2020-05-18, 12:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Han satsar på en internationell karriär efter detta. Dessvärre så är Sverige ett problem för hela världen varefter länder blir smittfria.
Glöm inte att sverige är en rätt liten befolkning med gott om pengar. Vi kommer vara eftertraktade i sommar och framöver också. Tro inget annat. Its all about the money.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nu är det dags att dödssiffrorna går ner!
Det har sett bra ut några veckor på IVA samt sjukhusplatser, dock har dödssiffrorna legat konstant runt 75-80 i nästan en månad, den här veckan hoppas och tror jag att vi får ett tapp ner till runt 50 eller under.

https://adamaltmejd.se/covid/
23 nyinlagde på sjukhus i dag i Skåne plus en på IVA.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just i fallet med de två Coronavirus jag nämnde vill jag påpeka att de inte på något sätt är snälla. Folk insjuknar i influensaliknande symptom. Folk får lunginflammation. Och vissa dör. Och det är dessutom så att inte i något av de två fallen minskas risken för återinfektion eller smittsamhet. Som jag tidigare nämnde är 80% av samtliga patienter bärare av antikroppar.

Problemet är just att en spekulation gällande framtida CFR för SARS-CoV-2 blir just det - en spekulation. Det skulle lika gärna kunna bli så att vi får lära oss att leva med ett virus som initialt skördar 3,000-4,000 dödsoffer per år i Sverige för att sedan gradvis minska till samma nivåer som tidigare kända Coronavirus. Men hur lång tid det tar vet ingen. Det kan ta 20 år.

Det är inga som helst problem om det så tar 100 år. "Survival of the fittest".
Citera
2020-05-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
44 000 inställda operationer?? Vården går redan på knäna och sedan ska dessa tas hand om.. betydligt större antal än de som vårdats för covid. Helvete vad synd jag tycker om de som jobbar inom vården. Även fast det såklart säkert är betydligt lugnare på vissa ställen.

Innebär även utökade sjukskrivningar läser jag i artikeln. Vad kostar egentligen hela detta kalaset bara i vården tack vare den snabba smittspridningen vi kört med?

Jag har tjatat om detta i flera veckor.

Coronakrisen mal sönder vården. Operationer, HIA-vård, psykiatri och en massa annat måste in i frysboxen pga corona.

Och vad kostar inte sjukskrivningarna?

Just nu har vi ett ödesval. Lånad personal måste tillbaka till hemavdelningarna, men cheferna som råddar covidavdelningarna, kräver att få behålla utlånad personal.

Sommarplaneringen är ett moras.
Citera
2020-05-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ står det att IVA har ökat med 10 idag. Detta är förstås oroväckande, om det innebär att den nedåtgående trenden bryts. Vad som kan tala för det är att antal nya fall inte gått ned lika mycket som IVA (även som andel av totala antalet tester). Även dödstalen har inte gått ned lika mycket som IVA.

Jag tror att det finns mörkertal även vad gäller inrapportering om IVA-fall. Jag litar inte på någon, knappt på mig själv.
Citera
2020-05-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Platz har inte koll förrän när FHM har redovisar. Förra veckan när Sverige redovisade 117 så stod det 21 döda osv. Säger det igen, Den är en enskild individ som via Swich håller sidan igång.

Jag tycker den är bra gjord men han redovisar också fel och är helt beroende på andra. Tycker det är viktigt att påpeka då har flertal gånger får fel snitt och medelvärde mm.

Jag följer också c19.se. Men det verkar faktiskt som om antalet inlagda på IVA först gick ned, sedan stabbades och kanske stiger igen?

FOTBOLLSMÖRDARE!!!
Citera
2020-05-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just i fallet med de två Coronavirus jag nämnde vill jag påpeka att de inte på något sätt är snälla. Folk insjuknar i influensaliknande symptom. Folk får lunginflammation. Och vissa dör. Och det är dessutom så att inte i något av de två fallen minskas risken för återinfektion eller smittsamhet. Som jag tidigare nämnde är 80% av samtliga patienter bärare av antikroppar.

Problemet är just att en spekulation gällande framtida CFR för SARS-CoV-2 blir just det - en spekulation. Det skulle lika gärna kunna bli så att vi får lära oss att leva med ett virus som initialt skördar 3,000-4,000 dödsoffer per år i Sverige för att sedan gradvis minska till samma nivåer som tidigare kända Coronavirus. Men hur lång tid det tar vet ingen. Det kan ta 20 år.
Det fetade ställer jag mig väldigt frågande till.

