2020-05-14, 01:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antagligen beror allt på att det inte finns teststationer för COVID-19. Inga sjukhus eller vårdcentraler vill ta emot sjuka i COVID-19.
Har själv en dotter som inte kan bli testad och hon jobbar just nu på ett äldreboende. Inte hennes fel utan det svenska samhället.
Tragiskt att de sjuka inte släpps in på sjukhusen utan måste återvända hem och eventuellt dö kippandes efter andan.

Märkligt dock att regionerna rapporterar att man har inlagda Coronapatienter. Hur går det ihop?
Citera
2020-05-14, 01:57
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Lempi Johanna Lundeström, 89, flyttade in på äldreboendet Forsgläntan i Gällivare i slutet av mars. Tre veckor senare var hon död – liksom halva avdelningen.

Samtidigt har de anställda tvingats skydda sig mot corona med dammsugarpåsar, i stället för den utrustning de fått gratis genom donationer.

– Det är jätteolyckligt att det blev som det blev på just den avdelningen, säger Gällivares socialchef Annette Viksten Åhl.

Dessutom hade minst tre personer av hennes åtta grannar på avdelningen avlidit i misstänkt eller bekräftad covid-19 bara under den senaste veckan – även om det inte var något som kommunicerades.

– Usch det är tragiskt. Hon var ju så pigg när hon blev inskriven, säger Peter Lundeström.

Totalt dog fem av nio personer på Lempi Johanna Lundeströms avdelning i misstänkt eller bekräftad covid-19 inom loppet av ungefär två veckor, - expressen

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/pa-tva-veckor-dog-halva-avdelningen-pa-boendet/ 14 maj 2020

Fler än halva avdelningen dog i misstänkt eller bekräftad covid19 på äldreboendet Forsgläntan i Gällivare i slutet av mars enligt PK. De anställda skyddade sig med dammsugarpåsar. Gällivares socialchef Annette Viksten Åhl tycker det är "jätteolyckligt".

Citat:
Aktuellt läge i Norrbotten 14 maj 2020. Dagens rapport visar att:

Fyra ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 322 personer är konstaterat smittade i Norrbotten. Just nu vårdas 32 personer på sjukhus, 7 av dem får intensivvård. Totalt 43 personer med bekräftad covid-19 har avlidit sedan coronautbrottets början. - Region Norrbotten

https://www.norrbotten.se/Halsa-och-sjukvard/Smittskydd-i-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
Citera
2020-05-14, 01:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Hur svårt det än låter så finns det alltid ett visst svinn på äldre hela tiden, men det kommer en sanningskommission om detta för de ska aldrig dö i onödan.
Tyvärr så gör de nu.

Ja det är ju inget nytt. Kanske bra att det uppmärksammas mer just nu. Hur äldre bara dör och anhöriga får inte veta ett dugg av vad deras nära dog av. Bara att de som lyckliga fick träffa dom en sista gång var de tvingade att bära Hazmatkläder.
Citera
2020-05-14, 01:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sydkorea har inte gjort något speciellt. De har blivit hyllade för masstestning. Men om de har masstestat, så har ganska så många gjort det, sverige testar betydligt mer än dem. Sydkorea har mer eller mindre slutat testa, så det går inte att säga hur illa ställt det är i sydkorea. Även om sydkorea skulle ha fått det under kontroll, så är det som att hylla någon som har vunnit på lotto.

Dess testning, som de gjorde, var också av låg kvalite. Mest en klassfråga, då det kostade pengar.

Det enda jag håller med om är att deras testning var av låg kvalitet men likförbannat så har de testat och burit munskydd och bromsat smittan.
Citera
2020-05-14, 02:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Japp, karln är inte ond men under den tidigare utvecklingen av spridningen så var han naiv x4 men på slutet så har han växt, men jag är skeptiskt. En forskare ser siffror vi andra ser antalet döda.

Jag ser framför mig Anders Tegnell med en dumstrut mitt på Sergels torg. Han ska absolut inte vara en frontfigur, snarare en forskare bakom ett skrivbord. Han är inte dum så det är klart han tar till sig av kritiken och försöker ändra sin retorik, men det ändrar ju inte faktumet att strategin är fel från början. Varför är det så svårt i det här landet att erkänna att man har fel och ändra sig? T.o.m. Donald Trump, som är en fullblodsnarcissist kunde ändra sig, varför kan inte Anders Tegnell och FHM? I Sverige kan man hävda att man är en feministisk stormakt, samtidigt som man åker till Saudiarabien och drar på sig slöjor, det är något seriöst fel med det här landet. Ledningen står med byxorna nere, kejsaren är naken! Gör om, gör rätt!

Nu förespråkar jag inte en lockdown i det här läget, det är för sent. Det sa jag vi skulle ha i början på mars. Nu är det testa, testa, testa och isolera som gäller, med tvång om så behövs! (fotboja funkar) De där 100K testerna i veckan behöver skalas upp ytterligare, alla ska testas, vägrar du så blir det fängelse för dig, och tvångstest! (kanske får du den i tvåan också om du inte är snäll) Det går att lösa, om man vill. I värsta fall blir du skjuten om du spottar på polisen. Det är inte raketforskning utan sunt förnuft, om vi inte vill ha en depression på halsen!

Jag sa också redan i början på mars att vi kommer att bli paria för omvärlden, nu är vi där. Vi har en chans, en!

