2020-05-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det bryr jag mig inte om. Men jag tänker på alla som fått viruset och i det närmaste knappt blivit sjuka. Har några vänner som tappade smaken men i övrigt var det rätt chill. De är friska nu. Smaktapp är ju i det närmaste bekräftad corona trots att dem inte fick testa sig. Frågan är ju om dem skulle kunna mäta upp antikroppar trots det milda förloppet. Dem har inte blivit sjuka igen så det bådar ju gott. Samma för egen del förövrigt. Var dålig i Mars men bara lite halsont och hosta. Troligen c19 kan man ju utgå från då jag umgicks med dem som tappa smaken i relativ närtid. Känns så jävla oklart allting kring detta med antikroppar.

Immunitet är överskattat om man har en normal hälsostatus. Har man ett fit immunsystem så klarar man lite COVID ändå. Har man det inte så blir man inte immun, man stryker med istället. Fördelen är att man slipper få COVID en gång till. Kan väl räknas som immunitet det också. Men det är väl mer en filosofisk fråga än en medicinsk.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
FHM säger att ca 2,5% i Stockholm hade en PÅGÅENDE infektion vid mätningen v 14 om jag minns rätt, 2,3% vecka 17. Så för Stockholms del är det kanske 30% som har antikroppar, de skall presentera data nästa vecka.

Mot det vi vet nu så låter det orimligt att 30% i Stockholm skulle ha antikroppar. Det skulle innebära minst 8000 döda bara i Stockholm hittills.

Allt tyder nu på att FHM's strategi att "rida igenom stormen" inte funkade. Vänd skutan och segla ihamn istället.

Land efter land visar att det GÅR att tämja viruset med stenhårda åtgärder, lockdown, munskydd, förbud osv. Sveriges nuvarande linje pekar rakt mot avgrunden dessvärre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Måste såklart bero på att Tengele inte vill göra tester för tidigt. Bättre att låta folk hoppas på flockimmunitet än att krossa drömmarna med ett test som visar verkligheten. Tengele måste ju ha höga siffror på sina tester för att kunna fortsätta pladdra om flockimmunitet

Vad tror du att FHM kommer säga nu då, om deras eget test visar en lika förkrossande låg antikroppssiffra som vi såg i Spanien nu t.ex.... Vad är strategin då, liksom. Svårt att fortfarande hävda flockimmunitet i maj eller juni, om vi skulle ligga på kanske 10% i Sthlm och 4% i landet....
Citera
2020-05-14, 00:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror du inte förstår vad jag skrev och menade. Fler och fler länder öppnar upp skolor, caféer, o s v efter att ha varit nerstängda i 7-8 veckor , man närmar sig alltså Sveriges linjen som vi haft hela tiden.

De hoppas givetvis att smittan inte finns kvar i landet. Det kan ju vara det. Eller att de ryker dit så det stänker om i i denna andra våg som det kallas. Vi får se. Många länder öppnar ju upp ännu mera än Sverige nu. Fotboll på G i Tyskland t.ex.
Citera
2020-05-14, 00:54
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, kanske var det rätt men i det läget beslutet fattades fanns inga underlag för det utan man experimenterade med våra barn.
Och sen motiverade man med en rapport som visade sig inte säga det dom påstod.

Då har du ju valt en rätt stark ståndpunkt i frågan och det kanske är lönlöst att diskutera det vidare. Men när viruset kom till Sverige var det väl ändå inte ett nytt virus man inte hade någon uppfattning om. Fanns det rapporter från andra länder som visade att just barn råkade riktigt illa av corona?

Jag har ingen aning eller kunskap i vad som låg till grund för att behålla skolorna öppna. Däremot tror jag inte att i diskussionen kring skolstängning var byggt på att de ville experimentera med våra barns hälsa. Jag är övertygad att man även i Sverige övervägde att stänga grundskolorna och förberedde sig för att göra det om det skulle visa sig att våra barn råkade illa ut.

Minns jag inte helt fel var det politiker som fattade beslut om grundskoleutbildning i våra grannländer och besluten togs även om deras myndigheter var emot det. Kan ha fel här. Men jag tycker det är orättvist att säga att öppna grundskolor vore ett experiment med våra barns livs som insatt.
Citera
2020-05-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ett gravt missförstånd. Det de här länderna har fått är kontroll över smittan. De kommer masstesta och smittspåra kvarvarande fall och det är inget som Sverige ägnat sig åt senaste två månaderna. Här låter vi istället smittan härja fritt. Det finns inget land som tar efter Sveriges strategi. Skulle väl möjligen vara ett eller annat u-land då....

Ok, så att länder som Tyskland, Italien, Spanien, Norge t ex som börjat öppna upp har koll på smittan. Det har jag missat.

Vi får väl se hur det går för vår u-landslinje då
Citera
2020-05-14, 00:55
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu tror jag du pratar i nattmössan. Ingen stat har ens haft 2% av sin befolkning positiva totalt sen pandemin startade. New York leder med 1,8%.

Man får ju självfallet se till antalet testade och inget annat.

New Jersey 441 450 testade. Varav 142 811 positiva. 32,5%
Citera
2020-05-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Pågående infektion, vad innebär det i verkligheten? Att PCR provet visar virus?

Det vet vi ju inte betyder så mycket för man kan testa positivt länge, till och med så länge att det har spekulerats att vissa återinfekterats kort efteråt (som inte var fallet).

