2020-05-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Visst, sen är det bara att kräva 14 dagars karantän för alla besökare till landet. Vilket gör att folk kommer att föredra åka dit man inte behöver sitta i karantän, vilket gör att länder med karantän förlorar inkomster från turism.
Vem vågar åka utomlands igen om en andra våg slår till och man hamnar i karantän och alla flyg ställs in igen?
Citera
2020-05-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Som det är nu så skall viruset prioriteras för att minska antalet smittade och döda, resten får man ta itu med efter att pandemin är över.
Se bara till Sveriges resultat pga att man inte agerat kraftfullt, det går lixom inte att komma ifrån hur illa det har blivit resultatmässigt jämfört med tex våra nordiska grannar. Att hävda något annat visar på okunskap eller ovilja som bottnar i en lönlös strategi.

När är pandemin över?
Citera
2020-05-10, 12:51
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
I de andra länderna verkar de flesta ha gjort så att de som absolut måste arbeta, samhällsviktiga yrken, fick ha barnen i skolan/barnomsorg. Resten hemma.

Nej, precis. Det illustrerar ju bara att tvång är helt okej, så länge det är ett tvång i statens intresse. T.o.m. om du är förälder i riskgrupp med svåra sjukdomar, så skall du skicka barnet till skolan, med risk för ditt eget liv, om du blir sjuk i covid, enligt staten.

Om man tror att vi lever i ett "fritt" samhälle bara för vi inte har lockdown, så bör man nog fundera igen. Vi har enormt mycket tvingande på oss från staten, hög skatt, arbetslinjen, trafikregler, skolplikt, Systembolaget, hårda narkotikalagar osv osv. Det mesta i vårt liv är ganska hårt reglerat redan.

En "soft" lockdown i 5-6 veckor för att rädda flera tusen människors liv hade nog inte varit så mycket begärt. Men det låg ej i statens intresse.

Håller med, bra skrivet!

Just när det gäller lockdowns så hade jag inte varit emot en kortare en om den kommit tidigt. Men samtidigt tycker jag att vi i Sverige hade förutsättningarna att klara detta MYCKET bättre utan en lockdown och de flesta av nuvarande åtgärderna bara vi stängt gränserna direkt. Karantän och tester för inresande medborgare eller andra som har ett samhällsviktigt skäl att resa in. Mycket tester i allmänhet, främst hos personal på äldreboenden. Hade räckt för att förbättra våra siffror markant. Sedan skulle jag kunna lista fler saker, men dessa är de mest primära de borde ha börjat med.

Dessa är inga saker jag börjat tycka nu med facit i hand. Jag tyckte det i februari när jag och mängder andra såg det FHM inte såg och kunde inte förstå deras slapphet och förnekande.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja. Har inte sett en enda artikel om lövet. Allt handlar om Tegnell.

Det är bra att lita på expertis.

Tyvärr är det så att Tegnell blandar in sina personliga åsikter och inbillar sig nu att han är expert inom exakt allt. Han har fått hybris. Så det blir när autister blir kända.
I alla fall är det den bilden han visar i media.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Statsepidemiologen fortsätter väl att argumentera EMOT ansiktsmasker för befolkningen trots att den egna myndigheten nu verkar ta något mer lyhörda för hur andra länder gör och vad de grundar sina beslut i,

t ex det faktum att det är ett virus som sprids via andningsvägarna och man smittar presymptomatiskt,

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...en-om-munskydd

så har iallafall jag uppfattat statsepidemiologen.
… [ Visa mindre ]

tid 02:11:30
https://www.svtplay.se/video/24909804/morgonstudion/morgonstudion-8-maj-06-00-2?start=auto

han besvarar frågan "det är du emot alltså" med "Ja",

inte jag som hittat på,
Man måste veta sammanhanget.
Tegnell hade en massa fasta övertygelser om allt möjligt tidigt när ingen kunskap fanns. Han hittade på fakta. Nu har han motvilligt fått backa från det mesta han sagt och sakta slingrar han sig ur munskyddspositionen.
Men det är svårt för honom då han är en byråkrat med enormt ego.
Så han uppfann ursäkten att även om munskydd hjälper stoppa smitta så ska vi inte använda munskydd eftersom människor av någon anledning slutar tvätta händerna om de bär munskydd. Finns inga belägg för detta såklart eftersom det är något han bara hittat på för att slippa rekommendera munskydd efter att ha sagt att hav vet säkert att de är helt verkningslösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo fast den allmänna flygtrafiken för kreti och pleti som var igång innan pandemin, är ju inte igång längre, i stor skala, den stängdes ju ner ganska fort, när pandemin började spridas och länder stängde sina gränser för turism. Visst, några få kanske reser men det är ett oerhört begränsat resande numera. Nästan som the olden days. Resonemanget håller därför än idag.

