Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 10:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En väktare sa nåt om SE och alkohol. SE var uppenbart alkis i slutet av 90-talet. Kan ju vara tecken på att han faktiskt drack på arbetstid 1986.
Om man läser förhören med väktaren ALG framstår det som rätt tydligt att hon tycker SE är knepig med låst dörr etc. Hennes formuleringar och allmänna språk ger mig också intrycket att hon inte identifierar sig med SEs upplevda socialgrupp, om ni förstår hur jag menar. Det förefaller inte osannolikt att det kan ha snackats en del bakom ryggen på kufen på 1 tr.

Det ovanstående gör också att jag ser det som än mer osannolikt att ALG och HO skulle han ljugit i 34 år om att SE kom tillbaka 20:10 från sin fredagmiddag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-14 kl. 10:40.
Citera
2020-05-14, 10:37
Medlem
matsqqs avatar
Såg på Striptease 1994 på youtube nedan :
https://www.youtube.com/watch?v=VP1LoD2N_wg

Speciellt slutet är intressant med den där bilen som en halvskum polis parkerat på David Bagares gata. (för att förstå hans connections/sammanhangen behöver man se från ca 40 min in eller så för de som redan inte gjort det) (eller från 53 minuter om man har mindre tålamod)

Tydligen precis samma bil som Jeppsson tycker att den potentielle mördaren försvinner bakom!!

Jag tänker om det är där den springande mördaren gör sig av med mordvapnet genom att t.ex. skjuta det under bilen eller stoppa in den i olåst bil om läge finns.

Sedan kan polismannen som tydligen lämnas helt ensam kvar där (alla kollegor drar iväg) antingen låsa bilen eller plocka upp vapnet ( ev. vid senare tillfälle när det lugnat sig forsla bort det )

Det ska också tilläggas att bilen sedan blir kvar där i flera dagar tills den forslas bort så kanske var det bara en bekväm gömma som sedan inte behövdes.

Lite skumt att den bara står där tills den forslas bort om det inte var något fel på den förstås ...

Hur som helst ett väldigt intressant avsnitt !
Senast redigerad av matsqq 2020-05-14 kl. 10:40.
Citera
2020-05-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hm, jag har sett att många länge har avfärdat honom som en pajas.

Själv är jag långt ifrån säker på det.

Sen beror det förstås på vad man menar. De första två breven kan mycket väl ha kommit från den man som kommunalrådet i Ånge pekade ut. Sen tror jag någon lustigkurre hakade på med brev och telefonsamtal.

Den verklige Skelleftehamnsmannen hade alla skäl i världen att inte avslöja sig för sin familj eller andra om han regelbundet var ute och träffade damer i Sthlm.

Just det här att mannen jobbade på SJ, åkte till Sthlm från Skelleftehamn mordkvällen, kom till Sthlm kl 22, sov över en natt, återvände till Skelleftehamn för att direkt därefter skriva brevet till PU. Som var poststämplat i Skelleftehamn.

En fullständigt osannolik händelsekedja om den var påhittad av någon. Nej, hata slumpen.

Visst, någon kan ju för att förvilla PU ha åkt till Skelleftehamn och postat brevet för att han inte ville avslöja sin verkliga bostadsort. Det går alltid att vara djävulens advokat.

Men jag avfärdar faktiskt inte vittnet från Skelleftehamn.

Det tycker jag är ett bra förhållningssätt. Man ska inte avfärda honom i något avseende. Om kommunalrådet Danielsson i Ånge har rätt så var det väl konduktören, men det rädslan att bli påkommen för att vara ute i otillbörliga ärenden för att man befinner sig på Olofsgatan känns inte befogad.
Malmskillnadsgatan hade varit begriplig. ”Resande i dammodebranchen” är ytterligare en dålig ursäkt.
Betydligt mer rationellt om det var den uppenbara risken för hot och repressalier som var själva anledningen, vilket han också skriver.
Hursomhelst var ju teckningen på mannen bifogad i Linköpingsbrevet den 11/3, och det finns väl som jag förstår inget som tyder på att kommunalrådets hypotetiske upphovsman går att koppla till den platsen? Om man vill identifiera mannen så borde det gå utmärkt att göra detta utifrån själva skissen.
Ett brev som skickades från Skelleftehamn och kommer till Stockholm den 5/3 bör väl ha gått iväg åtminstone den 3/3, och SE var väl bevisligen i Idre detta datum, så han borde ju kunna uteslutas.
Den 10-11/3 förhörs han och borde inte heller hunnit klämma in en sväng till Linköping.
Citera
2020-05-14, 11:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
varför är KP sjukskriven?

Oj, är KP sjukskriven? Det är klart han kan vara sjuk som alla andra, men det finns ju också en risk att hans lösning inte skulle vara enligt beställning om ni förstår vad jag menar. Och då försvinner man från scenen illa kvickt.