Edit:
De riktiga bovarna i den här cirkusen är givetvis MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) vi alla vet ju vem som är chef där!
Senast redigerad av revodneb 2020-05-14 kl. 02:03. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Tegnell hade blivit dömd till elektriska stolen i USA, till avrättning i Kina och livstidsfängelse i Italien.
I Sverige blir det inte mer än att han skulle få sparken.

Var och en får själv avgöra vad man helst hade velat han skulle få för konsekvenser (jag har lite ideer men håller dem för mig själv).
Viktigast är dock att han straffas.
Han får inte komma undan.

Uppenbarligen inte, då åtminstone usa och italien har haft det värre än sverige. Inga ansvariga där mig veterligen har dömts till varken elektriska stolen eller fått livstidsfängelse.

Jag tycker inte Tegnell har skött det bra, men jag tycker få länder ha skött det bra. Jag tycker som jag hela tiden har tyckt. Skydda riskgrupperna, men låt resten leva som vanligt.
Citera
2020-05-14, 02:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser framför mig Anders Tegnell med en dumstrut mitt på Sergels torg. Han ska absolut inte vara en frontfigur, snarare en forskare bakom ett skrivbord. Han är inte dum så det är klart han tar till sig av kritiken och försöker ändra sin retorik, men det ändrar ju inte faktumet att strategin är fel från början. Varför är det så svårt i det här landet att erkänna att man har fel och ändra sig? T.o.m. Donald Trump, som är en fullblodsnarcissist kunde ändra sig, varför kan inte Anders Tegnell och FHM? I Sverige kan man hävda att man är en feministisk stormakt, samtidigt som man åker till Saudiarabien och drar på sig slöjor, det är något seriöst fel med det här landet. Ledningen står med byxorna nere, kejsaren är naken! Gör om, gör rätt!

Nu förespråkar jag inte en lockdown i det här läget, det är för sent. Det sa jag vi skulle ha i början på mars. Nu är det testa, testa, testa och isolera som gäller, med tvång om så behövs! (fotboja funkar) De där 100K testerna i veckan behöver skalas upp ytterligare, alla ska testas, vägrar du så blir det fängelse för dig, och tvångstest! (kanske får du den i tvåan också om du inte är snäll) Det går att lösa, om man vill. I värsta fall blir du skjuten om du spottar på polisen. Det är inte raketforskning utan sunt förnuft, om vi inte vill ha en depression på halsen!

Jag sa också redan i början på mars att vi kommer att bli paria för omvärlden, nu är vi där. Vi har en chans, en!

Edit:
De riktiga bovarna i den här cirkusen är givetvis MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) vi alla vet ju vem som är chef där!

Väl skrivet, det jag är misstänksam emot är de alla tester som man säger ska genomföras för vad jag vet så finns varken tester eller personal som kan klara av detta.
Citera
2020-05-14, 02:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad tror du att FHM kommer säga nu då, om deras eget test visar en lika förkrossande låg antikroppssiffra som vi såg i Spanien nu t.ex.... Vad är strategin då, liksom. Svårt att fortfarande hävda flockimmunitet i maj eller juni, om vi skulle ligga på kanske 10% i Sthlm och 4% i landet....

Den naturliga responsen är att FHM snackar ner gränsen för flockimmunitet så att den fortfarande uppfattas som nåbar... Att pudla finns inte på Tengeles världskarta.
Citera
2020-05-14, 02:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
ja vi får se hur det ser ut i Sverige då.

På danderyds sjukhus hade 20% av 500 i personalen utvecklat antikroppar

och dom testerna var utförda innan 27 april

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-tester-visar-femtedel-av-sjukhuspersonal-har-haft-covid-19-6994355

kommer hagla in frågor om det här på presskonferensen imorgon så blir intressant att följa.

Det är inte så konstigt egentligen, är man i ground zero så är man ju utsatt för smitta. Det skulle vara intressant att testa all förskolepersonal, för att få ett hum om hur det ser ut där. Är det en drivande faktor eller inte? I så fall har man ju regelrätt underlag för att stänga eller inte stänga förskolorna.
Citera
2020-05-14, 02:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det faller alltid bort folk som egentligen borde ha klassats som att de dog av X, Y eller Z istället för A, B eller C, det är absolut även så nu under pandemin också, det kommer att finnas de som borde ha testats för att se om de var smittade men som man helt enkelt missar.

Men verkar klart finnas en högst medveten döljande av just detta. Kommuner som medvetet vill dölja hur många smittade/döda de har. Han/hon dog bara! Ingen mening med att testa.
Citera
2020-05-14, 02:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Edit:
Får inte Tegnell lite väl mycket skit ändå? Han är måhända inkompetent, men det är ju faktiskt inte han som bestämmer.
Citera
2020-05-14, 02:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Väl skrivet, det jag är misstänksam emot är de alla tester som man säger ska genomföras för vad jag vet så finns varken tester eller personal som kan klara av detta.

Nä vi är inte ens i närheten av att kunna testa 100K i veckan, 30k tror jag vi klarar typ. Tegnell är ju en byråkrat och autist, då ska ju allt vara perfekt, annars kan man inte fortsätta. Nu drar jag siffran ur röven (killgissar), men tror vi skulle behöva skala upp till 200K i veckan, då knäcker vi skiten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in