14, 02:42
Medlem
Sälj era aktier och spara allt ni äger och har i en säkrare valuta än SEK, Om de studier som gjorts över immuniteten i Spanien stämmer så är det helt kört för Sverige.
Citera
2020-05-14, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Sälj era aktier och spara allt ni äger och har i en säkrare valuta än SEK, Om de studier som gjorts över immuniteten i Spanien stämmer så är det helt kört för Sverige.

Frågan är vilken valuta man ska köpa. US Dollar som trycker som aldrig förr eller EU som drabbats hårt av Coeona? Något annat?
Citera
2020-05-14, 06:04
Medlem
Citat:

Vilket är det enklaste sättet att investera/köpa andra valutor? Finns ju uttagsautomater med utländsk valuta, men det kanske är hög avgift?
Citera
2020-05-14, 06:54
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Läget är ju mycket mer positivt nu än det var i mars, hur man inte kan se det är bortom mitt förstånd. Bara det faktum att du idag kan gå utanför din dörr, och att dödstalen sjunker istället för stiga är enorma vinster. Eller att länder börjar öppna upp, när vi i mars var i ett läge när allt stängde ner. Vad vi visste i mars skulle detta pågå ohejdat hela 2020 med stigande dödstal i alla länder och nedstängda ekonomier året ut...
Exakt

Börsen vände när man började se sjunkande dödstal Italien. Innan dess blev ju coronan bara värre och värre. Innan man kunde se att det fanns en vänpunkt bara fortsatte börsen att rasa.

Tycker det finns vissa likheter mellan denna kris och krig. Både vid första och andra världskriget gick Stockholmsbörsen ned första året men återhämtade sig under resterande krigsår.

Osäkerheten och eventuell andra våg kanske kan sänka börsen igen. Men nånstas när man kan se en normalitet i framtiden kommer vi också se en stor uppgång. Där kommer mer konjulturkänsliga aktier leda uppgången. Det som gått bra nu har varit mycket defensivt som läkemedel och livsmedel.
Citera
2020-05-14, 08:37
Avslutad
Någon som sålt allt och ligger lågt?
Citera
2020-05-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Någon som sålt allt och ligger lågt?

Inte jag. Fullinvesterad och köper så mycket jag kan från lönen. Har gjort så sedan förra botten ungefär,

Bortser man från förhoppningsbolagen som kraschat fullständigt och troligen kursar så har det gått riktigt bra tycker jag.

Har Rottneros, SSAB, Arctic Paper, Götenehus, Swedbank, och Danskebank sedan tidigare som jag ligger lite back på men inte särskilt mycket sedan förra sommaren. Hade även lite Ovintiv Inc innan som kraschat rejält men ligger plus på den i dagsläget efter köp i Mars.

Under krisen har jag köpt Peab, Securitas, Scandic Hotels och Pandox. Köpte lite Klövern och Bonava igår. Tänker fortsätta köpa när nästa lön kommer och sedan varje lön så länge krisen pågår och vi ändå inte spenderar på resor och nöjen. Har även köpt 2500 Prime Living på förhoppningen att den går över 10kr igen när det visar sig att de överlever

Tänker inte försöka tajma botten precis utan förtsätter köpa kontinuerligt Börjar kanske köpa mer Swedbank också om den faller ytterligare. Tror inte på räntefonder eller kontanter. Riksbanken kommer att se till att pengar inte är en bristvara under krisen. Det är en chansning men jag har hellre en Rottnerosaktie än 10 kronor på kontot Vi får se hur det går vartefter krisen utvecklar sig.

Läser mest tråden för att få bra tips. Började köpa Bonava efter att ha läst rapporterna efter ett tips några sidor bakåt i tråden Tack Skogshuggarn3 för denna

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Den bygger på följande premisser:

1. Marknaden har gjort en mer eller mindre rimlig värdering av bolaget en gång i tiden (innan Corona).
2. Den nuvarande värderingen är mycket låg i förhållande till (1).
3. Ingen avgörande fundamenta har ändrats för bolaget.
4. Insiders visar att de har förtroende för verksamheten (genom att köpa aktier).

Om ovanstående är uppfyllda så är min slutsats att det är köpläge. För Bonava är det gröna bockar på samtliga punkter menar jag.

Man får bra information i tråden då och då. Efter att ha läst på håller jag med 100% Blev bara 100 igår från lönekontot men kanske 100 till nästa lön Vi får se...
Citera
2020-05-14, 09:12
Medlem
Jag har sålt det mesta av mitt innehav, tror på nedgång och att jag efter sommaren kan köpa in mig mycket billigare än idag. Än så länge ser jag ut att ha gjort rätt.
Citera
2020-05-14, 09:17
Medlem
Hade ”tur”.
Gick in den 22:a efter att ha varit utanför några år.
Upp 75 % på 2 månader
Citera
2020-05-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Frågan är vilken valuta man ska köpa. US Dollar som trycker som aldrig förr eller EU som drabbats hårt av Coeona? Något annat?
bra fråga, jag vet inte, kanske brittiska pund som står lågt nu efter Brexit? Samtidigt är det kanske tryggare med dollar som alla flyr till i kristider. I vilket fall så är Sverige illa ute, Kronan är redan superlåg men kan du tänka dig vad som händer om Sverige måste gå i karantän samtidigt som andra länder öppnar? Vem köper något från svenska industrier om de inte vet om de kan leverera eller inte ? Bara den osäkerheten kommer att leda till ett kraftigt valuta fall tror jag. Utöver det så saknar företagen redan kapital efter att gått på halvfar under flera månader. Hur ska de överleva en karantän som blir längre och hårdare (på grund av den omfattande spridning som redan skett) än i något annat land?
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Vilket är det enklaste sättet att investera/köpa andra valutor? Finns ju uttagsautomater med utländsk valuta, men det kanske är hög avgift?
man kan öppna Euro konton på svenska banker , vet inte om man kan spara i andra valutor också
Citera
2020-05-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Riksbanken kommer att se till att pengar inte är en bristvara under krisen
.... ytterligare ett skäl att spara i en säkrare valuta. Tror du de bara kan trycka upp en massa pengar utan att det får några konsekvenser ?
Citera
2020-05-14, 09:55
Medlem
Citat:
.... ytterligare ett skäl att spara i en säkrare valuta. Tror du de bara kan trycka upp en massa pengar utan att det får några konsekvenser ?

Klart att det blir konsekvenser. Därav osäkerhetskänslan kring räntefonder eller kontosparande. Vilken valuta är att betrakta som säker just nu? Annat än fysiskt guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in