2020-05-14, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä vi är inte ens i närheten av att kunna testa 100K i veckan, 30k tror jag vi klarar typ. Tegnell är ju en byråkrat och autist, då ska ju allt vara perfekt, annars kan man inte fortsätta. Nu drar jag siffran ur röven (killgissar), men tror vi skulle behöva skala upp till 200K i veckan, då knäcker vi skiten!
Dem kan ju inleda med att garantera personal inom äldreomsorgen testning. Att tvinga personal gå hemma vid lite hösnuva måste ju vara ett ekonomiskt slukhål utan dess like. Plus säkerligen förhöjd stressnivå för dem som tvingas täcka upp för den "sjuke" . Blir allt mer provocerad kring hanteringen inom äldreomsorgen.
Citera
2020-05-14, 02:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
En biomedicinsk analytiker sa till mig två dagar sedan att de testar max 5 till 30 tester per dag per stora sjukhus för de har inte fler tester, nu är dessa DNA-tester som är 100% säkra.

Så andra tester som är 70% säkra bör fungera för en masstestning, men vart är dom när man fortfarande inte testar sjukvårdspersonal?

Ja du jag vet inte. Något är seriöst fel när våra myndigheter inte kan skaka fram grejor eller beordra våra företag att ställa om. Vad har vi en regering för? 5-30 om dagen är ju patetiskt! Är vi ett u-land? På något sätt är jag glad att vi inte är i krig mot en synlig fiende, det hade varit över på 5 minuter. Jag skyller på MSB och Dan Eliasson, han är ansvarig tillsammans med regeringen!
Citera
2020-05-14, 02:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men verkar klart finnas en högst medveten döljande av just detta. Kommuner som medvetet vill dölja hur många smittade/döda de har. Han/hon dog bara! Ingen mening med att testa.
Burlövs kommun ville inte gå ut med på vilka äldreboenden som det fanns smittade och dödade. I går ändrade man sig och nu publicerar man mycket detaljerat på sin hemsida.

https://www.burlov.se/kommunpolitik/saarbetarvimed/coronavirusetcovid19/fragorochsvaromhurviarbetarmedcoronaviruset.4.3225 3495171f3c560374dfdb.html
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snittar runt 70 per dygn nationellt. Vet inte riktgt vart smärtgränsen går. Finner det rätt intressant att samtliga partier i Sverige verkar överens om att just de dödstalen är försumbara i det man vill uppnå. Dvs ett öppet samhälle med en sjukvård som står pall.

Krävs att folk förstår att flockimmunitet via smitta är en hägring som kostar många liv. Just nu tror ju majoriteten att vi är nära...

Sen är det "pk" faktorn som är besvärlig. Tar emot för folk att ta in fakta som talar mot deras tro.
Citera
Medlem
När vaccinet kommer och detta är över kommer länder som offrade sin befolkningen att se dumma ut.
Citera
2020-05-14, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De smittspårar och lät inte smittan få allmän spridning med vilje som Tengele. Antal tester per smittad är ganska högt så deras tester räcker till mer smittspårning än här.

Sydkorea visar att det inte kostar så mycket att hålla covid19 i schack förutsatt att man är proaktiv o har rätt målsättning.

Antal tester per smittad är hög, eftersom de tar betalat för testerna och gör det via drive-through. Istället för som exempelvis sverige, som främst testar sjuka, och vårdpersonal. Så det faller sig ganska så naturligt att de har en hög andel tester per smittad.

Som sagt, de testar inte så mkt, så därför är det oklart om de har fått det under kontroll.

Att göra smittspårning är ju inte så svårt att göra, då man inte testar så mkt öht. Det gjorde ju sverige i början också.
Citera
2020-05-14, 02:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
När vaccinet kommer och detta är över kommer länder som offrade sin befolkningen att se dumma ut.

