2020-05-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
För epidemiologer som Tove Fall så är den som görs i Spanien och som omfattar 90 000 personer ganska så seriös, som du kan se i inslaget nedan. Denna undersökning ger vid handen en dödlighet på 1.15%.

Det är alltså bara när vi vet hur många som har antikroppar som vi kan räkna ut dödligheten – och detta vet vi av den spanska undersökningen.

”Tove Fall säger att den spanska undersökningen är väldigt viktig eftersom att det hittills har saknats bra vetenskapligt underlag för hur strategier ska läggas upp – och tror att den här forskningen kan tvinga länder att ändra metoder.
– Det är en väldigt lång väg att gå för att uppnå Spanien att uppnå 60 eller 70 procent, och oerhört stora dödstal.”
https://www.svt.se/nyheter/ny-studie-kan-kullkasta-svenska-strategin

Studien luktar surt spanskt rödvin lång väg. Och Tove Fall har väl antagligen druckit sig knall på rötjutet. Dödligheten beror helt av demografin, andelen gamla och sjuka. Om ett år vet vi, fram till dess kan man spekulera sig trött. Bättre dricka lite franskt rödvin och tröttna av den anledningen istället. Smakar i alla fall inte piss.
Citera
2020-05-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur kan de närma sig den svenska linjen när vi här inte har haft nerstängt?
Har du egentligen fattat nåt?

Tror du inte förstår vad jag skrev och menade. Fler och fler länder öppnar upp skolor, caféer, o s v efter att ha varit nerstängda i 7-8 veckor , man närmar sig alltså Sveriges linjen som vi haft hela tiden.
Citera
2020-05-14, 00:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Jag tycker liknelsen inte alls var klockren. Viruset är olika farligt för olika grupper. Även om det finns undantag är det flest äldre och människor med underliggande sjukdomar som tyvärr avlider i corona.

Man ska absolut inte sticka under stol med att äldrevården har totalt misslyckat med att skydda riskgrupperna. Däremot bör man samtidigt faktiskt på riktigt undersöka vilken effekt på de dödstalen öppna grundskolor och att människor fick röra sig mer fritt än i andra länder har på misslyckandet i äldrevården att göra.

Jag menar att man båda kan göra rätt och fel samtidigt. Kanske var det ett bra beslut att behålla grundskolorna öppna och låta människors ha större frihet att röra sig SAMTIDIGT som man misslyckades med att se till att smittan höll sig borta från äldre.

Stämmer ju att viruset drabbar olika grupper olika hårt, men ingen vuxen människa går egentligen säker. Finns gott om fullt friska personer som tyvärr avlider i Corona, så jag skulle inte vilja säga att de bara utgör extrema undantag. Däremot stämmer det ju att många av de som avlidit i Sverige har varit just äldre och det beror ju på att man fått in smittan på olika boenden. Det pratas dessutom mycket om att skydda riskgrupper, men rent konkret görs inte så mycket. Jo, man säger att 70+ bör undvika att träffa barnbarn och att handla. Vad gäller övriga riskgrupper och deras anhöriga gör man inte ett skit. Man har tex inte beslutat om ersättning till riskgrupper och deras anhöriga för att de ska kunna stanna hemma från jobbet. Det blir väl för dyrt. Barn blir i allmänhet inte så sjuka, men de sprider viruset vidare. Dödligheten ligger väldigt nära 1% i snitt. Det ser vi från andra länder med omfattande testning så att det faktiskt blir relevant att dividera antalet döda med antalet smittade. Därför tycker jag att liknelsen med att bilfärd inkl dödsolycka 3 gånger per år var relevant. Vem skulle acceptera det? Dödlighet bland 75-80+ ligger väl runt 15%. Blir som att sätta i en kula i en revolvertrumma och trycka av. Vem tycker att det är en acceptabel risk att spela rysk roulette?? Ingen frisk människa som inte är akut självmordsbenägen skulle tycka att det vore en bra idé.
Citera
2020-05-14, 00:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Nä råka ju dessutom skriva fel=) 2700 döda/miljon i Bronx då skulle de stå.

tänkte också påpeka att det blir fel när man estimerar som han gjorde fast råkade posta innan jag hade skrivit klart...

Bronx har tex bara har 1,963 döda per miljon och 27% är immuna.

Bronx har en medianålder på 34 år, så det spelar in.
Citera
2020-05-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antikroppstester är rena rouletten. Slagruta och spå kaffesump är antagligen säkrare. Skulle nog vilja hävda att majoriteten av antikroppstestare famlar i mörkret och försöker göra sig en hacka samtidigt.
Det är många som vill vara med och profitera på CORONA-19. Och nästa år släpper labbet i Wuhan CORONA-20...lagom till höstsäsongen. Fint skare va.