Exempelvis så spekuleras det kring att HCoV-OC43, när den introducerades första gången runt 1890, orsakade en pandemi som dödade en miljon människor:

https://en.wikipedia.org/wiki/1889%E2%80%931890_flu_pandemic

Det motsvarar sju miljoner människor idag, samtidigt som världen var mycket mindre globaliserad då. Det skulle ge HCoV-OC43 en initial dödlighet som kanske var långt högre än COVID-19, fast det idag räknas som en vanlig förkylning.

Nu har det här viruset sannolikt blivit snällare med tiden, men en delförklaring är nog att nästan alla människor utsätts för de här viruset som barn eller som unga vuxna, kanske upprepade gånger, och utvecklar ett immunförsvar mot det.

Det är svårt att veta vad de här "snälla" coronavirusen skulle ha för dödlighet och R0 i en population av både unga och gamla, där alla saknade immunitet. Sannolikt skulle spridningen bli mycket mer våldsam.
Citera
2020-05-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ungefär så, ja, med tillägget "skyddet" går ut på att avbryta barns skolgång och driva stora delar av ekonomin i konkurs, utan att veta om skyddet fungerar mer än kortvarigt.
Jag tror att du oroar dig bara din egna ekonomi inte människoliv . Dina pengar i börsen och i banken är bara siffror kan bli stulen av över en natt av stora börshajar och kapitalister.
Ekonomi blir inte mindre drabbas med detta strategi. Sverige beroende till omvärlden med sin export . Om det inte finns
förfrågan du kan inte producera och exportera.
Det ser ut många länder överger globalismen blir stänger sin ekonomi.
Det hjälper inte trixa med arbetslöshet siffror
långsiktigt. De som premieras med full lön idag kommer systemet för eller senare.
Sverige har inte vunnit extra med sin strategi
ekonomisk .Bara mycket hög antal döda som bonus.
Citera
2020-05-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Mestadels små öar med liten naturlig kontakt med omvärlden.

Förövrigt är väl tex St Barth inget eget land. Det är en ö som tillhör Frankrike (och som tillhört sverige i nästan 100 år). Grannö nästan med Anguilla.

Falklandsöarna är inte heller eget land och är dessutom bara några tusen invånare.
Det kommer nog mer, skall du se. Montenegro ligger på fastlandet och har bara 4 smittade kvar, så det är stor chans att de snart kommer med i listan.

Så väldigt små och isolerade är väl inte alla heller. Mauritius har över 1 miljon invånare och flygplatsen tar emot 3 miljoner passagerare per år, dvs mer än Bromma eller Sturup.

Listan växer nog vidare, får vi hoppas. Det är bara några veckor sedan Grönland var först i världen med att bli smittfria.
Citera
2020-05-18, 12:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Regeringen har sagt att de gett grönt ljus för att testa 100.000/vecka men att bollen nu ligger på kommuners/regioners sida.

Så jag ringde min kommun för att fråga hur det går med logistiken och planeringen kring detta. De hade inte ett enda svar på någonting. De visste ingenting och hade inte någon information. Så jag ringde kommunens vårdcentral för att höra hur det går i arbetet att testa sina invånare. De hade inte en susning. Jag pratade och slussades runt mellan 8 personer. Ingen kunde svara på en enda fråga.

Uppmanar alla som tycker detta är viktigt att ringa sina kommuner för att höra hur det går med att få igång testningen!
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-18 kl. 13:01.
Citera
2020-05-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Glöm inte att sverige är en rätt liten befolkning med gott om pengar. Vi kommer vara eftertraktade i sommar och framöver också. Tro inget annat. Its all about the money.
Svenska turister är väl snarare kända för att vara rätt snåla och leva ganska enkelt på semestern, och är dessutom inte så många.
Citera
2020-05-18, 12:59
Medlem
Aspsusas avatar
Intressant studie inleds i Helsingfors (Skrolla ner för den svenska texten):
Genom strålbehandling av coronaviruspatienter strävar man efter att dämpa den immunologiska försvarsreaktionen i kroppen som eventuellt medverkar till utvecklingen av den sjukdom som en svår coronavirusinfektion orsakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in