Men immunitet via smitta är ju mycket bättre än vaccin enl giesecke
Citera
2020-05-14, 02:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Stämmer säkert, men det är ju inget emot hur det ser ut i andra länder på den fronten.

Sant. I många länder testar de inte ens folk som dör utanför sjukhuset. Som i Frankrike t.ex. Så inget unikt för Sverige. Men man förstår ju anhöriga som har frågor om vad som gjorde att deras anhöriga dog. Det är väl givet just corona just nu i många fall men man vill inte erkänna detta.
Citera
2020-05-14, 02:29
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Enda du håller med om? Så du påstår då att de har masstestat mer än exempelvis sverige? Oklart om de har bromsat smittan, då de har slutat testa i någon nämnvärt omfattning.

Munskydd tycker jag sverige kan pröva absolut. Åtminstone i trånga platser, så som kollektivtrafik, affären etc. Även om det är oklart vilken effekt det har, så ser jag inte skadan med det. Jag tycker även man kan rekommendera att använda plasthandskar.

Vad säger du, SK har testat mer är S, men du skriver att de slutat testa, det är fel.

Munskydd däremot är intressant, inte bara för att förhindra smitta men även för att hindra mer smitta och där är vi båda överens, inte i onödan men vid täta ställen där man inte kan hålla avstånd.
Plasthandskar fungerar på två sätt som jag ser det, man har dem på sig och vet om faran och dessutom inte petar i ansiktet i onödan och slänger dem när man kommer hem och sedan tvättar händerna.
Citera
2020-05-14, 02:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var lite uppfriskande att se Aktuellt 21 från ikväll kan jag tycka.
Frågorna börjar bli mer obekväma, och regeringens företrädare ser allt mer pressade ut.
Själv tänker jag lite som du, förespråkade hårdare tag i början men frågar mig om sådana åtgärder skulle göra mer skada än nytta i det här skedet?
Faktiskt så höll jag till och med mina barn hemma från skolan i början av epidemin i Sverige... Innerst inne hoppas jag att Sveriges strategi var rätt från början men det vete Gud.

Det gjorde du rätt i, speciellt om du eller någon i din familj tillhör en riskgrupp. Nu hoppas jag verkligen att vi inte tar till en lockdown, för då blir vi ett nytt Italien, eller Spanien. Vi har chansen att visa vad vi går för, men det är inte upp till mig utan till FHM och MSB och regeringen. Fy fan för en lockdown mitt i sommaren, det vore ju dumstrut på direkt! Det är lag som ska styra, inte några jävla tyckanden, direktiv och personliga preferenser! Gör om, gör rätt! Dan Eliasson borde sparkas omgående! Sätt in Jimmy så åker han först ut!
Citera
2020-05-14, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Hur/var vänder man sig om man vill göra ett antikroppstest?
Det kommer lottas ut tester i samband med lottodragningen, 6 rätt plus minst ett tilläggsnummer krävs för att få ett test!!
Citera
2020-05-14, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä vi är inte ens i närheten av att kunna testa 100K i veckan, 30k tror jag vi klarar typ. Tegnell är ju en byråkrat och autist, då ska ju allt vara perfekt, annars kan man inte fortsätta. Nu drar jag siffran ur röven (killgissar), men tror vi skulle behöva skala upp till 200K i veckan, då knäcker vi skiten!

Meanwhile hos Damberg:

Vi har en möjlighet att testa 100 000 i veckan, men vi kommer inte upp i den nivån i utförda tester, säger inrikesminister Mikael Damberg (S).

Enligt Damberg finns förklaringen bland annat i för många led mellan beslut och utförande.

– Nu har vi försökt få ihop regionerna och staten, Harriet Wallberg har fått uppdrag att vara koordinator i det här, att se till att det här flyter på och att vi kommer upp i de här nivåerna som vi har kapacitet att göra. Det där lär vi oss av.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGqj79/vi-kan-testa-100-000-men-kommer-inte-upp-i-utforda-tester

De lär sig i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in