Vi får hoppas att han snart är back on track!
Citera
2020-05-14, 11:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Kan GM inte ha stått vid Dekorimafönstret och väntat en stund innan MOP ? Sett LOP och "gömt" sig i AB:s port strax innan LOP passerade den. Klivit ut några steg och avlossat skotten. Är det något vittne som sagt något om det?

Jo, om vi ska tro IM är det fullt möjligt. Vore ju klokt att inte exponera sig när de kommer.

AB talar om ett sällskap med tre i bredd men det kan ju ha skett sekunderna senare.
Citera
2020-05-14, 11:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men om man kommit fram till vem som mördade Palme, och denne inte är SE. Är det inte otroligt osannolikt att de har en koppling till SE då? Mordet sker av en slump utanför Skandia, LOP kunde lika gärna gått på västra sidan gatan eller norrut.

Om man genomför ett mord och det råkar ske precis utanför arbetsplatsen för en av konspiratörerna eller deras bekant.

Varför skulle han riskera så mycket som han gör när han kliver rakt ut i mordet om han är inblandad?

Visst det kanske skulle va om väktarna genomfört mordet då, så PU måste djupdyka i SE för att han råkade va kvar sent när hans "kollegor" mördade statsministern. Men inte en chans det är väktarna.

Jag har svårt förstå det som säge "jag tror inte SE är mördaren, men jag tror han är inblandad". Varför? Finns inget som tyder på att han är nån slags medhjälpare. Misstanken om honom grundas ju på möjligheten att han kom ut på mordplatsen precis innan mordet.

Det är långsökt att han är GM, men ännu mer långsökt att han är medhjälpare tycker jag. Det är lite som de som säger CA inte är GM, men det kan ha varit hans vapen. Totalt taget ur luften liksom.
Jag tror inte att SE är inblandad och inte heller att han har någon stark koppling till den/de som gjorde det.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-05-14 kl. 11:33.
Citera
2020-05-14, 11:32
Medlem
Ett i mitt tycke intressant svar av Gunnar Wall angående Skandiamannen, Barbogruppen och Skandiahuset mm.

"Det är en bra fråga, tycker jag. Nu går det ju inte att ställa några frågor till honom. I alla fall ger han inga svar.

Som du skriver var ju hans tystnad på den här punkten direkt entusiasmerande för dem som tror på SE:s skuld.

När det gäller alternativa förklaringar tycker jag inte man kan bortse från att ”Jakob Thedelin”, Jan Stocklassas gärningsman, är i livet. Utöver att Petersson kan ha vägletts av ren empati med ”Thedelin” finns förstås det förhållandet att denne skulle kunna anklaga rättsapparaten för att utsätta honom för onödigt lidande om det internt ansågs klart att han kunde avföras från utredningen. Kanske skulle det till och med finnas utrymme för någon sorts skadeståndsyrkande riktat mot staten, jag vet inte.

Att någon på samma sätt skulle göra sig besvär med att företräda Skandiamannen var kanske mindre troligt. Och Petersson ville säkert inte hamna i en situation där han skulle vara tvungen att offentligt avföra alla möjliga namn som journalister skulle fråga honom om.

Om han först avfört tio personer som förekommit i den offentliga diskussionen och han sedan vägrade avföra den elfte så skulle ju det framstå som en sorts utpekande.

Men det finns också minst en ytterligare tänkbar förklaring till att utredarna inte friskrivit Skandiamannen. Och det är om de i och för sig inte misstänker honom för mordet, men ändå är (eller har varit) intresserade av om han kan ha spelat en roll i ett hemligt skeende. Att han lämnade Skandiahuset just i samband med att Palme passerade måste ha väckt ett visst intresse hos utredarna. Att han var så mån om att kontrollera sin utstämplingstid med Skandia pekar väl inte precis på att han skjutit Palme, då borde han väl ha undvikit att sätta fokus på sig själv och tiden för sin utpassering. Om han däremot hade anledning att tro att han skulle bli anklagad för något han inte gjort är ju beteendet mer logiskt – han tror att utstämplingstiden ska ge honom ett alibi som han anser sig behöva.

För den som kan tänka sig att Palme stämt möte med någon vid Dekorima och att det var känt av andra som övervakade statsministern blir ju en sådan variant inte orimlig. Skandiamannen har tagit på sig att i all enkelhet spionera lite försiktigt på statsministern och springer till sin chock rakt in i ett mord.

Lars Borgnäs tog för en tid sedan upp ett resonemang med den innebörden i ett inlägg på denna blogg. Han kopplade det till en hypotes om att Skandiamannen av den anledningen flytt från mordplatsen och att det var honom – inte mördaren – som vittnet Yvonne N sett uppe på åsen.

Oavsett den saken – det finns ju argument för att Skandiamannen faktiskt var kvar som vittne på mordplatsen – om än mer passiv än vad han själv framställt sig som – så är det väl inte uteslutet att utredarna grubblat en del i dessa banor. Det vill säga: att han kunde ha deltagit i någon sorts övervakning av Palme. Expressen skrev härom veckan att Palmegruppen sedan Skandiamannen väckt deras intresse ”bland annat undersökt hans eventuella kopplingar till olika Palmekritiska organisationer”.

