Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Just i fallet med de två Coronavirus jag nämnde vill jag påpeka att de inte på något sätt är snälla. Folk insjuknar i influensaliknande symptom. Folk får lunginflammation. Och vissa dör. Och det är dessutom så att inte i något av de två fallen minskas risken för återinfektion eller smittsamhet. Som jag tidigare nämnde är 80% av samtliga patienter bärare av antikroppar.
Problemet är just att en spekulation gällande framtida CFR för SARS-CoV-2 blir just det - en spekulation. Det skulle lika gärna kunna bli så att vi får lära oss att leva med ett virus som initialt skördar 3,000-4,000 dödsoffer per år i Sverige för att sedan gradvis minska till samma nivåer som tidigare kända Coronavirus. Men hur lång tid det tar vet ingen. Det kan ta 20 år.
Det fetade ställer jag mig väldigt frågande till.
Exempelvis så spekuleras det kring att HCoV-OC43, när den introducerades första gången runt 1890, orsakade en pandemi som dödade en miljon människor:
https://en.wikipedia.org/wiki/1889%E2%80%931890_flu_pandemic
Det motsvarar sju miljoner människor idag, samtidigt som världen var mycket mindre globaliserad då. Det skulle ge HCoV-OC43 en initial dödlighet som kanske var långt högre än COVID-19, fast det idag räknas som en vanlig förkylning.
Nu har det här viruset sannolikt blivit snällare med tiden, men en delförklaring är nog att nästan alla människor utsätts för de här viruset som barn eller som unga vuxna, kanske upprepade gånger, och utvecklar ett immunförsvar mot det.
Det är svårt att veta vad de här "snälla" coronavirusen skulle ha för dödlighet och R0 i en population av både unga och gamla, där alla saknade immunitet. Sannolikt skulle spridningen bli mycket mer våldsam.