2020-05-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Edit: Säg att SE är ute och dricker middag med en bekant under kvällen. Kan han bett sin bekant komma till skandia efter 23 för att dela buss hem? Sen kommer han ut och ser sin bekant skjuta Palme?

Fri fantasi
Tja, men det öppnar ju upp för att i stort sett alla fotgängare runt mordplatsen kunnat göra detsamma.
Nej jag tror nog mer på en mindre konsp, egentligen ganska amatörmässig i sitt utförande, men det höll ju i drygt 34 år i så fall, måhända med viss assistans från politiskt håll.
Om SE var mannen på DB måste ju logiken bli att någon annan gjort observationerna och berättat för honom redan innan han gick in till Skandia 23.40.
Den teorin känns orimlig.
Citera
2020-05-13, 19:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Thomas Pettersson tror att man nu knyter ihop säcken: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalisten-som-pekade-ut-skandiamannen-utredarna-knyter-ihop-sacken

Undersökningen av villan i Täby där Skandiamannen bott skulle handla om en att göra-lista man går igenom innan man är klar med förundersökningen, utan någon reell tro på att hitta något nytt.
Citera
2020-05-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag vet ju allt det där som du vet. Jag menar bara att PU genom åren ägnat sig åt många märkligheter-PKK, CP t ex.

Om man struntar i allt och bara bestämmer att SE var GM utan bevisning så står vi inför en ny skandal.

Hoppas jag har jättefel.
Har också tänkt tanken, men tror inte att KP ger sig ut på just detta gungfly.
Villospår och mörkläggning har annars varit utredningens signum.
Citera
2020-05-13, 19:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag vet ju allt det där som du vet. Jag menar bara att PU genom åren ägnat sig åt många märkligheter-PKK, CP t ex.

Om man struntar i allt och bara bestämmer att SE var GM utan bevisning så står vi inför en ny skandal.

Hoppas jag har jättefel.

Men det finns stora möjligheter att du har rätt. Det kommer då att handla om tolkningsbara indicier som att grannen vapensamlarens vapen och ammunition skulle kunna vara rätt, att Engströms DNA fanns på
Palmes rock och tolkningsbara vittnesmål av olika slag. Eller liknande.

Samtidigt som det finns mycket som talar emot, som mördarens signalemente som stämmer så dåligt med Engström, tidsutdräkten som helhet som gör det svårt för honom att hinna med mordet och att han av allt att döma finns på mordplatsen ungefär som han uppger och som inte går ihop med att han skulle vara mördaren.
Citera
2020-05-13, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Thomas Pettersson tror att man nu knyter ihop säcken: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalisten-som-pekade-ut-skandiamannen-utredarna-knyter-ihop-sacken

Undersökningen av villan i Täby där Skandiamannen bott skulle handla om en att göra-lista man går igenom innan man är klar med förundersökningen, utan någon reell tro på att hitta något nytt.
Han är verkligen ett skämt. Att han aldrig kan lära sig att hålla käften så fort det minsta om SE nämns. Han har ingen som helst aning om vilket huvudspår som PU har.

Ska bli så jävla skönt att se filter och TP falla på mållinjen när presskonferensen kommer.
Senast redigerad av kajhahne 2020-05-13 kl. 19:38.
Citera
2020-05-13, 19:45
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Boken heter "undergångens skuggor" o den handlade om missilbaserna i baltstaterna.
https://www.bokus.com/bok/9789127117174/undergangens-skuggor-missiler-och-moten/

Long story short: WP planen var att sätta Sverige i brand med ca 200 kärnvapen i en inledande attack. Palme visste om detta o försökte då att införa ett kärnvapenfritt norden o östersjöstaterna. .

OP gick medvetet eller über-naivt omedvetet Sovjets ärende när han förespråkade ett "kärnvapenfritt norden", inklusive baltstaterna.

Alla vet att SU hade skrivit under direkt, tvingat USA att dra sig tillbaka från Norge och förstås struntat i att följa den överenskommelse som bara kunde kontrolleras och demokratiskt förankras i Väst.