Och redan tidigare har det varit känt att Palmegruppen försökt utreda Barbrogruppen, en struktur som anses vara kopplad till det svenska Stay Behindnätverket. Och Stay Behind har haft olika sorters trådar till just försäkringsbolaget Skandia och själva Skandiabyggnaden."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/04/29/nedrakning-infor-peterssons-tillkannagivande/
Citera
2020-05-14, 11:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Såg på Striptease 1994 på youtube nedan :
https://www.youtube.com/watch?v=VP1LoD2N_wg

Speciellt slutet är intressant med den där bilen som en halvskum polis parkerat på David Bagares gata. (för att förstå hans connections/sammanhangen behöver man se från ca 40 min in eller så för de som redan inte gjort det) (eller från 53 minuter om man har mindre tålamod)

Tydligen precis samma bil som Jeppsson tycker att den potentielle mördaren försvinner bakom!!

Jag tänker om det är där den springande mördaren gör sig av med mordvapnet genom att t.ex. skjuta det under bilen eller stoppa in den i olåst bil om läge finns.

Sedan kan polismannen som tydligen lämnas helt ensam kvar där (alla kollegor drar iväg) antingen låsa bilen eller plocka upp vapnet ( ev. vid senare tillfälle när det lugnat sig forsla bort det )

Det ska också tilläggas att bilen sedan blir kvar där i flera dagar tills den forslas bort så kanske var det bara en bekväm gömma som sedan inte behövdes.

Lite skumt att den bara står där tills den forslas bort om det inte var något fel på den förstås ...

Hur som helst ett väldigt intressant avsnitt !
Att slänga in ett hett vapen i en olåst parkerad bil verkar... lite udda?
Det huvudsakliga problemet med alla ideer om förberedd flyktväg, bilar som hämtar, medhjälpare etc., är givetvis att MP av allt att döma är en slump.

Om man inte befinner sig i kaninhålet som är ”mötes-hypotesen” så faller alla sådana ideer på sin egen orimlighet. En konspiration som har förberedda flyktvägar SÖ, SV, NV, NÖ... Då är det foliehatt nästa IMHO.
Citera
2020-05-14, 11:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, om vi ska tro IM är det fullt möjligt. Vore ju klokt att inte exponera sig när de kommer.

AB talar om ett sällskap med tre i bredd men det kan ju ha skett sekunderna senare.
Jag säger nej, det kan det inte: det finns inte plats mellan hörnet/avfasningen och MP för att ABs trio skall hinna bildas på ett meningsfullt sätt.

En ev. Dekorima-man måste först gå några steg N innan han vänder ansluter och går de ~5 m som AB talar om. Det borde AB ha lagt märke till eftersom han då skulle sett GM framifrån.

Sålunda hävdar jag att IMs Dekorima-man och ABs ”trio” är ömsesidigt uteslutande!

Edit: jag tycker skissen på den här sidan är ganska bra, och du kan se hur GM måste stå N om hörnet för att hinna ansluta (övriga idéer lämnar jag därhän!):
http://www.itdemokrati.nu/page28.html
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-14 kl. 11:51.
Citera
2020-05-14, 11:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Du ser.någon sa, kan finnas tecken. Så alltså ryckten att SE drack.

Har frun eller någon närståend sagt något.

Sen om det blev en liten virre ihop med Willy G i samband med lite middagar och kortspel, vem har inte gjort det.

Han dömdes för rattfylla vill jag minnas
Citera
2020-05-14, 12:08
Medlem
Xeitums avatar
Lite underhållande klipp med en förmodat lätt ölfryntlig Tommy L som utfågas av en trött Åke W angående MOP o PU. TL verkar iaf ha dämpat sin entusiasm lite vad gäller CP som GM. Tyvärr så är Skandiamannen vid detta tillfälle, 2016, ännu inte ett av de hetare spåren så just den sidan av det hela kommer inte upp.

Som vanligt slås man av TLs frilla o undrar vilken frisör han går till, här verkar det som han kommit från 1975.

https://youtu.be/Kk6bIafO_KI
Citera
2020-05-14, 12:21
Medlem
Gösta Söderström, som var den första polisen på MP, sa under förhöret vid tingsrätten att det vid hans ankomst ett par minuter efter mordet stod ett tiotal personer runt en man som låg på rygg i en stor blodpöl och att en av de personerna pekade in mot Tunnelgatan och sa "De sprang ditåt".

Just det berättade ju SE i förhöret den 10 mars -86 att han själv gjorde.

Och om det nu inte var SE som sa det till polisen på MP, vem var det då som gjorde det och hur kunde SE veta (om han nu skulle vara GM) att det hade utspelat sig på MP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in