2020-05-14, 00:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Och det som hände efter att han sprungit iväg och kommit undan...?

Nej vi struntar i Skandiamannen, jag vill veta vad folk i tråden tror om Skelleftehamnsmannen.
Fågel eller fisk?

Hm, jag har sett att många länge har avfärdat honom som en pajas.

Själv är jag långt ifrån säker på det.

Sen beror det förstås på vad man menar. De första två breven kan mycket väl ha kommit från den man som kommunalrådet i Ånge pekade ut. Sen tror jag någon lustigkurre hakade på med brev och telefonsamtal.

Den verklige Skelleftehamnsmannen hade alla skäl i världen att inte avslöja sig för sin familj eller andra om han regelbundet var ute och träffade damer i Sthlm.

Just det här att mannen jobbade på SJ, åkte till Sthlm från Skelleftehamn mordkvällen, kom till Sthlm kl 22, sov över en natt, återvände till Skelleftehamn för att direkt därefter skriva brevet till PU. Som var poststämplat i Skelleftehamn.

En fullständigt osannolik händelsekedja om den var påhittad av någon. Nej, hata slumpen.

Visst, någon kan ju för att förvilla PU ha åkt till Skelleftehamn och postat brevet för att han inte ville avslöja sin verkliga bostadsort. Det går alltid att vara djävulens advokat.

Men jag avfärdar faktiskt inte vittnet från Skelleftehamn.
Citera
2020-05-14, 02:44
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Någon som vet vad Donald Forsberg hade att förtälja i pajasen Hylins Spionpodden häromveckan? Avsnittet borttaget och "kommer inte tillbaka" enligt Hylin på poddens FB-sida. Av titeln och beskrivningen att döma låter det som han kan ha snackat lite för mycket... Intressant timing i så fall...

https://podcasts.nu/avsnitt/spionpodden/ep11-stay-behind-hemligt-hemliga-agenter

Forsberg babblade om allt möjligt, kan inte minnas något som har en direkt bäring på MOP.
Jag la in avsnittet i min mp-3 spelare, vet inte om jag har det kvar, tar bort det jag lyssnat på, och fyller på med nytt vart efter.
Citera
2020-05-14, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, nej lång grå rock och grå herrhatt är svårt att få ihop med mörk trekvartslång jacka och mörk stickad mössa till exempel. Liksom "smidig" kontra "kantig" etc.

Likadant med IM. Om GM stod och väntade i flera minuter så måste flera av de förbipasserande vittnena minuterna före mordet ha sett honom. Sällskapet Rolder stod ju där ca 23.17-23.19. Och de båda skådespelerskorna stod också där och funderade en stund.

Folk lägger väl inte märke till alla omkring sig hela tiden. Men om det står en man vid Dekorima i flera minuter så borde väl åtminstone någon som stod där ha sett honom?

Däremot går det nog inte att säga att GM överhuvudtaget inte stod vid skyltfönstret när paret Palme kom dit, dvs en kort stund innan de kom. Så långt tycker jag inte man kan gå.

Och bara på den punkten faller ju SE-teorin om den nu bygger på att han av en slump klev ut precis bakom dem och förföljde dem till Dekorima.

Men visst, allt som alla sagt om allting kan ju inte vara korrekta beskrivningar av det som skedde i verkligheten.

Men därifrån till att vinkla en lång serie fakta till SE-teorins fördel är steget mycket långt.

Kan GM inte ha stått vid Dekorimafönstret och väntat en stund innan MOP ? Sett LOP och "gömt" sig i AB:s port strax innan LOP passerade den. Klivit ut några steg och avlossat skotten. Är det något vittne som sagt något om det?
Citera
2020-05-14, 06:59
Medlem
Om någon vill fräscha upp minnet kring Skelleftehamnsmannen

"Den så kallade Skelleftehamnsmannen blev tidigt ett intressant vittne i utredningen om mordet på Olof Palme 1986. Men vad såg han natten när Palme mördades? Och var han verkligen från Skelleftehamn?

"Jag var i Stockholm på tillfälligt besök när Olof Palme mördades..."

Så börjar det anonyma brev som skickas till spaningsledaren Hans Holmér i början av mars 1986.

Brevskrivaren påstår sig ha sett en man med walkie-talkie, minuterna efter mordet på Olof Palme, bara ett kvarter från mordplatsen.

Mannen säger sig bo i Skelleftehamn, men vill inte berätta vem han är.

Det blir början på ett stort mysterium i Palmeutredningen - som snart kan få en lösning.

Hör hela berättelsen om den mystiske Skelleftehamnsmannen i P4 Västerbottens reportage. Medverkar gör författaren och journalisten Gunnar Wall, en av Sveriges främsta experter på Palmeutredningen, Thure Nässén, tidigare Palmeutredare och kriminalinspektör vid polisen, Sten-Ove Danielsson (S), kommunalråd i Ånge och Dag Anderssson, nuvarande spaningschef Palmegruppen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013
Citera
2020-05-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om någon vill fräscha upp minnet kring Skelleftehamnsmannen

"Den så kallade Skelleftehamnsmannen blev tidigt ett intressant vittne i utredningen om mordet på Olof Palme 1986. Men vad såg han natten när Palme mördades? Och var han verkligen från Skelleftehamn?

"Jag var i Stockholm på tillfälligt besök när Olof Palme mördades..."

Så börjar det anonyma brev som skickas till spaningsledaren Hans Holmér i början av mars 1986.

Brevskrivaren påstår sig ha sett en man med walkie-talkie, minuterna efter mordet på Olof Palme, bara ett kvarter från mordplatsen.