OP gick SUs ärenden.

Om han gjorde det medvetet eller inte är frågan. FN-deklarationen "mot kärnvapen" som cirkulerar idag har exakt samma bakgrund och roll.
Citera
2020-05-13, 19:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, men varje utredningsåtgärd mot SE skapar också frågetecken.

Han ska ju ha varit huvudspår enligt vissa i flera år. Varför är det då först för några månader sen som man kollade igenom hans bostad och intresserade sig för hans DNA? Hur utreddes han innan dess kan man fråga sig?

Om tanken att SE är ett medvetet villospår fortfarande lever så är ju detta helt enligt protokollet. Låta en sömnig spanare gå ett varv på en vind och prata om vapenfodral med den boende. (Varför nämna det?)

Lite samma sak som när ägaren till fjällstugan blev informerad om hur hett SE-spåret minsann var.
Nyss på Rapport: "Nya uppgifter i utredningen av mordet på statsminister Olof Palme!".
Självklart handlade det om samma "spår" som diskuteras här.

Nä det känns konstigt om SE skulle vara det heta spåret och som du skriver "... låta en sömnig spanare gå ett varv på en vind och prata om vapenfodral..."

Fast det är klart, de kanske har vapnet och försöker nu hitta "handledsväskan" eller vad det nu var SE sägs ha burit på, vem vet men inte troligt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-13 kl. 19:55.
Citera
2020-05-13, 19:50
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tja, men det öppnar ju upp för att i stort sett alla fotgängare runt mordplatsen kunnat göra detsamma.
Nej jag tror nog mer på en mindre konsp, egentligen ganska amatörmässig i sitt utförande, men det höll ju i drygt 34 år i så fall, måhända med viss assistans från politiskt håll.
Om SE var mannen på DB måste ju logiken bli att någon annan gjort observationerna och berättat för honom redan innan han gick in till Skandia 23.40.
Den teorin känns orimlig.
Vad jag har förstått så startades en förundersökning gentemot SE med någon form av tidslinje.
Då undrar man ju varför inte utredarna kollade upp det här med att SE skulle ha varit ute och druckit middag? Be SE berätta vilken restaurang/bar och sen kollat upp det. Om det sen visade sig inte stämma, så hade det ju bara varit ett i raden av alla "lögner" som man sedan kunde spinna vidare på.
Jag har inte kunnat se att det finns en uppgift om var SE "drack middag".
Citera
2020-05-13, 19:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Han är verkligen ett skämt. Att han aldrig kan lära sig att hålla käften så fort det minsta om SE nämns. Han har ingen som helst aning om vilket huvudspår som PU har.

Ska bli så jävla skönt att se filter och TP falla på mållinjen när presskonferensen kommer.

Jaha, det är ju möjligt att TP och Filter ägnar sig åt önsketänkande, och jag anser att mycket talar emot Engström som GM. Så jag skall inte gå i polemik med dig om det. Som utomstående utan insyn får man intrycket att det ändå finns tecken dessa utredningsåtgärder som tyder på att PU är ute efter Engström.

Så för att komma fram till din ståndpunkt om att de absolut inte utreder SE för att skaffa bevis mot honom krävs mer än allmän analys av vad som officiellt framkommit.
Citera
2020-05-13, 19:51
Medlem
omigas avatar
Roligaste lösningen vore om ’vapensamlaren’ har ’sydeuropeisk härkomst’ 😊😊😊
Citera
2020-05-13, 19:54
Medlem
FranzMarcs avatar
Om SE nu är så het varför har inte alla som går ut i media om att de blivit förhörda, topsade och fått sina hus genomsökta belagts med yppandeförbud?
Senast redigerad av FranzMarc 2020-05-13 kl. 20:07.
Citera
2020-05-13, 19:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Om SE nu är så het varför har inte alla som går ut i media om att de blivit förhörda, toppsade och fått sina hus genomsökta belagts med yppandeförbud?

Om han nu inte är så het varför har de blivit förhörda, topsade och fått sina hus genomsökta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in