Senaste så visade det väl på 7% antikroppar i Stockholm, 20% på sjukhusen vilket känns rimligt med tanke på exponeringen och spridningen på sjukhus och äldreboende.

Resten av Sverige ringde och säger vi är större än Stockholm. Hur långa är döda i Stockholm, 1500? Säg 15% med antikroppar i Stockholm, skulle innebära 6000 för flockimmunitet, gånger 4 för hela landet och pang.

24.000 döda.

Vården och äldreomsorgen lär sig hela tiden hur man hanterar dessa virusinfektioner på bästa sätt kan man ju hoppas på. Således bör väl rimligtvis dödstalet inte sticka iväg fullständigt. Ett exempel på det bör te.x vara att det nu finns riktlinjer i hur tusan man hanterar dementa med påvisad covid19. När allt var nytt drog dessa dementa runt mellan till andra inom äldreomsorgen som var friska. Har också fått vittnesmål om att personal "råkat" blanda friska med sjuka då dem inte förstått riktlinjerna. Detta var dock i början av pandemin. När allt var nytt.
Citera
2020-05-14, 00:57
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad tror du att FHM kommer säga nu då, om deras eget test visar en lika förkrossande låg antikroppssiffra som vi såg i Spanien nu t.ex.... Vad är strategin då, liksom. Svårt att fortfarande hävda flockimmunitet i maj eller juni, om vi skulle ligga på kanske 10% i Sthlm och 4% i landet....

”Smittan blir lägre i sommar, vi kollar i höst igen” kanske?

Ursäkter är något FHM är bra på iaf.
Citera
2020-05-14, 00:57
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
En del påstår att man inte behöver vara virolog eller statsepidemiolog för att se att den svenska virusstrategin är usel. Lika lika lite som att man skulle vara oförmögen att känna skillnad på en varmkorv och en bajskorv bara för att man inte är kock. Så tycker en del, men inte jag. Det är så trist med folk som inte litar blint på experter. Särskilt experter som fått sina befattningar av den svenska demokratiska staten. Gillar folk inte demokrati, undrar jag?

Nu över till nåt roligare. De internationella Corona-mästerskapen.

Antal döda per capita, enligt officiella rapporter sammanställda av Worldometer. Top 20. Antal dödsfall per miljoner invånare.

San Marino 1,208
Belgien 763
Andorra 634
Spanien 580
Italien 514
Storbritannien 448
Frankrike 415
Sint Maarten 350
Sverige 343
Holland 325
Irland 303
Isle of Man 270
USA 257
Kanalöarna 242
Sweitsch 216
Montserrat 200
Luxenburg 165
Kanada 140
Equador 132
Bermudas 128

Vi ligger fortfarande långt fram i framkant. Kan vi ta oss förbi Italien, Spanien och Frankrike? Skam den som ger sig och inget är omöjligt.

Bonus:

Tyskland 94
Danmark 92
Finland 51
Estland 46
Norge 42
Polen 23
Litauen 20
Lettland 10

Säger bara det om våra närmsta grannar, att nu när de börjar öppna upp är risken enligt Folkhälsomyndigheten jättestor att de knappar in på Sverige. Aj, aj, aj ... ...men vi har i alla fall gått om Holland nyligen, och Sweitsch lämnade vi bakom oss i rykande fart för längesen nu.

I övrigt kan jag meddela att jag hört ryktas att matematikern Tom Britton och herr statsepidemiolog Tegnell är heta kandidater för årets Nobelpris i medicin. Eller om det var Fonus stora urnpris, minns inte riktigt.

Hur som helst, de är nominerade för den revolutionerande upptäckten av den 40-procentiga flockimmuniteten.

40-procentsprincipen kommer att användas fortsatt i Sverige, det är ju så dyrt med vaccinationer, bland annat när det gäller mässling. Ingen kommer i fortsättningen att vaccineras mot mässling. Istället kommer Sverige att satsa på flockimmunitet för just mässling. Funkar det för corona funkar det för mässling, och säkert en massa andra virusar.

Heja Sverige!
Citera
2020-05-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Pågående infektion, vad innebär det i verkligheten? Att PCR provet visar virus?

Det vet vi ju inte betyder så mycket för man kan testa positivt länge, till och med så länge att det har spekulerats att vissa återinfekterats kort efteråt (som inte var fallet).

Senaste så visade det väl på 7% antikroppar i Stockholm, 20% på sjukhusen vilket känns rimligt med tanke på exponeringen och spridningen på sjukhus och äldreboende.

Resten av Sverige ringde och säger vi är större än Stockholm. Hur långa är döda i Stockholm, 1500? Säg 15% med antikroppar i Stockholm, skulle innebära 6000 för flockimmunitet, gånger 4 för hela landet och pang.

24.000 döda.

Jag är osäker att man kan extrapolera dessa siffror. 70% dog på äldreboenden. Även om de skulle överlevt så skulle de inte bidra till någon flockimmunitet ute i samhället. Samtidigt så har ett fåtal dött i Sverige som är under 40 år. Så skydda riskgrupperna.
Citera
2020-05-14, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahahaha jag hoppas du har rätt.
Även jag tycker 5% låter väl lågt och jag är "alarmist".
Men därför räknar jag på 10%.
Och det vore nog så katastrofalt...

Pratar vi Liberalernas opinionssiffror så skulle de jubla över 5% idag. Men dessvärre så ligger opinionsmätningar, spanska bilar och dito antikroppstester på ungefär samma låga nivå när det gäller tillförlitlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in