Det bryr jag mig inte om. Men jag tänker på alla som fått viruset och i det närmaste knappt blivit sjuka. Har några vänner som tappade smaken men i övrigt var det rätt chill. De är friska nu. Smaktapp är ju i det närmaste bekräftad corona trots att dem inte fick testa sig. Frågan är ju om dem skulle kunna mäta upp antikroppar trots det milda förloppet. Dem har inte blivit sjuka igen så det bådar ju gott. Samma för egen del förövrigt. Var dålig i Mars men bara lite halsont och hosta. Troligen c19 kan man ju utgå från då jag umgicks med dem som tappa smaken i relativ närtid. Känns så jävla oklart allting kring detta med antikroppar.
Citera
2020-05-14, 00:46
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
FHM säger att ca 2,5% i Stockholm hade en PÅGÅENDE infektion vid mätningen v 14 om jag minns rätt, 2,3% vecka 17. Så för Stockholms del är det kanske 30% som har antikroppar, de skall presentera data nästa vecka.

Pågående infektion, vad innebär det i verkligheten? Att PCR provet visar virus?

Det vet vi ju inte betyder så mycket för man kan testa positivt länge, till och med så länge att det har spekulerats att vissa återinfekterats kort efteråt (som inte var fallet).

Senaste så visade det väl på 7% antikroppar i Stockholm, 20% på sjukhusen vilket känns rimligt med tanke på exponeringen och spridningen på sjukhus och äldreboende.

Resten av Sverige ringde och säger vi är större än Stockholm. Hur långa är döda i Stockholm, 1500? Säg 15% med antikroppar i Stockholm, skulle innebära 6000 för flockimmunitet, gånger 4 för hela landet och pang.

24.000 döda.
Citera
2020-05-14, 00:47
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du länkar till en artikel där en allmänläkare med relativt kort erfarenhet av sitt område anser sig vara kapabel att kritikera med en annan läkare som dels har en gedigen utbildning dels dito praktiskt erfarenhet att ta hand om pandemiepatienter..

Och när jag påpekar detta anser du att mitt inlägg inte har något att göra med det du skrev..

Jag länkade till en artikel som handlade om att Tegnell hade blivit polisanmäld.
Läkaren du dillar om ligger inte bakom sagda polisanmälan.

Så nä, ditt inlägg är hittepå rakt igenom och dina slutsatser har du dragit ur röven.

Din läsförståelse är i klass med din stavning btw.

Gå och lägg dig...
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Allt gick ju åt helvete i dessa delstater, klart dom stänger ner med den vågen dom fick. Nu ska dom dock börja öppna igen, som alla andra typ.
Nu tror jag du pratar i nattmössan. Ingen stat har ens haft 2% av sin befolkning positiva totalt sen pandemin startade. New York leder med 1,8%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror du inte förstår vad jag skrev och menade. Fler och fler länder öppnar upp skolor, caféer, o s v efter att ha varit nerstängda i 7-8 veckor , man närmar sig alltså Sveriges linjen som vi haft hela tiden.

Förutom alla preppers här i tråden då som har grävt ner sig i trädgården och lever på Bongs köttsoppa och kutar runt med munskydd i sin lilla bunker så att de inte skall smitta sig själva. Livet är farligt. Man kan faktiskt dö. Bara att acceptera.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Det är ett gravt missförstånd. Det de här länderna har fått är kontroll över smittan. De kommer masstesta och smittspåra kvarvarande fall och det är inget som Sverige ägnat sig åt senaste två månaderna. Här låter vi istället smittan härja fritt. Det finns inget land som tar efter Sveriges strategi. Skulle väl möjligen vara ett eller annat u-land då....
Citera
2020-05-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Hur/var vänder man sig om man vill göra ett antikroppstest?

Det finns ej tillgängligt för allmänheten ännu.
Citera
2020-05-14, 00:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Strategin handlar ju i grunden om att minimera smittspridningen genom ett antal rimliga och långsiktiga beteenden som var och en av oss kan bidra med varje dag.

- Att minimera är bra. Men Sveriges strategi har inte handlat om att minimera. Strategin har varit att fördröja. Varför vill man fördröja problemet, istället för att kväsa problemet så mycket som möjligt?

Citat:
Jag tycker att man borde ha agerat mera kraftfullt från start, men det är lätt att vara efterklok.

- Hur tänkte myndigheterna när dom avstod från att agera kraftfullt? Jag kan bara se 1 förklaring. Den förklaringen är att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet. Ifall flockimmunitet inte hade varit ett fundament i strategin, så hade man haft allt att vinna på att agera tidigt.

Därför kan jag inte förstå skribenter som hävdar att Sveriges strategi inte bygger på flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in