2020-05-14, 02:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Får inte Tegnell lite väl mycket skit ändå? Han är måhända inkompetent, men det är ju faktiskt inte han som bestämmer.

Många ser ju honom som någon form av rockstjärna och tatuerar in hans fejs osv. Jag bara virrar på huvudet. Tror inte han är inkompetent, däremot tror jag han är hämmad av sitt misstag med pandemrix, och nu vill han få rätt, kosta vad det kosta vill. Stefan Löfven och regeringen är ytterst ansvariga för att det här får fortgå!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Intressant att på Marcus Oscarssons fb sida så nämner han artikeln om Spanien och majoriteten av kommentarerna där är att både Belgiens och Spanien undersökningar är fel och tom britton har rätt.

Är svenska folket så naiva?
Naiva ja, men jag tror mer att det är på grund av rädsla för vad siffrorna egentligen betyder, dom är i första stadiet i Kübler-Ross-modellen: Förnekelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det enda jag håller med om är att deras testning var av låg kvalitet men likförbannat så har de testat och burit munskydd och bromsat smittan.

Enda du håller med om? Så du påstår då att de har masstestat mer än exempelvis sverige? Oklart om de har bromsat smittan, då de har slutat testa i någon nämnvärt omfattning.

Munskydd tycker jag sverige kan pröva absolut. Åtminstone i trånga platser, så som kollektivtrafik, affären etc. Även om det är oklart vilken effekt det har, så ser jag inte skadan med det. Jag tycker även man kan rekommendera att använda plasthandskar.
Citera
2020-05-14, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
JA tänk om antalet död per dag helt plötsligt blev 350! Jag tror att det hade stängt samhället men det beror på var koncentrationen var någonstans, låt oss säga 250 döda i Sholm på en dag och sedan 350 dagen efter, då hade militären garanterat stängt av huvudstaden.

Men det kommer inte att hända som tur var.
Snittar runt 70 per dygn nationellt. Vet inte riktgt vart smärtgränsen går. Finner det rätt intressant att samtliga partier i Sverige verkar överens om att just de dödstalen är försumbara i det man vill uppnå. Dvs ett öppet samhälle med en sjukvård som står pall.
Citera
2020-05-14, 02:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Får inte Tegnell lite väl mycket skit ändå? Han är måhända inkompetent, men det är ju faktiskt inte han som bestämmer.

Ja och jag tror att nästan alla vet att det inte är så, men han är språkröret och säger meningar som ibland är egna tolkningar den stackaren som att norra Italien är lugnt när han fick frågan.
Citera
2020-05-14, 02:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sydkorea har inte gjort något speciellt. De har blivit hyllade för masstestning. Men om de har masstestat, så har ganska så många gjort det, sverige testar betydligt mer än dem. Sydkorea har mer eller mindre slutat testa, så det går inte att säga hur illa ställt det är i sydkorea. Även om sydkorea skulle ha fått det under kontroll, så är det som att hylla någon som har vunnit på lotto.

Dess testning, som de gjorde, var också av låg kvalite. Mest en klassfråga, då det kostade pengar.

De smittspårar och lät inte smittan få allmän spridning med vilje som Tengele. Antal tester per smittad är ganska högt så deras tester räcker till mer smittspårning än här.

Sydkorea visar att det inte kostar så mycket att hålla covid19 i schack förutsatt att man är proaktiv o har rätt målsättning.
Citera
2020-05-14, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men verkar klart finnas en högst medveten döljande av just detta. Kommuner som medvetet vill dölja hur många smittade/döda de har. Han/hon dog bara! Ingen mening med att testa.

Stämmer säkert, men det är ju inget emot hur det ser ut i andra länder på den fronten.
Citera
2020-05-14, 02:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä vi är inte ens i närheten av att kunna testa 100K i veckan, 30k tror jag vi klarar typ. Tegnell är ju en byråkrat och autist, då ska ju allt vara perfekt, annars kan man inte fortsätta. Nu drar jag siffran ur röven (killgissar), men tror vi skulle behöva skala upp till 200K i veckan, då knäcker vi skiten!

En biomedicinsk analytiker sa till mig två dagar sedan att de testar max 5 till 30 tester per dag per stora sjukhus för de har inte fler tester, nu är dessa DNA-tester som är 100% säkra.

Så andra tester som är 70% säkra bör fungera för en masstestning, men vart är dom när man fortfarande inte testar sjukvårdspersonal?
Citera
2020-05-14, 02:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Skillnaden tycks bestå i mängden virus. Det börjar förstöras snabbt, men finns det mycket av ta av blir ändå en del kvar, som vid radioaktivt sönderfall där den kvarvarande mängden avtar exponentiellt. Jag tror faktiskt ingen har hävdat att en ensam viruspartikel överlever 3 dygn på rostfritt stål eller 1 dygn på kartong.

Jag kör karantän på mina grejor i ett dygn (post och så), kylvaror åker in i kylen och får ligga ett par dagar. Det är ju beroende av temperatur också, jag har minst 23 grader hemma och ganska torr luft. Sen kan man ju ha otur ändå, men då har jag i alla fall gjort vad jag kan, med den kunskap som finns. Får jag leverans av paket så spritar jag av skiten. Vet inte hur långt man ska gå egentligen, sist jag fick leverans från Apotea så ringde snubben inte ens på, han bara la det på bron. Kommer det ny information så kan jag starta upp en karantänkyl.

Tänk om man kunde få ett antikroppstest i det här fantastiska högteknologiska landet? Då kunde man ju släppa lite på restriktionerna om man visste att man har antikroppar. Nu är det bara jobbigt, för alla.
Citera
2020-05-14, 02:21
Medlem
Citat:
Jag har inte hunnit hänga med här i tråden ikväll...
Vad tycker ni om dagens Aktuellt 21? Verkar det inte som om man börjar dra åt tumskruvarna en aning när det kommer till att ställa kritiska frågor?

Absolut! Aktuellt har även tidigare nyligen haft ett "kritiskt" program där en kvinnlig reporter "grillade" AT. med lite frågor och det granskades en del kring hur skeendet hade varit i Sverige, sedan början av Corona. Det programmet var 28 april, hittar det inte längre på SVTs hemsida men ngn tycks ha sparat klippet på YT, just den delen där Tegnell får svara på frågor.

Det var rätt intressant faktiskt! Här är en länk till klippet, ca 15 min långt om man är intresserad:

https://m.youtube.com/watch?v=g_qyImuYsEQ
Citera
2020-05-14, 02:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Riksdagen bestämmer ju formellt sätt men här verkar det vara som om Tengele har stor informell makt.

Så klart Tengele förtjänar all skit då hans "strategi" kostar många människoliv.
Citera
2020-05-14, 02:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Många ser ju honom som någon form av rockstjärna och tatuerar in hans fejs osv. Jag bara virrar på huvudet. Tror inte han är inkompetent, däremot tror jag han är hämmad av sitt misstag med pandemrix, och nu vill han få rätt, kosta vad det kosta vill. Stefan Löfven och regeringen är ytterst ansvariga för att det här får fortgå!
Det var lite uppfriskande att se Aktuellt 21 från ikväll kan jag tycka.
Frågorna börjar bli mer obekväma, och regeringens företrädare ser alltmer pressade ut.
Själv tänker jag lite som du, förespråkade hårdare tag i början men frågar mig om sådana åtgärder skulle göra mer skada än nytta i det här skedet?
Faktiskt så höll jag till och med mina barn hemma från skolan i början av epidemin i Sverige... Innerst inne hoppas jag att Sveriges strategi var rätt från början men det vete Gud.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-05-14 kl. 02:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in