Jo, men frågan är hur länge den begränsningen håller i sig. Det är möjligt att det kommer ett skifte, men många länder är direkt beroende av turism för sin överlevnad och människor har vant sig vid att resa.

Därutöver är den globala ekonomin beroende av affärsresor.

Jag är också nyfiken på att se källor till detta påstående.

Så här säger Wikipedia om effekten av kväva smittan under Hongkonginfluensan:

Citat:
For this pandemic, there were two geographically distinct mortality patterns. In North America (the United States and Canada), the first pandemic season (1968/69) was more severe than the second (1969/70). In the “smoldering” pattern seen in Europe and Asia (England, France, Japan, and Australia), the second pandemic season was two to five times more severe than the first.[14]

Vilket talar mot det du säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vem vågar åka utomlands igen om en andra våg slår till och man hamnar i karantän och alla flyg ställs in igen?

Svårt också att åka utan att det går några flyg..
Citera
2020-05-10, 12:52
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Flera forskare menar att munskydd kan stoppa smittspridningen och att svenska myndigheter borde uppmana allmänheten att bära dem. SVT Vetenskap har rett i forskningen kring ansiktsmasker.

Över hela Kina och stora delar av Asien ser man idag inte en människa utan ansiktsmask.

Enligt Ben Cowling, professor i epidemiologi vid University of Hongkong kan just detta ha bidragit till att sakta ner en andra våg av smittan.

— Jag tycker att Sverige och andra länder som inte rekommenderar ansiktsmasker borde tänka om. Speciellt för kollektivtrafiken och offentliga platser, säger Ben Cowling, professor i epidemiologi vid University of Hongkong.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-sager-vetenskapen-om-munskydd
Citera
2020-05-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ställde ursprungligen frågan till en annan användare men svar uteblev, använder ditt inlägg för att få spridning på frågeställningen bara, ingen direktkommentar till just dig.

Jag testade nedanstående som kommentar till en annan användare i huvudtråden men svar uteblev så ja tänkte testa denna fråga här i flockimmunitetstråden och se om det ger något.

Antalet döda var ett påstående från användaren om vi skulle försöka uppnå immuniteten utan restriktioner då vi inte skulle kunna skydda de svaga i samhället medans denna väg vi valt endast drabbade ett fåtal av de.

Min naturliga motfråga blev då som följer.

"Får man fråga vilken "exit strategy" Ni har i detta experiment?

Hur länge kommer detta ta alternativt hur ska vi kunna släppa restriktionerna och åter låta de svaga ta del av samhället?

Åsikten att flockimmunitet är enda alternativet motiveras med att det inte går att svälta ut viruset och att vi måste lära oss att leva med det för all framtid, hur kan vi då någonsin släppa våra restriktioner utan att få de 250´döda?

Hur ska vi någonsin kunna åldras utan att bli tagna av daga av c19?

Om flockimmunitet fungerar och viruset försvinner pga. svält, varför isolerar vi inte istället de smittade och svälter ut det så?

Tycker jag ser luckor i Ert resonemang, kan Ni utveckla? "

Du ställer många bra frågor. Jag kan inte ge svar på alla, men på din sista ang. varför vi inte isolerar de smittade så tror jag svaret är enkelt, och har även kommunicerats av FHM. Det är för resurskrävande att testa alla. Teoretiskt vore det väl det bästa men om man funderar på det ur ett praktiskt perspektiv så inser man vidden av det.
Citera
2020-05-10, 12:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Carl Bildt har börjat surna till på Tegnell och tycker att han ska kliva av sina höga hästar.
Tycker att regeringen med " viss skärpa" borde säga åt Tegnell att sluta recensera och kritisera andra länders agerande under pandemin.
( expressen)
Men Tegnell och regeringen kommer förmodligen att galoppera vidare i sin lilla hage.
Och gamle hingsten Stefan står i ett hörn och äter hö för det mesta.
Travar fram mellan varven och gnäggar.

Bildt är ju den sista som ska yttra sig, han om någon tenderar att sitta på höga hästar
Citera
2020-05-10, 12:54
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Föregångslandet Sydkorea tillåter alltså nattklubbar och ingen i tråden kritiserar det.

Du och jag kritiserar det uppenbarligen Tror nog de flesta i tråden håller med att det inte var smart om man nu vill undvika smitta. Men samtidigt måste vi avvakta och se vilken effekt det får för dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När är pandemin över?
Ingen vet säkert..i USA försöker dom prata bort den..6 veckor är nog nu måste vi starta upp allt igen..viruset har fått sin tid verkar det som.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Ni som vill se hur det ser ut när man dör i COVID19 efter att ha förvägrats respirator kan titta här (video):

https://www.facebook.com/jon.tallinger.9/posts/2595112707418122

OBS GRAFISKT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in