Mannen säger sig bo i Skelleftehamn, men vill inte berätta vem han är.

Det blir början på ett stort mysterium i Palmeutredningen - som snart kan få en lösning.

Hör hela berättelsen om den mystiske Skelleftehamnsmannen i P4 Västerbottens reportage. Medverkar gör författaren och journalisten Gunnar Wall, en av Sveriges främsta experter på Palmeutredningen, Thure Nässén, tidigare Palmeutredare och kriminalinspektör vid polisen, Sten-Ove Danielsson (S), kommunalråd i Ånge och Dag Anderssson, nuvarande spaningschef Palmegruppen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Passa på att läsa andra anonyma brev för de är antagligen skrivna av samma

http://www.leopoldreport.com/OPbok19.html
Citera
2020-05-14, 08:23
Medlem
kyrkstockens avatar
Att folk varit rädda för att träda fram tycker jag inte alls är konstigt. Det har ju sedan dag ett förekommit uppgifter om walkie-talkies.

Man skulle lagt ner utredningen i April när Coronan var som störst och få om ens någon skulle lyft på ögonbrynen. Där försatt ni allt chansen! Nu läggs den väl ner i samband med att KP är sjukskriven och saknar möjlighet att kommentera.
Citera
2020-05-14, 09:02
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att folk varit rädda för att träda fram tycker jag inte alls är konstigt. Det har ju sedan dag ett förekommit uppgifter om walkie-talkies.

Man skulle lagt ner utredningen i April när Coronan var som störst och få om ens någon skulle lyft på ögonbrynen. Där försatt ni allt chansen! Nu läggs den väl ner i samband med att KP är sjukskriven och saknar möjlighet att kommentera.

varför är KP sjukskriven?
Citera
2020-05-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
mig veterligen har ingen undersökt det och ingen har heller trätt fram och identifierat SE på någon restaurang/bar heller. Tycker det är underligt om det nu är så att han påstås ha druckit middag på stan.

Hur vet man att SE drack den kvällen?

Är han påkommen på jobbet någon gång.

Jag tror att SE var en ansvarstagande tjänsteman på Skandia.
Citera
2020-05-14, 09:44
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
OP gick medvetet eller über-naivt omedvetet Sovjets ärende när han förespråkade ett "kärnvapenfritt norden", inklusive baltstaterna.

Alla vet att SU hade skrivit under direkt, tvingat USA att dra sig tillbaka från Norge och förstås struntat i att följa den överenskommelse som bara kunde kontrolleras och demokratiskt förankras i Väst.

OP gick SUs ärenden.

Om han gjorde det medvetet eller inte är frågan. FN-deklarationen "mot kärnvapen" som cirkulerar idag har exakt samma bakgrund och roll.

Och hur menar du att WP (utan större militära insatser) kunde tvinga USA att dra sig tillbaka från Norge?

Du har aldrig hört talas om att bl.a. USA/NATO har spionsatelliter, U2, SR 71, underrättelsetjänster m.m. som kunde kontrollera att även WP följde det aktuella åtagandet?

Folk som tror att Palme var lite smått korkad och därför gick andras ärenden lär väl dock knappast ändra på sin uppfattning (som det ligger i den sakens natur).
Citera
2020-05-14, 09:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det fetade ser jag som det enda rimliga. Kortfattat är orsaken till det att allt vi vet pekar på att SE inte är GM och att PU visar intresse för SE trots att de löst fallet. PU är inte Filters betjänter, de utreder SE om det behövs, annars inte.

Men om man kommit fram till vem som mördade Palme, och denne inte är SE. Är det inte otroligt osannolikt att de har en koppling till SE då? Mordet sker av en slump utanför Skandia, LOP kunde lika gärna gått på västra sidan gatan eller norrut.

Om man genomför ett mord och det råkar ske precis utanför arbetsplatsen för en av konspiratörerna eller deras bekant.

Varför skulle han riskera så mycket som han gör när han kliver rakt ut i mordet om han är inblandad?

Visst det kanske skulle va om väktarna genomfört mordet då, så PU måste djupdyka i SE för att han råkade va kvar sent när hans "kollegor" mördade statsministern. Men inte en chans det är väktarna.

Jag har svårt förstå det som säge "jag tror inte SE är mördaren, men jag tror han är inblandad". Varför? Finns inget som tyder på att han är nån slags medhjälpare. Misstanken om honom grundas ju på möjligheten att han kom ut på mordplatsen precis innan mordet.

Det är långsökt att han är GM, men ännu mer långsökt att han är medhjälpare tycker jag. Det är lite som de som säger CA inte är GM, men det kan ha varit hans vapen. Totalt taget ur luften liksom.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-14 kl. 10:01.
Citera
2020-05-14, 10:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Hur vet man att SE drack den kvällen?

Är han påkommen på jobbet någon gång.

Jag tror att SE var en ansvarstagande tjänsteman på Skandia.

En väktare sa nåt om SE och alkohol. SE var uppenbart alkis i slutet av 90-talet. Kan ju vara tecken på att han faktiskt drack på arbetstid 1986.
Citera
2020-05-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En väktare sa nåt om SE och alkohol. SE var uppenbart alkis i slutet av 90-talet. Kan ju vara tecken på att han faktiskt drack på arbetstid 1986.

Du ser.någon sa, kan finnas tecken. Så alltså ryckten att SE drack.

Har frun eller någon närståend sagt något.

Sen om det blev en liten virre ihop med Willy G i samband med lite middagar och kortspel, vem har inte gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in